Gronon, Rose
Pseudoniem van Marthe Bellefroid, Vlaams prozaschrijfster (Antwerpen 16.3.1901 -
Antwerpen 16.9.1979). Rose Gronon groeide op in een liberaal Frans milieu. Vanaf 1920
werkte ze in het onderwijs, aanvankelijk als lerares, later als onderwijsinspectrice. Na WO
II maakte ze enkele reizen en legde ze zich op het schrijven toe.
In 1936 debuteerde ze met in het Frans geschreven novellen, opgenomen in de bundel
Chandeleur. Op advies van Eugène de Bock en Filip de Pillecyn begon ze vanaf 1951 in het
Nederlands te schrijven en publiceerde novellen in Orso (1954) en De late oogst (1954).
Bijna al het werk van Gronon is gebaseerd op historische stof. Zij gebruikt die historische
context om algemeen menselijke problematiek aan de orde te stellen en vooral om te laten
zien dat de vrouw door de eeuwen heen onderdrukt is. Vaak laat ze dat zien in een
verstoorde vader-dochterrelatie of door de problemen van zelfstandige vrouwen te
beschrijven. Haar personages worden doorgaans psychologisch uitgediept.
Succesvol was ze vooral met de roman De ramkoning (1962). Maar behalve novellen,
verhalen en romans schreef Gronon ook toneel (Anders, 1972), televisiespelen, hoorspelen
en jeugdboeken, zoals de serie leesboekjes voor de lagere school waarvoor ze in 1965 een
prijs kreeg. Voor De ramkoning werd ze eveneens in 1965 bekroond met de Literaire prijs
voor scheppend proza van de Provincie Antwerpen en in datzelfde jaar kreeg ze de Prijs der
Vlaamse Provinciën voor Het veer te Corvey (1961). Elke Brems gaf in 2002 De ramkoning
opnieuw uit met een uitvoerig nawoord.
Literatuur: Lexicon lit. werken; Oosthoek; WP-lexicon; José de Ceulaer, ‘Rose
Gronon: conciesheid’, in: Te gast bij Vlaamse auteurs (deel 4, 1964), p. 52-59; Joos
Florquin, ‘Rose Gronon’, in: Ten huize van ... (deel 6, 1970), p. 107-148; Marcel
Janssens. Feestrede viering 70e verjaardag van Rose Gronon (1971); D. Duys. Het verband
tussen de Ramkoning, Roodbaard en Pentheus van Rose Gronon (1972); W. Lebeau.
Constanten in het werk van Rose Gronon (1972); M. Grootaert. De vrouwenfiguur in de
werken van Rose Gronon (1976); M. Geens. De Ramkoning - Xantippe. Een vergelijkende
studie (1980); Gertie Wouters, ‘De wraak van de gehoorzame dochter. Rose Gronon, een
Klytaimnestra met de pen’, in: L. Keustermans en B. Raskin (red.). Veel te veel geluk
verwacht (1996), p. 46-64; Luc Daems, ‘De weemoed van het najaar. Over
“Venetiaanse herfst” van Rose Gronon’, in: Verslagen en Meded. van de Kon.
Acad. voor Ned. taal- en letterkunde 112 (2002) 2, p. 209-228.
G.J. van Bork
[nieuw, februari 2005]