ontwikkeling als intellectueel, vanaf zijn eerste opstel in het schoolblad tot aan zijn laatste vertalingen en songteksten. De betekenisveranderingen die dit begrip de afgelopen twintig jaar heeft ondergaan, worden hier zichtbaar gemaakt aan de hand van de intellectuele activiteiten die Pé Hawinkels achtereenvolgens of gelijktijdig ontplooide.
Als intellectueel verkeerde Pé Hawinkels steeds in het spanningsveld van betrokkenheid bij een beweging - Studentenvakbeweging, subcultuur van de jongeren -, en werkzaamheid in dienst van het culturele apparaat - radio, literaire bladen, uitgeverijen, toneelgezelschappen, enz. In dat spanningsveld ontplooide hij zijn literaire bedrijvigheid. Zijn eigen produktie nam na 1970 af en kwam tenslotte bijna geheel tot stilstand. Onzinnig zou het zijn Pé Hawinkels om die reden te schetsen als een mislukt literair intellectueel. Deze ‘mislukking’ namelijk ging gepaard met een verschuiving in zijn arbeid: mét zijn afwending van de democratiseringsbeweging van 1968 profileerde hij zich als literair vakman.
De opbouw van het boek dat voor u ligt, volgt deze lijn: het ontrolt zich vanaf het ‘Nijmeegs studentenleven’ van 1958 tot 1967, tot aan ‘de uitgevers’. De persoonlijke herinneringen, in één hoofdstuk bijeengebracht, bestrijken beide polen, die ook in de tijd uiteenliggen.
Zijn leven zo te inventariseren betekende zijn relatie na te gaan met de studentenbeweging in Nijmegen tot 1967, en de subcultuur der jongeren zoals deze met name tot uitdrukking kwam in de rol die jazz en popmuziek in hun leven ging spelen. Ten tweede vroeg het om een kritisch oordeel over zijn werk als vakman van de taal.
Dat Pé Hawinkels hier allereerst gevolgd wordt in zijn ontwikkeling als intellectueel betekent niet, dat niet-talige aspecten van zijn leven uit het gezichtsveld verdwijnen. Zijn levenswijze verdiende, ook in de hier gekozen benaderingswijze, te worden behandeld, omdat met het karakter van zijn intellectuele arbeid ook de verhouding van arbeid en leven veranderde.
Pé Hawinkels wordt in dit boek niet beschreven aan de hand van zijn innerlijke ontwikkeling, maar vanuit de verschillende omgevingen waarin hij is opgetreden. In de meeste gevallen gebeurt dit ook door personen die zelf een rol speelden en spelen in die omgevingen. Hun vroeg de redactie een bijdrage over een afgebakend onderwerp. Het licht dat zij op een en dezelfde persoon die zich op verschillende tonelen bewoog laten vallen, onthult van hem telkens een ander facet. Inzicht in zijn leven lijkt zo mogelijk door de breuken, de overgangen ervan voelbaar te maken, het ontstaat uit de herhalingen, tegenspraken en verspringingen tussen de teksten.
Levert de hier gekozen benadering niet meer op dan een gefragmenteerd portret van Pé Hawinkels, tegelijk brengt zij met zich mee dat dit boek meer omvat dan alleen zíjn portret. Veel artikelen kunnen gelezen worden als bijdragen tot een lokale