| |
| |
| |
Tafel
Van wat aenmerckens-weerdig in den Eersten Boek van 't Vier-honderd jaerige Jubile van het H. Sacrament van Mirakel verhandelt word.
OP-dragt aen het Alderh. Sacrament van Mirakel, fol. i.
Twee Anagrammata op de woorden der H. Consecratie, f. xiv.
Voor-bericht tot den Goed-willige Lezer, f. xvi.
| |
Inleydinge, en
Eerste zinne-beeld.
Vertoont eenen Terpentyn-boom, dicht getakt en gebladert, waer in eenige Wormen groeyen, die den Stam door-knagen en waer uyt eene heylzaeme Gomme vloeyd, die zeer medicinael is: dicht aen den Boom staet eenen Krancken, die van dêze Gomme komt haelen om zig te genezen; van den anderen kant, onder de lommeringe van den boom, rust eenen vermoeyden Reyzer, om syne verloren krachten weder te bekomen en voorder te reyzen. Het verschiet verbeeld een Landschap, waer in men de Stad van Brussel ziet, daer boven (tusschen Engelen, Wolcken en Glorie-straelen) eenen Kelk met Dry Hostien, verbeeldende het H. Sacrament van Mirakel, het welk in die Stad rust, de zelve beschermt en zegent. Hier op een Onder-schrift en verklaerende Rym-dicht, f. 1.
Toe-passinge, waer in den eygendom van den Terpentyn-boom beschreven word, f. 3.
Door de Wormen, die den Terpentyn-boom doorknagen, worden de Joden verstaen, die den Zoone Godts gewond en gedood hebben, f 4.
Versteentheyd, Blindheyd en Straffen der Joden, f. 4.
| |
| |
De Joden tot Brussel door-steken de H. Hostien, waer uyt Mirakeleuselyk Bloed vloeyt, f. 6.
Hier op een Rym-dichtie, f. 7.
Twee Eygendommen van den Terpentyn-boom, toegepast aen 't H. Sacrament van Mirakel: den Eersten, hy heelt de wonden en geneest de krankheden, f. 8. Aldus geneest ook het H. Sacrament alle lichaemelyke en geestelyke krankheden, f. 8, 9, 10 en 11.
Hier op een kort Gedicht, met twee Jaer-schriften, f. 11 en 12.
Tweeden Eygendom; onder de schaduwe van den Terpentyn- boom word ruste en versterckinge gevonden, f. 12. Aldus door 't H. Sacrament word de rust en sterkte der Ziele gevonden, f. 17 en 18.
Jacob begraeft de Afgoden van Laban onder den Terpentyn-boom, f. 16. En waerom? f. 17 en 18.
XII. Vruchten van 't H. Sacrament, f. 19 en 20.
I. Liefde, f. 20. II. Blydschap, f. 21. III. Vrede, f. 22. IV. Verduldigheyd, f. 22. V. Zachtzinnigheyd, f. 23. VI. Goedheyd, f. 23. VII. Langmoedigheyd, f. 24. VIII. Zachtmoedigheyd, f. 25. IX. Geloof, f. 25. X. Zeegbaerheyd, f. 26. XI. Kuysheyd, f. 26. XII. Zuyverheyd, f. 27.
Rym-gedicht en Jaer-schrift, tot 't slot der Inleydinge, f. 28, 29 en 30.
| |
I. Hoofd-stuk.
II. Zinne-beeld, f. 31.
VErtoont een Zee, waer op eenige Schepen laveren; voor aen den Oever ziet men in 't water een groote Steek-mossel met open Schelpen, waer binnen haer lyf in een gekromt, en waer naer veele kleyne Vischkens swemmen om in de open Schelp aes te vinden: men ziet ook toe-gesloten Steek- | |
| |
mosselen, waer in, van de gevangen Vischkens, de koppen en steerten uyt-steken. Van den eenen kant staet Jonathas met een goud-borze in d'hand, van den anderen kant Jan van Loven, bereyd om de zelve te ontfangen. Hier op een Onder-schrift en Rym-gedicht, f. 31 en 32.
Toe-passinge, waer in den Eygendom der Steek-mossel word beschreven, f. 33.
Door de Steek-mossel worden de Verleyders tot het quaed verstaen, f. 34.
Voor-beelden hiervan met een Rym-gedicht, f. 35, 36.
Historie, f. 38.
Joden van Godt en Menschen verworpen en gehaet, f. 39 en 40.
Jonathas, eenen ryken Jode, verleyd en verwint door geld Jan van Loven, om Geconsacreerde Hostien te stêlen en aen hem te leveren, f. 40, 41, 42 en 43.
Af-beeldinge van een der goude Moutoenen, waer voor de H Hostien verkocht en gelevert zyn, f. 43,
Christelyke Bemerckinge, f. 45.
Geld-gierigheyd bestraft, met een Jaer-schrift daer op, f. 45.
Rampen en quaede gevolgen der Geld-gierigheyd, f. 46 en 47.
Geld-gierige vergeleken by Spinne-koppen, f. 47. en by een Vercken, f. 48 en 49.
Eerste Schildery, verbeeldende dêzen goddeloozen Koophandel, met het Onder-schrift, f. 50.
Dry Jaer-schriften tot 't Slot van 't I. Hoofd-stuk, f. 51.
| |
II. Hoofd-stuk.
III. Zinne-beeld, f. 52.
VErbeeld de binne Capelle van de H. Catharina, alwaer Jan van Loven de Ciborie met 16. H. Hostien steelt: voor het Tabernakel hangt een uyt- | |
| |
gedoofde Lampe, waer uyt eenen Kerk-uyl de olie zuygt en de Capelle onreynigt. Hier op een Onderschrift en Rym-gedichtie, f. 52, 53 en 54.
Toe-passinge, waer in den aerd der Uylen word beschreven, f. 55. Hier op een Rym-dichtie, f. 56.
Die quaed doet, haet het licht, f. 56 en 57.
Kerk-dieverye bestraft, f. 57, 58, 59, 60, 61 en 62.
Historie, f. 62.
Jan van Loven brêkt by nacht in de Capelle van de H. Catharina tot Brussel, steelt aldaer de Ciborie met 16. H . Hostien, om aen Jonathas te leveren, f. 62, 63 en 64.
Een Jaer-schrift hier op slaende, f. 65.
Christelyke Bemerckinge, f. 65.
Heylig-schenderye bestraft, f. 65. Als ook de quaede Communien, f. 66, 67, 68 en 69.
Tweede Schildery met het Onder-schrift, dêzen Kerkroof verbeeldende, f. 69 en 70.
Dry Jaer-schriften tot slot van 't II. Hoofd-stuk, f. 70
| |
III. Hoofd-stuk.
IV. Zinne-beeld, f. 71.
VErbeeld eene Wildernisse, in de welcke den Basiliscus syn vergift naer den Hemel uytbraekt; de kruypende Serpenten vluchten, de vliegende Vogels vallen dood, en de locht vol donder en blixem. Ter zyden ziet men een open Zael, waer in Jonathas met syn Huys-genoten en Joden de H. Hostien onteeren en beschimpen, f. 71. Hier op een Onder-schrift en Rym-dicht, f. 71, 72 en 73.
Toe-passinge, waer in den aerd en eygendom van den Basiliscus word beschreven, f. 73, 74 en 75.
Den Basiliscus is een afbeeldzel van de Godt-lasteraers, f. 75 en 76.
| |
| |
De-Godt-lasteringe word bestraft, f. 77.
Christus den Zoone Gods is in syn lyden en dood, ja naer syne dood van de Joden grouwelyk beschimpt en gelastert, f. 77, 78, 79, 80 en 81.
Historie, f. 81.
Jonathas den Godt der Christenen in handen hebbende gekregen, beschimpt en lastert (naer 't voor-beeld van syne goddelooze Voor-ouders) de H. Hostien in de tegenwoordigheyd van syne Huysgenoten en andere Joden, f. 81, 82 en 83. met een Jaer-schrift.
Christelyke Bemerckinge, f. 84.
De Gods-lasteringen worden gestraft en hunne goddeloosheden aengewezen, f. 84, 85, 86, 87, 88 en 89.
Derde Schildery, met het Onder-schrift, de bespottinge der H. Hostien verbeeldende, f. 89.
Vier Jaer-schriften tot 't slot van 't III. Hoofd-stuk, f. 89 en 90.
| |
IV. Hoofd-stuk.
V. zinne-beeld. f. 91.
VErtoont een Wildernisse, waer in het Wezelke, met Wyn-ruyt gewapent, den Basiliscus bevecht, overwint en doodet. Ter zyden is eenen Lust-hof, waer in Jonathas van twee Straetschenders vermoort word, den Soone Abraham vlucht, en in de locht word de wraek Gods vertoont met een doods-hoofd, sweerd en roede, f. 91. Hier op een Onder-schrift en Rym-gedicht, f. 91 en 92.
Toe-passinge, waer in den aerd en eygendom van de Wezelkens word beschreven, f. 93. Dooden den Basiliscus, en veranderen in Armelynen, f. 94.
| |
| |
Verscheyde Gods-lasteraers van Godt gestraft: Cain, f. 95. Senacherib, f. 95 en 96. Holofernes, f. 96. Antiochus, f. 96. Nicanor, f. 97. en Quaeden Moordenaer, f 98. Jaer-schrift, f. 98.
Historie, f. 98.
't Heylig Sacrament is 't Leven aen de goede en Dood aen de quaede, f 88, 89 en 100.
Den Jode Jonathas, word door de Straet-schenders in synen hof vermoort, en Abraham synen Zoone ontkomt de dood door 't vluchten, f. 100, 101 en 102. hier op een kort Rym-gedicht, f. 102.
Christelyke Bemerckinge, f. 103.
Vloeckers en Sweerders doen hun zelve 't grootste leed, f. 103 en 104.
Quaede gewoonte van Vloeckers en Sweerders gestraft, f. 104, 105, 106 & seqq.
Vierde Schildery, verbeeldende de Moord van Jonathas, met het Onder-schrift, f. 111.
Dry Jaer-schriften tot slot van 't IV. Hoofd-stuk, f. 112.
| |
V. Hoofd-stuk.
VI. zinne-beeld, f. 113.
VErtoont een woedende Zee vol baeren en winden, waer op twee Schepen in perykel van te vergaen, beteekenende Abraham met syn Moeder: een derde Schip in 't midden, het welk Schip braek leyd en vergaet, beteekenende den vermoorden Jonathas. Voor aen den oever ziet men Abraham met syne Moeder het Tempeest aenziende; en de H. Hostien in eenen Sak naer Brussel dragende. In 't verschiet ziet men eenen rookenden Tôren met spookende Duyvels, en Jonas, die van eenen Visch uytgespogen word. Hier | |
| |
op een Onder-schrift en Rym-gedicht, f. 113, 114, 115 en 116.
Toe-passinge, door de woedende Zee word de quaede en ongeruste conscientie van eenen Sondaer verstaen, 116, 117, 118 en 119.
Hier van een voor-beeld in David, f. 119 en 120. Als ook in den Koning Balthasar, f. 120 en 121. en in de herten van alle Sondaers, f. 121, 122 en 123.
Historie, f. 123.
De Philistynen, om de genomen Arcke des Heeren gestraft zynde, zenden die weder naer 't Land van Israël, f. 123. De Weduwe van Jonathas met haeren Zône brengen de Ciborie met de H. Hostien naer Brussel, f. 124.
Knagende conscientie van Judas, f. 124 en 125. als ook Jonathas Vrouwe, f. 125 en 126.
De H. Hostien worden in de Synagoge der Joden gestelt, f. 126. Christus lyden word ten deele vernieuwt, f. 127.
Christelyke Bemerckinge, f. 127.
Een sondige Conscientie is eenen altyd knagenden Worm, f. 128, 129 en 130. Dêzen knagenden Worm word door een rouwhertige Biechte gestilt, f. 130, 131 en 132. Hierop een Rym-gedicht, f. 132 .
Vyfde Schildery, verbeeldende de Weduwe van Jonathas met haeren Zône, die de H. Hostien tot Brussel by de Joden brengen; met het Onderschrift. f. 133.
Vyf Jaer-schriften tot 't slot van 't V. Hoofd-stuk, f. 133 en 134.
| |
| |
| |
VI. Hoofd-stuk.
VII. zinne-beeld, f. 135.
VErtoont twee Kamers, de eene als eenen Plaetdruckers Winckel toe-gerust, alwaer de Drucker bezig is met Plaeten in eene Pers te drucken, van achter eenen bezig met Plaeten te snyden, van voor staet de Goddelyke Liefde, vertoonende een Plaet, waer in den Pelikaen syne borst open byt, om met syn bloed de doode jongskens levendig te maeken. De tweede Kamer verbeeld een Jodsche Synagoge, waer in de Joden de H. Hostien tot bloedens toe door-stêken; zommige Joden vluchten, andere vallen achterwaerts over; ter zyde staen twee Engelen, die deze goddelooze wreedheyd beweenen. Hier op een Onder-schrift en Rym-gedicht, f. 135, 136, 137 en 138.
Toe-passinge, waer in de Plaet-snyders konst geprezen word, f. 138. Den Pelikaen is een Zinne-beeld der Goddelyke Liefde van Christus in 't H. Sacrament, f. 139. Eygendom van den Pelikaen, met de toe-passinge op 't H. Sacrament, f. 140, 141 en 142. Jaer-schrift hier op, f. 142.
Pelikaen, Zinne-beeld van Clemens den XI. Onderschrift en Rym-galm hier op, f. 143en 144. Rymgalm en twee Jaer-schriften, f. 145
Een Cruys-beeld van de Joden door-stêken, stort overvloedig Bloed, f. 146, 147 en 148.
Historie, f. 149.
De Joden op den goeden Vrydag beschimpen en doorsteken de H. Hostien, waer uyt Mirakeleus Bloed vloeyt, f. 149 en 150.
Tien proeven van dit Mirakeleus Bloed storten, f. 151, 152, 153, 154, 155 en 156. Dit Mirakel word van de Ketters ten onrecht geloochent, f. 157 en 158. Om wat reden? f. 159.
| |
| |
't Groot Mirakel van 't H. Sacrament tot Amsterdam 1345. geschied, word bewezen en verweert, f. 160, 161. tot 174. J. Vondels Rym-gedicht hier op, f. 175, 176, 177 en 178.
Christelyke Bemerckinge, f. 179.
De waere tegenwoordigheyd van Christus Jesus in het Alderh. Sacrament des Autaers, word uyt de getuygenissen van de vier H. Evangelisten en van den H. Apostel Paulus klaer en ontegensprekelyk betoont, f. 179 tot 189. Jaer-schrift hier op, f. 189.
Sesde Schildery, de Poingiaerderinge der H. Hostien verbeeldende, f. 189. en Onder-schrift daer van, f. 190.
Ses Jaer-schriften tot 't slot van 't VI. Hoofd-stuk, f. 190 en 191.
| |
VII. Hoofd-stuk.
VIII. zinnebeeld, f. 192.
VErtoont een Kamer, waer in een Tafel met speys en drank staet; eenen der Joden geeft aen Catharina (een goud-borse in d'hand hebbende) de Ciborie met de H. Hostien, om naer Ceulen te verdragen. Buyten de Kamer, in een open Veld, ziet men eenen witten Tôren, naer den welcken een Duyf voor uyt vliegt, die van veel andere, die door haer verleyd zyn, word naergevolgt. Hier op een Onder-schrift en Rym-gedicht, f. 192, 193, 194 en 195.
Toe-passinge, aerd en eygendom der Duyven beschreven, f. 195, 196 en 197. Duyven worden licht verleyd, f. 198, 199 en 200.
De zielen der Menschen worden van den Duyvel, als onnoozele Duyven, op verscheyde manieren verleyd, f. 201.
Een voor-beeld hier van in Eva, met de daer op slaende Carmina, f. 202.
| |
| |
Historie, f. 202.
De Joden, door geld, Catharina verleyd hebbende, geven haer de Ciborie met de H. Hostien, om naer Ceulen by andere Joden te dragen, f. 202, 203, 204, 205, 206 en 207. Hierop twee jaer-schriften, f. 208.
Christelyke Bemerckinge, f. 208.
Verergerlyke gezelschappen moet men vluchten, f. 208. Rym-dicht hier op, f. 209.
Men moet voorzichtig zyn gelyk de Serpenten, f. 210. en 211.
De Verleyders tot de ondeugd zyn erger als den Duyvel, f. 211, 212 en 213. Voor-beelden hier van in Job, f. 213 en in andere.
De Verleyders bestraft. Jaer-schrift hier op, f. 216.
Sevenste Schildery, verbeeldende de verleyde Catharina, met het Onder-schrift, f. 216.
Twee Jaer-schriften tot 't slot van 't VII. Hoofd-stuk, f. 216.
| |
VIII. Hoofd-stuk.
IX. zinne-beeld, f. 217.
VErtoont een Slaep-kamer, waer in Catharina te bedde ligt, met de handen op de borst en oogen naer den hemel geslagen, waer uyt eenen Engel nederdaelt, haer bestraffende: de Ciborie staet tusschen twee brandende keerssen op een tafel, den H. Geest voor-komt haer met syne goedertiere gratie. In 't verschiet ziet men eenen verdroogden Roosen-boom, zonder bloemen en bladers; maer met scherpe doornen bezet: de roosen en bladers liggen op den grond afgevallen. Hier op een Onder-schrift en Rym-gedicht, f. 217, 218, 219 en 220.
Toe-passinge, een knagende Conscientie is eenen bassenden hond en scherp-stekende doornen, f. 220 | |
| |
en 221. Oorsaek hier van met een Rym-gedicht, f. 222 en 223. Wondere Historie hier op toe-gepast, f. 223. Rampsalige gesteltenisse van een knagende Conscientie, f. 225, 226 en 227.
Historie, ƒ. 228.
Catharina word, door haer knagende Conscientie, by nacht zeer gepynigt, en door eenen Engel van Gods wegen vermaent de H. Hostien niet naer Ceulen, maer by haeren Pastoor te dragen, f. 228, 229, 230, 231 en 232. hier op twee Jaer-schriften, f. 233.
Christelyke Bemerckinge, f. 233.
De gratie Gods is aen alle menschen, maer byzonderlyk aen de Sondaers, ten hoogsten nootsaekelyk, f. 233 en 234. Dêze verloren hebbende, moet men de zelve neerstelyk zoeken, f. 234 en 235.
Beschryving der Goddelyke Gratie, f. 236. Weerdigheyd der Goddelyke Gratie, f. 237. Hier op een Rym-dicht, f. 239.
Achtste Schildery, verbeeldende den Engel des Heeren, die Catharina des nachts vermaent tot afstand van haer quaed voornêmen, met het Onderschrift, f. 239 en 240.
Twee Jaer schriften tot 't slot van 't VIII. Hoofd-stuk, f. 240.
| |
IX. Hoofd-stuk.
X. zinne-beeld, f. 241.
VErtoont eene Kamer, waer in Catharina knielende de Ciborie met de H. Hostien in eenen open sak aen den Pastoor vertoont, die de zelve daer eerbiediglyk uyt neemt, om tusschen twee brandende keerssen op een tafel te stellen, omringelt zynde van andere geestelyke Heeren. In 't verschiet ziet men de Arcke van Noë op de waters | |
| |
vlotten, waer naer eene Duyve, met den Olyf-tak vliegt, tot teeken van genade. Hier op een Onder-schrift en Rym-gedicht, f. 241, 242, 243 en 244.
Toe-passinge, Christus, als Medicyn-meester der Zielen, gebruykt bitterheden en tegenspoet, om de Menschen tot beternisse te brengen, f. 244 en 245. Dus heeft hy 't volk van Israël verbetert, f. 245. Tobias, f. 246 en 247. Dit blykt in ongevoelyke saeken, f. 248. Als ook in den Verloren Zoone, f. 249. en in deze Catharina, f. 250.
Historie, f. 251.
Catharina behandigt de Ciborie met de door-stêke H . Hostien aen haeren Heer Pastoor, f. 251, 252 en 253. Hier op een Jaer-schrift en Rym-gedichtie, f. 254.
Christelyke Bemerckinge, f. 254.
Men moet; met de Goddelyke Gratie mede-wercken. f. 254, 255, 256 en 257. Een Fabel hier op slaende, f. 258. Zonder de medewerckinge van den mensch, is menigmael de Goddelyke Gratie vruchtelooz, f. 259, 260 en 261.
Negenste Schildery, verbeeldende Catharina, die de Ciborie met de H. Hostien by haeren Pastoor brengt, met het Onder-schrift, f. 261 en 262.
Twee Jaer-schriften tot 't slot van 't IX. Hoofd-stuk, f. 262.
| |
X. Hoofd-stuk.
XI. zinne-beeld, f. 263.
VErtoont van den eenen kant het Steen-poort, waer op, door Soldaeten en goede Wacht, de gevange plichtige Joden worden opgesloten: van den anderen kant een Bosschasie, met netten aen de boomen, alwaer de Herders met honden de | |
| |
wolven jagen en vangen; in de locht ziet men de Weeg-schael der Rechtveerdigheyd en een bloot Sweerd. Hier op een Onder-schrift en Rym-gedicht, f. 263, 264 en 265.
Toe passinge, de wereldlyke Macht moet zig vervoegen met de Geestelyke Macht, om het quaed te beletten en te straffen, f. 265, 266 en 267.
De Strafloozheyd der Oversten is oorsaek van veele boozheden, f. 267, 268 en 269. Wat niet gestraft word, schynt geöorloft te zyn, f. 269 en 270. Klachten hier over van Godt, f. 271.
Historie, f. 272.
De plichtige Joden worden gevangen, op de Steenpoort gestelt, beschuldigt en gepynigt, om hun booz Schelmstuk te doen belyden, f. 272, 273 tot 277. hier op een Jaer-schrift, f. 277.
Christelyke Bemerckinge, f. 277.
Beschryvinge der Gerechtigheyd, f. 277, 278 en 279.
Processen en twist-saeken vergeleken by een Zeeldraeyers koorde, f. 279. Een Gedicht hier op slaende, f. 280.
Fabel, leerende niet te Procederen, f. 281 en 282.
Tiende Schildery, ver-beeldende de gevangenisse der plichtige Joden, met het Onder-schrift, f. 282.
Twee Jaer-schriften tot 't slot van 't X. Hoofd-stuk, f. 282.
| |
XI. Hoofd-stuk.
XII. zinne-beeld, f. 283.
VErtoont een Rechters-Zael, waer in de Rechters met het Sweerd en Roede van Justitie zitten, en het dood-vonnis voor de plichtige Joden lezen: in 't verschiet ziet men een Wildernisse, alwaer den Arent in de locht met het blixems-vuer de Draeken en Serpenten vernielt, die syne jongs- | |
| |
kens in den nest gedood hebben. Hier op een Onderschrift en Rym-gedicht, f. 283, 284 en 285.
Toe-passinge, het quaed moet door de Overheyd gestraft worden, f. 285 en 286. De Overheyd, die het quaed niet en straft, word van Godt gestraft, f. 286 en 287. De Wereldlyke Macht kan hier in meerder uytwercken als de Geestelyke; historie hier van, f. 287 en 288 Hêt quaed niet straffen, is het quaed leeren, f. 289, 290 en 291.
Historie, f, 292.
De plichtige Joden worden ter dood gevonnist, f. 292 en 293.
De Joden van Godt en Menschen verworpen . f. 294. Verwachten te vergeefs hunnen Messias, dit blykt uyt dry redenen, f. 295, 296 en 297.
Christelyke Bemerckinge, f. 298.
De Ouders zyn verplicht het quaed van hunne Kinderen te straffen, f. 298, 299 en 300. Hier toe zyn ook verplicht alle Meesters en Meesterssen ten opzicht van hunne Onder-daenen, f. 300, 301, 302 en 303.
Elfste Schildery, verbeeld het dood-vonnis der plichtige Joden, met het Onder-schrift, f. 304.
Dry Jaer-schriften tot 't slot van 't XI. Hoofd-stuk, f. 304 en 305.
| |
XII. Hoofd-stuk.
XIII. zinnebeeld, f. 306.
VErtoont den Wollendries Tôren en Vesten, waer op de plichtige Joden aen staeken levendig verbrand worden in 't gezicht der Rechters en andere Omstaenders. In 't verschiet eenen Boom-gaerd, met goede en quaede Fruyt-boomen; waer in twee Heeren, en eenen Knecht met saeg en byl om de quaede Boomen tot brand-hout uyt te roeyen, ter | |
| |
zyden een brandende hout-meyt, boven de roede van Justitie met het Sweerd. Hier op een Onderschrift en Rym-gedicht, f. 306, 307, 308 en 309.
Toe-passinge, de woorden van Christus en van den H. Joannes Baptista: Allen Boom, die geen goede vruchten voort en brengt, zal uytgehouwen en in vuer geworpen worden, zedelyk uytgeleyt, f 310 tot 315. Rampsalige dood van Thomas Crammer, f. 316.
Historie. f. 317.
De plichtige Joden worden naer veel tormenten levendig verbrant, f. 317 tot 321. Catharina word uyt de gevangenisse verlost, f. 321.
Christelyke Bemerckinge, f. 321.
Plichtige van groote Schelm-stucken moeten met de dood gestraft worden, f. 321 en 322. Blykt uyt den H. Ludovicus en H. Schriftuere, f. 323 en 324. Als ook uyt de H. Vaders en Voor-beelden, f. 325, 326 en 327.
Wettige Informatien genomen, door bevel van syne Hoog-weerdigheyd Bisschop van Cameryk, over de geschiedenisse van 't H. Sacrament van Mirakel, binnen Brussel den 12. van Augustus 1402. f. 328 en 329.
Getuygenisse van Heer Petrus van den Heede, f. 330, 331 tot 334.
Belydenisse van Heer Joannes van Yssche, f. 335 fot 337.
Belydenisse van Heer Joannes Morelli, f. 337 en 338.
Getuygenisse van Heer Arnoldus Buten, f. 338 en 339.
Getuygenisse van Heer Godefridus, f. 339 en 340.
Getuygenisse van Jacobus Taye, f. 340
Sluyt-reden van de genomen Informatien, f. 340 en 341.
Twelfste Schildery, verbeeld de plichtige aen staeken levendig verbrand, met het Onder-schrift, f. 342.
Vier Jaer-schriften tot slot van 't XII. Hoofd-stuk, f. 342.
| |
| |
| |
XIII. Hoofd-stuk.
XIV. Zinne-beeld, f. 343.
VErtoont een Solemnele Processie, in de welcke de H. Mirakeleuse Hostien uyt de Capelle Kercke naer de Collegiale van de H. Gudula over-gebragt worden. In 't verschiet eenen Wyn-gaert en terwe Veld, de welcke van eene heldere Sonne bestraelt en vruchtbaar gemaekt worden. Hierop een Onderschrift en Rym-gedicht, f. 343 tot 347.
Toe-passinge, de schoonheyd en nuttigheyd der Sonne, f. 347.
Oneyndelyke Liefde van Christus in 't H. Sacrament, f 348, 349 tot 351.
Processie van 't H. Sacrament ingestelt, f. 351 tot 353.
De Processien zyn aengenaem aen Godt, f. 353. en ook voordeelig aen de menschen, f. 354 en 355.
Historie. f. 355.
Een deel der H. Mirakeleuse Hostien, naer eenig verschil daer over, worden met een Solemnele Processie uyt de Capelle Kercke overgebragt naer de Collegiale van de H. Gudula, f. 355 tot 359.
De Eerw. Heeren Abten van Grimbergen hebben voortyds de Goddelyke Dienste en Processien van 't H. Sacrament van Mirakel bedient, f. 359 tot 361.
Christelyke Bemerckinge, f. 361.
De Processie van Christus op Palmen Sondag binnen Jerusalem gehouden, is als een afbeeldzel der hedendaegsche Processien met het H. Sacrament, f. 361 tot 365. Dienen ook tot Triumph der Christenen en beschaemtheyd der Ketters, f. 365 en 366. met een Rym-gedicht hier op slaende.
Dertiende Schildery, verbeeld de voorsz. Solemnele Processie met het Onder-schrift, f. 367.
Dry Jaer-schriften tot slot en eynde van den eersten Boek, f. 368.
Eynde der Tafel en van den eersten Boek.
|
|