aardige opwinding te zijn geraakt bij het verhaal van een ontwikkelingshelper
die een groot irrigatieproject in dezelfde hoek van de wereld mee had
voorbereid. Voor enige miljoenen guldens waren, volgens die ooggetuige, in een
reusachtig gebied van India kranen gemonteerd waaraan de dorstende bevolking kon
lebberen zoveel ze wilde. Maar de bevolking verdomde het te lebberen. Met een
tong van leer, de langzaam uitdrogende baby's aan de borst of op de knie, zat ze
verwijtend naast het waterschenkend mechaniek, en dronk niet omdat ze ontdekt
had dat er uit varkensvel vervaardigde leertjes in de
uitvinding verwerkt waren. En weer een andere religieuze Stichter had eeuwen
geleden voorgeschreven dat er van een varken niets deugt.
Als ik zoiets hoor, en ik verneem dat die mensen liever sterven van de honger dan
dat ze hun koeien opvreten, omdat ze denken dat die nou
toevallig heilig zijn - krijg ik altijd iets van: hoeveel kost een campagne om
die volkeren van hun religie af te helpen? Tweeduizend gulden per Nederlander?
Oké, hier heb je m'n maandsalaris, dan zijn we van dat gelazer
ook af. En een doffe, wanhopige woede vervult mij jegens westerse herders en
priesters die het ‘eeuwenoude cultuurpatroon’ begrijpen en mij
verwijten dat ik de dorst van kinderen om te beginnen wil lessen en het me zolang ze dorst hebben aan m'n kont zal roesten of ze
water krijgen uit een heilige koe, een onrein varken of uit het hondje van Hans
Worst. Sikhs.
Wél met hun heidense achterste op een brommer van het jaar 73 willen zitten, maar
als een zinnige smeris zegt dat ze dan beter iets hards op hun hersens kunnen
zetten terugvallen op hun eeuwenoude geloof.
Geen kwaad woord overigens over die Nanak. Dat moet in de vroege zestiende eeuw
een hele progressieve man geweest zijn, die zich onder andere van de oude
Hindoes afscheidde, omdat hij er tegen was dat weduwen van overleden mannen
mééverbrand werden. Over bromfietsen kan in zijn reglement geen sprake geweest
zijn, want er wáren nog geen bromfietsen in die tijd - maar het vermoeden is
gewettigd dat hij als een verstandige guru, met de god Hari als exclusieve
onze-lieve-heer in z'n hoofd, wel een voetnoot in z'n geloofsartikelen had
aangebracht als hij had geweten dat z'n discipelen nog eens op twee wielen door
Londen hadden