anders gehoord dan verbale en muzikale clichés,
versteningen, fossielen: de kaalslag van de werkelijkheid.
Wat Veronica achterlaat is dan ook letterlijk leegte. Weliswaar
is dat blijkbaar een soort immanente kwaal van alle media, maar je kunt in Nederland als je wilt nog altijd af en toe een goede krant
lezen, het deprimerend radiogemeier wordt op de Hilversumse
zenders tenminste nog wel eens onderbroken door iets dat wel de moeite waard is,
en zelfs op televisie zie je nog wel eens een intelligent of een creatief
programma. Maar Veronica - dat moet je ze nageven - maakte geen uitzondering op
de leegte. Het was consequent, achttien uur per etmaal, achtermekaar, continu,
ononderbroken en commercieel, ‘gewoon fijn’, dat wil zeggen niets: gemaakt door
robotten en bestemd voor papegaaien.
Ik heb dit in de Tweede Kamer niemand horen zeggen, integendeel. Blijkens het
debat zijn er twee soorten politici in Nederland: de ene soort heeft de leegte
innig lief, de andere doet het in zijn broek van angst bij de gedachte dat het
volk kwaad zou kunnen worden als zijn leegte wordt afgepakt. De eerste soort is
uitgesproken rechts, zoals Bul Verwey rechts is, alle robotten rechts zijn en
99,9 percent van alle ooit door Veronica uitgezonden popmuziek afkomstig is van
rechtse, want lege inspiratiebronnen; niet voor niets zitten de grote aanhangers
van het popstation bij de VVD, de Telegraaf en de Hollandse communisten.
Hun standpunt is niet interessant, want we wisten het al.
Maar het standpunt van de schijtbroeken, dàt is interessant, want de hele dag
houden ze vol dat ze links zijn, dat ze de samenleving willen veranderen, dat ze
het welzijn zullen bevorderen en de creativiteit van de mensen tot ontplooiing
willen brengen. Maar als voor hun neus de kwaliteit van het bestaan wordt
verontreinigd met clichés, bazelpraat en reactionaire muziek reikt hun visie
niet verder dan twee woorden: gewoon fijn.