toneel en dan is die muziek hinderlijk - of je bent een muziekliefhebber en
dan stoort dat acteren. Vanaf het moment dat de radeloze cultuur van het westen
deze artistieke bastaard baarde, is het ook hommeles geweest rondom de opera.
Begaafde componisten werden krankzinnig van de literaire Schund die ze, als
zogenaamde libretto's, toegeleverd kregen van zesderangs schrijvers die
gewoonlijk dan ook werden geprotegeerd door keizers, prinsen, hertogen of andere
onterechte potentaten. Mensen die echt konden zingen bleken nooit in staat op
ook maar enigszins bevredigende wijze zoiets simpels als bijvoorbeeld doodgaan
aan de tering uit te beelden. Alten van tweehonderdtwintig pond moesten al
kwelend spelen dat ze de zestienjarige ragfijne dochter van de graaf waren aan
wie het hof werd gemaakt door 63-jarige heldentenoren, alsmaar onder het wakend
oog van haar vader die werd vertolkt door een 23-jarige snotaap, omdat het een
bijrol betrof waarvoor de oudere bassen van het Koninklijke Gezelschap zich te
hoog voelden.
Sla de literatuur er maar op na - de opera heeft niets dan ellende gebracht en
vond haar hoogtepunt dan ook in het oeuvre van de Duitser Richard Wagner die
ongeveer 67 Gijsbrechten van Amstel op muziek zette welke nog steeds in Bayreuth
worden opgevoerd, omdat het daar twee weken per jaar nieuwjaarsdag schijnt te
zijn. In Nederland is men zeventig jaar bezig geweest een zogenaamde
operacultuur van de grond te krijgen, en het is nooit gelukt. Of ze speelden
slecht toneel, en dan was het niet goed. Of ze zongen vals en dan werd er moord
en brand geroepen. Of ze engageerden uit Amerika de enige sopraan die er én mooi
uitzag én zich kon bewegen én redelijk de wijs hield - en dan riep Lex van
Delden schande in Het Parool omdat Truus Hammelstra-Luigelbek was gepasseerd.
Zelfs in aan Duitsland grenzende uithoeken van het land (Twente, Zuid-Limburg)
was er met geen miljoen subsidie echt leven in te krijgen, en op het ogenblik
dat Willem Drees jr in wanhoop eindelijk z'n stem begon te verheffen, kreeg hij
te horen dat hij een aculturele ambtenaar was, en dat is natuurlijk ook zo, maar
dat hoeft niet uit te sluiten dat zo'n man op één punt toevallig wel eens gelijk
kan hebben.
Kortom - Drees en ik beginnen bij het Nederlandse volk net een beetje begrepen te
worden, of Han Lammers, de rode bariton van