consequent
ingericht en opengesteld als museumvertrekken. Als bezoeker moet je onder
toezicht van een sjofel gekleed en bijzonder lelijk oud wijf je schoenen
uitdoen, en je voeten steken in een door haar ter beschikking gesteld paar
bespottelijke pantoffels waarin kort tevoren een mogelijk zwaar transpirerende
man heeft rondgeschuifeld. Op vilten zolen die de vloer niet kunnen beschadigen
sluip je dan urenlang langs de meest onvoorstelbare rijkdommen: kristallen
roemers, platina diademen, kolossale diamanten, gouden piespotten, muurlange
gobelins, ontzagwekkende ledikanten, in juwelen gevatte koetsen - kortom: het
bezit dat allerlei tsaren zich in een tijd waarin eigendom nog niet als diefstal
werd gezien moeten hebben toegeëigend over de rug van de Russische boer.
Wekt dat nu woede, onvrede en ressentiment bij de hedendaagse Sowjetburger die op
even krankzinnige pantoffels om mij heen zeilt? Integendeel! Leergierigheid,
voldoening en innige rust stralen van zijn gezicht. Die man heeft een
interessante middag - hij is gedurende korte tijd verplaatst in een wereld die
hij thuis niet heeft, nipt aan rijkdommen die hij nooit zal bereiken, en trekt
aan het eind van de excursie tevreden zijn schoenen weer aan. Het paleis blijkt
een perfecte sociaal-culturele functie te hebben vervuld.
Soortgelijke ervaringen heb ik - bereisd als ik ben - opgedaan in een oud
Muzelmannenpaleis in Instanboel, maar ook in het Vaticaan waar gouden en
zilveren weelde in een bijna slordige opstapeling getuigt van wulpsere pausen
dan we de laatste jaren gewend zijn geweest. Prachtig - ik zou bijna zeggen:
sociaal-cultureel heimwee maakt zich op zulke plaatsen meester van mensen die de
tijd hebben gemist waarin rijk nog echt rijk was, en macht niet werd gefnuikt
door vermogensaanwasbelasting.
Waar vind je dat nog vandaag aan de dag? In sommige oude operettes, en in sommige
schitterend gekostumeerde films waarin burgermeisjes als Audrey Hepburn, Greta
Garbo, of Romy Schneider zich als keizerin moeten verkleden om ons de illusie
van dat verloren paradijs te hergeven. En waar hadden we het in Amsterdam zo
kunnen maken? Precies: in de Burgerzaal - en Beatrix hoeft
zich niet eens te verkleden, Beatrix is, tegen een honorarium dat lager ligt dan
wat Liz Taylor voor haar rol als