Bescheurcultuuragenda
In het Grand Palais te Parijs is momenteel een zeer bijzondere tentoonstelling te zien. De grote filmregisseur René Delonay stelt er de schetsen ten toon, die hij bij de voorbereiding van zijn rolprenten maakte. Toonaangevende Franse critici waarderen deze ogenschijnlijk losse krabbels als evenzovele hoogtepunten uit de moderne Franse tekenkunst.
Bijgaande afbeelding toont de fameuze openingsshots van Le Voyageur Inconnu (1953).
Kostuumschetsen van de Italiaanse operaregisseur Oberto delle Vospona, zijn deze maand nog te zien in de Londense Orleans House Gallery, Riverside, Twickenham. Vooral de ontwerpen voor de sopraan Amandi Treva, hoofdrolspeelster in La Verita (1968) roepen dierbare herinneringen op.
In het Stedelijk Museum van Gouda stelt regisseur Leo de Booy de ‘toneelbeeldschetsen’ ten toon die hij maakte voor zijn produkties bij het Pi-theater. Ook op het platte vlak gaat van deze suggestieve krabbels dezelfde monumentale dieptewerking uit als destijds zijn indrukwekkende voorstellingen in de verlaten handschoenenfabriek van Woerden meekregen. Wie herinnert zich niet De Booy's onvergetelijke bewerking en eigen interpretatie van De Dikke van Dale?