Den sedighen toet-steen
(1689)–Cornelis de Bie– Auteursrechtvrij
[pagina 173]
| |
Waerom den Philosoph Democritus de verblinde dwaesheyt des werelts al lagghende bespot en Heraclitus de selve al weenende beclaeght heeft.Fulgentius beschrijft den aart der sangh-goddinnen,
Ons leerende hoe dat men moet de deught beminnen,
En haeten alle quaet, en hoemen oock met vlijt
De Const verheffen moet, elck een op sijnen tijdt.
| |
[pagina 174]
| |
Dat niemant reden vint om met nijt te bevlecken
Den naem van die de const oft deucht soeckt te ontdecken
Aen die haer niet en kent, soo valter geen geschil
Want al het gen' men doet hanght aenden goeden wil
Om te geloovendat de deught can salich maken,
En hoemen door de const can op den trap ghraken
Van d'alderhooghste eer, daer wel dient op gelet
Om dat het seker gaet als eene vast wet,
Schoon veel gelijck een spin uyt dese leeringh suygen
Een doodelijck fenijn wanneer sy ander tuygen
Uyt enckel haet en ijdt, daer veel van swanger gaen
Die meer naer jemants doodt als naer het leven staen:
Soo als het monster Spynx dat met de nijdt verkeerde
In Theben, daer het vande Musen raetsels leerde
Seer doncker te verstaen, en diese niet en con
Begrijpen op de vraegh, des' Sphynx hun overwen
En greep hun by den hals om heel van een te scheuren
Soo als sy heeft gedaen, en brochter veel in treuren
Die niet en wisten wat den sin van hare vraegh
Had te beduyden, want ten was niet als een plaegh
Tot straf der sonden, daer de menschen vol van waren
En leefden beestelijck dus sachmen openbaeren
Dit grousaem ongediert, t'gen' had een menschen spraeck
En een schoon maeghden hooft, den steert als van een draeck
Twee Arents vleugels, en het lijf gelijck de honden,
De klouwen van een leeu, soo werdt dit dier bevonden,
Gelijck Clearchus schrijft, en hoe het raetsels gaf
Om uyt te leggen, oft verweckte groote straf
| |
[pagina 175]
| |
Tot onderganck van veel die 't monstets boos vermeten
(Vol dobbel-sinnicheyt) oprecht niet conden weten,
Want t'costen hun de doodt vol pijnelijcke smert
Soo langh tot dat op't lest jmant gevonden wert
Die t'raetsel sou verstaen, en t'monster stom con maken
Dan sou des' Spynx geen gift tot jemandts leet meer braken,
Maer spijtich stervende, verliesen haere cracht,
En van haer eygen gift worden ter doot gebracht
Tot vreught van al het volkc dat binnen Theben woonden
Al waer des' vree Chimeet soo grooten vreetheyt toonden
Aen die haer maer besach, en haere raetsels niet
En kenden, brocht de voor by gangers in't verdriet
Soo langh dat Aedipus de vraegh wist uyt te leggen
En rijplijck had gevat wat Spynx al wilde seggen,
Waer door het wert gedoodt, schoon dat een Fabel is,
T'comt leersaem hier te pas in vergelijckenis
Van d'ongestadicheyt des werelts ydelheden
Gewortelt inden mensch, elck voorstel heeft sijn reden:
Eensdeels belaggelijck, en anderdeel oock weert
Om med' te weenen, want t'fenijn leyt inden steert,
Het gene dagelijckx genoeghsaem comt te blijcken
Datmen dit monster can hy 't onverstant gelijcken
Daer alle quaet van comt dat onse sonden raeckt
Waer door den mensch als Spynx sijn selven soo mismaeckt
Dat hy een beest gelijckt om alle sijn gebreken,
Het gene sonden sijn, weert by een beest geleken:
Want door de vleugels van dit monster wort verstaed
| |
[pagina 176]
| |
Onse lichtveerdicheyt, hooghmoet en ydelwaen
D'onkuysheyt met de steert, met t'lijf het gulsich leven
Met d'aenschijn d'hooverdij die wort van Godt verdreven,
En door de tonge, die soo valschelijck bedrieght,
De vleyerij die ons veel toeseyt, en sy lieght.
Voorts gramschap, haet en nijdt bespeurtmen uyt de clouwen,
Die vreet sijn om den mensch in groote vreeste houwen,
Sijn selven siende door de sonden soo geschent
Ghelijck een monster dat sijn selven niet en kent,
Om dat het onverstant de crachten weet te dooven;
Van't licht der kennis en de straf noyt doet gelooven
Die sulcken monster baert vol hatelijck verdriet
Soo als een raetsel daermen geen verstant in siet:
Dat is soo langh den mensch verdroncken blijft in sonden
Gelijck een monster is, jae als daer aen gebonden
En kent sijn selven niet, en wort daer van verscheurt
Het gen' de arme ziel voor eeuwich dan betreurt,
Ten waer dat door berou het quaetdoen wert gelaeten
Daer t'monster voort van quam, dan salt de ziele baeten,
En t'monster sterft van spijt, dat is de boose sond'
Die als een monster d'arm onnoosel zielen wond'
Het gen' Heraclitus al weenende beclaeghde
Mits hem de boosheyt vande werelt soo mishaeghde
Dat hy daerom altijt gedurich heeft geweent
Als hy de menschen soo in sonden sach versteent.
| |
[pagina 177]
| |
Hooveerdicheyt.Dat sy uyt hooverdij verblint, geen deucht en achten
Daer nochtans alle goet is vande deucht te wachten
Voor die haer cracht bemint en alle ondeught haet
Want uyt de ondeucht niet en groeyt als alle quaet,
Het gen' Democritus al laggende verfoyde
En loegh met d'aperij daer ydelheyt van groyde
Die sotter is als sot, en meest wort op geloert,
Jae worden cael genoemt die het niet uyt en voert
Naer de lichtveerdicheyt, het gen' cael is te achten
Om dat de caelicheyt in op gepronckte drachten
Het meest te vinden is, en blijft noch even mal,
Want alsmen haer daer med' siet dansen danset al.
Is dat geen misverstant, te gaen als een maskrade
In licht geblomt catoen, oft in een sij broccade
Om dat de mode is, en naer het nieuw fatsoen
Oock moet sijn uyt-gevoert gelijck de gecken doen
Die sijn belaggens weert, en datmer med' moet spotten,
Want inden ouden tijdt en vontmen sulcken sotten
En mal sottinnen niet, die d'eelman volgen naer
En dragen hun soo moy, oft elck een eelman waer,
En t'sijn mallooten, jae koeck oock en sonder veren
Van't schijnt-huys ruymers gild, die hunne nachtafferen
(Daer jeder een van vlucht) best kennen en verstaen,
Maer geenen eelmans staet die sy naer willen gaen,
En kennen swert noch wit, soo loteren de keyen
Van sulcken slechten volck, datmen daer naer in't scheyen
Van hunnen onderganck oprecht eerst kennen moet
| |
[pagina 178]
| |
Als d'een voor d'ander naer gaet spelen banckeroet,
Om dat s'hun selven noyt en kenden, noch en wisten
Van waer sy quaemen, als sy door verkeerde liften
Uytstaken inde draght gelijck een pauwen-steert
Vol oogen sonder sien, en niet een mispel weert.
En had Democritus dan geene rechte reden
Om stets te lagghen met sulck domme ydelheden
En dat Heraclitus al des' lichtveerdicheyt
Beweenden dagh en nacht, om d'ydel ydelheyt
Van s'werelts sotternij, die soo wort onderhouwen
Van caele jonckers en gemaeckte straet-joufvrouwen
Dat alsmen hun besiet, sy anders niet en sijn
Als lichte craemen sonder goet vol ydel schijn.
| |
Giericheyt.Siet nu de gierigaerts vol van genegentheden
Tot rijckdom, die hoe veel sy hebben, noyt te vreden
En sijn in hunnen geest, maer trachten al naer meer,
Jae hunne woeckerij nu stellen boven d'eer
Om datter gelt van comt t'sy crom oft recht gewonnen
Het is hun aengenaem, al hadden sy heel tonnen
Met gout by een vergaert, sy hebben noyt genoegh
Jae sijn geduerich op de been, laet ende vroegh
Om winst te moghen doen, en meer te connen krijgen,
Gelijck de rekels die soo loopen datse hijgen
Al bassende naer 't wilt van eenich pluym-gediert
Dat voor hun altijt vlieght, daer naer de locht in swiert
En crijgen nimmermeer, hoe seer sy nochtans loopen
Tot dan den arbeyd' hun verdriet, en niet meer hopen
| |
[pagina 179]
| |
Het gen' sy wenschen, oock den mensch die meer begeert
Als hy wel crijgen can, sijn giericheyt vermeert
Met dobbel slavernij van hondert duysent sorgen
Die liggen in den aert der giericheyt verborgen:
Want sy noyt is versaeyt, en op het lest al mist,
Wanneer sy achter t'net van haer begeerten vist
Als d'Alchimisten doen, die t'gout, om gout te winnen
Verblaesen, en op't lest verliesen hunne sinnen
Door onverduldicheyt, jae leven ongerust
Om dat sy noyt versaeyt en sijn in hunnen lust:
Hun giericheyt wilt altijt reycken naer den Hemel
En door een naelden oogh doen gaen den grootsten kemel
Van hun begeerlijckheyt, jae trachten meer te sijn
Als Godt die t'water con veranderen in wijn,
Dat sy het enckel loot oft andere metaelen
Willen veranderen in gout oft gout uyt haelen,
Ist niet belaggens weert datmen den aep soo spelt
En wilt van assen, en van stof gaen maecken gelt,
En had Democritus gheen reden om met spotten
En laggen sulcken volck te achten meer als sotten?
O armen gierigaert die noyt en sijt versaeyt
Maer altijt (als den haen) om schoone daghen craeyt
Van voorspoet en geluck, dat bleecke sonneschijnen
Op dese wereldt sijn, die al te haest verdwijnen,
Daer regen corts naer volght van haetelijcke straf
Als een de siel verhuyst, en t'lichaem raeckt in't graf
Om te vergaen in stof, wat sal het gelt dan baeten
Dat ghy vergadert hebt als ghy't eens moet verlaeten
| |
[pagina 180]
| |
En hebt daerom soo veel van uwen tijdt verquist,
Niet meer behoudende nae't sterven als een kist
Voor 't lichaem in het graf, en voor de ziel veel suchten
Eeuwich in eeuwicheyt, wie sou dan niet ontvluchten
Den aert der giricheyt, waer uyt groyt soo veel quaet
Dat sy wort vanden mensch veracht, en inden haet
Van Godt altijt geraeckt, en ist niet te beweenen
Gelijck 't Heraclitus beweent heeft, en met eenen
Soo droeven geest beclaeght, datmen gedurichlijck
Soo vaeck om rijckdom wenscht en noyt om t'Hemelrijck,
Den rijckdom die vergaet soo haest als weeke bloemen
En die den rijckdom soeckt en vreck blijft, sal verdoemen
Sijn ziel om t'sondich quaet, u selven dan vercloeckt
Te soecken t'Hemelrijck, soo vint ghy dat ghy soeckt.
Want die het Hemelrijck voor s'werelts rijckdom kiesen
Die winnen al veel meer als sy sullen verliesen
Den rijckdom is maer schijn, en t'leven niet als droom
Dat m'alle twee verliest, maer alsmen sonder schroom
Van qualijck vaeren eene goede doodt mach sterven
In een oprecht geloof, canmen den Hemel erven,
Door vreckheyt d'eeuwich vuur, wie wenscht dan vreck te sijn,
Voor eenen cleynen tijdt en eeuwich inde pijn.
| |
Onkuysheyt.Oft om een corte vreught van wellust te bejaegen
Een eeuwich nae-berou door een onkuys behaegen
| |
[pagina 181]
| |
Dat t'herte altijt knaeght, want noyt en vint hy rust
Die eens den Venus-lust heeft tot sijn schad' geblust,
Om't pijnelijck verdriet dat kanckert inde leden
En anders niet en baert als swaere moyelijckheden,
Die niemant en beclaeght soo lanck het lichaem vrot
Om dat het quaelen sijn daer jegelijck me spot
Diemen bedecken wil, en overal verschoonen
Maer t'is den moor geseept, soo langh de roosecroonen
De vuylicheyt verraen die in het lichaem schuylt
En ongeneesbaer schijnt, want t'is te seer vervuylt
Vol af-keer en vol schrick, seer walghelijck en allendich
Om sien, en noch meer pijn voor die 't gevoelt inwendich,
Waer door hy al sijn gelt en goet en bloet verteert
Om dat hem niemant in het gasthuys en begeert.
Dat sijn de vruchten van t'onnut wellustich leven
Die arger sijn als gift om t'ichaem te vergeven
En brenghen d'arme ziel tot de verdoemenis
Dat inde dertelhyedt alleen gheleghen is
Die uyt de welde groeyt, waer door veel sijn bedrogen
Beclaegende te laet, dat sy de borst oyt sogen
Van hun begeerlijckheyt, die t'lichaem soo beswaert
En haere ziel verbrant als 't vuur sich openbaert
Dat naer d'onkuysheydt volght, wie sou dan op het loncken
Van Venus sijn verlieft, en aen haer minne-voncken
Ontsteken sijnen lust, en missen t'Hemelrijck
Om t'quaet dat daer van comt, t'is onbetaemelijck
Waer med' Democritus oock laggende moest gecken
Om dat hy wist dat niemand' sonder prijs te trecken
| |
[pagina 182]
| |
Gaet inde loterij van Venus minne-spel,
Maer siet Heraclitus (om datter eene hel
Van qualijck-vaert naer volght) al grijsende beclaeghde
De blintheydt van den mensch, die hem soo seer mishaeghde
Dat hy gedurich heeft geweent, en noyt eens bly
En was in sijnen geest, om sulcken sotternij.
| |
Gulsicheyt.Als hy daer by bedocht hoe dat de domme menschen
De blom van hunnen tijdt soo licht oock doen verslenschen
Door grage gulsicheyt. en vieren al veel meer
Een droncke Bacchus feest als hunnen Godt en Heer.
Waer med' den Philosoph niet anders con besluyten
Als dat daer uyt veel quaet van sonden comt te spruyten
Als hooverdy, verraet, moort en veel achterclap,
En watter noch al meer groyt uyt de dronckenschap
Dat is genoech bekent, hoe veel dat sy om't leven
Gebrocht heeft en oock door den overdaet doen sneven
Van macht en cracht berooft, en de sachtsinnicheyt
Van't redelijck verstandt verkeert in dullicheyt,
De herssenen verdrayt, gebroken al de leden
De sterckheyt geplaeght met creupel-strammicheden
En t'leven soo vercort, dat die was cloeck en wijs
Is sot geworden, jonck gestorven, en noyt grijs
Van ouderdom geweest, maer in sijn groene jaeren
De doot te jonck besuert, siet hoe de dronkcaerts vaeren
T'sijn Bacchus martelaers, queelbasten sonder vreucht
| |
[pagina 183]
| |
Jae rechte beulen van hun fris en jonghe jeught
Vol puysten en gebreck, die kennen noyt hun selven
Om dat het monsters sijn, weert om in d'aert te delven
Als lever ende longh geheel sijn uyt-gebraeckt,
Siet hoe de gulsicheyt dan in het graf geraeckt
Daer m'alle dronckaers (noch half sat) naer toe siet voeren
Met t'schipke van reyn-uyt als s'hun niet meer en roeren:
Wee die alsoo den tijdt onnuttelijck versuymt
Dat hy daer door voor sijnen tijdt het leven ruymt.
| |
GramschapSoo als den mensch die t'bloet door gramschap doet ontsteken
Oock al vroegh sterven sal, om datter geen gebreken
Inde natuer en sijn soo schadelijck en quaet
Als gramschap, en gelijck voorseyt is, overdaet.
De gramschap maeckt den mensch ontstelt in al sijn leden,
Want sy t'verstant berooft en luystert naer geen reden
Jae wort gelijck een pad die opgeswollen is,
En berst seer bitterlijck door de ontsteltenis
Vande grammoedicheyt, waer doormen licht sal geven
Een onversaefde slach die jemant cost het leven,
En s'anderdaeghs berouwt, hoe wel te laet, om dat
De straffe van het quaet sijn recht veel meerder schat
Als die het overtredt, dus valter geen verschoonen
Men moet het quaet naer de verdiensten altijdt loonen
En t'aldergrootste quaet comt vande gramschap voort
| |
[pagina 184]
| |
Te weten dievery van eer, gevecht, en moort
Dat dient gestraft te sijn met straf waer naer moet volgen
De doot, oft anders sou den mensch gram en verbolgen
Volherden in meer quaet, t'is daerom al te veel
Die sich verwinnen can verwint een sterck casteel.
Gheen monster thoont soo vreet, oft schroomich om t'aenschouwen
Als eenen mensch die sich in geenen toom can houwen
Van reden oft verstandt door de grammoedicheyt
Waer uyt gesproten is soo grooten swaricheyt
Dat menichmael daerom den mensch heeft moeten missen
Sijn leven, d'oorsaeck oock van veel verdoemenissen
De gramschap is geweest, men vint geen arger quaet
Als gramschap, dat een sond' is die Godt selver haet
En al te bitter straft op d'aerd' met veel allenden
Het lichaem, en hier naer de ziele sonder ende.
Veel hebben vroegh hun bloedt door gramscha soo verteert,
En meer door overdaet vergaen sijn als door't seert.
| |
Haet en nydt.Noch meer uyt haet en nijt hun eygen herte cnagen
Als jemant seylt voor wint sy connen niet verdragen
Dat de gelegentheyt d'een meer als d'ander gunt
Door miltheyt der Fortuyn en dat sy cruys noch munt
En hebben tot gebruyck, gelijck als hun gebueren
Die sy benijden, en de straet daerom in rueren
Al dickwils stellen, schoon dat t'schandelijck verwijt
| |
[pagina 185]
| |
Het minste niet en helpt, maer voelt noch meerder spijt
Dat jemand' leeft gerust, de nijt en sal noyt sterven
Maer altijt leven tot dat Godt eens af comt kerven:
Het quaet dat daer van comt, een quaet dat scherper steckt
Als een slange tongh, en groote straf verweckt
Voor d'arme ziel, wanneer sy rekeningh moet geven
Wat dat sy door den haet en nijdt al heeft bedreven:
Eerst d'eygen hert gecnaeght, verteert t'heel ingewant
Van spijt, en niet gehaelt als oneer ende schant
Dat comt van haet en nijdt, die met de nijdt verkeeren
Sijn als de honden, want sy altijdt veel begeeren
En nimmermeer genoech van't gene hun behoeft
Noyt bly van herten, maer gedurich aen bedroeft
En als sy jemants leet in volle straet verwijten
Dan sijn sy erger als de honden, die verbijten
Den hont die onder leyt en janckt om hulp in noodt
Hy wort van een gescheurt, veel honden hasen doodt.
Soo als de schuldenaers oock jemand' sullen plucken
Die overvallen wort, en seffens hem verdrucken
Jae wort van alle cant op't lesten aenghetast,
Want als den eenen bast, den anderen oock bast
Verliesende t'geloof om ander schult te maecken
Waer med' hy winst sou doen om voorder te geraken
Dat doet den nijdt alleen die niemant en beclaeght
In sijnen teghenspoet, hoe eerlijck hy hem draeght
En is vol quellingh om t'verlies van sijne goeden,
Siet wat al boosheyt de benijders altijdt voeden:
Jae hoe het gaet oft niet eens anders ongheluck
Ghedurich wenschen schoon sy selver in den druck
| |
[pagina 186]
| |
Van armoy sitten die hun noyt en sal verlaeten
Maer blijven altijt by, soo langh sy jemant haeten.
| |
Traegheyt.Jae al te traegh sijn om aen jemand' hulp te bien
In sijnen meesten druck, daer sy niet naer en sien.
En ondertusschen blijft den armen mensch verlegen
In droeven noodt, om dat hy niemand' can bewegen
Tot de bermherticheyt, de luye traegheyt wort
Te seer bemint, waer door den armen schiet te cort.
De traegheyt is geweest t'verlies van veele steden
Waer door de toesicht is versuymt, als sy bestreden
En vast belegert sijn, de traegheyt is daer by
Al menichmael de schult van groote dievery
Tot jemants onderganck, want sy weet te verrassen
Veel menschen die te traegh sijn om wel op te passen
By nachten, als het quaet van dievery gheschiet
De traegheyt brenght alsoo veel menschen in't verdriet.
Wat medelijden is by traeghe toch te vinden,
De minste gheen, daerom en hebben sy geen vrienden
Om hun hertneckicheyt, sy kennen niemants leet
Als dat hun selver smert, soo sijn sy altijt vreet
En ongenadich, wilt ghy eens de reden weten:
Om dat sy met ghemack sijn werm by 't vier geseten,
En voelen niemants kou, noch hongher inde maegh
Van den behoeftighen, sy sijn al wat te traegh
Om daer naer om te sien, soos al oock Godt verlaeten
De traeghe menschen, om dat sy den armen haeten,
Waer med' segh ick noch eens Democritus soo loegh
| |
[pagina 187]
| |
Als hy op sulcken volck maer eens sijn ooghen sloegh
Dat hy sijn selven noyt van lagghen con versaeyen.
Heraclitus geween oock niemand' wist te paeyen,
Den eenen geckten met des wereldts sotticheyt,
Den anderen die heeft beweent haer ydelheyt:
De reden is verhaelt, en langh ghenoech beschreven
Waer in t'gebreck bestaet van t'heele menschen leven,
In een quaetwillicheyt van niet te willen doen
Dat goet is, maer in't quaet sy selven op te voen
Daer niet als straf naer volght voor die hun niet en mijden
Heel quaet te leven, t'quaet brenght med' sijn eygen lijden,
Men laght ghedurich in den voorspoet van gheluck,
En inden teghenspoet beweent men sijnen druck,
Maer t'laggen comt suer op om dat de vrees des Heeren
Dan veer te soecken is by die niet en verkeeren
Als met de ydelheyt jae t'is onmoghelijck
Dat die in wellust leeft peyst op het Hemelrijck.
Hier heb ick naer mijn duncken genoeghsaem voorghestelt de reden dat de wereldt om haer sotte ydele dwaesheydt belagghens, en om haer onvoorsichtighe blindtheyt beweenens weerdigh is, toch gheloovende dat veel (met het smettelijck peck der voorschreven ondeughden besmeurt ende daer door ontaert sijnde) mijn schrijven uyt gramschap sullen verfoeyen ende wederlegghen oft uyt haedt mis-achten, jae segghen dat sy hun selven besien die een ander berispen, het welck ick (sulckx my ter ooren comende) | |
[pagina 188]
| |
minder wil aendraeghen, als ick sal wenschen t'selve noch meer te beschrijven: wetende dat sulck danige ondeughden, bestaende in verfoeyelijcke mis-slaghen en sonden (daer ick self niet vry van en ben) te seer mis-staen om noyt berispt te worden, ick wete oock wel, dat die schorft is ghemeynelijck de cam vreest, en wil hier maer voeghen het latijns spreeckwoordt, Melior est manifesta torreptio, quam amor absconditus: het is beter een openbaere berispinghe als een verborgen liefde, want daer gheen berispinghe en volght over openbaere ontstichtinge en is gheen liefde maer een opstokerije van meerder quaet: en daerom sondicht den mensch soo hooghelijck die het quaet aenhoort als die het voorts brenght. En om dat de gramschap verachtingh baert en ist niet wonder dat mijn schriften veel stormen van teghenstrevers sullen moeten uytstaen, maer bedenckende dat door de gramschap alle oordelen verduystert worden, en sal my niet verwonderen datter quaet oordeel van grammoedighe rechters ghegheven wordt, om dat sy hun macht van een goet oordeel door haestighe gramschap verliesen, en onbequaem sijn om op een goet oordeel uyt te spreken. De gramschap is ghelijck het buscruyt dat haest ontsteckt en inde locht vlieght, t'is een voorbode vande doodt. T 'is een loffelijcke gramschap die door de reden verweckt wort, en dat de voorsichticheydt | |
[pagina 189]
| |
haer versacht, want de voorsichticheyt is de reghel-maet der deughen om niet te ontaerden door ondeughden, sy heeft haer besit-plaets inde ziel ghelijck de ondeught inde begeerlijckheyt, sy maeckt dryderley gedaenten van staet, te weten: de ghedaente der vereeninghe oft eenhoofdicheyt, een cracht van d'opperhoofdicheyt oft hoocheyt inde heerschappije en een voornaemste ghebiedt des volckx, en daerom is sy oock den ancker van staet en regeringhe, ende het zee compas der wijsheyt, want wijsheyt sonder voorsichticheyt en can geen volmaeckte raetslaeghen uytwercken, als de voorsichticheyt niet en helpt. Soo dat de gramschap tot jemants leet niet schadelijckx en can baeren, als de selve haestich op comt, en niet van de reden oft voorsichticheyt onderschraeght en is, anders is sy ghelijck een uytghebrant bondel stroo-vuur, dat in sijn selven verdoovende te niet gaet, en met de minste stock eens onderruert wordende, een nieuwe toch crachteloose vlamme sal verwecken. Ende gelijck sommighe gramschap opgeweckt door wettighe reden, niet quaet maer rechtveerdigh ende gherechtigh is, soo en ben in't minste niet bevreest dat ick van sulcken gramschap sal overvallen worden ten opsicht van t'ghene ick hier voor van de ondeughden eenichsins beschreven heb, om dat de waerheyt is, schoon datse volghens het spreeckwoordt, nijdt baert, toch en moet om de nijdt niet ghespaert worden als- | |
[pagina 190]
| |
men de feylen, die jemand' mis-staen berispen can, en behoorden berispt te worden om dat te grooten verdraeghsaemheyt de ghehoorsaemheyt stout maeckt en gheest verlof om te sondighen, ende alsoo de lichtveerdighe hooverdij inde onghelijcke dracht der cleederen, de noyt versaeyde giricheyt om het wereldts goedt, de sotte lust en gheneghentheyt tot d'onkuyse vuylicheydt, de haestighe gramschap om t'berispen van sonden, den gulsighen overdaet in dronckenschap, den ingheboren nijdt om jemants welvaert, en haetelijcke traegheyt vande menschen onverdraeghelijck sijn aen te schouwen, om datse Godt mishaeghen, en de ziel connen brenghen tot d'eeuwighe verdoemenis, en heb de gramschap (die door mijn schrijven eenichsins op-ghehitst sal worden) niet willen vreesen, om uyt sulcken vrees te swijgen, maer voortsgaende in het schrijven heb alle voorghevallen van jemants haestige gramschap daerom vanden hals gheschudt, en als scheut vry diesaengaende noyt ghevreest, veel min de nijdt, wetende dat de selve maer en is een schaduwe van de deught die de deught altijdt vervolght, en geen hinder oft schade en can doen, om dat sy ghewoon is haer eyghen hert te cnaeghen uyt spijt datse niemants deught en can beschaedighen, en daerom vliedt sy altijdt het licht van een anders welvaert, ghelijck den uyl die het licht is hatende en woont inde duysternis: reden dat hy oock benijdt wordt vade vo- | |
[pagina 191]
| |
ghels als hy den dagh aenschouwt teghen danck, en wordt daerom vervolght en naer ghesteken, gheloovende dat veel (dese mijne leersaeme inbeldinghen lesende) teghen hunnen danck daer van sullen vluchten gelijck uylen, om datse hier en daer sullen ghevoelen eenen steeck van berispingh over hun ghebreken, en de selve daer door niet willende beteren moghen vry blijven in het doncker hol van hun mis-verstandich ongelijck, dan sullen sy thoonen datse sijn ghelijck het deughdeloos oncruyt dat alle goede graenen tracht t'overwassen en te belommeren om de vruchten te beletten, die een jeghelijck (als sy door Godts gratie daer van groot gaen) behoorden voorts te brenghen ende tot meerder eer en glorie van Godt te verbreyden. Het schijnt dat jemand' van goeden aert en uyt liefde gheneghen tot sijnen even-mensch, sou moeten swijghen het ghebreck te berispen dat hy daer in siet, om gheenen haet oft vyantschap daer van te crijghen wetende dat hy sonder het quaet te berispen den quaet-doender daer in noch meer versterckt, jae daer van deelachtich, en mede plichtich wordt als hy dat verswijght. Het schijnt oock dat dat een jeghelijck sou moeten vlieden alle ampten en staeten van eer (die nochtans een jeghelijck welcom sijn en behaeghen) wilt hy de nijdt van andere op den hals niet crijghen, om dat sy het gheluck altijdt behaet. En ohe jemand' spoedigher is gheclommen op | |
[pagina 192]
| |
den trap van eer, hoe den nijdt minder plaets vint om daer tussen te dringhen en te beschadighen, maer die een officie versoeckt oft andere eer, wordt dickwils door de nijdt belet om daer toe niet te comen. Datmen somwijl soo openhertich niet en was om jet te ontdecken van t'gen' men voor heeft eer het uyt ghewerckt is en sich gheveynst houdende sonder seghen conde volbrenghen, de nijdt en sou soo veel goede wercken niet beletten: het welck niet al te wel en can verantwoordt worden by de gene die een goethertigh voordacht uyt nijdt belet, en die sulcx overcomt moet verduldigh sijn en t'selve aen Godt (die alle herten kent) ghewillich en verduldich opofferen. Eyndende alsoo dit twelfste bewijs sal daer by noch voeghen dat sy altijdt benijdt worden, die den stoel van weerdigheyt besitten, waer om de nijdt oock thoont te wesen een uytsinnighe heeft om dat sy dickwils door de Cloeckmoedicheyt en stantvasticheyt van vredsaeme en verduldighe gheterght wordt, en de cracht van de selve moet uytstaen. Reden dat de nijdt den doorluchtighen roem van de gheluckighe niet en can verdraeghen, en minder vande gene die de selven soecken te verheffen, altijt trachtende dat door haer redeloose cracht goede wercken souden verdonckert blijven. En ghelijck de nijdt uyt haer selven voorts comt sonder jemants schuldt (want niemand en | |
[pagina 193]
| |
soeckt benijdt te worden die tracht te leven in vrede) soo moetmen my verschoonen, terwijlen mijn schult niet en is dat de nijdt my oock vervolght, want als ick heb soecken te beletten, dat jemandt sich sou vercieren en proncken met mijn eyghen pluymen van rijmconst in een ander werck, dat my valselijck ontdraeghen is, heeft de nijdt verweckt een ghevaerelijck onstuymigh onweer van tweedracht, om de waerheyt van mijn schrijven (die altijt nijdt baert) te verdooven, welcke waerheyt nochtans naeckt sijnde, ghelijck d'olie om haer goede gerechticheyt sal boven drijven alsmen mijn ander wercken, daer de nijdt uyt ghegroyt is, en met dit boeck gheen ghemeynschap hebbende, sal int licht sien comen, bestaende int treurspel van Amurat en Theocrina, oft vercrachte kuysheyt. Hercules heeft alle Monsters getemt maer noyt de nijdt, want sy noyt en sal sterven noch overwonnen worden: daerom is de grootste const van leven die de nijdt can verdraeghen, sy is de suster van de erghwaen, de moeder van de logentael, de voedster van de gheveynstheyt, de moorster van de deught, en het slagnhen-aes der boosheyt, die altijt walght en schroomt voor den lof die een ander verdient, om dat sy geenen lof weerdigh en is en van niemand' lof connende crijghen, tracht den lof van een ander te ontdraeghen. | |
[pagina 194]
| |
Wacht u van de Hipocrieten
Willende den lof ghenieten
Die een ander heeft verdient
Want t'sijn blasen vol van windt,
Die men niet en moet gelooven
Als sy trachten te verdooven,
Jemants eer uyt jalousy
Want t'is een eer dievery.
Sal dan hopen dat dese mijn eenvoudighe wercken van gheen averechtse, belgh-suchtighe, haet-draghende en eereloose, neuswijse lasteraers sullen ghelesen worden, om met de selve daer door in haet te comen, maer wel van onpartijdighe, goetwilighe en weet-lievende verstanden inghesien, verstaen en ghekeurt worden, om daer in hun genoegen scheppende en leerende dat sy noyt en wisten, met de selve te blijven in gemeyn vrientschap. Wat sijn toch anders de haet-dragende benijders
(Tot boosheyt opgehitst) als snappers en verbreyders
Van alle mans gebreck, die geene winst daer by
Maer eygen schaede doen: om dat de jalosy
Daer van de voedster is, uyt Hydras buyck ghecropen
Het seven-hoofdich dier met muylen altijdt open,
Om jeders naem en eer te scheuren heel van een
Want trachten jeghelijck te treden op den teen
Met hunne loghen-tongh een broedsel vande uylen
Ghewoon in Plutes hol by Cerberus te schuylen:
| |
[pagina 195]
| |
Alwaermen hem met uytgeteerde wanghen siet
Ghedurich cnaeghen t'hert en noch verteret niet
Maer groyt ghedurich aen soos al het noyt verteren
Want sy en weten noyt wat datse self begeren
Om dat den wijse man hun laster sucht verdraeght
En weet dat beter is benijdt als weert beclaeght
Dat sy maer beesten sijn vuyl keffers en geen bijters,
Opstokers, guygelaers, crakeelders en gheen smijters,
Vuyl vaten, altijdt leck kinders van Isegrim
Die vechten sonder slaen teghen hun eyghen schim,
Soeckende altijdt jet dat sy noyt connen vinden
Jae willen jaegers sijn en hebben brack noch winden.
Dat jeder een dan soo sijn inghewant verteert
Uyt haet en nijdt, en blijven rekels sonder steert.
|
|