dert ende bederft haer gematigheydt en wesen: dewijl geen werckende saeck soo sterck en is, oft en lijdt mede van 't gene daerse op werckt. De delikaetste en lieffelijkste spijsen maken groote verandering in de maeg, sommige, ten aensien sy deselvige kookt ende omhelst met groote begeerte en vermaeck; sommige om datse selver seer subtijl zijn, ende sonder overtolligheydt, schuyven haer in de substantie van de Maegh, waer zy niet uyt en konnen geraken. De Maeg daer na gevoelende, dat soodanigh voedsel haer natuerlijcke gestaltenis verandert, ende haer berooft van de proportie diese heeft met ander voedsel, krijghter een tegenheyt in, ende indien het daer op aenkomt om sulcks te eten, so is van nooden met veel sout of suyr den appetijt te verwecken, ende de Maegh te bedriegen. Al het selfde is gebeurt aen de Manna in 'tbeginsel: de welcke al was 't een delikaet ende lieffelijck eten, nochtans werden 't de kinderen Israëls in 't laetste so moede, datse seyden Num. 21. Onse ziele walght nu van die luchte Kost. Het tegendeel geschiet in 't terwen-broodt, dat wy eten, ende 't vleesch dat wy uyt de Hal halen. Het grof eten, ende dat van de beste ghestaltenis niet en is (gelijck Koeyen-vleesch) heeft veel overtolligheyt, ende en wert van de maeg met sulcken begeerlijckheyt niet ontfangen, als leckere en aenghename spijfe: en heeft oock langer werck om daer eenighe veranderingh van te voelen. Van dese vrage, is niet vreemt noch een andere, te weten, Dewijl de soete dingen de natuere soo aengenaem sijn, waerom datse dan so drae den honger over doen gaen; so dat yemant die maer weynigh soete Kost en eet, terstont versadigt wert. Aristoteles heeft dit aengherocht 22. Probl. 3. daer hy seyt, Dat wy van scherpe ende ampere dingen, alsoose niet veel voedtsel en gheven, maer veel overtolligheyts by haer hebben, veel eten, ende onsen hongher niet wel en versadigen, maer de soete dingen geheel bequame spijse sijn. Waer uyt blijckt de meeninge van Aristoteles te wesen, dat soete Kost daerom den honger ras over doet gaen, om dat hy geheel tot voedsel streckt. Maer het voeden en kan so ras niet geschieden, als den honger wel vergaet. Ende sommige dingen, die meer voedsel geven, als suycker en souden misschien den appetijdt soo drae niet overdoen gaen. Hierom meent Nicander Iossius in een kleyn Tractaetjen, dat hy van Honger en Dorst gheschreven heeft, dat het raken van soete Spijse soo lieffelijck en aenghenaem in de maegh is, dat de selfde daer toe komt als los te werden, daer by komende een aengename uyt-dampinghe door den geheelen buyck, waer by schijnt al of hy niet als spijse en was, en dat dit de oorsaeck is dat den appetijt soo drae vergaet, dewijl deselfde geschiet door matelijk toe trecke van de maeg. Da hier op past alderbest deselfde antwoort, die wy terstont van alderhande leckere Spijse gegeven hebben.
Daer na moet oock gelet werden op de natuere van 't Lichaem, de maniere van leven, ende d'oeffeninge. Een koude maeg heeft gemeenlijck meer honger alsse kan verteeren: daerom sullen de gene die een koude Maegh hebben, wat minder eten, als zy welsouden na haren hongher, ende staen van tafel op eer zy volkomen versadight zijn. Maer die werm van maegh zijn, alsoose ghemeenlijck weyniger honger hebben, alsse verteeren konnen, die moghen wel so langh aen tafel blijven, tot datse wel versadigt zijn. Want in dien sulcx niet en geschiede, ende de wermte meer verteerde, als de Spijse herstelde, so soude het Lichaem verminderen ende af-nemen. Maer de gene die een gematigde maeg hebben, alsoose geen grooter appetijt en hebben dan zy konnen verteeren, die moghen na den appetijt de mate van haer eten stellen, ende geen Spijse nutten voor dat den hongher en komt: ende die komende, eten, tot dat hy over is. Want hy en vereyscht niet meer, dan hy verteeren kan. Maer het is altijt beter, dat de wermte des maeghs wat boven de mate der spijse is, als datter rauwe humeuren vergadert werden door de Spijse die boven deselve wermte was. Soo dat het een gesonde les is, noyt sat te eten, ende op te houden, eer dat men voelt dat de maegh beswaert is.
Ten lesten moeter op geen een maet gegeten werden van de gene die ledigh gaen, ende die veel arbeyts doen. Want die ledig gaen, verteeren minder: die werken, meerder. So dat die studeren, ende al de gene die stil op en neder gaen, sonder het Lichaem veel te oeffenen, minder moeten eten, alsse wel honger hebben: maer die stercken arbeydt doen, mogen soo veel eten als haren honger vereyscht.
De tijt van 't jaer komt hier oock in achting: so dat men na de leere van Hippocrates in het derde Boeck van de Dieren; des winters meer moet eten, ende minder drincken, ende regel rechts anders des somers. Alsoo, gelijck hy meer in de 6 Kort-bondige spreuck van sijn eerste Boeck, het Ingewant des winters ende in de lenten de meeste wermte heeft, ende de Slaep langhst is, waerom de Spijse dan beter verteert wert.
Daerom sal de gene, die sijn Ghesontheyt liefheeft, wel neerstelijk letten, hoe veel Spijse hy verdragen kan op dat hy door te grooten hoop sijn natuerlijcke wermte niet en overstelpe, en door brassen en suypen sieckte op sijn hals hale.
Ende of het gebeurde dat yemant of door quaet wensel, of door smakelijckheyt van de spijse hem hier wat in te buyten gegaen hadde: dat sal hy daer na verbeteren met vasten, soberheyt, slaep, stilte, braken. Daerom is goet voor de gene die somtijdts wat te veel eten datse eens in de weeck haer avontmael overstier laten loopen, ofte ten minsten sober eten. Want op die manier werden de raeuwigheden verteert, ende de oorsaken van sieckten wegh-genomen. Gelijck oock dienstelijck is, als yemant eenige raeuwigheyt buyten gewoonte voelt, dat hy dan wederom wat goede Spijse neemt. Want de Natuere wert door de nieuwe, en goede Spijse verweckt tot de teringe, om 'tgene sy niet en konde verwinnen wederom aen te grijpen, en gheluckelijck uyt te voeren.