en verlooren werdt: ofte ghelijck een ketel met water, die gestadigh over 't vuur hanght en siet, allencxkens geheel uyt soude waessemen, indien der geen versch water by gegoten werde: also soude het oock gaen met het gestadig uytvloeyen ende verteren van de substantie van onse lichamen, indien het af-gespoelde niet met goede zooden van broodt en toespijse, en het uytgewaessemde met vochtigheydt van wijn ofte bier onderhouden ende vernieuwt werde. Dese vernieuwinge alsse wel; bequamelijck, en volghens de regelen van de Konste der gesontheyt, die wy hier beschrijven, geschiet, so is 't dat de menschen in een langhduerige ende voorspoedige gesontheydt leven, ende anders sonder ordre, ende in 't wildt levende, haestelijck, ende voor haren tijdt komen te sterven. Waer uyt blijckt dat dit deel van onse Konite seer noodigh is te weten, en datter veel aengelegen is wat spijse of dranck ghebruyckt werdt. Het welck daerom oock wat wijt-loopigh van ons sal verhandelt werden. Insonderheyt mede om dat de menschen in gheen dinghen, die de behoudenis der gesontheydt betreffen, meer bekommert en zijn, en van gesont ofte ongesont en weten te spreken, als van Spijse en Dranck, en evenwel in gheen dinck haer meerder te buyten gaen. Want sy nemen de lucht, ende de andere dingen (Res Nonnaturales ghenaemt) soose komen: maer in Spijse ende Dranck hebbense groot onderscheydt, ende kiesen het een voor het ander, hoewel niet juystaltijdt het beste. Want alsoo sy meest op de smaeck en leckerheydt letten, soo en nutten sy niet altijt de beste en gesontste kost, maer alleen die haer best lust, en leckerst smaeckt. Ende ick heb dickwils bevonden, dat de gene, die d'een ofte d'ander quellingh onderworpen waren, meest altijdt lust hadden tot het ghene dat haer quaetst was. Het welck de mensche, soo in spijse, als oock in andere dingen meest van natueren ghewent is, gelijck Isocrates seydt tot Nioclem.
De Kost dan, ofte het Voedtsel daer wy nu van sullen handelen, is, 't gene dat de substantie van ons lichaem kan voeden, ofte, dat door onse natuerlijcke warmte verteert sijnde, in de substantie ofte selfstandigheyt van ons lichaem verandert kan werden. Waer door het van de Medicamenten onderscheyden wert: dewijl deselvige niet en veranderen in de substantie van ons lichaem, maer beroeren alleen het selfde. En dat is het oprechte Voedsel, het welck alleen kracht heeft, om door de gelijckheyt van sijn substantie met ons lichaem, het selfde te voeden, en niet dat met eenen ons lichaem kan beroeren, ofte veranderen. Gelijcker oock sulck een Voedsel is, 't welck de Medicijns daerom Medicamentaneus Voedsel noemen. Het selfde voet ons lichaem wel, maer heeft daer beneffens noch wat by, dat in de substantie van ons lichaem niet verandert en kan werden; dan evenwel niet stil en is, maer eenige alteratie en verandering veroorsaeckt.
Wy sullen dit nu wat naeuwer gaen insien. Al 't gene wy nuttigen ende gebruycken, doet sijn kracht, ende maeckt in ons veranderinge, ofte door sijn complexie en ghetempertheydt, ofte door de gestaltenisse van sijn stoffe ende materie, ofte door sijn geheele substantie; om hier in nu te volgen de pertinente distinctie (hoewel by velen besprongen) van den hoogh-geleerden Doctor Fernelius, eertijdts Raedt en Medicijn van Henrik de Tweede, Koningh van Vranckrijck. Door getempertheyt, complexie, ofte hoedanigheydt werckt het kout water ende de Latouw in ons verkoelinge, het Vuur ende de Wijn verwerminghe. Door de stoffe werckt het ghene, dat door dunnigheydt van sijn substantie doordringht, ende de humeuren ofte vochtigheden verdunt; dat door sijn dickigheyt verstopt, door sijn taeyigheyt beslijmt, oft door sijn scherpigheyt suyvert en afveeght. Door de heels substantie werckt het ghene, 't welck door d'aengenaemheyt ende de gemeenschap van sijn gheheele substantie ons lichaem voedt, ofte door strijt en tegenheydt beschadight en verderft. Want van het eerste Voedsel, het laetste fenijn ghenoemt wert. Soo is dan het rechte Voedsel, niet dat door sijn ghetemperheyt, ofte stoffe, maer door sijn geheele substantie met onse natuere over-een komt, ende daerom in de substantie van ons lichaem kan verandert werden. Het welck een simpele veranderinghe is: maer daer is verscheyde Voedtsel, het welck op twee, ofte driederhande manieren ons lichaem kan veranderen. Op tweederhande, den Azijn, door getempertheydt ende stoffe, want hy verkoelt, en doordringht met sijn dunnigheydt: de Latouw door getempertheyt en geheele substantie, want sy verkoelt en voedt: onghedeessemt Broodt door stoffe ende gheheele substantie, want het verstopt ende voedt. Op driederhande manieren wert veranderinge gemaeckt van de Wijn, dewelcke verwarmt, verdunt, ende voedt. Het ghene dan, dat door de gemeenschap van sijn geheele substantie, in de substantie van ons lichaem verandert werdt, is eygentlijck Voedtsel: het gene, dat de natuerlijcke gestaltenis van 't lichaem eenichsins beroert, is een Medicament: ende 't gene, dat, terwijl het in 't lichaem verandert werdt, het selve met eenen wat verandert, is, ghelijck geseydt is, Medicamentaneus Voedtsel.
Nu de naem van Voedtsel werdt by Hipp. de Alimento, op drie manieren verstaen, te weten, voor het ghene dat voedt en Voedsel is, voor 't gene dat als Voedsel is, en 't gene dat voeden sal. Soo dat het ware Voedtsel is, het welke komt, en blijft in de plaetse van het gene, dat vervlogen is: als Voedtsel, is het ghene, dat aldernaest is om Voedsel te wesen, gelijck het bloedt: toekomende Voedtsel is, alle Spijse die gebruyckt werdt, de welcke als zy verteert is, voeden kan, en in de substantie van ons lichaem verandert werden. Derhalven wert alle Spijse die wy gebruycken, voor Voetsel gerekent, niet dat de mensche daer nu af gevoedt wert, ofte dat het soodanig is dat het dadelijk voet, maer om dat het wel van de natuere verdout zijnde, voedsel geven sal.
Al 't ghene dat ons lichaem voeden kan, bestaet ende werdt ghenomen uyt tweederley dingen, uyt Rebus animatis, de gene die leven hebben; ofte innamiatis, die gheen leven hebben; als sijn Water ende Zout. De animata, of die leven hebben, sijn, ofte Vegetabilia, aerdtghewas, te weten, Kooren, Moes, Wortelen, ende Vruchten, ofte Dieren, van dewelcke sommige gaen, vliegen, en de swemmen, te weten, Vier-voetige Dieren, Vogels ende Visschen. Ende het voedtsel dat van deselve ghenomen werdt, is wederom tweederhande, ofte de deelen en leden van de selfde, ofte 't ghene van haer komt, als Eyeren, Bloedt, Melck, Wey, Boter Kaes, Honigh, en diergelijcke. Maer in al dit voedtsel, is een groot verschil en onderscheydt. Want de