gestaltenis en koleur het wit van een ey gelijck. De Phlegmatijcke zijn saluw, vet en loom.
De Gal is heet en droogh, dun van ghestaltenis, geel van koleur, en bitter van smaeck. Sy meackt de menschen bleyck, dun, rat, lucht en haestigh.
De Melancholie is kout en droog, dick van gestaltenis, swart en wraagh. De Melancholijcke menschen zijn bruyn van koleur, traegh van lichaem, vol gedachten, stantvastigh, ofte hartneckig. Dese Humeuren werden, ghelijck gheseydt is, in de Lever gemaeckt, ende van daer tot voedtsel van de Leden door de Aderen het gheheele Lichaem door gesonden, waer van elck na hem treckt, 't ghene met sijn nature over-een komt. En als dese Humeuren nu wel en nateurlijck ghestelt zijn, dan werden de Leden bequamelijck gevoedet, en anders niet.
Om nu volkomentlijck te verstaen hoe de Voedinghe, en het maken van het bloedt en geesten geschiet, so sullen wy dit alles wat verder verhalen. De Spijse in de Mont wel gheknaeut zijnde, wert in de Maegh gesonden, en aldaer verteert zijnde, gebracht tot een materie, den room niet onghelijck, van waerse gaet na de Dermen, en werdt uyt deselve door kleyne Aderkens ghesogen in de Lever, dieze verandert in bloedt, waer van, gelijck geseydt is, het heele Lichaem ghevoedet wert. Dan, alsoo het gheene wy besighen door de onghelijckheyt niet gheheel in de ghestaltenis van ons Lichaem en kan veranderen, so is 't dat veel overschot blijft.
De eerste teeringhe geschiet in de Maegh, en in de Dermen, en daer van blijft de grofste materie over, die ons door de kamer-ganck afschiet. De tweede in de Lever, en uyt deselve wert het dickste, dat tot voedtsel onbequaem is, van de Milt na-ghetrocken, het dunne dat galachtigh is, van het Galblaesjen, dat aen de lever hanght: en dan de waterachtigheydt, na dat sy het bloedt door de kleyne Aderen geleydet heeft, wert ghesuyvert door de Nieren, ende van daer in de Blaes ghestort, en soo gelost. Nu het dunste en subtijlste van het bloedt verweckt eenen damp, die in de Lever met de Geesten die daer van natueren in gheplant zijn, vermenght zijnde, wert de natuerlijcke Geest, gelijck wy hem noemen, en is een instrument waer door de Nature, en de ingheboren warmte het verteeren werckt. Wat van desen natuerlijcken geest door de holle Ader met het bloedt na het Hert ghedreven wert, verandert daer by-na in de dunnigheyt van de Lucht, en met de Lucht, die aldaer door de Longen in getrocken wert, vermengt zijnde, werdt de levende geest, en door de Slagh-aderen tot behoudenisse van het leven het gantsche Lichaem doorghesonden. Wat hier van door de Slagh-aderen van den Hals in de Herssenen komt, werdt van de Lucht, die de Neus in-haelt, verquickt, en verandert in den geest, die wy Animael noemen, en vordert het wercken van de sinnen.
Dit is wat belanght de kennisse van ons Lichaem. Cicero seyde vorder, dat onse ghesontheyt bestont in 't wel acht nemen op 't ghene ons nut en schadelijck mocht wesen: te weten, wat een yeders natuere kan verdraghen, waer sy na treckt, wat haer helpt, wat haer beschadigt ofte teghen is. Wat spijs, wat dranck yemant geerne ghebruyckt, en waer van hy een afkeer heeft. Dese verscheyde eygenschap der Menschen, nopende soodanigh onderscheydt, maeckt dat den eenen geerne Kaes ofte yet anders eet, daer den anderen soo grooten teghenheydt van natueren in heeft, dat hy qualijck wort, indien hy oock onwetende daer van eet. Welck verborgen vermaeck en teghenheydt niet alleen tusschen ons, en het voedtsel is: maer oock in de kruyden, ende plantsoenen tusschen malkander, gelijck van Theophrastus aengewesen wert: als oock tusschen sommige Dieren, gelijck wy alle daegh aen de kat en muys sien. Soo moet dan een yegelijck sijn eygen natuere kennen, en weten wat hem goet en quaet is. Gebruycken 't gene de natuere aenghenaem is, en helpt; nalaten 't gene haer tegen is en beschadight, daer in volgende de natuere, als een goede leer-meestersse, dewelcke (gelijck Cato seydt, by Cicero in 't Boeck van den Ouderdom) den besten Leydtsman is van ons leven, thoonende door veel teyckenen watse wil, wat dingen sy soeckt, watse begeert, en wat-haer tegen is. Wy hebben nu getoont, waer in de kennisse van ons lichaem bestaet: de middelen waer door de Gesontheydt onderhouden werdt, sullen wy in 't volghende Capittel verhalen.