De gasten zetten zich aan het bruiloftsmaal: koffie met ‘stoet met schink’ en ‘tweebakken met geel sukker’.
Wel voldaan, steken na afloop, de mannen de brand in de pijp, men zingt bruiloftsliederen, tot het tijd wordt de reis naar het Zuidenveld aan te vangen.
Wiecher met Evert van Trudao-meui gaan wat eerder naar Rieksen huis om de paarden aan te spannen. Roelfien gaat mee, ze wil eerst Klein-Harm nog even zien en komt wel met den wagen terug.
Moeder Annechien, die voor 't raam staat, ziet hen aankomen. Ze neemt haar kleinkind uit den kinderstoel op den arm en wuift met zijn handje. Harm lacht en kraait en slaat met armen en beenen. Annechien heeft moeite hem vast te houden. Wiecher ziet het, hij lacht en zwaait ook met zijn armen. Nu wordt het kind ‘wild’, zooals vader Rieks zegt. Het wil niet bij grootmoeder blijven, maar tracht door 't venster heen, bij zijn vader te komen.
‘Foj,’ zegt Annechien, ‘wat zin ij d'r ien. d' Jong is niet te holl'n,' ij maokt hum glad wild.’
‘Waorum bist zoo iedel om hum veur 't glas te holl'n’ zegt Wiecher, ‘dat hast wal denken kunt.’
‘Gee'v mij hum maor eem, moeder.’
‘Krieg dan eerst mien woll'n schoet, aners wordt dienent voel, dan za'k hum dij geev'n.’
Roelfien doet haar moeders wollen schort over haar zwart zijden en neemt dan haar kind aan.
Harm lacht en grijpt naar moeder's oorijzer en naar de gouden doekspeld. Ook het slot met kralen wekt zijn begeerte op en hij zet kordaat zijn vingers tusschen hals en kralen.
‘Hei, hei,’ zegt moeder, ‘dat is gien spul veur jow, now niet en laoter ok niet.’
‘Zal 'k hum mien alzozieket doen?’ vraagt Wiecher ondeugend, ‘die mot hie laoter toch hebb'n.’
‘Span ij d' peerd' maor an, aans kom ij nog met 't aachterschip,’ meent Roelfien.