Waarop het refrein klinkt en de anderen al tellend bij elk tiental, afgewisseld door 't refrein, tot honderd zingen.
Jan Gerken meent, dat het wel wat lang is, als het tot honderd moet duren met de liefde, waarop Willem Dekens voorstelt, het op de helft te maken, maar Sina is van meening, dat je niet later dan tot dertig moet wachten, wat de meesten met haar eens zijn.
‘Now, Wiecher,’ zegt Jan Gerken, ‘dan moet ij gaauw d'r an geleuven, want ij zint zoowat darteg.’
‘Dan moet wij 't maor in de maand' doen,’ zegt Wiecher, ‘want ik gleuv', dat ij d'r ok nietwied of zint.’
‘Dat is zoo,’ zegt Jan, ‘en wij hebt beid' nog niks gien vaastigheid.’
‘Ik zal vanaovend ies oet kieken,’ zegt Wiecher, ‘maor ik wil niks gien beloften doen.’
‘IJ kunt altied nog veranern, daorum neemt maor ien. Dat verplicht je tot niks.’
‘O,’ zegt Wiecher, ‘'t is goed, dat ik 't weet.’
Roelfien zit met kloppend hart te luisteren. Telkens vreest ze, dat er iemand zal zijn, die haar aankijkt of Wiecher zeggen zal, dat hij wel ‘vastigheid’ heeft.
Maar niemand denkt daaraan en als later Wiecher zich bij Roelfien voegt en na een oogenblik praten zijn stoel tusschen schuift en gaat zitten, is er niemand die vermoedt, dat dit afgesproken werk is en Jan Gerken is overtuigd, dat zijn woorden Wiecher, die nooit veel om meisjes geeft, hebben aangezet om nu maar eens een te vragen en dat Roelfien toevallig de uitverkorene is; meer om dat ze zoo ‘eigen’ bij zijn ouders is, dan wel omdat hij haar boven anderen stelt.
Wiecher brengt Roelfien naar huis en zooals 't gebruik wil, gaat hij een poosje met haar naar binnen. Wiecher lacht om de goedgeloovigheid van zijn vriend.
‘Die Jaan, die mient, dat ik maor zoo in 't wild weg ien vrueg,’ zegt hij, ‘en hie is d'r nog groot op ok.’