uit de beginjaren van De Nieuwe Gids) dan tot dichter van en in zijn eeuw.
Meermalen is bij mij, al lezend en schrijvend, de vergelijking opgekomen met een andere dichter-wereldreiziger, met Blaise Cendrars... Neen, niet reiziger, dichter, schrijver alleen, maar alles wat mogelijk is in een immens-vol leven: telefonist, reporter, soldaat, cameraman, regisseur, producer, jager-op-groot-wild, smokkelaar, jongleur. Cendrars schreef (en schrijft nog) niet ‘maar’ reis- en avonturengedichten en -romans; daarvoor zijn de wortels die hij ondanks relatief kort verblijf overal sloeg, te diep; daarvoor stoot hij te zeer allerwegen op twee dingen die hem méér betekenen dan de wisselende achtergrond van landen en gebruiken en literaturen - de Mens, en het bewustzijn dat ‘Vivre est un acte magique’. - ‘Nous autres, modernes’, zegt de nu zeventigjarige in zijn memoiresboek ‘Trop c'est trop’ (Paris 1957), ‘nous autres, modernes, sommes plus sensibles à la géographie humaine qu'aux tableaux de la nature des tropiques...(!)’ - En hij, Cendrars, laat zich ook niet via een risico-loze piratendroom misleiden door de wijdte van de ruimte die ons bereikbaar is, door de techniek die hij als weinigen heeft uitgebuit en beleefd: ‘Nous voyageons trop rapidement dans le passé, dans le futur, en haut, en bas, à gauche, à droite, obliquement, en arrière. J'ai sous les yeux... la photographie de la nébuleuse amorphe N.G.C. 6992 CYGNI. Je sais où aller voir le cerveau de Goethe dans un bocal. Tout est par trop indolore pour que l'homme ne bute pas enfin sur soi-même et ne reste en panne, un beau matin, en nouant sa cravate’.
Zie, dat is de doorbraak van die almenselijke en dùs poëtische rijpheid, wijsheid, waarvan Slauerhoff blijkens zijn dichterlijk werk nauwelijks ooit iets heeft geproefd, waarvoor hij als voor een gapend einde van àl zijn kunnen is teruggedeinsd... òf waarvoor hij, nog eens op zijn best genomen, te vroeg is gestorven. Op dat punt, van de ‘panne’ namelijk, is ieder uiterlijk avontuur zinloos geworden, is er geen reis meer die over de catastrofe kan heenhelpen. Daar begint het neteliger avontuur - ‘l'aventure intérieure de l'homme’ noemt Cendrars het - dat anderen (Kafka, Faulkner,