Bloed en rozen. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1900-1945
(2018)–Jacqueline Bel– Auteursrechtelijk beschermdJacqueline Bel, Bloed en rozen. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1900-1945. Prometheus, Amsterdam 2018 (3de, herziene druk)
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
scan aangeleverd door uitgever
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van de derde, herziene druk van Bloed en rozen. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1900-1945 van Jacqueline Bel uit 2018. De eerste druk dateert uit 2015. Het werk maakt deel uit van de reeks Geschiedenis van de Nederlandse literatuur.
redactionele ingrepen
Voor de afbeelding van het voorplat is gebruikgemaakt van het exemplaar van de eerste druk uit de Koninklijke Bibliotheek Den Haag met signatuur NL 29 T 1560.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (20, 28, 472, 632, 634, 982, 990, 1062, 1106, 1142) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
Bloed en rozen
Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1900-1945
[pagina 2]
Geschiedenis van de Nederlandse literatuur
Onder hoofdredactie van
A.J. Gelderblom en A.M. Musschoot
Dit deel, Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1900-1945, is begeleid door een Raad van Advies, waarvan deel uitmaakten: T. Anbeek, H. Bekkering, H. Brems, A.A.P. Francken, M.J.H. Meijer, B. Vervaeck, G. Wildemeersch en A.T. Zuiderent.
Dit boek maakt deel uit van de reeks Geschiedenis van de Nederlandse literatuur die gefinancierd werd door de Nederlandse Taalunie ter uitvoering van het besluit van het Comité van Ministers van 15 oktober 1997 over een nieuwe literatuurgeschiedenis.
[pagina 3]
Jacqueline Bel
Bloed en rozen
Geschiedenis van de Nederlandse literatuur
1900-1945
2018 Prometheus Amsterdam
[pagina 4]
Voor Frank, Nicolaas en Felix
Eerste druk 2015
Derde, herziene druk 2018
De uitgever heeft getracht alle rechthebbenden te achterhalen. Aan hen die desondanks menen aanspraak te kunnen maken op enig recht, wordt verzocht contact op te nemen met Uitgeverij Prometheus, Postbus 1662, 1000 br Amsterdam.
Dit boek kwam mede tot stand dankzij de financiële steun van het Nederlands Letterenfonds.
Nederlands letterenfonds dutch foundation for literature
© 2015, 2018 Stichting Literatuurgeschiedenis
Boekverzorging Tessa van der Waals
Omslagontwerp Roald Triebels
Foto omslag Gerda Taro © International Cent/Magnum Photos Hollandse Hoogte Zetwerk en opmaak Willem Morelis
Druk en afwerking Drukkerij Wilco
Foto auteur Sacha de Boer
www.uitgeverijprometheus.nl
isbn 978 90 351 4521 4 (paperback)
isbn 978 90 351 3047 0 (gebonden)
[pagina 5]
Inhoud
Vooraf - Bloed en rozen | 21 |
Kunst om de kunst | 22 |
Massificatie en versnelling, democratisering en scholing | 23 |
Uitgangspunten - selectie en constructie | 24 |
1
Fin de siècle en belle époque (1900-1914) |
29 |
1.1 Ouverture | 31 |
Het fin de siècle, Couperus en De stille kracht | 31 |
De stille kracht als staalkaart van de literatuur en actualiteit rond 1900 | 32 |
Naturalisme - race, milieu en moment | 34 |
Decadentisme - een femme fatale en een decadente Javaanse held | 36 |
Nieuwe mystiek - ‘suizende wieken van geheimzinnigheid’ | 38 |
Couperus na 1900 - literatuur en canonisering | 40 |
1.2 Dwarsdoorsnede 1900 | 44 |
Socialisme en gemeenschapskunst, feestgedruis en rouwbeklag | 44 |
Het anarchisme en ‘andere zoete dweperijen’ | 46 |
Communes en ‘geheimzinnig-stemmige’ kunstkringen | 47 |
De ‘Hollandsche negerhut’ en het feminisme | 48 |
Boerenoorlog | 51 |
Buysse, Vermeylen en de Vlaamse Beweging | 51 |
Modderrivieren en mestvaalten | 53 |
Oud en nieuw | 54 |
Nieuwe technische snufjes | 56 |
1.3 Instituties en posities: het literaire leven aan het begin van de eeuw | 58 |
Noord en Zuid: Vermeylen en Verwey | 58 |
Albert Verwey: ‘geestelijk leider’ van zijn tijd | 59 |
August Vermeylen: Vlaamse en Europese Beweging | 63 |
Literaire tijdschriften en critici | 66 |
Vlaanderen: een va-et-vient van nieuwe periodieken | 67 |
Variatie in Nederland: het tijdschrift is een ‘mevrouw’ | 69 |
Uitgeverijen en literaire circuits in Noord en Zuid | 73 |
De auteurs: broodschrijverij en mecenaat | 78 |
[pagina 6]
Netwerken, huwelijken en petite histoire | 80 |
Literaire leraren | 84 |
Oprichting van de Vereeniging van Letterkundigen (VvL): ‘Wij zijn geen bedelaars’ | 85 |
Literaire prijzen en ‘prijskampen’ | 88 |
1.4 Het naturalisme of de doorbraak van het moderne proza | 90 |
Het prachtigste varken van deze eeuw | 91 |
Verschillende visies op Zola | 94 |
Niet alleen Zola | 96 |
Sociaal en pathologisch naturalisme - een definitie? | 98 |
Sociaal naturalisme in Vlaanderen: de rauwe werkelijkheid bij Buysse | 100 |
Realisme en ironie: 't Bolleken en Het Ezelken | 103 |
Streuvels en de Russen | 104 |
De vlaschaard | 107 |
Stijns en de ‘monstermenschen’ | 108 |
Baekelmans en ‘Jo Botersaus’ | 109 |
De ‘donkerlooden nachten’ van Vermeersch en de duistere seksualiteit | 110 |
De ‘beestige wijven’ in Het stille gesternte van Teirlinck | 112 |
Jaloezie en wraak in Het revolverschot van Loveling | 113 |
Pathologische stadsromans in het Nederlandse naturalisme | 114 |
Obsessies, ouderdom en overspel in de Haagse romans van Couperus | 118 |
Inwijding van Emants en de kritiek op de bourgeoisie | 121 |
De lagere klasse: Coenen, Antink en Querido | 123 |
Sociale belangstelling ook voor kinderen | 124 |
De groene tanden van Sprotje | 125 |
De barokke reeksen van Querido | 126 |
1.5 Oude en nieuwe vormen van idealisme: van damesroman tot detective | 130 |
Ouderwets idealisme in Vlaanderen | 132 |
‘Verheven lessen van wilskracht en zelfopoffering’ | 134 |
Nieuwe ontwikkelingen in Nederland: prostituees en nerveuze types | 136 |
De damesroman: lief en zoet | 137 |
De mannelijke blik | 140 |
Boudier-Bakker en Een dorre plant | 141 |
Detectives en de slag om het lezerspubliek | 142 |
Jeugdliteratuur | 145 |
[pagina 7]
1.6 Emancipatieproza: tendensliteratuur en romans over ‘het Joodse leven’ | 148 | |
Tendensromans: socialisme, feminisme en anarchisme | 149 | |
Romans over ‘het Joodse leven’ | 152 | |
1.7 Nieuwe mystiek in Nederland en Vlaanderen rond 1900 | 159 | |
Maeterlinck: ‘apostel van het mysticisme’ | 163 | |
Tolstoj: ‘de mystieke graaf’ | 166 | |
Ibsen en het mistige Noorden | 168 | |
Nederlands proza: Couperus’ Extaze en Van Eedens Johannes Viator | 169 | |
Mystiek in ander werk van Couperus | 172 | |
De boeken der kleine zielen | 172 | |
Van Eeden en Van Deyssel en de mystiek | 174 | |
Mystiek in Vlaanderen | 175 | |
1.8 Decadentisme: fatale vrouwen en ‘taalverval’ | 177 | |
Decadentistische thematiek: Praz en Huysmans | 180 | |
Couperus en de decadente Oudheid | 182 | |
De Haan: homoseksualiteit en decadentisme | 184 | |
Decadentisme in Vlaanderen: Teirlinck | 187 | |
Woordkunst, stijlverval en decadentisme | 190 | |
Gekakel in het letterkundig hoenderhok: het woordkunstdebat | 192 | |
1.9 Poëzie, symbolisme en een strand met ronde schelpen | 196 | |
Correspondenties | 196 | |
Het symbolisme in Nederland: Gorter en het sensitivisme | 201 | |
Verwey: de idee en de gemeenschapskunst | 204 | |
Twee nieuwe stemmen: Henriette Roland Holst en Leopold | 207 | |
Leopold symbolist? | 211 | |
Drie perioden in Leopolds poëzie | 212 | |
De ‘zielebloemen’ van Boutens | 216 | |
Symbolisme en vernieuwing van de poëzie in Vlaanderen | 221 | |
Van de Woestijne: weemoed en decadentisme in Het vader-huis | 225 | |
Verschillende episodes in het werk van Van de Woestijne | 229 | |
Van de Woestijne in Nederland | 232 | |
1.10 Het nieuwe en het oude geloof: socialistische en christelijke verzen | 234 | |
Poëzie en socialisme | 234 | |
Gorter en De school der poëzie | 235 | |
Traditioneel christendom in de poëzie van Noord en Zuid | 239 |
[pagina 8]
Poëzie in de voetsporen van Gezelle | 243 | |
De Clercq en zijn ‘kleen, kleen dochterke’ | 244 | |
Jacqueline van der Waals en ‘het geiteke’ | 246 | |
1.11 De Anglo-Boerenoorlog, het nationalisme en het Afrikaans | 249 | |
Nederlandse poëzie: lofdichten over ‘Holland's kind dat viel voor Holland's eer’ | 250 | |
Antidecadentisme en symbolisme | 252 | |
Vlaanderen, de Boeren en de ontvoogdingsstrijd | 254 | |
Een nieuwe taal en een nieuwe literatuur | 255 | |
Groot-Nederland, collaboratie en apartheid | 258 | |
1.12 Koloniale letterkunde: Congo en Indië | 260 | |
Tegengestelde perspectieven: Lumumba versus Boudewijn | 260 | |
Nederland en de Indische letteren omstreeks 1900 | 261 | |
Naturalisme en idealisme | 266 | |
Kenmerken van de Indische roman | 268 | |
Blanke koloniale bevolking | 269 | |
‘Dubieuze’ hoofdpersonen | 269 | |
‘Golven van passie’ | 270 | |
Kritiek op het koloniale beleid | 272 | |
Exotische entourage | 272 | |
Mystiek en goena goena | 274 | |
Stijl | 275 | |
Ontwikkelingen in de Indische letterkunde | 276 | |
Orpheus in de dessa: ethische politiek en exotisme | 278 | |
België en de Congo-Vrijstaat | 281 | |
Heart of Darkness | 283 | |
Reisverhalen: apen, panters en ‘moorkens’ | 284 | |
Paters | 285 | |
Zwarte prinsen | 287 | |
Congo en Indië | 290 | |
1.13 Journalistiek en literatuur | 292 | |
Participerende journalistiek: Brusse, Canter, Heijermans en Van de Woestijne | 293 | |
Van de Woestijne en de ‘Boterhamse Courant’ | 298 | |
Reisverhalen: de koloniën, Turkije, Marokko en de islam | 300 | |
Kuyper, Van Looy en de islam | 301 | |
Interviews en portretten | 305 |
[pagina 9]
E. d'Oliveira, de Tachtigers en de jongere generatie | 306 | |
André de Ridder over Vermeylen, Buysse en Teirlinck | 307 | |
Verriest: Twintig Vlaamsche koppen | 309 | |
1.14 Toneel rond 1900 | 313 | |
Toneel in een nieuwe jas | 313 | |
Heijermans: ‘De vis wordt duur betaald’ | 315 | |
Buysse en Het gezin Van Paemel | 317 | |
1.15 Dwarsdoorsnede 1910 | 319 | |
Het ivoren aapje, realisme en neoromantiek | 321 | |
Een omstreden bloemlezing | 321 | |
Jong en oud | 322 | |
Literaire herdenkingen: Multatuli, Van Oordt en De Laey | 325 | |
Nederland op de wereldtentoonstelling in Brussel: ‘haring, kindermeel en limonade’ | 327 | |
Zuid-Afrika, Congo en Indië | 328 | |
Katholicisme en hegelianisme: ‘In Holland spreekt men Bollands’ | 329 | |
1.16 De generatie van 1910 en de bezielde retoriek | 331 | |
Het retoriekdebat | 332 | |
De bibliofiele uitgeverij De Zilverdistel | 334 | |
Van Eyck: dichter in het voetspoor van Verwey | 335 | |
Gossaert en zijn experimenten | 339 | |
Roland Holst: de prins der dichters? | 341 | |
Bloem: ‘Altijd november, altijd regen’ | 345 | |
1.17 De Boomgaard: vóór decadentisme en esthetica en tégen de streekroman | 351 | |
Het referendum over de Vijfjaarlijkse Staatsprijs: papen en ploerten | 355 | |
1.18 Neoromantiek | 359 | |
Het vroege werk van Van Schendel | 360 | |
1.19 Twee eenlingen: Nescio en Elsschot | 363 | |
Ironie | 364 | |
Jonge bohemiens in Nescio's ‘De uitvreter’, ‘Titaantjes’ en ‘Dichtertje’ | 365 | |
Bedriegers en bedrogenen in Elsschots Villa des Roses | 370 |
[pagina 10]
2
De Grote Oorlog (1914-1918) |
375 | |
2.1 Inleiding: Europa vat vlam | 377 | |
Oorlogsliteratuur | 382 | |
De literaire instituties in oorlogstijd | 385 | |
Boeken en bladen voor het front | 385 | |
Tijdschriften in Vlaanderen | 386 | |
Debatten: activisme versus passivisme | 387 | |
De Vlaams-Nederlandse connectie | 388 | |
2.2 Vlaamse oorlogsdagboeken | 391 | |
Loveling: kaartavondjes en bombardementen | 392 | |
Van de Woestijne: het einde van de melancholie? | 395 | |
Streuvels: de roes en schoonheid van het geweld | 397 | |
De rel | 400 | |
2.3 ‘Flanders Fields’ | 401 | |
Oorlogspoëzie | 401 | |
Loopgraafsonnetten van Boens | 404 | |
De Clercq: een politieke windvaan | 406 | |
Borms: de ‘ongekroonde koning’ van Vlaanderen? | 407 | |
Grafrijmen en ‘Heldenhulde’ | 409 | |
Oorlogsproza: loutering, humor, sentimentaliteit en nationalisme | 411 | |
Na de wapenstilstand: propaganda en verwerking | 414 | |
2.4 De Eerste Wereldoorlog in Nederland: essays, proza en poëzie | 417 | |
Journalistiek en literatuur: Louis Couperus als oorlogsverslaggever | 418 | |
De mobilisatie en de schone letteren | 420 | |
Een wereldraad van wijzen? | 421 | |
Oorlogspoëzie | 423 | |
Oorlogsproza | 425 | |
De oorlog als breuk | 427 | |
2.5 1916 en 1917 en de doorbraak van de avant-garde in Vlaanderen | 429 | |
Van Ostaijen, Music Hall en De Goedendag | 431 | |
Van Ostaijen en het activisme | 436 | |
Het sienjaal | 437 | |
Bezette stad | 439 | |
Feesten van angst en pijn | 442 |
[pagina 11]
2.6 Radicale vernieuwing in Nederland? | 444 | |
Nijhoff: decadent of vernieuwer? | 445 | |
Van den Bergh en Het Getij | 451 | |
Van Doesburg en De Stijl | 454 | |
2.7 De Russische Revolutie en de letteren in Nederland en Vlaanderen | 457 | |
Nederland: Gorter en Roland Holst | 458 | |
Herman Gorter: Pan | 459 | |
De school der poëzie | 462 | |
Henriette Roland Holst en De vrouw in het woud | 462 | |
De rode vlag in Vlaanderen | 465 | |
Kenis: koketteren met het communisme | 466 | |
Brunclair, de Clarté-beweging en Fiat lux | 468 | |
3
De ‘Roaring Twenties’ (1920-1930) |
471 | |
3.1 Dwarsdoorsnede 1920 | 473 | |
Bloedrode papavers en geruchtmakende processen | 474 | |
Van Ostaijen in Berlijn | 476 | |
Avant-garde: de ‘banaan van zoete vergiffenis’, dada en De Stijl | 477 | |
Menselijkheid en ethiek | 479 | |
Bestsellers: traditie en oude garde | 479 | |
Erotiek en intellect | 481 | |
Naoorlogse exodus: koloniën en exotisme | 482 | |
Grenzeloze letteren | 483 | |
Religie | 484 | |
De generaties van 1910 en 1920 en de belofte voor de toekomst | 485 | |
3.2 Inleiding | 487 | |
3.3 De jonge dichters en het expressionisme in Noord en Zuid | 489 | |
Het expressionisme in Vlaanderen | 489 | |
Ruimte | 489 | |
Vier jonge hemelbestormers | 493 | |
Moens: icoon van het vertrapte Vlaanderen | 493 | |
Gijsen: de dichter als profeet | 494 | |
Burssens: het ‘kind’ van Van Ostaijen | 497 | |
Brunclair: enfant terrible en epigoon | 499 |
[pagina 12]
Het Roode Zeil, 't Fonteintje - en Manneke Pis | 499 | |
Het expressionismedebat | 501 | |
‘Pommade- en slagroomesthethiek’ | 502 | |
Teirlinck en het expressionistisch toneel in Vlaanderen | 505 | |
Het expressionisme in Nederland | 506 | |
Marsman: expressionist en ‘leider der jongeren’ in De Vrije Bladen | 506 | |
Marsmans rode boekje | 508 | |
Marsman als ‘geestelijk’ leider van De Vrije Bladen | 512 | |
3.4 De verzuiling | 516 | |
Een katholiek reveil in de jaren twintig: Roeping en De Gemeenschap | 518 | |
Katholieke gangmakers | 520 | |
De Gemeenschap | 522 | |
Niet alleen gemeenschap, maar ook ‘roomse ruzies’ | 526 | |
Van Duinkerken: tijdschriftleider, criticus, dichter en polemist | 527 | |
Vernieuwing van de poëzie: Kuyle, Bruning, Engelman en Kemp | 528 | |
Opwaartsche Wegen | 530 | |
Linkse letteren: Nu en Links Richten | 532 | |
Verzuiling: Vlaanderen | 536 | |
Walschap, esprit critique van Het Vlaamsche Land | 538 | |
Vlaamsche Arbeid en de populaire dichteres Nahon | 540 | |
3.5 Exotisme, chinoiserie en oriëntalisme | 544 | |
Nederland: Slauerhoff - een late, exotische poète maudit? | 544 | |
Slauerhoff en China | 550 | |
Chinoiserie en exotisme in Nederland en Vlaanderen | 554 | |
Oosterse filosofie | 558 | |
Dèr Mouw: Brahman | 558 | |
Oriëntalisme in Noord-Afrika: Couperus, Buysse en Kuyle | 561 | |
3.6 Classicisme, modernisme, avant-garde en autonomie: het einde van de poëzie? | 566 | |
Nijhoff, Vormen en het Perzische tapijt | 569 | |
Nieuwe gedichten | 573 | |
Van Ostaijen: autonome poëzie | 577 | |
Van Doesburg, I.K. Bonset en Aldo Camini | 582 | |
Engelman en de cantilene | 584 | |
3.7 De aantrekkingskracht van het fascisme in Nederland | 586 | |
Wichman, De Valbijl en De Bezem | 588 |
[pagina 13]
Aristo en Lutkie | 589 | |
Marsman en de zwarte benden | 590 | |
Littoria, een lofzang op Mussolini | 593 | |
3.8 De grenzen weer open: Amerika | 597 | |
Skyscrapers als kathedralen | 598 | |
Vroege Amerika-gangers | 600 | |
Amerika en De Gids: champagne en ozon | 603 | |
Amerikaanse literatuur in de Lage Landen | 606 | |
De film en Chaplin | 609 | |
Jazz en negrospirituals | 612 | |
De jazz-speler | 613 | |
De neger zingt | 615 | |
3.9 De vernieuwing van de roman | 618 | |
Vlaanderen: streekromans en de facelift van het genre | 619 | |
Een driemanschap tegen verliteratureluurde romans | 620 | |
Roelants: taboedoorbrekende biechtromans | 622 | |
Walschap: waanzin en zinnelijkheid | 623 | |
Zielens: incest en sensualiteit in ‘Het rood konijn’ | 625 | |
Van Bruggen, een vroege Nederlandse modernist | 627 | |
Helman en zijn aap | 631 | |
4
De jaren der tig: Polemiek en crisis 1930-1940 |
633 | |
4.1 Dwarsdoorsnede 1930 | 635 | |
Links en rechts | 635 | |
Nieuwe tijdschriften | 636 | |
Rellen en debatten | 637 | |
Literaire enquêtes in Vlaanderen | 639 | |
Du Perron, een literaire bullterriër | 639 | |
Ter Braak: intellectuele essays | 641 | |
Het ‘kreng’ Smeding en andere dames | 641 | |
Toneelstukken en romanbewerkingen | 643 | |
Eeuwfeest | 643 | |
Strak en zakelijk proza: Van Wessem | 644 | |
De woordkunst afgeschaft | 645 | |
Zonsondergangen, korenvelden en westenwinden | 646 |
[pagina 14]
4.2 Inleiding | 648 | |
4.3 Forum, debatten, de canon en het essay | 651 | |
Nederland: vorm of vent | 651 | |
Forum: Vlaanderen en Nederland, een noodlottige combinatie? | 654 | |
‘Kakkerlakkensprongen’ en het einde van Forum | 656 | |
De persoonlijkheid als eerste en laatste criterium | 657 | |
Forum en de canon | 660 | |
Elsschot, Laarmans en Boorman | 660 | |
Lijmen - Het been | 662 | |
Kaas | 664 | |
Forum en het essay | 667 | |
Du Perron, Gide en het ‘etiese’ kwijl van Coster | 669 | |
Ter Braak, Van Bruggen, Nietzsche en Politicus zonder partij | 671 | |
Het Vlaamse essay in Forum | 674 | |
4.4 Het modernisme in en om Forum | 675 | |
Ter Braaks Hampton Court, een ‘pastiche op Proust’? | 677 | |
Du Perron: Het land van herkomst | 678 | |
Vestdijk, Joyce en Proust | 681 | |
Het modernisme in Vlaanderen | 685 | |
Brulez | 687 | |
Gilliams | 687 | |
4.5 ‘Le chemin des dames’: vrouwen in de letteren | 692 | |
‘Truitjes van waarheid en broekjes van gedachten-diepte’ | 694 | |
Het ‘grimmig requisitoir’ van Romein-Verschoor | 696 | |
De casus Woolf in Nederland | 699 | |
4.6 Nieuwe zakelijkheid | 702 | |
‘De aesthetiek der reporters’ | 704 | |
Russische inspiratiebronnen: Gladkov, Ehrenburg en Eisenstein | 706 | |
Duitse voorbeelden: Kisch en Döblin | 709 | |
Zand en stad | 710 | |
Bordewijk een uitzondering? | 713 | |
4.7 Stad en platteland | 718 | |
Vitalisme, decadentisme en bezinning in Vlaanderen | 720 | |
Vitalisme | 721 | |
Boer zoekt vrouw | 721 |
[pagina 15]
Walschaps Houtekiet: antimaatschappelijkheid, vitalisme en seksualiteit | 722 | |
Blut und Boden? | 725 | |
Decadentisme | 726 | |
Teirlinck: het landleven, kracht en decadentie | 726 | |
Rolande met de bles en het grootste bordeel uit de literatuur | 728 | |
Bezinning en reflectie | 729 | |
Van de Woestijne: De boer die sterft | 729 | |
Streuvels: Het leven en de dood in den ast | 731 | |
Timmermans' Boerenpsalm | 733 | |
Streekromans in Nederland | 734 | |
Coolen: Philips, de Peelwerkers en het Brabantse land | 735 | |
De grote rivieren | 739 | |
Socialisme en communisme in de streekliteratuur | 740 | |
4.8 Poëzie: ‘Ik zend u dit sonnet met een tros druiven’ | 743 | |
Nederland: van parlando-poëzie naar magische verzen | 746 | |
Vestdijk: een eruptie van verzen | 749 | |
‘En de boer hij ploegde voort’ versus ‘knollen en citroenen’ | 753 | |
Achterberg: de dichter als koe | 754 | |
‘Kostganger schiet zijn hospita neer’ | 757 | |
M. Vasalis: ‘onzware ernst’ en dromerigheid | 760 | |
Poëzie in Vlaanderen | 761 | |
Vlaamse parlando-poëzie in Forum: tussen droom en daad | 762 | |
Minne en zijn koe Tobbie | 764 | |
Van Nijlen: cactus of harmonikaspeler | 766 | |
Het ‘donkere cellogeluid’ van Van de Voorde | 770 | |
Gilliams, solist en modernist | 771 | |
4.9 Crisisliteratuur | 775 | |
Crisisliteratuur in Nederland | 775 | |
Proza over de economische recessie | 776 | |
Burgers in nood: een protestantse bestseller | 779 | |
Harten en brood: een kritische katholieke roman | 781 | |
Het neutrale circuit en de depressie | 782 | |
De politieke crisis in het literaire proza | 783 | |
Boekverbrandingen en Exil-literatuur | 785 | |
De instituties onder druk | 787 | |
De Gemeenschap en De Nieuwe Gemeenschap | 788 | |
Het Comité van Waakzaamheid | 790 |
[pagina 16]
Crisis in de cultuur: Huizinga en Nijhoff | 793 | |
‘Voor dag en dauw’ | 795 | |
‘Awater’ | 796 | |
Crisisliteratuur in Vlaanderen | 799 | |
Moens, Groot-Nederland en de radicale politiek van extreem rechts | 803 | |
Van de Voorde, Het pact van Faustus en het nationaalsocialisme | 804 | |
Een linkse tegenstem: Brunclair en Het heilige handvest | 806 | |
4.10 De Spaanse Burgeroorlog | 807 | |
Spanje in de spotlights | 808 | |
De Spaanse Burgeroorlog in Nederland: journalisten | 810 | |
Literaire vrijwilligers | 812 | |
Poëzie en proza: de vrouwelijke soldaat | 814 | |
De verzuiling | 815 | |
De katholieken | 817 | |
4.11 Koloniale literatuur: hitte en bronst versus ethiek en politiek | 820 | |
Congo: beschaving en bekering | 822 | |
Liefde tussen blank en zwart | 825 | |
Verreet: inheemse personages | 826 | |
Walschap: passie en exaltatie | 827 | |
Nederlands-Indië: feesten en faillissementen | 828 | |
Indonesisch nationalisme - Sjahrir en Djojopoespito | 830 | |
Vuyk | 833 | |
De kolonie bij Bordewijk | 835 | |
Suriname: de stille plantages van Helman | 835 | |
De ‘negerhut’ van De Kom | 839 | |
De Antillen: Debrot en zijn zuster de negerin | 843 | |
5
De Tweede Wereldoorlog (1940-1945) |
845 | |
5.1 Dwarsdoorsnede 1940 | 847 | |
Verduisteringsavonden | 848 | |
Bezet gebied: Nederland en Vlaanderen | 849 | |
De dood van Ter Braak, Du Perron en Marsman | 851 | |
Het literaire bedrijf voor en na mei 1940 | 852 | |
Oude en nieuwe tijdschriften | 853 | |
Walschap en het katholicisme | 854 | |
Poëzie: debutanten en volgelingen | 855 |
[pagina 17]
Bestsellers | 856 | |
Koloniën | 857 | |
Het gele huis te huur | 857 | |
5.2 Inleiding: de bezetting in Noord en Zuid | 859 | |
Nederland | 859 | |
Vlaanderen | 861 | |
5.3 Poging tot culturele omwenteling. De instituties van de nieuwe orde in Nederland | 863 | |
De afdeling Boekwezen | 865 | |
Verboden boeken | 865 | |
Lectoraat en censuur | 867 | |
Van Oudshoorn - een cynische lector | 868 | |
De Kultuurkamer | 873 | |
Verzet tegen de Kultuurkamer | 873 | |
‘Indiaantje spelen’ | 874 | |
Nationaalsocialistische literaire prijzen | 877 | |
Het tragische misverstand rond de dichter De Bruin | 878 | |
‘Tegengif’ van Roothaert | 878 | |
Subsidies van de nieuwe orde | 879 | |
Een poëtica van de nieuwe orde | 880 | |
Het einde van ‘Rotkar’ en anderen | 882 | |
5.4 Vestdijk en Sint-Michielsgestel. Het gijzelaarskamp als literaire broedplaats | 885 | |
‘Een somnolente dikwanst’ | 886 | |
Een poëtisch hooggebergte | 890 | |
Kamp en Kultuurkamer | 893 | |
5.5 Verborgen teksten: kamp- en onderduikliteratuur | 895 | |
Antisemitisme | 895 | |
Joodse literatuur voor de oorlog | 898 | |
Joodse literatuur in de oorlog: dagboeken en brieven | 900 | |
Anne Frank en Het achterhuis | 902 | |
Hillesum: erotiek, intellect en ascese | 905 | |
Mechanicus: In depôt | 909 | |
Herzberg en de ‘zwijgende film’ | 911 | |
Koker: ‘als vissen in stilstaand water’ | 913 |
[pagina 18]
5.6 Illegale letterkunde in Nederland - Campert en ‘De achttien dooden’ | 916 | |
Illegale literatuur: geuzenretoriek en nationalisme | 916 | |
De casus-Campert | 920 | |
5.7 Gewone en ondergrondse literatuur: uitgeverijen en literaire tijdschriften in Nederland | 926 | |
Clandestiene literatuur: avant-garde, humor en verzet | 927 | |
Mária Lécina versus Dieuwertje Diekema | 930 | |
Ondergrondse tijdschriften | 932 | |
De Schone Zakdoek en het surrealisme | 934 | |
Lichting en het gewapend verzet | 940 | |
Parade der Profeten | 941 | |
Podium | 943 | |
Versplinterd beeld | 944 | |
5.8 Het literaire leven in Vlaanderen: de instituties | 945 | |
Militair Bestuur | 945 | |
Streuvels, Claes en Timmermans | 948 | |
Een wirwar van culturele en politieke organisaties | 949 | |
Culturele organisaties van de nieuwe orde: collaboratie bij het vnv, DeVlag en de Kultuurraad | 950 | |
DeVlag | 953 | |
Verschaeve en de Vlaamse Kultuurraad | 955 | |
Het Kunstenaarsgilde | 956 | |
De Vereeniging van Vlaamsche Letterkundigen | 957 | |
De boekenbranche | 958 | |
Verzet | 960 | |
5.9 De letteren en de nieuwe orde in het Zuiden | 962 | |
Vertommen en de volksverbonden poëzie | 963 | |
Verschaeve en het nieuwe toneel | 965 | |
De Pillecyn en de historische roman | 967 | |
De Bruyn en Mathijs | 970 | |
5.10 Angèle Manteau en de nieuwe literatuur in Vlaanderen | 971 | |
De Vlaamse uitgeverij in de jaren dertig | 973 | |
Geen Vlaams-nationalistische agenda | 974 | |
De Leo J. Krynprijs voor Louis Paul Boon | 976 |
[pagina 19]
981 | Tot slot |
991 | Woord van dank |
993 | Aantekeningen |
1063 | Literatuur |
1107 | Register |