onafhankelijkheid, hun ongecompliceerdheid betekent niet dat ze geen betrekkingen met hun omgeving zouden opnemen, maar wel dat deze betrekkingen vrij en telkens nieuw zijn. Het werk van Don Judd kan in een grote of kleine ruimte, een open of besloten ruimte worden opgesteld, het blijft zichzelf, het behoudt zijn ritme, het bestaat in de ruimte waarin het wordt opgenomen. Men zou bijna kunnen zeggen dat de structuren van Judd door hun eigen werkelijkheid ook hun omgeving en de toeschouwer tot werkelijkheid maken, ongespecifieerde werkelijkheid, zuiver bestaan.
Uit die drang naar werkelijkheid is overigens Donald Judds ontwikkeling vanuit de schilderkunst te verklaren. Een schilder is iemand die tussen haakjes werkt, die vooraf bepaalde afspraken heeft te maken. Die afspraken omtrent de aard van de schilderkunst, weigerde Judd: hij wilde werkelijke dingen maken, die geen afspraken behoeven, die door en uit zichzelf bestaan. Een vlak is geen drager die beschilderd wordt. Het is een structuurelement. Een ruimte wordt niet gesuggereerd, maar bestaat. Ook andere schilders, zoals Frank Stella, proberen de conventionele ruimte van de schilderkunst te doorbreken en shaped canvasses te maken. Maar onder de schilderkunst raken ze niet uit, of willen er niet onder uit geraken. Ook Judd blijft ergens schilder, maar wat hem in de eerste plaats boeit, is het bezig zijn met de primaire structuren, waarop elke schilderkunst gebaseerd is.
Indien je je rekenschap wil geven hoe ziek de hedendaagse kunst is, kun je een trip naar Nederland maken, even over de grens naar Eindhoven, of iets verder, naar Amsterdam. De tentoonstellingen blijven open, respectievelijk tot 1 en 15 maart. En wie dit, om zijn mentale hygiëne te verzorgen, niet opbrengt, kan zich nog haasten om in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel de tentoonstelling van Raynaud te bezoeken. Tot 8 februari □
Architect contra bouwen.
K&C-agenda, 11 februari 1970.
Is er een weg van Ensor naar Permeke?
K&C-agenda, 18 februari 1970.
Was sie liebten.
K&C-agenda, 25 februari 1970.