De warachtighe historie van doctor Johannes Faustus
(2004)–Carel Baten– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 2]
| |
Een waerschouwinge des oversetters totten leserGOedertieren leser, de tooverije ofte de swarte consteGa naar margenoot1 is sonder twijfel de aldermeeste ende de aldergrouwelicste conste der werelt, ghelijck men siet dat Samuël Ga naar margenoot+ de grove ende de menichfuldige sonde des conincx Sauls, de toovery-sonde, een afgoderije noemt, midtsdien dat de mensche voor dese sonde der tooverije teenemael hem van Godt afscheyt ende hem aen den duyvel met siele ende lijf overgeeft, den selvenGa naar margenoot2 in de plaatse van God met alle zijne crachten is dienende, ghelijck men leest, dat Saul ende oock desen Doctor Faustus met meer andere teenemael van Godt gheweken zijn, ende den helschen duyvel haerGa naar margenoot3 met lijf ende siele hebben overghegeven. Hetwelcke voorwaer eenen gruwelicken ende schrickelicken handel is, dat een vernuftichGa naar margenoot4 mensche (ghelijck desen Doctor Faustus gheweest is ende die noch by mans gedinckenGa naar margenoot5 gheleeft heeft,aant. alsooGa naar margenoot6 veel oude lieden binnen Erfort ende Wittenberch, die den-selven seer wel ghekent ende zijne tooverije gesien hebben, ghetuygen mogen), die van Godt aen lijf ende siele so hoochelick begaaft is, die hy soveel eere ende dienst schuldich is, alsooGa naar margenoot7 verlaeten ende den helschen duyvel can toevallen, ghelijck men uut het contract, hetwelcke den voorschreven Faustus met zijnen eyghenen bloede gheschreven hadde, in dese historie sien mach onder welcke verbintenisse ende overghevinge aen den duyvel hy veel wonderlicke avonturen ende eenen grouwelicken laster, met dronckenschap, hoererije ende meer ander onghebondenheyt, bedreven heeft, solange totdat hem de duyvel ten lesten zijnen welverdienden loon ghegeven heeft ende hem so schrickelick omgebracht. Daermede dattetGa naar margenoot8 noch niet ghenoech en was, maer oock de eewighe verdoemenisse hem ghevolcht heeftGa naar margenoot9, soodat alsulcke toovenaers ende swart-constenaers ten lesten in den afgront der hellen varen ende in der eewicheyt moeten verdoemt wesen, gelijck Paulus sulcx oock is ghetuygende tot den Galaten int vijfde capittelGa naar margenoot10, segghende, dat alle die afgoderye ende tooverye bedrijven het rijcke Gods niet besitten en | |
[pagina 3]
| |
sullen. Ende Apocalypsis 21Ga naar margenoot1: ‘De toovenaers, afgodendienaers ende leughenaers sullen commen in den poel, die met vierGa naar margenoot2 ende solferGa naar margenoot3 brandt, welcke daer is de tweede doot’. Daeromme, goedertieren leser, en is onse meyningeGa naar margenoot4 niet gheweest dese historie van Doctor Johannes Faustus (die noch in 40 jaren herwaerts gheleeft ende meest met zijn eyghen hant gheschreven heeft) uut de Hoochduytsche sprake over te setten, omdat deselve niet alleene voor een cortwijleGa naar margenoot5, ofte uut ghenoechteGa naar margenoot6, soude worden ghelesen, maer omdat elck vroom christen daeruut soude mercken, wat dat tooverye oft de swarte conste is, die van menighen mensche voor een fraeye ende verborghen sciëncieGa naar margenoot7 wort gheacht; wat dattet oock voor gheesten zijn, die daermede ommegaen ende hun daermede behelpen, ende hoe sy ten lesten beloont worden, opdat haer oock alle vrome christenen voor alsulcke verleydinghe des duyvels souden weten te wachten ende oock by dese historie neerstelickGa naar margenoot8 weten te dencken op de vermaninghe Jacobi int 4. capittelGa naar margenoot9, aldaer hy seyt: ‘Sijt Godt onderdanich, wederstaet den duyvel, soo sal hy van u vlieden; vernadert u tot Godt, soo vernadert hy hem oock tot u’. Ende totten Ephesen int 6.Ga naar margenoot9: ‘Sijt sterck in den Heere ende in de macht zijner stercte, opdat ghy moecht bestaen teghensGa naar margenoot10 de listighe aenloovingenGa naar margenoot11 des duyvels’. Ende opdat dese voorseyde historie alleens tot een waerschouwinge aller menschen dienen soude, ende niemant tot navolghinge deser tooverye door dese historie en soude ghelockt worden, so heeft den eersten uutghever derselver daeruut ghelaten alle de formas conjurationumGa naar margenoot12 ende voorts oock alle andere dingen, die eenichsins souden moghen ergherlick wesen, ende alleene hetghene daerinne gheset dat elckerlick tot een waerschouwinge ende beteringe soude moghen dienen, ghelijc ick ooc alle vrome christen bidde hetselve niet anders te willen verstaen ende deselve christelick te willen ghebruycken. Vaert wel. |
|