1900. Hoogtij van burgerlijke cultuur
(2000)–Jan Bank, Maarten van Buuren– Auteursrechtelijk beschermdJan Bank en Maarten van Buuren, 1900. Hoogtij van burgerlijke cultuur. Sdu Uitgevers, Den Haag 2000
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt een diplomatische weergave van 1900. Hoogtij van burgerlijke cultuur van Jan Bank en Maarten van Buuren uit 2000.
redactionele ingrepen
p. 88: eindnoot 167 heeft wel een nootverwijzing in de tekst maar geen noottekst, deze verwijzing is daarom weggelaten
p. 383: noot 147 heeft geen nootverwijzing in de tekst, deze verwijzing is achteraan de pagina geplaatst
p. 437: noot 106 heeft geen nootverwijzing in de tekst, deze verwijzing is achteraan de pagina geplaatst
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten.
[pagina 1]
Hoogtij van burgerlijke cultuur
[pagina 2]
Deze publicatie is totstandgekomen in het kader van het prioriteitsprogramma ‘De Nederlandse cultuur in Europese context’, dat is mogelijk gemaakt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). 1900: Hoogtij van burgerlijke cultuur is het derde deel van een vijfdelige synthese van onderzoek dat in de periode 1991-1999 is verricht. Vier delen hebben betrekking op de jaren omstreeks 1650, 1800, 1900 en 1950. Het vijfde deel bevat een aantal afsluitende beschouwingen van verschillende auteurs. De stuurgroep van het programma is als volgt samengesteld: prof. dr. M. Bock, prof. dr. J.A.H.G.M. Bots, prof. dr. D.W. Fokkema (voorzitter), dr. F. Grijzenhout, prof. dr. W.P. Knulst, prof. dr. M.J. Petry, prof. dr. P.G.J. Post, mw. prof. dr. M.A. Schenkeveld-van der Dussen, prof. dr. W.C. Ultee. Drs. H.J.W. Nap (NWO) is secretaris van de stuurgroep.
De titels van de vijf delen luiden:
1650: Bevochten eendracht
1800: Blauwdrukken voor een samenleving
1900: Hoogtij van burgerlijke cultuur
1950: Welvaart in zwart-wit
Rekenschap
[pagina 3]
NEDERLANDSE CULTUUR IN EUROPESE CONTEXT
1900
Hoogtij van burgerlijke cultuur
Jan Bank en Maarten van Buuren
met medewerking van Marianne Braun en Douwe Draaisma
Sdu Uitgevers, Den Haag
[pagina 4]
© De auteurs, 2000
De uitgever heeft getracht de rechthebbenden van het illustratiemateriaal te achterhalen. Indien iemand meent dat rechten niet zijn gehonoreerd, dan kan hij of zij zich wenden tot de uitgever.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
No part of this book may be reproduced in any form, by print, photoprint, microfilm or any other means without written permission from the publisher.
ISBN 90 12 08622 1
[pagina 5]
Inhoud
Woord vooraf | 9 | |
Inleiding | 13 | |
Hoofdstuk 1 | Feesten en beelden van het vaderland | 21 |
Inhuldiging van Wilhelmina | 21 | |
Intermezzo: hoogtij van het liberalisme | 32 | |
Het schilderachtige van Nederland | 40 | |
De Gouden Eeuw in 1900 | 50 | |
Terugblik op de opstand | 60 | |
Volkskunde | 71 | |
Het Nederlandse eeuwfeest in 1913 | 81 | |
Hoofdstuk 2 | Nederland en de wereld | 91 |
Het tropisch beeld van Nederland | 91 | |
De Boeren en hun stamverwanten | 100 | |
Vlaanderen | 103 | |
Immigratie uit de Koloniën | 106 | |
Immigratie uit Europa | 109 | |
Hoofdstuk 3 | Stedelijke ordening | 115 |
Water en land | 115 | |
Verstedelijking en ontmanteling | 133 | |
Hoofdstuk 4 | Gemeenschapskunst | 151 |
Gemeenschapsidealen | 151 | |
Gemeenschap der kunsten | 155 | |
De rol van de kunstenaar | 165 | |
Het Rijksmuseum en de stijlenkwestie | 170 | |
Monumenten en musea | 176 |
[pagina 6]
De Beurs van Berlage | 181 | |
Het scheepvaarthuis van Van der Mey | 189 | |
Hoofdstuk 5 | ‘Zoo nadert men de geest’
Van symbolistische naar vroegabstracte schilderkunst |
195 |
Het symbolisme in Frankrijk | 195 | |
Het Nederlandse symbolisme | 207 | |
Mondriaan | 222 | |
Hoofdstuk 6 | De dageraad van de volksopvoeding | 229 |
Onderwijzers | 229 | |
Het Lyceum | 241 | |
Sport en gymnastiek | 251 | |
Hoofdstuk 7 | Hoger onderwijs en natuurwetenschappen | 265 |
Hoger onderwijs | 265 | |
‘Tweede Gouden Eeuw’ | 270 | |
De natuurwetenschappen in 1900 | 272 | |
De natuurkunde verzelfstandigd | 274 | |
Ontdekking van het Zeeman-effect | 276 | |
Lorentz' verklaring | 282 | |
Onderzoek rond het Zeeman-effect | 283 | |
De uiteindelijke verklaring | 285 | |
Het einde van de bloei | 287 | |
Nationalisme en wetenschap | 289 | |
Hoofdstuk 8 | De toekomstige eeuw der psychologie | 291 |
[pagina 7]
Hoofdstuk 9 | Godsdienst: protestantisme | 329 |
Domineesland | 329 | |
Moderne theologie | 337 | |
Neocalvinisme | 351 | |
Kerkenbouw en cultus | 371 | |
Hoofdstuk 10 | Godsdienst en emancipatie: jodendom en katholicisme | 385 |
Joodse gemeenschap | 385 | |
Katholieke kerkenbouw | 397 | |
Cultus | 409 | |
Geestelijke leiding | 421 | |
Hoofdstuk 11 | Utopisten en socialisten | 439 |
Landhervormers en Vrijland; Frederik van Eeden, Walden en gemeenschappelijk grondbezit | 443 | |
Mystiek socialisme: Herman Gorter en Henriëtte Roland Holst | 471 | |
Slotopmerking | 480 | |
Hoofdstuk 12 | Decadentie en antidecadentie in de Nederlandse poëzie | 485 |
Hoofdstuk 13 | Vrouwenleven | 503 |
[pagina 8]
Hoofdstuk 14 | Stadscultuur | 523 |
Filharmonie | 523 | |
Opera | 529 | |
Theater | 539 | |
Lees- en beeldcultuur | 547 | |
‘La Bohème’ | 557 | |
Terugblik | 567 | |
Noten | 575 | |
Geciteerde literatuur | ||
Personenregister | ||
Illustratieverantwoording |
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten.
[pagina 624]
Colofon
De auteurs zijn Fons Alkemade en Natascha Veldhorst, Ria Janssen en Monique Kienhuis dank verschuldigd voor hun voorstudies van en bijdragen aan enkele hoofdstukken. Op onze uitnodiging hebben Boudewijn Bakker, Jan van den Berg, Piet Blaas, Sarah Blom, Carel Blotkamp, Pieter Boekhorst, Martin Bossenbroek, Jan de Bruijn, Thomas von der Dunk, Johan Giskes, Ria van Hemmen, Wim Koole, Tejo Meedendorp, Josine Meurs, Pauline Micheels, Kees Peeters, Frans Ruiter, Piet de Rooij, Marlou Schrover, Ruud Stokvis, Edzard de Vrieze en Emile Wennekes delen van het manuscript doorgenomen en van kritische opmerkingen voorzien. De auteurs zijn hen erkentelijk voor hun bijdragen. Die erkentelijkheid strekt zich ook uit tot Els Jacobs en Belinda van der Gaag, Marjan van Heteren en Sarabande van Bueren voor hun assistentie en tot de leden van de Stuurgroep, in het bijzonder Manfred Bock, Douwe Fokkema, Frans Grijzenhout en Paul Post. De auteurs hebben de opmerkingen verwerkt; zijzelf zijn voor de eindtekst verantwoordelijk. Het manuscript is afgesloten op 1 februari 2000.
Jan Bank kon in het academisch jaar 1995-1996 profiteren van de stilte en de inspiratie van het Netherlands Institute for Advanced Studies in the Humanities and Social Sciences (NIAS) in Wassenaar. In de zwerftocht langs de exposities en culturele voortbrengselen van 1900 was Truusje Middelhoff een trouwe metgezellin.
Beeldredactie: Marjan van Heteren, Sarabande van Bueren |
Vormgeving: Wim Zaat, Moerkapelle |
Zetten en opmaak: van Marle drukkerij bv, Moerkapelle |
Lettertypen: Palatino en Syndor |
Lithografie: Lithohouse, Rotterdam |
Druk en afwerking: Sdu Grafisch Bedrijf, Den Haag |
Papier: 115 gr. halfmat MC |