te grooter, omdat de kunstenaars-moedwil van Alfred de Musset hem van die salons had uitgesloten, waartoe zijn talent en zijne opvoeding hem nader den toegang verschaft hadden. Reeds zijn vader Musset Pathay had zich door eene levensbeschrijving van J.J. Rousseau en door verschillende werken over dien wijsgeer voordeelig bekend gemaakt. Zijn zoon Alfred nam, terwijl diens broeder Paul door het schrijven van romans zijnen roem vestigde, door zijne Contes d'Espagne et d'Italie op eens eene eerste plaats onder Frankrijks dichters in. Zijne Poésies complètes, in 1840 uitgegeven, handhaafden hem waardiglijk op die plaats; doch vooral moeten wij melding maken van zijne Proverbes, kleine tooneelstukken die een bekend spreekwoord tot thema hadden. Zij waren, zegt men, door den schrijver niet voor het tooneel bearbeid; maar de beroemde tooneelspeelster Allan voerde ze voor het eerst in den schouwburg te St. Petersburg op en men weet welke toejuiching sedert le Chandelier, un Caprice en La porte est ouverte ou fermée ondervonden. Bij al dien letterkundigen voorspoed, schoot evenwel Alfred de Musset aan zich zelven en zijnen roem te kort. Zijne excentrische levenswijze voerde hem in naauwelijks 45jarigen ouderdom ten grave. Over zijne buitensporigheden heeft de schrijver der chronique scandaleuse van Frankrijks letterkunde, de zich noemende Eugène de Mirecourt (Jaquot), het publiek meer dan genoeg ingelicht; maar aangenaam is het ons te melden, dat ook ten deze eene Nemesis over het hoofd van den schimpschrijver zweeft. Op het oogenblik dat een zijner belangwekkendste slagtoffers het hoopvol leven eindigt, is van regeringswege de verkoop op straat der Contemporains van Mirecourt verboden. Jammer echter dat de hand der policie hier zigtbaar is. Gelukkiger was het, zoo wij vernemen, door den Parijschen boekhandel genomen besluit, geene schriften van dien schrijver verder in het
licht te geven, sedert het laatste proces hem als letterkundige en mensch in een even ongunstig daglicht had geplaatst. Het was eene bil-