het engagement en eindigt de ivoren toren, en is daar nog iets tussen? Maar goed, de centrale vraag is: hoe stop ik mijzelf met dat hoe dan ook persoonlijk engagement in een vorm die dat engagement volkomen dekt, en vervolgens: hoe blijf ik daarbij zo verstaanbaar mogelijk.’
Nadat ik had opgemerkt dat engagement een vaag begrip is. En dat is waar het om gaat. De rest zou ik nu wat anders formuleren. Hoewel, in dat ‘kritisch eigentijds’ kan ik me nog heel goed vinden. Veel meer is het niet, denk ik, nú.
En de jongeren van nu? Die lijken in hoofdzaak, om niet te zeggen uitsluitend, geïnteresseerd in wat zich binnenskamers afspeelt.
Maar ook een roman over een binnenkamer kan een meesterwerk zijn, en dat is het enige dat telt. Ik pleit er niet voor dat men zich uitsluitend aan het binnenskamerse drama zou gaan wijden, maar ik vind het niet bij voorbaat verwerpelijk als dat gebeurt. Het gaat toch nooit om iets anders dan dat er iets wezenlijks in woorden wordt waargemaakt? Je kunt de hele wereld in je eigen huis, tuin en keuken stoppen, mits je dat kúnt natuurlijk. Niet dat ik zo'n hoge pet op heb van het jongerenproza dat momenteel bij ons wordt geschreven, maar er is af en toe toch iets bijzonders bij en of dat nu geëngageerd is of niet volgens een of andere maatstaf, interesseert me eigenlijk geen stuiver. Hetzelfde geldt voor de poëzie.
Maar is het wel ‘gezond’ dat een auteur onverschillig staat tegenover de actualiteit, de wereld waarin hij functioneert, dat hij geen oog heeft voor het feit dat ook hij, zijn vrijheid, wordt bedreigd, dat men het materiaal waarmee hij werken moet, de taal, aan het verloederen en ontkrachten is?
Ik denk dat elke kunstenaar uiteindelijk weinig anders kan doen dan functioneren binnen zijn eigen werkelijkheid, hoe dik of dun die ook is. En dus niet in een geleende werkelijkheid, dat wil zeggen een werkelijkheid die elders bestaat, waar de zogenaamde grote vraagstukken des levens zoveel overzichtelijker en authentieker op een rijtje lijken te staan, als bijvoorbeeld in Latijns-Amerika. Als een schrijver bij ons meent dat hij in zijn vrijheid wordt beknot, en dat is hem natuurlijk toegestaan, dan zal hij dat binnen zijn eigen werkelijkheid aan de orde moeten stellen. En of dat nu gebeurt via een vadercomplex of een calvinistische jeugd of via een oorlogstrauma, als hij met zijn woorden in iets wezenlijks boort is het goed.
In het interview van toen zei je dat je de roman als genre niet meer zo duidelijk zag zitten. Men twijfelde toen wel meer aan de