| |
| |
| |
Tijdschrift voor letterkunde en geestesleven
Opgericht in 1900
Kernredactie:
Marcel Janssens (hoofdredacteur), Hugo Bousset, Hugo Brems, Philip Vermoortel (redactiesecretaris)
Redactieraad:
Armand van Assche, Fernand Auwera, André Demedts, Hubert van Herreweghen, René F. Lissens, Gwij Mandelinck, Patricia de Martelaere, Karel Meeuwesse, Greta Seghers, Ludo Simons, Willy Spillebeen, Anton van Wilderode
Redactieadres:
Dietsche Warande & Belfort, Postbus 137, 3000 Leuven 3.
Uitgever: Uitgeverij Peeters, Bondgenotenlaan 153, 3000 Leuven
Jg. CXXXVGa naar voetnoot2: |
6 nummers (febr., apr., juni, aug., okt., dec. 1990), 799 p. |
| |
Artikel van de redactie
Armand van Assche, 1940-1990, 5, p. 513-514 - Met prttek. |
| |
I. Poëzie
ASSCHE, Armand van
Voorgevoel, 5, p. 516-519
1. | ‘Waarover sprake’ p. 516 |
2. | ‘Als ik in de nacht die lichtjes zijn schelp opent;’ p. 517 |
3. | ‘Elke deur opent het vergeten’ p. 518 |
4. | ‘Verfrommelde zakdoek,’ p. 519 |
|
|
|
BASTELAERE, Dirk van
Reis door het lichaam, 2, p. 129-133
‘De man in de foto houdt voor de holte’ p. 129 |
Drie mannen en de zee: ‘Zolang ik op de dijk ben’ p. 130 |
In de geleegde badkuip: ‘Het is een namiddag voor speerwerpen in de zon’ p. 131 |
Diep in de schouwburg: ‘Terwijl diep in de schouwburg’, p. 132 |
Reis door het lichaam: ‘Het meisje en de reis door haar lichaam’ p. 133 |
|
|
| |
| |
BEUGER, Leonard
[Gedichten], 1, p. 12-13
De engel van Brescia: ‘Met trage passen stijg ik langs de treden op;’ p. 12 |
Droom: ‘Wakker geworden in de nacht.’ p. 13 |
|
|
|
CATHARIN, Hugues
Tropique de la vierge. Uit: Atavismen, 5, p. 567
‘In een delirium van evenaarswouden’ |
|
|
|
CHRISTIAENS, A.G.
[Gedichten]*, 1, p. 117
The way of all fleshGa naar voetnoot3: ‘Oh! to be in Scotland now’ |
Epigraaf: ‘Wie in het leven ooit er boven rijst,’ |
|
|
[Vertalingen]*, 1, p. 117
Norge, Het huis |
Jean-Paul Toulet, In Arles |
|
|
Twee limericks voor elf juli*, 1, p. 117
1. | ‘Daar zat eens een Leeuw immer pal... in de rats, de penarie.’ |
2. | ‘Daar was eens een Leeuw. Al op jaren en vol reumatiek’ |
|
|
|
CHRISTIAENS, Dirk
|
|
CLEMENT, Jan
Stilleven, 4, p. 430-431
1. | ‘Het zal vallen, het licht’ p. 430 |
2. | ‘Koel zal het zijn, het water’ p. 430 |
3. | ‘En dan nog het brood’ p. 431 |
4. | ‘Want de wind zal spelen’ p. 431 |
|
|
|
CORNILLIE, Patrick
Een bed, 5, p. 617
‘Een bed is de nacht genegen.’ |
|
|
|
D'HAEN, Christine
The dead, 1, p. 69 - Met prttek.
‘Bruisend groen, de aarde bruin, bergen, water,’ |
|
|
|
GHYSSAERT, Peter
In het atelier van de vioolbouwer, 4, p. 447
‘Gezocht, om te begraven voor altijd:’ |
|
|
|
GRAFT, Guillaume van der
Vijf gedichten in de nacht, 3, p. 258-262
1. | ‘De deur naar het woud stond open.’ p. 258 |
2. | ‘Het kaatste tussen de bomen’ p. 259 |
3. | ‘De bomen waren nog over,’ p. 260 |
4. | ‘De woorden dromden samen’ p. 261 |
5. | ‘Ik leef ondergedoken’ p. 262 |
|
|
| |
| |
HALLEN, Katelijne van der
|
|
HERMIS, Kees
Raamgedichten, 5, p. 550-552
1. | ‘Men stelt zich voor een raam’ p. 550 |
2. | ‘Bomen ontbladerd staan vertakt.’ p. 551 |
3. | ‘Men kijkt door een gebroken ruit.’ p. 552 |
|
|
|
HERREWEGHEN, Hubert van
[Gedichten], 1, p. 1-4
Een grote zomer (een lied), p. 1-2 |
‘De zomer davert in de hoogte’ |
Offer (een poetica), p. 3-4
1. | ‘'t Woord braden aan twee kanten’ p. 3 |
2. | ‘Bezie/de lende van die kalveren’ p. 4 |
|
|
|
Korte metten [twee-, drie- of vierregelige gedichten]*
Gesprekken (1-17), 1, p. 113-114 - Met Erratum, 2, p. 256 (bij nr. 11) |
Gnomen (18-34), 3, p. 371-372 |
Dorpsverhalen (1-17), 4, p. 503-504 |
Gewurgde leeuwerikken (35-51), 6, p. 794-795 |
|
|
Een hinkel (uit een schetsboek)(1-22)*, 2, p. 249-250
Twee-, drie- of vierregelige gedichten |
|
|
|
JANSSEN, Bart
Gedichten, 4, p. 397-402
Siësta (Mädchenzimmer)Ga naar voetnoot5: ‘In het vege roze strekt de slaap zich’ p. 397 |
Portret van een vaderGa naar voetnoot6: ‘Een zoon reikt tot een vader’ p. 398 |
Het meisje op het balkon: ‘Het meisje op het balkon. Het gelijkt’ p. 399 |
EvaGa naar voetnoot7: ‘Hij voegt haar bijeen’ p. 400 - Met afb. |
‘Zij gaat naar boven. Zwijgend’ p. 402 |
|
|
|
KOSTWINDER, Jan
[Gedichten], 6, p. 682-683
Gedicht: ‘In de kijkdoos lijken alle dingen’ p. 682 |
Haute culture: ‘In de beeldentuin staat zij naar mij’ p. 683 |
|
|
|
LEENDERS, Herman
[Gedichten]
Euphrasie: ‘Het is verdriet van honderd jaar’ 3, p. 314 |
Treinen: ‘Treinen leggen de binnenkant bloot,’ 3, p. 315 |
Amatus: ‘Er staat een man aan het raam’ 5, p. 560-562 |
|
|
|
LEUNIS, August
Uit Landschap en jager*, 1, p. 116
‘de avond heeft alles toegedekt’ |
‘de capriolen van de wind’ |
|
|
| |
| |
LUYKX, Pieter
Gedichten, 1, p. 18-19
‘dat prachtige seizoen, zoals zij de warmte’ p. 18 |
‘na die zonnige middag werd zij de afwezige,’ p. 19 |
|
|
|
MEEKERS, Mark
Uit: Vingerafdrukken van de ZonGa naar voetnoot8, 3, p. 276-278
Zakken dragende mijnwerkersvrouwen, p. 276 |
‘een blind paard vreet het laatste groen uit de weide.’ |
De aardappeleters, p. 277 |
‘duisternis aan het kruishout van het raam gespijkerd.’ |
De avondwandeling, p. 278 - Met ill. |
‘de avond bezwijkt aan nostalgie naar oneindigheid.’ |
|
|
|
NEEF, Roger de
In memoriam A.G. Christiaens*, 1, p. 117
‘Ik spreek nu met al zijn stilten’ |
|
|
|
NOLENS, Leonard
Uit: Liefdesverklaringen, 4, p. 385-389
Verhuisd: ‘Ik krijg dit huis maar niet bewoond, leg lichte slaap’ p. 385 |
Zonsondergang: ‘Dit huis waarin ik de haat heb geleerd en gehaat,’ p. 386 |
Krop: ‘Ze staat bij het raam in de diepte’ p. 387 |
Ons huis: ‘Altijd ligt, in die langzame zomer van ooit en misschien,’ p. 388 |
De naamloze tuin: ‘Het luidende hart van de zondagse stad heeft ons langzaam verlaten.’ p. 389 |
|
|
|
PEYS, Ilse
Samen, 1, p. 79
‘Gras: in dichte drom, de toppen’ |
|
|
|
PHILIPPAERTS, Frank
[Gedichten], 3, p. 266-267
Blind: ‘Hij zit scheef op zijn stoel als in een slechte’ p. 266 |
Zeemansgraf: ‘Wat kortstondig maar hevig gebel’ p. 267 |
|
|
|
SCHAALMA, Albert
Uit de cyclus: De expeditie, 2, p. 180-183
Recovery, properties and applications, p. 180 |
‘In dit verloop is eeuwigheid’ |
Potrai cosi ottenere una perfetta, dolce, p. 181 |
‘Uit dit welriekend schuim en dan’ |
The anarchy of the absolute power, p. 182 |
‘Dan verschijnt hij in zijn wagen’ |
Treatise on Malus, Rosacaea, p. 183 |
‘Zegt mij de buitenkant’ |
|
|
[Gedichten], 5, p. 540-541
Gros Maroc: ‘Door aan de muur te hechten’ p. 540 |
Bavarian Porzellan: ‘In dezelfde uitgestrektheid,’ p. 541 |
|
|
|
SERGEN, Karel
Hofnar. Uit: Buitenbeeld, 4, p. 411
‘als in de tuin waar ook niet alles wordt beplant.’ |
|
|
| |
| |
SPELIERS, Hedwig
CourtieuxGa naar voetnoot9, 5, p. 600-604
1. | ‘Staat en stand, zo stond van elke steen’ p. 600 |
2. | ‘Heuvelrug, altijd terug verbond en brug -’ p. 601 |
3. | ‘In net gestemde niet te stremmen instrumenten’ p. 602 |
4. | ‘Zuilen van hout uit de lucht gesneden’ p. 603 |
5. | ‘Van trap naar trap, van steen naar steen te gaan’ p. 604 |
|
|
|
SPILLEBEEN, Willy
[Gedichten], 6, p. 657-661
Zonder antwoord: ‘Hij tekent een ovaal’ p. 657 |
Opvliegen: ‘Toen onze knoesels tussen de stoppels’ p. 658 |
Even: ‘De jongen levensmoe’ p. 659 |
Ilias: ‘Eens was hij helmboswuivend’ p. 660 |
De weg terug: ‘Toen ik hier was waren dit natte meersen’ p. 661 |
|
|
|
SPINOY, Erik
Suzy's brief. Uit: Susette, 5, p. 520-525
1. | Tranen: ‘Ik moet je schrijven vlier mijn borst’ p. 520 |
2. | Avondlied: ‘De kleur vloeit weg en zoekt de donkere’ p. 521 |
3. | Droom van de dood: ‘... of grijpt het naar de keel? Verbergt’ p. 522 |
4. | Klein treurspel: ‘Neem ik jouw hand, een rib, het schreiend’ p. 523 |
5. | Hofnar, koningin: Smolt weg de nacht, tot vloeibaar paars’ p. 524 |
6. | Lethe: ‘Koud wit meandert door mijn reisjournaal.’ p. 525 |
|
|
|
STIP, Kees
Mijn aap, 2, p. 169
‘Mijn aap zit voor mijn schrijfmachine, ach,’ |
|
|
|
VANHAELEN, Jan
Schoonheid*, 1, p. 122
‘Het mooiste landschap ter wereld, oh’ |
|
|
|
VANSTREELS, Miel
Vier en tachtig, 1, p. 78
‘Of ik het niet erg vind, of ik’ |
|
|
|
VERMEULEN, Luc
Gedicht, 4, p. 419
‘Nog dansen verliefde merels in de regen’ |
|
|
|
VERRAAK, Cees
De hotelkamer, 5, p. 592-593
‘Het register neemt zijn naam en adres op’ |
|
|
|
VEULEMANS, Jan
[Gedichten], 6, p. 669-671
De moeders: ‘Te onbeschreven’ p. 669 |
Voorstad: ‘Ritseling in kruinen’ p. 670 |
Sprookje: ‘De tuin wordt groter dan de tuin,’ p. 671 |
|
|
| |
| |
VISSERS, Jan
‘Man in 't zwart, heer van 't groen’ (Paul Rodenko)*, 2, p. 256
|
|
|
VROOMKONING, Victor
[Gedichten]
Orpheus: ‘Is er een dichter in de zaal?’ 2, p. 146 |
Handen: ‘De avond is ernaar: kaarslicht, zicht’ 2, p. 147 |
Oevers: ‘Er is steeds minder tussen ze,’ 3, p. 284 |
Belvédère: ‘Honderdveertig treden hoger’ 3, p. 285 |
|
|
Ardense verzenGa naar voetnoot10, 5, p. 574-578
La Roche: ‘Ik zocht me een ongeluk naar Perks ’ p. 574 |
Beauraing: ‘Oktober, stil en leeg.’ p. 575 |
Melreux: ‘Ze kon wàt lachen met ons’ p. 576 |
Durbuy: ‘Bij haar kin ging het mis’ p. 577 |
Bomal: ‘Wij klimmen naar het witte kruis’ p. 578 |
|
|
|
YPRE, Michiel d'
Vijf gedichten naar het werk van de Oostenrijkse schilder Egon SchieleGa naar voetnoot11, 2, p. 155-160
Naakstudie van een meisje met zwarte kousen, p. 155 |
‘Het meisje zit als in een plas van licht, want’ |
Staande jongeling in een gestreept hemd, p. 156 |
‘Roestbruin, vuilrood en oker: uit de schedel’ |
Staand mannelijk naakt, op de rug gezien, p. 157 |
‘Het pakpapier is stijf geworden als het lijk’ |
Liggende halfnaakte figuur, p. 158 - Met ill.: Egon Schiele |
‘Hij wil alleen en op papier van prille meisjes ’ |
Wally met rode bloes, p. 160 |
‘Hij is al lang geen schildersjongen meer, maar’ |
|
|
| |
II. Proza
CLEMENS, Emile
Passagiers, 2, p. 134-144 |
|
|
DEMEESTER, Rita
|
|
ENKELS, Jan
|
|
GOENS, Nella van
|
|
HOSTE, Jacques
De papegaaien der liefde, 4, p. 403-409 |
|
| |
| |
JACOBS, Pszisko
De man in de paarse bloes, 4, p. 412-418 |
|
|
JANSSENS, André
De treinreis, 3, p. 263-265 |
|
|
JONG, Theo de
De bontjas*, 5, p. 653-654 |
|
Levensmoe*, 6, p. 795-796 |
|
|
LAERE, Stefaan van
Voor eens en altijd en voor immer, 5, p. 563-566 |
|
|
MARAIN, Elizabeth
IJsbloemen, 2, p. 161-167 |
|
|
MARTELAERE, Patricia de
|
|
PLANCKAERT, José
Droomeiland, 5, p. 554-559 |
|
|
SALAMON, Silvain
De eerste keer, 2, p. 148-154 |
|
|
SPILLEBEEN, Willy
|
|
TODOROFF, Boris
Gospodin. Uit: Isis, 6, p. 673-680 |
|
|
VEKEN, Ingrid vander
|
|
VIJT, Annie
Gesprekken met A., 1, p. 26-28
1. | Ik zie ik zie wat jij niet ziet, p. 26 |
2. | ‘Volledige vrijheid zal geen mens ooit kennen: de blikken kooien je in op straat.’ (Claire, in een schoolopstel), p. 36-27 |
3. | Wie ben je als je alleen bent?, p. 27-28 |
|
|
Amore addio. Een operette rondom het tweedehandsstatuut van realiteit (Fragment uit: Vroeger kwamen hier nooit kleine meisjes), 5, p. 526-539 |
|
|
WINNE, Jan de
De tanden. Het verhaal van een obsessie, 6, p. 684-693 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
AUWERA, Fernand
[Nico Scheepmaker] Rembrandt heeft nooit gevoetbald*, 3, p. 372-373 |
|
| |
| |
Schrijvers drinken om helder te blijven*, 4, p. 504-505
N.a.v. Donald W. Goodwin, Alcohol and the writer (1988) |
|
|
|
BAKKER, Siem
Prentenboek over protestants tijdschrift, 3, p. 351-354
Opwaartsche Wegen (1923-1940) = Schrijversprentenboek 28 |
|
|
|
BOEF, August Hans den
De postmoderne scepsis van Don DeLillo [Libra, 1988; Weegschaal], 3, p. 323-328 |
|
Het proza van Raymond Carver. Van de Amerikaanse provincie naar de dood van Tsjechov, 4, p. 476-483 - Met foto: Ewoud de Kat
N.a.v. de derde Carver-vertaling in het Nederlands ‘Zo veel water zo dicht bij huis’ en over diens verhaal ‘Boodschap’ over Tsjechovs laatste dagen |
|
|
|
BOSSIER, Philiep
Een tik van de laars. Italië op zijn smalst, 3, p. 369-370
Wim Zaal, Een tik van Italië. Reisverhalen |
|
|
Lampo's jubileumboek in Italiaanse vertaling, 6, p. 727-732
De komst van Joachim Stiller (1960) - L'awento di Joachim Stiller (1990). Vert.: Giancarlo Errico |
Met een bondig overzicht van wat uit het Nederlands in het Italiaans vertaald werd (p. 727-728); over de kaft (met afbn.) en de flapteksten (p. 728-730); over de vertaling |
|
|
|
BOUSSET, Hugo
Victorie kraaien, 1, p. 80-87 - Met prt.
Ivo Michiels, Prima materia. Journal brut. Boek vier |
|
|
Hongaarse foto's, 1, p. 105-106
Rudi Hermans, Terug naar Törökbálint |
|
|
Boek als bingo, 1, p. 107-108
Paul Ruëll, De komst van B. |
|
|
Sneeuwvoetjes, 2, p. 225-228
Stefan Hertmans, De grenzen van woestijnen; Sneeuwdoosjes |
|
|
De rokken van de ui, 3, p. 355-362 - Met prt.
Walter van den Broeck, Gek leven na het bal! Het beleg van Laken 2 |
|
|
Goudrenetten, 4, p. 467-470
Pol Hoste, Een schoon bestaan |
|
|
Leon de Winters vomitorium [Hoffman's honger], 6, p. 785-789 |
|
|
BREMS, Hugo
De erotiek van de cultuur, 1, p. 70-76 - Met ill.: Edgar Degas
Christine D'haen, Zwarte sneeuw; Mirages. Gedichten |
|
|
Hubert van Herreweghen 70, 3, p. 257 |
|
Van een tastbare soort, 5, p. 644
Dirk van Babylon, Brussel, Amsterdam, New York |
|
|
| |
| |
CHRISTIAENS, A.G.
Jan van Nijlen (1884-1965)*, 3, p. 377 |
|
|
CLERCQ, Martine de
Samuel Beckett of het onzegbare zien en stemmen*, 5, p. 650-653
Bij het herlezen van sommige teksten |
|
|
|
DIRICKX, Luc
Boekhandelaar [Herinneringen aan boekhandel De Pauw te Leuven]*, 2, p. 255-256 |
|
Othomar, Ludwig, Rudolf en al die anderen... De koningsromans van Louis Couperus, 3, p. 286-292 - Erratum, 4, p. 506-507 |
|
|
GEERAERTS, Dirk
Het dialect en de dialectiek, de Verlichting en het Vlaams, 4, p. 432-441
Poging de vertraging van het standaardiseringsproces in Vlaanderen ideologisch te verklaren |
|
|
|
GEEST, Dirk de
Niet van het goede te veel?, 3, p. 366-369
Gwij Mandelinck, De buitenbocht |
|
|
De hertog en ik, Ducal en Ducal, 4, p. 461-466
Charles Ducal, De hertog en ik; tevens over zijn debuutbundel Het huweljk |
|
|
|
GHESQUIERE, Rita
De fantastische meneer [Roald] Dahl, 3, p. 305-313 - Met afb.
Over diens werk, en vooral over diens jeugdboeken |
|
|
|
GOVAERTS, Ben
De kleine oorlog van Anton Kippenberg, 6, p. 738-761 - Met facs.
Uiteenzetting op basis van ongepubliceerde briefwisseling bewaard in het Goethe-Schiller-Archeif in Weimar |
Over Kippenbergs ‘operatie-Vlaanderen [1914-1918]’, waarvoor hij ook een beroep deed op Georg Gartner, Friedrich Marcus Hübner, Robert Paul Osswald, Rudolf Alexander Schröder, Herman Felix Wirth, en de contacten met Buysse, Sabbe, Streuvels, Teirlinck, Timmermans, Vermeylen, met het oog op vertalingen voor de Insel Bücherei |
|
|
|
HARSKAMP, Jaap
Tweemaal Van Eeden, 2, p. 184-194 - Met prt.: Jan Veth
Over de kritische houding van Van Eeden tegenover Wagner, en de ‘worsteling’ tussen ‘muzikale bewogenheid’ en ‘bevreesde afstand van de toonkunst’ zoals die tot uiting komt in Van de koele meren des doods |
|
|
Biecht en ballingschap. Het Nederlands beeld van Verlaine (1890-1940), 4, p. 420-426 - Met prtn.
Het verschillend beeld ‘voor en rond 1892’ (toen Verlaine in Nederland een vijftal lezingen gaf) en ‘tussen 1920 en 1940’ werpt ‘scherp licht op het geestelijk klimaat in Nederland’ (p. 420) |
|
|
|
HEIJDEN, Marcel van der
Denken aan Vlaanderen*, 1, p. 118-119
Het stereotiepe beeld van de Vlamingen bij de Nederlanders en de vakantiecursussen als wapen daartegen |
|
|
| |
| |
HEMMERECHTS, Kristien
Tussen Fernweh en heimwee [Over eigen werk], 5, p. 568-573 |
|
|
HOUTTE, J.A. van
De dichter en de andere muze. Marnix Gijsen als historicus, 2, p. 170-179 - Met prt.
Over diens academische leertijd en carrière te Leuven |
|
|
|
HUYSE, Luc
Wie schrijft, die blijft?, 6, p. 736-737
Over collaboratie en repressie in België en het geschrijf erover |
|
|
|
ISEGHEM, Johan van
De averulle en de blomme. Een verhaal over roekeloze meikevers, 2, p. 218-223 - Met ill.: J.J. Grandville; tekst van Gezelles gedicht, p. 218 |
|
Schilder met de pen, dichter met het penseel. Een tweeluik met Gezelle en Van Gogh, 6, p. 694-699
Toespraak bij de opening van de tentoonstelling ‘Gezelle in origineel’ in het Guido Gezelle-Museum te Brugge op 19 mei 1990 |
Over parallellen tussen beide kunstenaars en over hun totaal verschillende levensvisie |
|
|
|
JANSSENS, Marcel
Rose Gronon 10 jaar later, 1, p. 48-54 - Met prt. - Erratum (o.d.t.: Nadatum), 2, p. 256 |
|
Over de tweedelectuurbevordering, 2, p. 196-201
Tekst van de slottoespraak op het Symposium over Lectuurbevordering: Van gezin, school en bibliotheek tot literatuuronderricht en media - Limburgs Universitair Centrum 24-11-1989 |
|
|
Ploegt de boer nog voort? Notities over landelijk leven in de Vlaamse literatuur, 3, p. 294-304 - Met ill.: Constant Permeke, Albert Servaes
Tekst van een lezing op de studiedagen: Het landelijk leven in de Belgische kunst, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen, 24 maart 1990 |
Over een viertal aspecten in chronologische volgorde: idealisering, demystificatie, mythisering, problematisering |
|
|
In spiegelschrift I. Teksten over Nederlandse literatuur, 4, p. 448-454
Hugo Bousset, Grenzen verleggen. De Vlaamse prozaliteratuur 1970-1986 - I. Trends & II. Profielen + Een uur stilte a.u.b. 28 Vlaamse verhalen na 1965, p. 448-451 |
Jaap Goedegebuure, Nederlandse literatuur 1960-1988, p. 451-453 |
Freddy de Schutter, Wild van de inkt. Handboek voor literatuur. Boek A en B., p. 453-454 |
|
|
Een zweefvlucht met Jacques Hoste, 4, p. 458-460
|
|
De oprichter van de ‘Warande’ [J.A. Alberdingk Thijm], 4, p. 488-489 - Met prttek.: Johan Braakensiek
G.A.M. Beekelaar, Tussen isolement en assimilatie. Katholieken in het hedendaagse culturele klimaat |
|
|
Geert van Beek 70 jaar, 4, p. 489-491
Wiel Kusters, Een hemd met paardjes. Over het werk van Geert van Beek |
|
|
| |
| |
[Cultureel] Alfa-bètisme in Nederland, 4, p. 491-493
Referaten van een symposium onder auspiciën van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen |
|
|
Dicht bij huis gelezen, 4, p. 493-494
Eerste keus. Nederlandse en Vlaamse verhalen en gedichten uit de jaren tachtig (Keuze uit het Meulenhoff-fonds) |
|
|
Pooltochten [door Wiel Kusters], 4, p. 494 |
|
In spiegelschrift II. Teksten over Nederlandse literatuur, 5, p. 619-625
Ton Anbeek, Geschiedenis van de Nederlandse literatuur tussen 1885 en 1985, p. 621-625 |
Vlaamse literatuur van de negentiende eeuw. Red.: Ada Deprez & Walter Gobbers, p. 619-621 |
|
|
De belastingbetaler en de kunst, 5, p. 640-643
Paul de Grauwe, De Nachtwacht in het donker. Over kunst en economie |
|
|
Een eng verhaal uit Nieuw-Guinea, 5, p. 648-649
Wim de Weert, Mierzoet en andere enge verhalen |
|
|
In spiegelschrift III. Teksten over Nederlandse literatuur, 6, p. 774-784
6. | Een stem uit Zuid-Afrika, p. 774-776 |
| J.C. Kannemeyer, Die bevestigende vlam. Opstelle en lesings oor die Nederlandse letterkunde |
7. | Boons kleine en grote oorlog, p. 776-778 |
| Bert Vanheste, Want uw vijand wie is dat? Mijn kleine oorlog: Louis Paul Boon als ongelovige dromer |
8. | ‘Zuiver subjectief in het objectieve’, p. 778-780 |
| Romain Debbaut, Het naturalisme in de Nederlandse letteren |
9. | Op z'n Pricks, p. 780-782 |
| Harry G.M. Prick, Jongenslief en jongensleed. Karel Alberdingk Thijm als leerling van de kostschool Rolduc/Lodewijk van Deyssel als auteur van De kleine republiek |
10. | ‘Schoon gedaan’, p. 782-784 |
| August Keersmaekers, Felix Timmermans. Woorden van eenvoud |
|
|
|
JONCKHEERE, Karel
Broers of neven, 2, p. 252-255
Herinneringen aan en belevenissen met Nederlanders |
|
|
|
JONG, Martien J.G. de
Eros en Thanatos in Japan. Japanse romans in het Nederlands. I., 6, p. 700-714 - Met afbn.; foto's: Kishin Shinoyama
Over het werk van Yukio Mishima en diens ‘rituele zelfmoord’ |
|
|
|
KANNEMEYER, J.C.
Bij de dood van Etienne Leroux, 3, p. 280-283 |
|
|
KRAAIJEVELD, Ruud A.J.
Toegang tot Hermans, 4, p. 494-496
Verboden toegang. Essays over het werk van Willem Frederik Hermans, gevolgd door een vraaggesprek met de schrijver. Red.: W. Smulders |
|
|
‘Het stenen bruidsbed’ [1959] in kaart gebracht, 4, p. 496-498
De sleutel in de kast. Over ‘Het stenen bruidsbed’ van Harry Mulisch. Samenst.: J.A. Dautzenberg |
|
|
| |
| |
Intrigerend en complex, 6, p. 790-793
Gijs IJlander, De kapper; Een fabelachtig uitzicht |
|
|
|
LAERE, Stefan van
Gesneden brood [door Audrey de Vlieger], 2, p. 247-248
Een roman als ‘afrekening’ met Hugo Claus |
|
|
Ontsteltenis bij dageraad, 4, p. 498-499
Frits van Noord, Het bittere gelijk van De Dageraad |
|
|
Hans Warren serveert lekkere hapjes, 5, p. 644-645
Over dagboeken. Binnenste buiten |
|
|
|
LECLERCQ, Henri
Een Vlaamse vakantiekijk op Nederland*, 1, p. 120-122
‘Geen beter middel om elkaar wederzijds te leren begrijpen en waarderen dan een vakantiecursus’ |
|
|
|
LEYBAERT, Wim
Droevige cijfers [het cultuurbeleid in Vlaanderen], 2, p. 209-212 |
|
De vaste boekenprijs blijft ritselen*, 3, p. 373-375
Beschouwingen bij Mark Grammens in zijn Aktueel. Tweemaandelijkse nieuwsbrief (nov. 1989) |
|
|
LISSENS, R.F.
Walschap herdacht in een tuintje van de Warande*, 1, p. 114-116
N.a.v. ‘Bij het overlijden van Gerard Walschap’ door de redactie van Pika Ngoma, het ledenblad van de Vriendenkring Oud-Kolonialen Knokke-Heist, een artikel van Roger de Maegd over Oproer in Kongo |
|
|
|
MAERE, Jaak de
Het idealisme en de spelregels. Hella Haasse kapittelt Joan Derk van der Capellen tot den Pol, 1, p. 88-97
Schaduwbeeld of Het geheim van Appeltern. Kroniek van een leven |
|
|
Terug naar de tijd van de zielloze discipline, 4, p. 499-501
Louis Ferron, Karelische nachten |
|
|
|
MISSINE, Lut
Gerard Walschap 1898-1989, 1, p. 21-25 |
|
De twijfelaar [Gedichten door Jo Govaerts], 3, p. 365-366 |
|
|
OUDVORST, A.F. van
Het postmodernisme van Herman Portocarero, 5, p. 579-591 - Met foto: Rikkes Vos |
|
|
PAEPE, Christian de
Don Camilo (José Cela) Nobel 1989, 1, p. 29-34 - Met karikatuur: Lorenzo Goni |
|
|
PEENE, Bert
Reizen door ruimte en tijd, 1, p. 110-112
Hellema, Bestekken, p. 111-112 |
Cees Nooteboom, De wereld van een reiziger, p. 110-111 |
|
|
| |
| |
De literaire biografie 2. Zes redenen om Achterbergs biografie te schrijven, 3, p. 343-350 - Met prt. en groepsfoto's
Wim Hazeu, Gerrit Achterberg. Een biografie, 1988 |
Tevens over: A. Middeldorp, Het avontuur van Gerrit Achterberg, 1985 |
W.H. Nagel, ‘Schrijvers van nabij’: over Gerrit Achterberg, de schijngestalten van de persoon en het encanaillement (Maatstaf, XI, 1963-1964, 10-11 Achterbergnummer, p. 658-681) |
Klaus Zickhardt, Achterberg concreet. Een studie, 1989 |
Briefwisseling van Gerrit Achterberg met zijn uitgevers, 2dln., 1989 |
|
|
De lezer als verliezer, 6, p. 762-769
Adriaan Venema, Schrijvers, uitgevers en hun collaboratie. Twee delen (1988-1989); de reacties van Martien J.G. de Jong en hun polemiek - Met prtn.: P.H. Dubois, Ed. Hoornik, Bert Voeten, J.W.F. Werumeus Buning, A. Venema & M.J.G. de Jong |
|
|
|
PHILIPPAERTS, Frank
Over tijdschriften, 1, p. 123-127; 3, p. 378-383
Over nummers van o.a. De Brakke Hond, Diogenes, Literatuur, Maatstaf, Nieuw Wereldtijdschrift, Poëziekrant, Revolver, De Revisor, De Tweede Ronde, Yang, Zefier |
|
|
Over tijdschriften, 4, p. 508-510; 6, p. 797-799
‘De vernieuwde rubriek... gaat dieper in op mogelijke “trends” in de diverse tijdschriften en wil artikels over dezelfde onderwerpen of auteurs met mekaar vergelijken’ p. 797) |
Over Yang (XXV, 1990, 144), Kruispunt (XXX, 1989, 128: Jan Busschaerts Typische verschijnselen in de Vlaamse poëzie); over Revolver (XVII, 1 = Nu sur azur) en aandacht voor Oost- en Middeneuropa in De Revisor (VII, 1990, 2), Nieuw Wereldtijdschrift (VII, 1990, 3), Pi (IX, 1990, 1), De Tweede Ronde (XI, 1990, 1) |
|
|
|
REIJMERINK, Johan
Achterberg en de klassieke muziek, 1, p. 35-46
‘Hoe is Achterberg in de gedichten “Eine kleine Nachtmusik” en “Bolero van Ravel” uit de bundel Eiland der ziel (1939) met muziek omgegaan’, met ter inleiding over ‘de relatie muziek en literatuur in het algemeen, Simon Vestdijks visie daarop en die van Rob Schouten in Iets verhevens en onuitsprekelijks. Muzikale motieven in het werk van S. Vestdijk |
|
|
|
SEGER, Agatha
Naar de letter, of naar de geest of... naar letter én geest?*, 3, p. 375-377
Over haar vertalen van poëzie |
|
|
|
SEGHERS, Greta
Toen was geluk nog heel gewoon, 1, p. 100-103
Agatha Seger, De fonkelende keten |
|
|
|
SPINOY, Erik
Jespers over Jespers, 3, p. 364
Henri-Floris Jespers, Floris Jespers en de Gay Twenties |
|
|
|
TEEUWEN, Ludo
Bookerprijs 1989, 3, p. 329-331 - Met foto: Nigel Parry
Kazuo Ishiguro, De rest van de dag |
|
|
| |
| |
TOLLEBEEK, Jo
Het postulaat van [J.H.] Plumb. Over het succes van de verhalende geschiedschrijving, 3, p. 316-321 |
|
|
UFFELEN, Herbert van
Nederlandse literatuur in Duitsland [vanaf 1845], 2, p. 202-208 |
|
|
VANHESTE, Bert
Drie personen in één Boon. De eerste tien postume jaren van een gespleten schrijver, 2, p. 229-241
‘In Boon kwamen al heel vroeg (minstens) drie persoonlijkheden tot ontwikkeling: de sociaal-geëngageerde... de pyschologische, verscheurde... de brave, volkse Boon’ (p. 239) zoals blijkt uit enkele recente publicaties: |
Louis Paul Boon, Boontjes 1961. Samenst.: Herwig Leus, Wim de Poorter, Frans Vyncke |
Brieven aan Morris. Gevolgd door Herinneringen van Maurice (Morris) Roggeman. |
Vertellingen van Jo. Inl.: Jos Muyres |
Brieven aan literaire vrienden. Bezorgd door Jos Muyres |
(Brieven) Louis Paul Boon & Willem Elsschot o.d.t. Als een onweder bij zomerdag |
|
|
|
VENMANS, Peter
De boeken van [Jorge] Semprún, 3, p. 338-342 - Met prt. |
|
[Mario] Vargas Llosa neemt de vrijheid, 4, p. 471-475
De cultuur van de vrijheid [een keuze uit Conta viento y marea (1967-1985)] |
|
|
Vuilbekken en filosofen, 5, p. 595-599 - Met foto: R. Arpots
Willem Brakmans methode, zijn lezers en critici |
|
|
|
VERMEIREN, Koen
De geest van Merlyn, 1, p. 55-58
Over de ‘Merlynanalyses’ en in het bijzonder de opstellen van J.J. Oversteegen, gebundeld in zijn De Novembristen van Merlyn (1983) |
|
|
Tussen droom en daad, 1, p. 98-89
Fernand Auwera, Wachttijd |
|
|
Het recht in eigen handen, 1, p. 99-100
Willy Spillebeen, Het toeval |
|
|
Geen woorden, maar daden, 1, p. 103-105
Ludi Abicht, De put van Babel |
|
|
De droom van een schoolmeisje, 1, p. 106-107
Jan Cartens, Het verraad van Nausikaä |
|
|
aids en de cultuurschok, 1, p. 109-110
Dirk van Babylon, Seks en cultuur |
|
|
Drie gezworen kameraden, 2, p. 242-244
|
|
Het geheim van de cello, 2, p. 244-247
|
|
Met Figaro ‘on the road’, 3, p. 363-364
Johny van Tegenbos, De bochtenrijder van de opera |
|
|
| |
| |
Een miniatuur in woorden, 4, p. 484-487
Jacques Kruithof, Het lied van de houtduif |
|
|
Een musico-criminele fantasie van Jan L. Broeckx, 4, p. 501-502
|
|
Verdwalen in het trappenhuis van Escher, 5, p. 626-628
Frankie Lemahieu, De andere kant. Verhalen |
|
|
Nachtelijke verhalen van Kristien Hemmerechts ['s Nachts], 5, p. 646-648 |
|
Greta Seghers over de dwaalwegen der Vlaamse opvoedkunde, 6, p. 770-773
Hoe moordend is mijn school |
|
|
|
VERVAECK, Bart
Het verlangen dat hobby wordt, 5, p. 629-632
Huub Beurskens, De verloving (Novelle) |
|
|
|
WILMOTS, Jos
Er zijn wél Belgen hoor, Sire, en Hollanders ook, Majesteit*, 2, p. 250-252
Typering van Vlamingen en Nederlanders, wat taal en gewoonten betreft |
|
|
| |
Rubriek: Gedicht geopend
Redactieleden en niet-redacteurs over ‘een gedicht dat ze koesteren of waarmee ze overhoop liggen’ - Met tekst van het gedicht
ASSCHE, Armand van
John Ashbery: Onze jeugd, 3, p. 332-334
Uit: Zelfportret in een bolronde spiegel en andere gedichten Vert.: Peter Nijmeijer |
|
|
|
MERTENS, Herman-Emiel
Jonckheeres religieuze belijdenis, 4, p. 442-446
Aankomst in het duin. Uit: Spiegel der zee, 1946 |
|
|
|
PERRE, Rudolf van de
M. Vasalis, Uittocht, 1, p. 65-67
Uit: Vergezichten en gezichten, 1954 |
|
|
|
REIJNINK, Johan
Gerrit Achterberg: een ‘noot’ in beeld. Over het gedicht ‘Mijn hoofd ligt in een holte van muziek’, 5, p. 605-610
|
|
|
SCHOOLMEESTERS, Jan
Jan van Nijlen, Strofen voor een dode I., 6, p. 733-735
[Uit: De dauwtrapper, 1947] |
|
|
| |
Rubriek: Terugblik
‘een auteur die in de tijd achteruitkijkt naar een geschrift dat al een eindje in de tijd van hem of haar...verwijderd ligt’ (CXXXIV, 1, p. 4)
| |
| |
ANBEEK, Ton
‘Straatrumoer’, 3, p. 335-337
Aanval en afstandelijkheid: een vergelijking tussen Nederlandse en Amerikaanse romans (De Gids, CXLIV, 1981, 2-3 = Heeft de Nederlandse roman behoefte aan meer straatrumoer?, p. 70-76) |
|
|
|
AUWERA, Fernand
‘Mathias 't Kofschip’ (1967), 4, p. 455-457 |
|
|
HOECK, Jozef van
‘Voorlopig vonnis’ (1957), 5, p. 611-616 |
|
|
JONCKHEERE, Karel
‘Spiegel der zee’ [1946], 1, p. 59-64 |
|
|
LAMPO, Hubert
Dertig jaar geleden kwam Joachim Stiller, 6, P. 715-726 - Met foto: Menko ten Cate |
|
|
SPILLEBEEN, Willy
‘Steen des aanstoots’ [1971], twintig jaar later, 2, p. 213-217 |
|
| |
Dries, Maurice van den, 5, p. 542, 553, 594, 618 |
Herreweghen, Anne van, 1, p. 68; 4, p. 393; 5, p. 515; 6, p. 662, 672, 681 |
Pijnenborg, Tom, 3, p. 268, 293, 322 |
Vandepitte, Greet, 1, p. 11, 20, 47, 77 |
Verstockt, Mark, 2, p. 145, 168, 224 |
Vos, Els, 4, p. 396, 410, 429 |
|
-
voetnoot1
- Titel sedert 1987 voorafgegaan door de afkorting D W B
-
voetnoot2
- De portrettekeningen zijn van Anne van Herreweghen; de titels met * behoren tot de rubriek: De laatste ronde
-
voetnoot4
- Opdracht: In memoriam André Berghmans 1943-1985
-
voetnoot5
- Bij het gelijknamig schilderij van Max Beckman
-
voetnoot6
- Bij ‘De vader van de schilder’ van Albrecht Dürer
-
voetnoot7
- Bij ‘Eva’ in het ‘Musée Rolin’ te Autun - Met afb.
-
voetnoot8
- Portfolio met 15 poëtische afdrukken van het werk van Vincent van Gogh
-
voetnoot10
- In juli 1879 ontmoette Jacques Perk te La Roche Mathilde Thomas; de gedichten Beauraing en Melreux zijn opgenomen in de bundel Echo van een echo
-
voetnoot11
- Bekroond met de Jules van Campenhoutprijs 1988
-
voetnoot12
- Korte biografische notitie in Atelier, 1, p. 116; 2, p. 256; 3, p. 383 4, p. 507; 5, p. 654 6, p. 796
|