| |
| |
| |
De brakke hond
Driemaandelijks literair tijdschrift met neus
Opgericht in 1983
Hoofdredacteur: Lut Teck
Redactie:
Philip Badenhorst, Lieve de Boeck, Leo de Haes, Lex Grobben,
Frank Hellemans, Herman Luyckx, Karel Osstyn, Marc vanderleenen Redactie-adres: Verdussenstraat 13, 2018 Antwerpen
Jg. VIIGa naar voetnoot1, |
nr. 25: |
maart 1990, 168 p. = Literatuur en geld |
|
nr. 26: |
zomernummer juni 1990, 150 p. |
|
nr. 27: |
herfstnummer sept. 1990, 152 p. |
|
nr. 28: |
winternummer dec. 1990, 166 p. = Literatuur en prijzen |
| |
I. Poëzie
AERTS, Carla
Lijima Koichi, St. Paul de Vence. Vert.: C. Aerts, 26, p. 70 |
|
|
BAEKE, Jan
Gedichten, 25, p. 99-102
In de vorm van een herinnering: ‘Ooit was de dag’ p. 99 |
Bij een nog te schetsen feestmaal: ‘In het landschap’ p. 100 |
Mene Mene Tekel (Daniël 5: 25-28): ‘Hij heeft besloten dat de vreugde’ p. 101 |
Betrekkelijk: ‘Hier achter de muur en’ p. 102 |
|
|
Gedichten, 28, p. 65-66
Pioniers als iedereen: ‘Met zakenvrienden’ p. 65 |
Passie: ‘De slager werpt zich op zijn altaar’ p. 66 |
|
|
|
BARNARD, Benno
[Gedichten], 28, p. 17-19
Een kus in Brussel: ‘Hier staan we te verstijven in een park’ p. 17 |
Sprekende steen: ‘Waarom verhuis je? Ben ik niet goed genoeg?’ p. 17 |
Gedroomd gedicht: ‘Ik stond in een romantisch landschap. Water,’ p. 18 |
Portret van een postbode: ‘Hoeveel zomers zijn er zonder mij verstreken?’ p. 19 |
|
|
|
BEUGER, Leonard
[Draak], 25, p. 48-49
San Ambrogio: ‘Hij is alleen gelukkig aan het altaar’ p. 48 - Met afb. |
San Giorgio: ‘Kom toch, en wil mijn adeldom bevrijden,’ p. 49 |
San Zeno: ‘Kon hij genezen worden aan een vrouw’ p. 49 |
|
|
| |
| |
COENE, Marc
In uw land nooit, 26, p. 119
‘In uw land nooit en nooit’ |
|
|
|
CRAEN, Monica van de
Gedichten, 25, p. 158-159
‘Afstand houdt toeschouwers in stand’ p. 158 |
‘Op de kwetsbare plaats’ p. 159 |
‘De schikgodin’ p. 159 |
|
|
Gedichten, 28, p. 37-38
Ochtendgebed in Aarschot: ‘De paarse kou in 't lijf’ p. 37 |
‘Verdwijnen kan ze elke nacht en’ p. 38 |
|
|
|
DEMYTTENAERE, Wouter
Gedichten, 26, p. 41-42
Betrekking: ‘geen fluisterstemmen, geen weids gezang, enkel dit:’ p. 41 |
Zondagmiddag, de Onze-Lieve-Vrouw-Van-Vaakstraat, een verschijning: ‘bijna als een mens word ik gedragen grijsomfloerst’ p. 42 |
|
|
|
DENOO, Joris
Zandman, 28, p. 126-127
‘Nu houd ik op met slapen’ |
|
|
|
DEWULF, Bernard
Gedichten, 26, p. 9-11
Alice in Wonderland: ‘De kamer geurt naar zeer oud zweet,’ p. 9 |
Door liefde: ‘Ik zeg als zij slaapt mijn naam’ p. 10 |
Hij: ‘Hij heeft haar weer van hem gemaakt,’ p. 11 |
|
|
|
GHYSSAERT, Peter
Gedichten, 25, p. 143-145 = 27, p. 29-31
Monster: ‘Moeizaam maalt hij uit de schoot,’ p. 143 = 27, p. 29 |
Eminence grise: ‘De grijze eminentie wordt wat kinds,’ p. 144 = 27, p. 31 |
In de klas: ‘Meneer Zweetvoet legt geduldig uit’ p. 145 = 27, p. 30 |
Leerplan: ‘Nauwelijks twintig, en al ongeneeslijk,’ p. 145 = 27, p. 30 |
|
|
|
HAGHENAAR, Frederik Willem
AntecedentenGa naar voetnoot2, 26, p. 118
‘Er was eens een smidse.’ |
|
|
Gedichten, 27, p. 92-94
Schemering: ‘Er valt een baard’ p. 92 |
Branding: ‘Het zonnig haar’ p. 93 |
Expositie: ‘In mijn gevoel’ p. 94 |
|
|
|
HANSSEN, Leander
Gezichtsbedrog, 25, p. 9
‘Ik weet niet wat geluk nog’ |
|
|
| |
| |
HEEMST, Ton van
Gedichten, 26, p. 104-107
Voor Mieke Telkamp: ‘Tussen haar tere dijen’ p. 104-105 |
Voor Winnie The Pooh: ‘Heel natuurlijk’ p. 105 |
Voor Betty Boop: ‘Het zoemt door haar heen’ p. 106-107 |
|
|
|
IPERS, Wim
|
|
ISTENDAEL, Geert van
Vermeer van Delft, 25, p. 23-25
Het meisje en Vermeer, p. 23 |
De boekhandel: ‘Twaalf jaar was ze, zo'n meisje dat graag tekent.’ |
De schilderconst: ‘Verlegen draagt een ander meisje al eeuwen’ |
Het Rijksmuseum: ‘Ze stokt - “Het blauwe vrouwtje” -, rent erheen,’ |
Vermeer en Delft, p. 24 |
Buiten: ‘Het licht strijkt stadig over rechte grachtjes,’ |
Buiten en binnen: ‘Ze dragen parels, wegen goud. Ze pinnen’ |
Binnen: ‘Een glas, het gele jak, de stoel, gewoon.’ |
Le tombeau de Vermeer, p. 25 |
De steen: ‘In Delft, in de Oude kerk, vind ik je naam’ |
De stad: ‘Niets wijst op jou in het stadsbeeld. Ja, die straat,’ |
Le tombeau: ‘Verf is je monument. Met marterhaar’ |
Envoi: ‘Mijn pen verhardt het woord, verf craqueleert.’ |
|
|
|
JANSSEN, Bart
Gedichten, 26, p. 68-70
|
|
Gedichten, 28, p. 109-110
|
|
|
KOSTWINDER, Jan
Merck toch hoe sterck, 28, p. 125
‘En plotseling ben je niemand meer,’ |
|
|
| |
| |
ROETS, Jan
Een hand aanpassen. Vijf monogrammen, 26, p. 27-29
1. | ‘Zijn huid wordt hem te klein, hij gaat. 's Nachts’ p. 27 |
2. | ‘Omdat alles is gezegd en zij meer zegt’ p. 28 |
3. | ‘Niet eenvoudiger dan een foto zich buigt’ p. 28 |
4. | ‘Soms op okerkleurige ochtenden krijgt een spiegel’ p. 29 |
5. | ‘Luidop alle scènes waarin dezelfde of p. 29 |
|
|
|
TOPHOFF, Michael
Gedichten, 26, p. 61-62
Winter '45: ‘die duitse winter’ p. 61 |
Scheepsbericht: ‘draagt ze je werkelijk - de beschadigde zee die zich telkens en telkens’ p. 62 |
|
|
|
VANDERLEENEN, Marc
Gedichten, 26, p. 134-135
Fanfare: ‘Ik ben de gleuf in’ p. 134 |
Fanfare II: ‘Ik ben een cow-boy’ p. 135 |
Fanfare III: ‘Ik ben de blijdschap van’ p. 135 |
|
|
|
VANHAELEN, Jan
[Gedichten], 28, p. 84
Jonge moeder: ‘Zo blij is dit leeg meisje:’ |
Wales: ‘Al hielden uw heuvels stand’ |
|
|
|
VLIET, Eddy van
[Gedichten], 27, p. 15-18
De straat: ‘Voor het eerst in zesenveertig jaar’ p. 15 |
De kastanjeboom: ‘Er viel veel groen onder onze ogen te verdelen,’ p. 16 |
De vraag: ‘Het café was gevuld met kletsende weduwen’ p. 16 |
Voor Remco Campert: ‘Je kwam toen ik de reis niet aankon.’ p. 17 |
Praag 1990: ‘Vanaf het dakterras filmden mijn ogen’ p. 17 |
God: ‘God, wat een ellende dat je niet bestaat,’ p. 18 |
|
|
| |
II. Proza
AVELLI, Jacques
Etienne van Heerden, Dolle hond. Inl. & vert.: J. Avelli, 28, p. 89; 90 -99, 101-108 |
|
|
BERCKMANS, J.H.M.
Binnendoor naar Beverlo, 25, p. 84-91 |
|
Dromen van Francavilla aan de Po. Uit: Café De Raaf nog steeds gesloten, 27, p. 129-142 |
|
|
BLANKE, Jef
Het universum van Arthur Brandts door hemzelf verteld, 27, p. 112-117, 119-127 |
|
|
BRUYN, Guido de
De tragiek van de materie. Zeven dialogen tussen een schilder en zijn vriend, 25, p. 71-73, 78-82 |
|
| |
| |
Croxhapox, 26, p. 86-91 |
|
Van een varken dat rechtop kan lopen, 28, p. 148-150 |
|
|
CLEMENS, Emile
Uit het Vlaamse Sagenboek, 28, p. 39-44 |
|
|
DEMEESTER, Rita
Kaartje Parijs, 26, p. 63-67 |
|
|
DETREZ, Mon
Nikolaj Chajtov, Uit: Woeste verhalen. Vert.& nawoord: M. Detrez, 26, p. 71-80, 85-93, 95, 97; 98-103
De proef; Het gefluit van de locomotief, p. 71-80; 85-93, 95, 97 |
|
|
|
DOKTER, Reina
Danilo Kis, Een verhaal om van te blozen. Inl. & vert.: R. Dokter, 28, p. 32; 32-36 |
|
|
EYLEN, Dirk van
|
|
HELLEMANS, Frank
Harold Brodkey, Verona, een jonge vrouw spreekt. Inl.Ga naar voetnoot12 & vert.: F. Hellemans, 27, p. 56-58; 58-59, 61-66 |
|
|
HEULENDONK, Guido van
The Big Bang, 26, p. 12-20 |
|
|
KUYPER, Eric de
Een tafel voor één. Reisberichten (fragmenten), 27, p. 32-55
Keulen, p. 32-35, 37; 37-41; 43-48 |
Frankfurt, p. 41-43 |
Oberhausen, p. 48-51; 51-55 |
|
|
|
LEMAHIEU, Frankie
Oneigenlijk landschap, 26, p. 43-47, 49-53, 55-60 |
|
|
LENIN, Groucho
... afgesabbeld, zoveel..., 26, p. 120-133 |
|
|
MEEUWSEN, Taco
Tabula rasa, 25, p. 126-142
Praktische filosofie, p. 126-131 |
De post van oneindigheid, p. 131-133 |
Vlees en bloed, p. 133-136 |
De boezemvriend, p. 136-140 |
De vuistbijl in mijn handen, p. 140-142 |
|
|
Kameleon sutra, 28, p. 128-131, 133-147 |
|
|
PARIS, Didi de
Stars & wars & whores (fragment). Uit: Voyeur, 28, p. 111-124 |
|
| |
| |
PEERAER, Kris
Grijze jassen en Mongoolse hotpot. Geen blaam, 25, p. 160-166 |
|
|
PLANCKAERT, José
Askardamukti, 25, p. 10-22 |
|
Het huwelijkscadeau, 27, p. 95-106 |
|
|
PLOUVIER, Bart
Januari. Uit: Uit het meerkroniek van een dorp, 26, p. 30-40 |
|
|
RASKIN, Brigitte
Overwinterdagboek (Romanfragment), 26, p. 21-25 |
|
|
RIEL, Eduard van
Het Paters Moer, 28, p. 75-83 |
|
|
SCHELLAERT, Rudy
Hijgen heeft er weinig mee te maken, 25, p. 50-51, 53-69 |
|
|
SEYS, Frankie
Claire, 26, p. 108-111, 113-117 |
|
|
STOOPS, Dirk
Het gras dat groeit!, 25, p. 103-125 |
|
|
VANDEKERCKHOVE, Flor
De gouden duif, 26, p. 136-147 |
|
|
VANDENBERGHE, Philip
|
|
VANDERLINDEN, Kris
Jean Huysmans, 27, p. 67-73, 75-81 |
|
|
VINGERHOEDT, Marc
Luigi Malerba, Het meisje in het grijs. Inl. & vert.: M. Vingerhoedt, 25, p. 92; 92-98 |
|
|
VLAS, Balen
Honkbal in Tirool, 27, p. 107-111; 28, p. 67-74
(1) | Hoe meneer Grabowski erin verzeild geraakte, 27, p. 107-111 |
(2) | Hoe een ijsroommachine uit Richmond Indiana erin verzeild geraakte, 27, p. 111 |
(3) | Feuilleton: de wereld zonder valium. Een ideëel motel: Honkbal in Beieren, 28, p. 67-73 |
(4) | De grensoverschrijdende roomijsmachine, 28, p. 74 |
|
|
|
VUYST, Alan de
Bloedbroederschap, 28, p. 21-31 |
|
| |
| |
| |
IV. Kritische bijdragen
CLAES, Paul
Mallarmé en het niets, 25, p. 146-157
Over Stéphane Mallarmé's poëzie, zijn methode en stijl |
|
|
|
HELLEMANS, Frank
De koppigheid van Walter Benjamin, 27, p. 143-151
Ingekorte en herwerkte versie van een radiouitzending over Walter Benjamin op BRT-3 in februari 1988 |
|
|
|
MAN, Bart de
Hoek van Holland
XI. Poging tot polemiek met Poll, 25, p. 4-8 |
Over K.L. Poll, De gouden lamp |
XII. Bas Heijnes bezonnenheid, 26, p. 4-7 |
Over diens Heilige monsters |
XIII. Anbeeks analfabetisme, 27, p. 4-9; 11-14 |
Over Ton Anbeek, Geschiedenis van de Nederlandse literatuur tussen 1885 en 1985 |
XIV. 't Harts goedhartigheid, 28, p. 4-9 |
N.a.v. Maarten 't Hart, Een dasspeld uit Toela; met citaten uit de bundel |
|
|
|
REYNEBEAU, Marc
Vooruit, dan maar zonder supporters. Een kwarteeuw actualiteit van Paul van Ostaijen [in Vlaanderen], 28, p. 151-156, 158, 160-164
Komen o.a.ter sprake: Louis Paul Boon, Gaston Burssens, Stefan Hertmans, Freddy de Schutter, Paul de Vree, Jan Walravens |
|
|
| |
V. Illustratie
Augustynen, Ellen, 26, omslag, p. 33, 36, 67, 107, 133, 147, 148 |
Becker, Herman, 26, p. 14, 17; 28, p. 11, 15, 35, 54, 55, 58, 61 |
Beek, Paul van, 27, p. 19, 28 |
Belg, Joachim, 25, p. 15, 22 |
Benoit, 25, p. 74-77, 83 |
Bruneau, 27, p. 19, 28; 28, binnenomslag, 43, 85-88, 147, 150, 157, 159 |
Carlotta, 25, p. 4, 6, 8, 112, 125, 143, 144, 158; 26, binnenomslag, p. 42; 27, p. 67, 81, 128, 142, 151; 28, p. 18 |
Fabre, Jan, 28, omslag |
Hulsmans, Peter, 26, p. 24, 60 |
Jacqmain, Bruno, 26, p. 81-84, 94, 96 |
Kininski, 25, p. 8, 47, 84, 89, 91; 26, p. 4, 9, 10, 11; 27, p. 4; 28, p. 4 |
Lina, Rik, 27, binnenomslag, p. 112 |
Mertens, Pierre, 25, binnenomslag; 28, p. 83 |
vanderleenen, Marc, 25, omslag; 27, omslag |
Verjans, Inge, 28, p. 31, 125, 127 |
| |
| |
| |
Bijzondere gedeelten
Literatuur en geld
(nr. 25, p. 26-47)
Inleiding
De redactie vroeg aan een aantal auteurs hoe ze denken over de verdeling door het Ministerie van Cultuur in 1989 van 6 miljoen frank over 64 auteurs (p. 26)
| |
Antwoorden
BASTELAERE, Dirk van
|
|
CLEMENS, Emile
Betaald schrijverschap, p. 30-34 |
|
|
GRAUWS, Gilbert
Een hartstocht of helemaal niets, p. 27-29 |
|
|
HOSTE, Pol
Schrijversstatuut/Auteurssubsidies, p. 35-38 |
|
|
LEMAHIEU, Frankie
Het blauwe denken, p. 29-30 |
|
|
PARIS, Didi de
[Brief d.d. Veeweyde, 20 januari '90. Beste Woef], p. 39-42 |
|
| |
Literatuur en prijzen
(nr. 28, p. 45-64)
Inleiding
De Redactie vroeg ‘een aantal prijswinnaars en anderszins betrokkenen naar hun mening over dit soort jumboprijzen’, zoals de AKO-prijs in Nederland en de NCR-prijs in Vlaanderen (p. 45-46)
| |
Antwoorden
BOENDERS, Frans
[Antwoord van ako jurylid 1988], p. 62-64 |
|
|
BRUSSELMANS, Herman
[Antwoord van de laureaat Yangprijs 1984], p. 59-61
Gedateerd: Gent, 26 × '90 |
|
|
|
HEMMERECHTS, Kristien
[Antwoord van winnaar Staatsprijs proza 1990], p. 50-52 |
|
| |
| |
HOSTE, Pol
The message is the message. [Antwoord van ncr genomineerde 1988], p. 46-50
|
|
|
POINTL, Frans
[Antwoord van ako-genomineerde 1990], p. 52-54
Met ‘gedichtje uit zijn dagboek’: Uitmarkt Den Haag - 1 september 1990: ‘Onzeker en zeker tegelijk’ p. 55 |
|
|
|
VLIET, Eddy van
Van 5.000 B.F. tot 1.000.000 B.F. - [Antwoord van laureaat Staatsprijs Poëzie 1989], p. 56-58 |
|
|
-
voetnoot1
- Met ‘Biografische nota's’ achterin elk nummer
-
voetnoot3
- Bij het gelijknamig werk van Panamarenko
-
voetnoot4
- Bij Three studies for a Crucifixion van Francis Bacon
-
voetnoot5
- Bij Le nid de barbe van Jean Dubuffet
-
voetnoot6
- Bij het gelijknamig beeld van Giacometti
-
voetnoot7
- Bij Rogier van der Weydens Portret van een jonge vrouw door Bruneau
-
voetnoot8
- Bij ‘Louise O'Murphy’ van François Boucher
-
voetnoot11
- Eerste prijs Verhalenwedstrijd De Brakke Hond
|