| |
| |
| |
De Vlaamse Gids
Tweemaandelijks tijdschriftGa naar voetnoot1
Opgericht in 1905
Eindredactie:
Frans Strieleman, Fernand Papon, Willem M. Roggeman, Georges Wildemeersch, Joris Duytschaever, Luc Parein
Redactieadres: Leopoldstraat 10, 2000 Antwerpen
Beheer & Directie:
Stichting De Vlaamse Gids v.z.w., Leopoldstraat 10, 2000 Antwerpen
Uitgave: Met medewerking van het Willemsfonds
Jg. LXXIII, 1989, 6 nummers van elk 60 p.
nr. 6 = De dagen 1989: Literatuur & psychiatrie
| |
Artikels van de redactie
Willem M. Roggeman gelauwerd, 6, p. 59 - Met prt.
14de Poëzieprijs van de stad St.-Truiden |
|
| |
I. Poëzie
BRANDE, Leopold M. van den
Gedichten, 4, p. 44-45
1. | ‘Eerst nog, voor aan mijn mond de wereld’ p. 44 |
2. | ‘zodat haar woorden kome over mij...’ p. 44 |
3. | ‘Nu je nog leeft moeder zal ik schrijven’ p. 44 |
| Mijn vader, die deze dode is: ‘Mijn vader, zoals hij de vleugels van’ p. 45 |
|
|
|
FONTIER, Jaak
|
|
HEKKEN, Renée van
Gedichtencyclus over de herfst, 2, p. 60
1. | September: ‘Vandaag valt het eerste blad’ |
2. | Crépuscule: ‘Avondschemering over de boten’ |
3. | Groentenboeket in de herfst: ‘Ik zag vanochtend vroeg’ |
|
|
|
QUINTENS, Werner
Miserere - de geneeskunde, 5, p. 36-37 - Met ill.: Karel Roelants
‘Hoe echt is Karel Roelants!’ |
|
|
| |
| |
ROCHTUS, Dirk
Gedichten, 1, p. 59
Naumburg 18: ‘Van toren tot nok’ |
Van N. tot Z.: ‘verkondiger van de “hogere mens”’ |
|
|
|
STASSIJNS, Koen
De verre tekens, 6, p. 56-57
1. | ‘En als haar hand doorzichtig wordt’ p. 56 |
2. | ‘En als haar borsten kwetsbaar in’ p. 56 |
3. | ‘En als haar mond nog enkel eet’ p. 56 |
4. | ‘En als haar oog, mahoniebruin’ p. 57 |
5. | ‘En als haar buik, haar vlakke buik’ p. 57 |
6. | ‘En als haar stem doormidden breekt,’ p. 57 |
7. | ‘En als haar lichaam dood zal zijn’ p. 57 |
|
|
|
THYS, Walter
Twee gedichten, 3, p. 32-33
MeeuwGa naar voetnoot2: ‘Meeuw zijn, vogel, zich verheffen, zweven’ p. 32 |
Gotisch: ‘Krioelend mierennest, op pleinen en in stegen,’ p. 33 |
|
|
|
TRITSMANS, Marc
Oud kinderziekenhuis, 1, p. 60
1. | ‘aan de wanden hangen tekeningen’ |
2. | ‘de lucht in hoge gangen is ervan verzadigd’ |
|
|
| |
II. Proza
BRULIN, Tone
Het blauwe gat boven de Schelde (1), 5, p. 2-29 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
AERSCHOT, Rik van
De Amerikaanse economie in de jaren 1990, 3, p. 45-53 |
|
|
ART, Jan
‘Tweehonderd jaar liberalisme’. Enkele indrukken, 5, p. 38-41
Het liberalisme in België. Tweehonderd jaar geschiedenis. Red.: Adriaan Verhulst & Hervé Hasquin |
|
|
|
BOEHM, Rudolf
De roman als bewijs. Over de leefwereld en de politieroman, 6, p. 48-55
De poging om aan de hand van de politieroman een filosofisch idee toe te lichten - nl. Edmund Husserls opvatting van ‘de leefwereld’ - levert ook nog een ‘theorie’ van de politieroman zelf op, wat betreft de constructie en de populariteit |
|
|
| |
| |
BORRÉ, Jos
Debuteren in Vlaanderen. Commercialisering en particularisme, 4, p. 48-51
‘Commercialisering en Vlaams particularisme blijken de voornaamste vernieuwingen... in de tweede helft van de jaren tachtig, en de hoofdstroom: het schrijven en publiceren van bétere boeken, komt nog maar aarzelend op gang’ (p. 51) |
|
|
|
BRABANT, Piet van
Herman van Snick, vriend van mijn vader, 2, p. 50-56 |
|
|
BROEK, Diana van den & BORMAN, Peter
Duivelsverzen als moderne metamorfose, 4, p. 2-9
Salman Rushdie, The satanic verses |
|
|
|
CALUWÉ, Karel
De wereld volgens F. Springer, 4, p. 34-40 |
|
|
CLERCQ, W. de
Europa 1992: mythe of werkelijkheid?, 1, p. 46-50 |
|
|
DUHAMEL, Roland
Over de moeilijkheid, 2, p. 19-23
‘Moeilijkheid is de eerste uitdaging van het intellect’ (p. 23) |
|
|
|
FONCE, Jan
Britse sculptuur 1960-1988, 1, p. 30-35
N.a.v. de overzichtstentoonstelling A quiet revolution. British sculpture since 1965; met ill.: Bill Culbert, Ian Hamilton Finlay, Anish Kapoor, Philip King |
|
|
|
FONTIER, Jaak
Notities over kunst (5, 6), 1, p. 36-45; 2, p. 37-44
‘over relaties tussen kunst en leven’ |
|
|
Renaat Ivens, een monografie [door Hector Waterschoot], 2, p. 57-59 |
|
Over sculptuurtentoonstellingen in openlucht, 3, p. 39-44
Over het toenemend aantal openluchttenstoonstellingen; suggestie ‘beeldhouwkunst’ te vervangen door ‘driedimensiële kunst’ ‘omdat de kijker er omheen kan wandelen’; over ‘de uitbreiding van het materialenarsenaal’ - Met ill.: Michel Martens, Bart Soubry |
|
|
Victor Servranckx, 5, p. 42-44 |
|
Raoul de Keyser. Een benadering van werken uit het laatste decennium, 5, p. 46-50 - Met ill. |
|
|
GRAEVE, Tom de
Liberalisme en Vlaamse Beweging (1918-1930), 4, p. 52-60 |
|
|
GROOF, Piet de
Taptoe in de lijn van Cobra. Een controversiëel aspect van het Brussels Cultureel Centrum ‘avant la lettre’ Taptoe (1955-1957), 1, p. 23-29 - Met prtn.; ill.: Constant; Reinhoud
Ontmoetingscentrum en expositieforum; door Asger Jorns verblijf in Taptoe was het centrum ‘in het spoor van Cobra gekomen’; over Jorn en Roel D'Haese, Reinhoud en Maurice Wyckaert; de eerste Cobra-tentoonstelling na Cobra in Taptoe georganisseerd door Christian Dotremont |
|
|
| |
| |
Remi van Praet of de tocht naar het onbekende, 2, p. 45-49 - Met ill. |
|
|
HENN, Carola
De Tweede Wereldoorlog in de literatuur van Vlaanderen en Wallonië, een Belgische aangelegenheid?, 3, p. 2-13
‘het tamelijk genuanceerde oordeel over verzet en collaboratie in bijna alle Belgische romans’(p. 10) |
|
|
|
HEYLEN, Romy
James Dickey's The zodiac: een dichterlijke ik-vertaling?, 4, p. 14-21
‘Bijna dertig jaar na Adriaan J. Barnouws vertaling [1947/1948] gaf De Dierenriem van Hendrik Marsman via deze tussenstap aanleiding tot het ontstaan van een ander gedicht’[1976]; over Marsmans gedicht, Barnouws vertaling The zodiac, Dickeys bewerking |
|
|
|
JOLE, Marcel van
Roger Wellens, 5, p. 30-33 - Met ill. |
|
|
KRUG, Peter
De Russische ‘dorpsschrijvers’, 1, p. 16-22
Over Fjodor Abramov, Viktor Astafjev (met prt.), Vasili Bjelov, Boris Mozjajev, Valentin Raspoetin (met prt.), Vasili Sjokesjin |
|
|
De Russische Verlichting en de Franse Revolutie, 2, p. 4-15
De periode van Catharina de Grote en van Alexander I; over Nikolaj Novikov en Alexander Radisjtsjev |
|
|
|
LAMPO, Jan
Hoogste tijd voor een bespreking. Harry Mulisch' achtste roman [Hoogste tijd] in ogenschouw, 1, p. 2-9 |
|
Het bleekgezicht spreekt met gespleten tong. Tweede open brief aan Georges Wildemeersch over het jonge Vlaamse proza, 3, p. 26-31
Reactie op Marc Reynebau, Afscheid van vermo(l)mde letteren (LXXII, 1988, 5, p. 2-8) |
|
|
|
LANCKROCK, Rik
Verkenning van de wereld van Jef van Tuerenhout, 2, p. 28-35 - Met ill., prt. |
|
Georges Simenon: humanistisch romanschrijver!, 5, p. 24-26 - Met prt. |
|
|
LIEBAERS, Herman
Honderd jaar na zijn geboorte. Leo van Hoorick, 3, p. 54-60
|
|
|
MERCKX, Adolf
De strijd [om de moderne kunst] is niet gestreden, 1, p. 51-57
Cultuur of volksverlakkerij, door Aloïs Gerlo (Het Laatste Nieuws & De Nieuwe Gazet, 5 nov. 1988) en antwoord van Karel J. Geirlandt: Geirlandt versus Gerlo (Ibidem, 14 nov.), p. 51-52 |
Verder over: |
Odile Delenda, Rogier van der Weyden, p. 54 |
Robert L. Herbert, L'Impressionisme. Les plaisirs et les jours, p. 52-53 |
Magdalena M. Moeller, August Macke, p. 56 |
Christopher White, Peter Paul Rubens, p. 54-55 |
|
|
| |
| |
Daar roert entwat, 3, p. 34-38
Benno Barnard, In de vervelende vlakte (Revolver, XVI, 1989, 3) |
Ivo Michiels in de Academie Leon te Wetteren (Eenzijdig gestreken, IV, 1989, 1 = 21 maart: Hommage à Ivo Michiels), p. 34 |
Verder over: |
Elizabeth W. Forster & Laura Gilpin, Denizens of the desert. A tale in word and picture of life among the Navaho Indians, p. 36-37 |
Barbara Rose, Art as money, p. 35-36 |
Jean Wirth, L'Image médiévale. Naissance et développement (VIe-XVe siècle), p. 37-38 |
|
|
Bruegel & Co: different drummers, 5, p. 52-60 - Met ill.: Bruegel
Van R.H. Marijnissen e.a., ‘Bruegel. Het volledig werk’ tot Frank Gettings, ‘Different drummers’ [9 kunstenaars in] Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington |
Verder over: |
Serge Goyens de Heusch, Het Impressionisme en het Fauvisme in België, p. 56-57 |
Claus Grimm, Stilleben. Die niederländischen und deutschen Meister, p. 55-56 |
Lisa Mintz Messinger, Georgia O'Keeffe, p. 58 |
Antoine Terrasse, Bonnard, p. 57-58 |
|
|
|
RAES, Hugo
Rushdie en wij. De hand in eigen boezem steken, 2, p. 2-3
‘Haast altijd was godsdienstwaan de hoofdoorzaak’ voor onverdraagzaamheid; met voorbeelden uit de westerse literatuur |
|
|
|
RICHARD, Patrick
In het spoor van het experiment, maar verder. Bedenkingen over recente poëzie en het postmodernisme. Met een terugblik, 5, p. 12-20
‘Teruggeplooid op zijn eigen ik vindt de dichter niets anders dan zijn eigen totale onmacht... Deze stelling over het postmodernisme wordt getoetst aan recente poëzie met oudere gedichten als referentiepunt’ (p. 13): Erik Spinoy, Niets (in de bundel: Twist met ons) & Rutger Kopland, Natzweiler (cyclus uit: Voor het verdwijnt en daarna) respectievekijk vergeleken met Remy C. van de Kerckhove, Winterlandschap & Gerrit Kouwenaar, Het is |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Stedelijk Museum in Amsterdam. Russische avantgardist Malevitsj in ere hersteld, 2, p. 16-18 |
|
|
UFFELEN, Herbert van
‘De heilige gramschap’ [1952] van Maurice D'Haese, de poëtica en het engagement van Tijd en Mens, 3, p. 14-25
Over de gedeeltelijke voorpublikatie van de roman in Tijd en Mens [I, 1949-1950, 5, p. 169-185; II, 1950-1951, 9-10, p. 374-384] |
|
|
|
VERBIST, Eric
Psychoanalyse in het werk van William S. Burroughs, 2, p. 24-27 |
|
|
WILLEMYNS, Roland
Lexicografische evenwichtsoefeningen, 1, p. 10-15
Over Van Dale Handwoordenboek hedendaags Nederlands (red.: P.G.J. van Sterkenburg); de aandacht gaat hier vooral naar ‘perifere woordenschat’ i.c. Zuidnederlandse woorden |
|
|
| |
| |
WOUTERS, Gerti
Als de koningin spreekt... Opvattingen over taalgebruik en stijl van vrouwelijke auteurs, 4, p. 24-31
De opvattingen ter zake in Frankrijk, Engeland, Duitsland |
|
|
| |
Bijzonder gedeelte
De Dagen 1989: Literatuur en psychiatrie (nr. 6, p. 1-45)
ASMA, Firmin
Marnix Gijsen de melancholicus, p. 32-39
Over de gedichten X, XII, XVI uit The House by the Leaning Tree (1963) |
|
|
|
BOENDERS, Frans
De nacht van de rede en de waan van de zin, p. 6-7
Inleiding van de moderator |
|
|
|
HAZEU, Wim
[Gerrit] Achterberg en de psychiatrie, p. 28-31 |
|
|
LAMPO, Hubert
Dieptepsychologie en magisch-realisme, p. 18-25
Herwerking van zijn toespraak over eigen werk en werkmethode |
|
|
|
OUTTIER, F.
Psychopathologische kunst, p. 42-45
Beantwoorden psychopathologische kunstwerken aan ‘kunstcriteria, waarbij de geordende vormwereld hoofdzaak blijft?’ (p. 45) |
|
|
|
PIERLOOT, A.
De Freudiaanse duiding van literaire werken: het onirisch model, p. 10-15
Tevens over het ‘specifiek karakter van het artistiek scheppingsproces’ bij S. Freud, E.H. Gombrowicz, P. Ricoeur (p. 13-15) |
|
|
|
TROCH, Carlos
Onze twee hemisferen, p. 3
Inleiding: over de specifieke activiteit van onze twee hersenhelften |
|
|
|
-
voetnoot1
- Bevat tevens: Boek en Bibliotheek. Tweemaandelijks tijdschrift van de Bibliotheekvereniging van het Willemsfonds
|