| |
| |
| |
Nieuw Wereldtijdschrift
Opgericht in 1984
Hoofdredacteur: Herman de Coninck
Redactie: Benno Barnard, Piet Piryns, Paul de Wispelaere
Redactieadres: Transvaalstraat 8, 2600 Antwerpen
Uitgave: Dedalus, Antwerpen - Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam
Jg. VI, 1989: zes nummers, telkens 80 p.
(febr.-maart, april-mei, juni-juli, aug.-sept., okt.-nov., dec.-jan. 1990)
| |
I. Poëzie
BLANKEN, Henk
Glienicker Brücke. Zes gedichten, 3, p. 50-51
Wissel: ‘Het begon als een langgerekt landschap’ p. 50 |
Hologram: ‘Nog voor de brug zag ik hem staan,’ p. 51 |
Schaken: ‘Uit de donkere balken van zijn brits’ p. 51 |
Glienicker Brücke: ‘Van de brug was het wegdek gebroken’ p. 51 |
Tiergarten: ‘Zoals het bos uit het bos was gekapt’ p. 51 |
Envoi: ‘Omdat ik zijn stem telkens hoor’ p. 51 |
|
|
|
DEWULF, Bernard
Het werk van een tong. Zeven gedichten, 6, p. 20-21
Zij: ‘Wij doen ondeelbaar, hart aan hart,’ p. 20 |
Resultaat ‘Hij zit aan tafel, net een beeld.’ p. 21 |
Slaapster: ‘Ik zeg haar dat het mooi is zo,’ p. 21 |
Droomtijd: ‘Dit kind vermomd in rimpels’ p. 21 |
Over: ‘Je was vannacht weer bij me’ p. 21 |
Goed: ‘Ik zou haar willen kennen,’ p. 21 |
De trap ‘Zij moet omhoog, boven in haar’ p. 21 |
|
|
|
GELLINGS, Paul
Het oog van de egel. Zes gedichten, 4, p. 62-63
Jeugdliefde: ‘Zo schijnt het dikwijls te gaan:’ p. 62 |
Wendingen: ‘Het is nog stiller dan het was;’ p. 63 |
Egel: ‘Een egel rust op de weg en kijkt.’ p. 63 |
Tor der Liebe: ‘De rode gloed omlijst door de arcaden;’ p. 63 |
Narbonne: ‘Een dode kat, witte poten verstijfd en bestoft,’ p. 63 |
La pobla de Segur ‘De geluiden hier krekels, voortgaand water en’ p. 63 |
|
|
|
GOVAERTS, Jo
Een duif op weg naar zijn duivin. Vijf gedichten, 4, p. 46-47
Bankstel: ‘Armen stijfjes in de lucht’ p. 46 |
‘Gudrun, weet je dat we kleine’ p. 47 |
‘Ook duiven kwamen eens’ p. 47 |
‘Laat het donker zijn’ p. 47 |
‘Je weet nooit zeker’ p. 47 |
|
|
| |
| |
GRUWEZ, Luuk
Bejaard geboren, 4, p. 20-21
Varken bij Cassel - tafereel -: ‘ik ben voor grote maten in de liefde.’ p. 20 |
De hel onder een rok: ‘zij noemt mij zelden nog meneer,’ p. 21 |
Straat: ‘wanneer de dag het jongst is en het stilst’ p. 21 |
De zwijger: ‘ze huren mij voor feesten en partijen’ p. 21 |
|
|
|
HOORE, Cees
Kom, regen, schenk nog eens in, 5, p. 18-19
Leeg: ‘Molshopen of hebben de doden’ p. 18 |
Verboden terrein: ‘Temidden van de stille ambassades’ p. 19 |
Specialiteit: ‘Ze gaan als snelle borsteltjes’ p. 19 |
Onvergetelijk: ‘Geen vrachtwagen gaat van hun steen’ p. 19 |
Nomadisch: ‘Een vrolijke jongen’ p. 19 |
|
|
|
INDERWISCH, Meindert
Het comfort van een vertrouwde minnaar. Vijf gedichten, 1, p. 62-63
‘vanmorgen kocht ik onder een betrokken’ p. 62 |
‘ik ontmoette je voor de tweede maal’ p. 63 |
‘als je me niet geeft wat ik nodig heb’ p. 63 |
‘ze belt me op in het diepst van de nacht’ p. 63 |
‘mijn schuld te groot om je lief te hebben’ p. 63 |
|
|
|
VLIET, Eddy van
De verlangens van kleren. Zes gedichten, 2, p. 44-45
Wandeling: ‘Vroeg in de middag. De lucht smeet’ p. 44 |
Slaap: Slaap met je geur en het onbeschrijfelijke’ p. 45 |
Beeld in Salamanca: ‘Was het uit hout gesneden of uit steen gekapt,’ p. 45 |
De kast ‘De kast kraakt. De kleren zijn het niet eens.’ p. 45 |
De duif: ‘Iets anders was er niet. Zijn schelden’ p. 45 |
Party: ‘Het weerzien na jaren. De honden geborsteld,’ p. 45 |
|
|
|
VROOMKONING, Victor
Repeterende breuken, 5, p. 40-43
Gedicht: ‘een gedicht is wat het is,’ p. 40 |
Kijken: ‘Een stip. Een veraf schip, schat je,’ p. 41 |
Coupe: ‘De kapper is zo oud als ik. Hij spreidt’ p. 41 |
Vijftig plus: ‘Ze laten je vaker zitten’ p. 41 |
Overasselt: ‘Het land raakt aan kant. Een half’ p. 42 |
‘Jonkerbosch’: ‘Met lampen aan - God is van Licht -’ p. 42 |
Jas: ‘Je was hem vergeten.’ p. 43 |
Overgang: ‘Haar leven is niet meer hetzelfde’ p. 43 |
Min: ‘Mijn min is dood, de moeder’ p. 43 |
|
|
|
WIJNBERG, Nachoem M.
Professor Nietzsche zoekt koude om te denken. Tien gedichten, 3, p. 12-15
De borsten: ‘Hij zegt dat hij ziek is’ p. 12 |
Los Alamos: ‘De massa van Robert Oppenheimer neemt voortdurend af.’ p. 13 |
Het kerkportaal: ‘Een paard kon het lichaam van de koning niet dragen’ p. 13 |
Grafschrift: ‘Glimlachend reed hij’ p. 13 |
In het sterfjaar van koning Menelaos: ‘In acht generaties verschoof het volk’ p. 14 |
Professor Nietzsche zoekt koude om te denken: ‘De dragers dragen mij in een leunstoel’ p. 14 |
Hotel naar vliegveld’: ‘Belofte aan de chauffeur’ p. 14 |
De vrienden: ‘Zijn leven eindigde terwijl hij rende’ p. 15 |
De zee: ‘Regen viel middag en avond’ p. 15 |
Zondagmiddag: ‘Touwen liggen vele malen gedraaid’ p. 15 |
|
|
| |
| |
WIT, Jos de
De inboorlingen. Zeven gedichten, 6, p. 44-47
Huis: ‘Vanuit dit huis aan de rand van de nederzetting’ p. 44 |
Gras: ‘Voorbij het standbeeld, een groene krijger onder mest,’ p. 45 |
Tijd: ‘Het jaar: oude seizoenen verlucht. De aarde: om’ p. 45 |
Woord: ‘Geen treinen hier met wilde koeien langs de flanken.’ p. 47 |
Water: ‘Volg het spoor van bos naar fabriek, van steenkool naar’ p. 47 |
Zand: ‘Veel moois is er ook in het land tussen Demer en Maas.’ p. 47 |
Vuur: ‘Hun namen zijn kort en dik, geen archief dat ze wil.’ p. 47 |
|
|
| |
II. Proza
BARNARD, Benno
Onder de kroonluchter, 4, p. 58-61 |
|
|
BROUWERS, Jeroen
De zondvloed (uitgegumde fragmenten), 2, p. 4-9 |
|
|
DAVIDS, Tineke
V.S. Naipaul, Rednecks. Uit: A turn in the South. Vert.: T. Davids, 1, p. 4-7, 9 - Met foto: Charles Gatewood |
|
|
DEMEESTER, Rita
Lindbergh, 1, p. 30-35, 37 - Met afb. |
|
|
DUCAL, Charles
De leermeester, 2, p. 16-24, 25 |
|
|
GRUWEZ, Luuk
Zenuwen, 3, p. 22-25 - Met afb. |
|
|
HEE, Miriam van
Fazil Iskander, Oom Kolja. Vert.: M. Van hee, 4, p. 4-9, 11 - Met ill.: André Kertesz |
|
|
HEMMERECHTS, Kristien
Moeders, 1, p. 14-19 - Met ill.: Rudolf Koppitz |
|
|
HEULENDONK, Guido
Strontium, 5, p. 58-61, 63-65 - Met afb. |
|
|
HOS, Johan H.
Hanif Kureishi, Met jouw tong in mijn keel. Vert.: J.H. Hos, 1, p. 44-61 - Met afb., prt. |
|
|
HOSTE, Pol
Een schoon bestaan. Een voorpublikatie, 4, p. 32-37 - Met afb. |
|
|
LEEUWEN, Pien van
Nadine Gordimer, Het moment voor het schot afging. Vert.: P. van Leeuwen, 3, p. 16-17, 19-Met prt. |
|
| |
| |
LEMMENS, Harry
Fernando Pessoa, Het boek der rusteloosheid door Bernardo Soares. Uit: Livro do desassossego - por Bernardo Soares. Vert.: H. Lemmens, 6, p. 22-23; 24-25, 28-31 -Met prtn. |
|
|
MERCKS, Kees
Ivan Klima, Kerstkarpers. Uit: Praagse ochtenden (Tsj. 1978). Vert.: K. Mercks, 5, p. 20-25, 27, 28 - Met ill.: Jiri Grusa |
|
|
OERS, Peter van
Bruce Chatwin, De Wolga. Vert.: P. van Oers, 6, p. 4-8, 10-13 - Met foto's: Lyalya Kuznetsova |
|
|
SMABERS, Nicolette
Op straat in bed, 2, p. 56-59 - Met ill.: Jean Cocteau |
|
|
SELLESLAGS, Herman
Nicaragua, tan violentamente dulce. Een fotoverhaal, 5, p. 34-49 - Met foto's |
|
|
VEER, Rob van der
Thomas McGuane, Jachtgronden. Vert.: R. van der Veer, 3, p. 34-37, 39-41 - Met ill.: Ivan Generalic |
|
|
VERPAELE, Eriek
Een schoon BellekenGa naar voetnoot1, 1, p. 64-67, 69-70 - Met ill.: Egon Schiele |
|
Sneeuw, 6, p. 36-41, 43 |
|
|
VIJT, Annie
|
| |
ALBERS, Frank
Brieven uit de V.S.
Duiven en dromen, 1, p. 10-11, 13 - Met ill.: Jiri Kolar |
Over B.F. Skinners opvatting van behaviorism; met gegevens uit een gesprek over diens Walden two (1948, 1976) |
Het Gardner Museum [te New York], 2, p. 54-55 |
Sterven in Chicago, 3, p. 42-45 |
Over de Harry Elkins Widener Library; over James Merrill en Hans Lodeizen; Nederlandse literatuur in Widener; het Drive-through funeral home van Chicago De kunst van het veinzen, 5, p. 30-33 |
O.a. over Abbie Hoffmans Revolution for the hell of it (1968) en de Yippiebeweging; over Palm Springs waar oudere mensen ‘zich bezighouden met het afwenden van de dood’ |
|
|
| |
| |
ALBERS, Frank & MARTIN, Aldo
In wonderland*, 3, p. 70-71
Jean Baudrillard, Sideraal Amerika [Amérique, 1986] |
|
|
|
AVELLI, Jacques
Een telegram voor meneer P. Ovidius Naso*, 2, p. 75-76
Christoph Ransmayr, Die letzte Welt |
|
|
|
BEKS, Maarten
De werkelijkheid als Gordijn, 2, p. 34-43 - Met ill.
Met o.a. Herman Gordijns portretten van Koningin Beatrix, Gerrit Komrij, Mary Dorna; n.a.v. een tentoonstelling in het Arnhems Gemeentemuseum. Catalogus. Inl.: Gerrit Komrij |
|
|
De Kabbala en Wodan, 3, p. 46-49 - Met ill.
|
|
De Amerikaanse muur. De kunstwereld tegen de rest van Amerika, 4, p. 16-19 - Met ill.
Over Richard Serra en zijn minimal art: een muur (tijdelijk) in het Van Abbemuseum te Eindhoven; Tilted Arc, een gewelfde muur te New York, afgebroken onder druk van de publieke opinie en verkocht voor $ 50,- |
|
|
|
BORRÉ, Jos
Koekoeksei*, 5, p. 71-73
Pol Hoste, Een schoon bestaan |
|
|
|
BROUWERS, Jeroen
Boudewijn in het land van Boudewijn*, 1, p. 79-80
Boudewijn van Houten, De vlucht naar voren. Hoe we gek werden |
|
|
|
COMMANDEUR, Sjaak
John Berger, Beelden voor zoogdieren. Over Henry Moore. Vert.: S. Commandeur, 6, p. 14-17, 19 - Met ill. |
|
|
CONINCK, Herman de
Ik was een zwarte, 2, p. 47-53 - Met afbn.
|
|
Op de canapé [Maria van Daalen, Raveslag]*, 4, p. 76-77 |
|
Op het tweede gezicht
Patricia de Martelaere, De schilder en zijn model, 5, p. 66-68 - Met prt. Rob Schouten, Gestolen goed, 6, p. 66-68 |
|
|
Posthume gedichten*, 6, p. 74-76
Jean Pierre Rawie, Woelig stof |
|
|
|
DETREZ, Mon
Een liefdevol boekverbrander*, 3, p. 78-79
Bohumil Hrabal, Al te luide eenzaamheid [Tsj.: 1981] |
|
|
Het onvertaalbare vertaald*, 4, p. 72-74
Velimir Chlebnikov, Zaoem. Inl., vert., vert. & commentaar: Jan H. Mysjkin & Miriam Van hee |
|
|
| |
| |
De roman als kubus van Rubik*, 6, p. 70-71
Milorad Pavic, Het Chazaarse woordenboek [Lexicon roman in 100.000 woorden; Servokr.: 1984] |
|
|
|
DEWULF, Bernard
Een vent voor de spiegel*, 1, p. 77-79
Leonard Nolens, Geboortebewijs |
|
|
Hersenonderzoek*, 2, p. 72-73
Eva Gerlach, De kracht van verlamming |
|
|
|
DIJK, Tineke van
Primo Levi, Over duister schrijven. Vert.: T. van Dijk, 5, p. 54-55, 57 - Met foto: Paul Nadar
Pleidooi voor ‘helderheid’ in geschriften, want ‘zonder duidelijkheid is er helemaal geen boodschap’ (p. 57) |
|
|
|
DUBOIS, Pierre H.
Een week met [Georges] Simenon. Een portret, 6, p. 58-65 |
|
|
EECKHOUT, Bart
De gratie van het dichterschap*, 3, p. 71-72
Richard Wilbur, New and collected poems |
|
|
Geluk is kitsch*, 4, p. 74-76
Amos Oz, Black box. Roman (Hebr.: 1987) |
|
|
De eenzaamheid van feiten*, 5, p. 70-71
Don DeLillo, Libra [1988; Ned.: Weegschaal] |
|
|
|
GOEDEGEBUURE, Jaap
Het satirische universum, 2, p. 60-65, 67-68 - Met prt.
Over W.F. Hermans' wereldbeeld en relatie tot zijn personages |
|
|
Reve in retrospectief (Een dagboek), 5, p. 44, 46-53 - Met prt., prttek.: J. Bosschaert
Een lectuur van Bezonnen ouders (1988) naar De ondergang van de familie Boslowitz (1946) |
|
|
|
HEMMERECHTS, Kristien
Tot de dood ons scheidt*, 2, p. 73-74
John Updike, Vertrouw op mij (Trust me. Short stories, 1987) |
|
|
Swift en het eeuwig menselijke*, 4, p. 70-72
Graham Swift, Out of this world (1988) |
|
|
De wereld als openbare bibliotheek*, 5, p. 79-80
Peter Ackroyd, Chatterton (Eng.: 1987; Ned.: 1989); First light (1989) |
|
|
|
HONNED, Anne & SWAAN, Wim
György Konrad, Het perspectief van het slachtoffer. Vert.: A. Honned & W. Swaan, 3, p. 4-9, 10-11
‘Ik stel dat elke vorm van doden moord is’ (p. 4) |
|
|
| |
| |
ISTENDAEL, Geert van
Anderhalve eeuw politiestaat*, 6, p. 73-74
Hans Joachim Schädlich, Tallhover. De geschiedenis van een staatsdienaar [Du.: 1986] |
|
|
|
KRUITHOF, Jacques
Lachen om de dood, 3, p. 52-57, 59 - Met prt.
Mauricio Kagel, Aus Deutschland. Eine Lieder-Oper, waarin Schubert de hoofdpersoon is |
|
|
Een ‘mooi warm wicht’, 4, p. 39-43, 45- Met prt.
Tekst van een lezing voor de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden op 27 mei, over ‘Honderd jaar Gorters Mei’ |
Poging een eigentijdse lezing te reconstrueren |
|
|
|
LAERMANS, Rudi
De dood van de jeugd, 4, p. 12-15
‘Het vertrouwde verlangen naar een eeuwige jeugd is verdrongen door het eeuwige leven van de modieuze jeugdigheid... iedereen koopt zich jeugdigheid’ (p. 15) |
|
|
De spanning van de moderniteit*, 5, p. 75-76
Bart Verschaffel, De glans der dingen. Studies en kritieken over kunst en cultuur |
|
|
|
LEEUWEN, Pien van
Woody Allen, Als in een donkere kamer. Over Ingmar Bergman. Vert.: P. van Leeuwen, 1, p. 38-43- Met afbn. |
|
|
LERNOUT, Geert
Omdat Freud het gezegd heeft*, 1, p. 74-75
Peter Gay, Freud. A life for our time |
|
|
Beledigende twijfels*, 2, p. 71-72
Salman Rushdie, The satanic verses |
|
|
Voor veertien pence postzegels*, 3, p. 79-80
Valery Eliot, The letters of T.S. Eliot. Vol. I. 1898-1922 |
|
|
De ziekte van de literatuur*, 4, p. 70
Max Brod-Franz Kafka, Eine Freundschaft II: Briefwechsel |
|
|
Een universum in twee zinnetjes*, 5, p. 76-79
Albert Camus, Carnets III: Mars 1951-Décembre 1959 |
|
|
Een Amerikaanse Ierenkenner*, 6, p. 79-80
Richard Ellmann, Along the riverrun. Selected essays |
|
|
|
MARTELAERE, Patricia de
Over kwaadaardigheid van idealisme, 2, p. 10-13, 15 - Met?
Anders Ehnmark, De geheimen van de macht [Machiavelli] (Zw.: 1986) |
I.F. Stone, Het proces Socrates [The trial of S., 1988]: |
|
|
Nietzsches waarheid over de vrouw, 3, p. 26-29, 32-33 - Met afb. |
|
Ecologie en ongelijkheid*, 3, p. 64-75
Etienne Vermeersch, De ogen van de panda. Een milieufilosofisch essay |
|
|
| |
| |
MOLEGRAAF, Mario
Een boodschap waar niemand een boodschap aan heeft, 4, p. 64-67 - Met prt.
Over de poëzie van Ida Gerhardt |
|
|
|
MUYS, Hans
Gore Vidal, Denkend aan Orson Welles. Vert.: H. Muys, 4, p. 48-55, 57 - Met prtn., |
|
|
NAUTA, Lolle
U luistert naar radio Moskou, 4, p. 22-29, 31 - Met ill.: Roman Cieslewicz
Over het Jan Blokker-incident (n.a.v. de toekenning van een nationale onderscheiding) dat ‘typerend is voor de houding van de meeste intellectuelen van onze tijd tegenover de jaren zestig’ toen een nieuw type intellectueel ontstond; over de rol van dit nieuwe type in de discussie in NRC-Handelsblad over ‘de vredesbeweging, de perestroika... de geschiedenis van ontwapenings- en bewapeningsvoorstellen’ |
|
|
|
NOLENS, Leonard
Hans Magnus Enzensberger, Ach, Brussel. Vert.: L. Nolens, 5, p. 4-7, 9 - Met foto van Margaret Thatcher: Mike Hollist
|
|
|
POUCKE, Willy van
Zwemmen in genot*, 6, p. 71-72
Alan Hollinghurst, De zwembadbibliotheek (Eng: 1988) |
|
|
|
ROMIJN MEIJER, Henk
Geen groot talent voor geluk*, 1, p. 76-77 - Met prt.
Philip Larkin, Collected poems. Introduction: Anthony Thwaite |
|
|
Om in het verpleeghuis over na te denken*, 2, p. 76-77
Anne Tyler, Breathing lessons |
|
|
Hondeleven*, 3, p. 75-76
J.R. Ackerley, A passage (1924); Hindoo holiday (1932); My dog Tulip (1956) |
|
|
De houtworm als zedenmeester*, 5, p. 74-75
Julian Barnes, A history of the world in 10 1/2 chapters |
|
|
Het meisje dat God wilde zijn*, 6, p. 72-73
Anne Stevenson, Bitter fame. A life of Sylvia Plath |
|
|
|
SCHAEVERS, Mark
De Praagse leute*, 2, p. 70
Milan Kundera, De grap (Tsj.: 1967) |
|
|
|
SCHOUTEN, Rob
Een uitgedrukt temperament*, 1, p. 72-74
Jeroen Brouwers, De zondvloed |
|
|
Anatomie der geilheid*, 4, p. 77-78, 80
F. Gonzalez-Crussi, Het raadsel van de begeerte en andere erotica. Essaybundel [On the nature of erotic things, 1988] |
|
|
| |
| |
SPINOY, Erik
Emily's doos, 6, p. 48-53 - Met prt.
Over de gedichten 399, 1170, 311, 288, 709, 1201, 615, 501, 216, 812, 870 van Emily Dickinson in The complete poems |
|
|
|
TROPS, L.
De wandelgangen van de macht. Over de Amerikaanse pers, 6, p. 32-33, 35 - Met ill.: Franco Sanari
Walter Karp, All the Congressmen's men |
Tom Wicker, On press |
|
|
|
VANHOLE, Kamiel
John Updike, De hiërogliefen van het ego. Vert.: K. Vanhole, 3, p. 60-63, 65, 67-68 - Met ill.: Wally Elenbaas
|
|
Herinneringen van een Boedapestoloog*, 3, p. 76-77
György Konrad, Tuinfeest [Hong.: 1985] |
|
|
Reis door mijn hoofd, 5, p. 10-15, 17 - Met ill.
Verhalende beschouwingen bij prenten van Frans Masereel n.a.v. het verschijnen in Amerika in 1988 van drie van diens boeken: Passionate journey. A novel told in 165 woodcuts; Landscapes and voices; The city |
|
|
Discretie*, 6, p. 76-77
Eric de Kuyper, De hoed van tante Jeannot |
|
|
|
VERSLUYS, Kristiaan
Een sprookje voor volwassenen*, 5, p. 73-74
E.L. Doctorow, Billy Bathgate |
|
|
De verteller als hoofdpersonage*, 6, p. 77-79
Saul Bellow, The Bellarosa Connection |
|
|
|
VREE, Freddy de
Het beeldhouwerstoneel van Claes Oldenburg, 1, p. 20-29 - Met ill. |
|
|
WENTINCK, Charles
Een rekbare roman*, 1, p. 75-76
Erik Orsenna, L'exposition coloniale |
|
|
Parijse kroniek
Vijf Gauguins per minuut, 2, p. 26-27 |
N.a.v. de Gauguin-tentoonstelling in het Grand Palais |
Hoe Amerika de atoombom en de schilderkunst uitvond, 3, p. 20-21 - Met foto van Peggy Guggenheim door Gisèle Freund |
Over het Amerikaanse abstract expressionisme met Jackson Pollock als centrale figuur n.a.v. Serge Guilbaut, Comment New York vola l'idée d'art moderne |
De kleur van verwording, 6, p. 54-57 |
De herdenking van de moord op de bevolking van de Vendée tijdens de Franse Revolutie (p. 54-55); nu uitsluitend revoluties in de kunst in Frankrijk: het schilderwerk van Lydie Arickx (p. 55-57); heruitgave van Madeleine Ley's Le grand feu (roman uit de jaren '30) |
|
|
Schending van het briefgeheim*, 2, p. 78, 80
Journal de l'abbé Mugnier 1897-1939 (1988) |
|
|
| |
| |
Oude en nieuwe Franse prijzen*, 3, p. 72-74
Hervé Bazin, Le démon de minuit |
François-Olivier Rousseau, La gare de Wannsee |
|
|
|
-
voetnoot1
- Fragment uit een brief aan Luuk Gruwez
-
voetnoot2
- Debuut, met een nieuw genre ‘geen poëzie, geen verhaal, geen essay, geen dagboek, maar iets overkoepelends’
-
voetnoot3
- De titels met * behoren tot de rubiek: L.S. De boeken van de maand
|