| |
| |
| |
Kreatief
Driemaandelijks literair- en kunstkritisch tijdschrift
Opgericht in 1966
Hoofdredakteur: Lionel Deflo |
Redaktie: |
|
Nrs. 1 - 3-4: |
Ludo Abicht, Lionel Deflo, Jaak Fontier, Roland Jooris, Stefaan van den Bremt, Hedwig Verlinde |
|
Nr. 5: |
Dezelfden, met Koen Vermeiren |
Redaktiesekretariaat, uitgave en beheer: Lionel Deflo, Groeningestraat 23, 8610 Wevelgem |
|
Jg. XIX, |
nr. 1: |
april 1985, 130 pp. |
|
nr. 2: |
juli-augustus 1985, 130 pp. |
|
nr. 3-4: |
oktober-november 1985, 160 pp. |
|
nr. 5: |
december 1985, 130 pp. |
| |
I. Poëzie
ACKER, Jozef van
Saint-John Perse, Beelden voor Crusoë. Uit: Lofzangen. InlGa naar voetnoot1 & vert.: J. van Acker, 3-4, pp. 132-134; 135-144
De klokken; De muur; De stad; Vrijdag; p. 135; 136; 137-138; 139 |
De papegaai; De parasol van geitevel, p. 140; 141 |
De boog; Het zaadje; Het boek, p. 142; 143; 144 |
|
|
|
BERGE, Claude van de
Veronika Strelerte, [Gedichten], Vert.: Cl. van de Berge, 2, pp. 85-89
De genezing; Bij de wijde vlakte; Het kerkhof, p. 85; 86; 87 |
De kluizenaar; Niemandsland, p. 88; 89 |
|
|
Gunars Salins, [Gedichten]. Vert.: Cl. van de Berge, 2, pp. 90-91
Zing; Stockholm-Tallinn (Schereneiland), p. 90; 91 |
|
|
|
BREMT, Stefaan van den
[Gedichten], 2, pp. 102-104
Ars poetica: ‘Noem mijn muze koel. Zij’ p. 102 |
Pro memorie: ‘Dit is de kunst-’ p. 103 |
Antwoord op de vragen die nog komen, p. 104
1. | ‘Anderen mogen alles maken wat jij wilt,’ |
2. | ‘Wij kunnen nog mooi weer spelen met vuur.’ |
3. | ‘Als goed water was de winst van weleer.’ |
|
|
|
Spaanse poëzie. Vert.: St. van den Bremt, 5, pp. 24-38
Rafael Alberti, Wilde galop, p. 34 |
Federico Garcia Lorca, Dood van de matador; De gitaar, pp. 26-27; 28 |
|
|
| |
| |
Jorge Guillén, De roos; Aanwezigheid van het licht; Zolang de lucht van ons is, p. 29; 30; 31 |
Miguel Hernández, Wiegelied van de ui, pp. 35-37 |
Juan Ramón Jiménez, ‘Verstand leer me.’; ‘Zuiden;’ ‘Ik wil slapen vannacht’, p. 24; 25; 26 |
Blas de Otero, Tot de overgrote meerderheid, p. 38 |
Pedro Salinas, Vraag voorbij het antwoord, p. 33 |
|
|
|
CARETTE, Hendrik
[Gedichten], 3-4, pp. 147-148
Morgen. da capo: ‘Morgen begin ik aan een open’ p. 147 |
Soms droom ik: ‘Soms droom ik van een jonge Portugese non’ p. 148 |
|
|
|
DERLUYN, Eric
[Gedichten], 2, pp. 92-101
Benoeming: ‘“Wie wil je dat ik ben?” vraag jij’ p. 92 |
Ingenomen, zo: ‘Ingenomen, zó dat vanaf nu geen’ p. 93 |
Gewone dingen: ‘Eens temeer, denk ik; gewone dingen’ p. 94 |
De mysterie-man: ‘Liefste, zegt - zijn hoofd ligt naast haar’ p. 95 |
Tussentijds: ‘November: sneeuw die niet uit wolken’ p. 96 |
Museum van mijn ogen: ‘Levend laat ik jou in het museum’ p. 97 |
Jij, bedolven (de dag na een begrafenis): ‘Dood die té dichtbij komt, maakt je’ p. 98 |
Splijtstof: ‘Hoe houd ik je enkelvoudig, jij’ p. 99 |
Uitgetekend, uitgeteld: ‘Tekenen: haar lippen’ p. 100 |
Liefde, telkens: ‘Liefde, telkens ik aan liefde denk,’ p. 101 |
|
|
|
GEERTS, Leo
Tien drieregelige rijmen, 2, p. 105
1. | Twijfel: ‘Twijfel, als een tandzenuw bloot,’ |
2. | Katten: ‘Katten zijn in bont geklede heren’ |
3. | Wijn: ‘Wijn is het gezegende water’ |
4. | Paniek: ‘Paniek is de felwitte kat’ |
5. | Asbak: ‘Een asbak is een grijzig graf,’ |
6. | Woorden: ‘Woorden zijn als bankbiljetten,’ |
7. | Kommunikatie: ‘Tussen de mensen staan twee relaties:’ |
8. | Annemarie: ‘Wat haar hart zegt, spreekt haar mond tegen;’ |
9. | Typen: ‘Hij die nog met een pen schrijft:’ |
10. | Politiek: ‘Politiek is: het stichten van steden,’ |
|
|
|
IVEN, J.
Wolf Wondratschek, [Gedichten]. Inl. & vert. J. Iven, 5, pp. 106; 107-120
Zonsopgang; De eenzaamheid van mannen; Corrida d'amour; p. 107; 108; 109 |
In de ogen van de adelaar; Yvonne; In de haat; Dansers, p. 110; 111; 112; 113 |
De bedroefden; Wie lang eenzaam was; Slechts een; Gebeden, p. 114; 115; 116; 117 |
Onder de vulkaan; Ik, Malcolm Lowry; Tequila in Tepoztlan, p. 118, 119, 120 |
|
|
|
MYSJKIN, Jan H.
Paul Louis Rossi: ‘Cosi naturali’. Inl. & vert.: J.H. Mysjkin, 1, pp. 59-60; 61-76 - Met ill. van Gaston Plaust, p. 77
(grote stilte...), (...ook zal het zijden geluid), p. 60 |
(de smaak), (de reuk), (het gehoor); (het gezicht), (de tastzin), p. 62; 63 |
(de snip), (jachttafereel); (een kom aardbeien), (etui), p. 64; 65 |
|
|
| |
| |
(etui); ‘uit het’, ‘maar nog’, ‘een schaduw op’, ‘per’, p. 65; 66 |
(ondersteunde polychromie); (wijkend naar de zwarte fond), p. 67; 68 |
(dekoratief paneel), (urne van vermeil); (met zilveren strooibusje), p. 68; 69 |
(kalfskop); (stilleven als gezichtsbedrog), p. 69; 70 |
‘zijn leven’, ‘woorden zou’, ‘spiegels’, ‘en riskeert op te’, p. 71 |
(de pastei met zwarte bessen), (met kapucijnaapje), p. 72 |
(koraaltakje), (hout); (mondkost); (de oude put), p. 73; 74; 75 |
(die woorden), (... daar precies voor mij), p. 76 |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Afscheid van Cees Buddingh', 5, p. 121
‘Hij kon een gedicht schrijven’ |
|
|
|
SPINOY, Erik
Krokodilfoermige mumie, 3-4, pp. 145-146
1. | ‘Het eeuwen oude, bruin geworden neteldoek’ p. 145 |
2. | ‘Hoe ze in leer zijn ingelooid. Hoe elke’ p. 146 |
|
|
| |
II. Proza
BIDDELOO, Dirk
De koning te rijk, 2, pp. 55-62 |
|
|
DENOO, Joris
Briefgeheim, 2, pp. 45-48 |
|
|
DEVOS, Guido
De verborgen kracht, 2, pp. 41-44 |
|
|
GIRALDO, Walter
|
|
HAKHOLT, Ubbo-Derk
|
|
HEMMERECHTS, Kristien
Latijnsamerikaans handboek, 2, pp. 36-40 |
|
|
STALLAERTS, Robert
Danilo Kiš, De katjes. Vert. & Nawoord: R. Stallaerts, 2, pp. 63-64; 64 |
|
|
UYTDENHOUWEN, Gerard
De bewaker van het bolwerk, 2, pp. 49-54 |
|
|
WESKI, Hélène
Bezoek op donderdag, 2, pp. 3-12 |
|
| |
ABEELE, Lieven van den
Philippe Bouttens: beweging, dynamiek en vitaliteit, 5, pp. 10-105 - Met ill. |
|
| |
| |
BERGE, Claude van de
De wedergeboorte van de stilte. Over de Letse dichters Veronika Strelerte en Gunars Salins, 2, pp. 79-84 - Zie ook: Poëzie |
|
|
BEVERE, Arlette de & GERITS, Joris
Een vader verborgen. Elf dromen van Frits Egters (‘De avonden’) [van Gerard Kornelis van het Reve] geanalyseerd, 3-4, pp. 3-40
‘... een analyse en synthese van alle dromen uit De avonden tegen de achtergrond van al wat er tot eind 1984 over gepubliceerd is’ (p. 3) |
|
|
|
BOUSSET, Hugo
Willy Spillebeen [De varkensput]: scherven schrijven, 3-4, pp. 68-73 |
|
|
BREMT, Stefaan van den
Literatuurprijs Europalia 1985: Juan Goytisolo. Beknopte biografie, 5, pp. 3-5 |
|
Juan Goytisolo, Over de literatuur en het literaire leven. Vert.: St. van den Bremt, 5, pp. 6-18
Over het literaire leven in Spanje en zijn houding er tegenover; over zijn opvatting van literatuur |
|
|
Juan Goytisolo, Cervantes, Spanje en de islam. Vert.: St. van den Bremt, 5, pp. 19-23
‘Welke echo's roept het drietal Cervantes, Spanje, islam in mij op?’ (p. 19) |
|
|
|
BRUTIN, Hugo
William Sweetloves objekten en hun vreemd bestaan, 2, pp. 106-111 - Met ill. |
|
|
CAILLIAU, Phil
Verleden en toekomst: omtrent proza van Luc van Campenhout *, 1, pp. 117-118
Met het oog op de jaren negentig. (Een tragikomedie) |
|
|
De opvoeding en het onderspit. Over ‘Een opvoeder’ van Johny van Tegenbos *, 2, pp. 120-121 |
|
Dagboeknotities van Daniël Robberechts: twintig jaar na dato, 3-4, pp. 151-152
|
|
Met Do op de sofa [Paul Koeck, De gigolo] *, 5, pp. 122-123 |
|
Jeroen Brouwers keek door de laatste deur *, 5, pp. 124-125
De laatste deur. Essays over zelfmoord in de Nederlandstalige letteren |
|
|
|
DECORTE, Jos
‘De naam van de roos’ [door Umberto Eco]: een boek over moderne religiositeit? 3-4, pp. 84-99 |
|
|
DEFLO, Lionel
Redaktioneel, 1, p. 2; 2, p. 2; 3-4, p. 2 |
|
‘De laatste dingen’: suggestie en understatement bij Victor Vroomkoning *, 1, pp. 124-125 |
|
Twee novellen over leraars Nederlands *, 2, pp. 115-118
Alfred Kossmann, Rampspoed. Novelle van een leraar, pp. 116-118 |
Willem van Toorn, Omtrent Kapelaan en andere verhalen, pp. 115-116 |
|
|
| |
| |
Een nieuwe uitgeverij: ZuidGa naar voetnoot1, 2, pp. 123-124 |
|
Literatuur in krisistijd: krisis in de literatuur?, 3-4, pp. 74-80
N.a.v. Fernand Auwera, Engagement of escapisme? Nieuwe gesprekken |
|
|
Schouwenaars' herschrijven [Rozenkranz], 5, pp. 66-73 |
|
|
EVENEPOEL, Stefaan
Over troost, pessimisme en poëtiek van Herman de Coninck, 1, pp. 16-25
Over diens essaybundel Over de troost van het pessimisme |
|
|
|
FLAMEND, Jan
Essayistiek uit Nederland en Vlaanderen *, 1, pp. 108-110
Douwe Fokkema & Elrud Ibsch, Het modernisme in de Europese letterkunde |
Marcel Janssens, De maat van drie. Essays over literatuur |
Henri - Floris Jespers, De boog van Ulysses |
Cyrille Offermans, De kracht van het ongrijpbare. Essays over literatuur en maatschappij |
|
|
Christa Wolf: het beroeren van het onzegbare, 3-4, pp. 149-151
Over geen plek. Nergens. Vert.: Tinke Davids. Voorwoord: Roswitha Wiegemann |
|
|
|
FONTIER, Jaak
Een nieuwe generatie manifesteert zich. Deel 2, 1, pp. 78-88; 89-107 (ill.)
Over 12 kunstenaars, waarvan er negen ook zichzelf voorstellen (*)
Wim van den Abbeele, p. 86; 102; 103 * |
Thé van Bergen, pp. 81-82; 94; 95 * |
Philippe Bouttens, pp. 83-84; 98; 99 * |
Ingrid Castelein, p. 79; 90; 91 * |
Bart Decq, p. 83; 82 |
Frans Gentils, p. 84; 100; 101 * |
Mark Jambers, p. 88; 89 |
Stefaan Roelstraete, p. 80; 92; 93 * |
Lucy Slock, pp. 84-86; 85 |
Jef Snauwaert, p. 82; 96; 97 * |
Frank Wagemans, pp. 87-88; 106, 107 * |
André Willocx, pp. 86-87; 104; 105 * |
|
|
|
|
GENDER, Els van
Over sexus, eros, agapè en het dualisme in het werk van Frans Depeuter, 5, pp. 74-90
|
|
|
HULLE, Jooris van
Krisis der veertigers: nieuw proza van... *, 1, pp. 114-117
Bruno Barthels, De repatriëring, p. 116 |
Axel Bouts, De derde dag, pp. 114-115 |
Gaston van Camp, De kracht van Marrakech, pp. 115-116 |
|
|
Een vakantieverhaal van Andreas Roels [Hete zeeprikkels] *, 1, pp. 118-119 |
|
Poëzie waar je u tegen zegt... *, 2, pp. 121-123
Dirk van Bastelaere, Vijf jaar, pp. 121-122 |
Ben Cami, Gedichten 1954-1983, p. 123 |
Marleen de Crée, Brieven aan Plinius, pp. 122-123 |
|
|
De plastische taal van Jef Snauwaert: een balanceren tussen uitersten, 3-4, pp. 116-124 - Met ill. |
|
| |
| |
Ton van Reen: ‘Bevroren dromen’ *, 5, pp. 123-124 |
|
|
MAELE, Romain John van de
Praten met Angèle Manteau, 3-4, pp. 41-49 |
|
|
NEETENS, Wim
Literatuur / wetenschap / macht, 5, pp. 39-57
Over ‘de verhouding tussen ‘literatuur’, kritiek en ‘de wereld’ (p. 53), als aanzet tot een nieuwe vorm van tekststudie |
|
|
|
OLLEVIER, Ivan
Gesprek met een bermtoerist: J. Bernlef, 1, pp. 50-58 |
|
|
POSSON, Guy
Het semantisch delirium. De peronistische diktatuur van onderuit, 2, pp. 70-78
Osvaldo Soriano, Geen tranen geen vergeten. O.t.: No habará más penas ni olvido (1974), roman over de diktatuur van Juan Domingo Perón (1895-1974) |
|
|
|
QUINTIENS, Hugo & VANHEESWIJCK, Guido
Literatuur als geloof. Gesprek met de Nederlandse auteur Jan Brokken, 1, pp. 3-15 - Met prt.
N.a.v. diens debuutroman De provincie |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Ik wil naar archetypes van gevoelens toewerken. Gesprek met Yvan Theys, 3-4, pp. 100-115 - Met ill. |
|
|
SPELIERS, Hedwig
Er is honger naar kneedbare ruimte. Over school & poëzie, 1, pp. 39-49
Voorpublikatie uit: Met verpauperde pen; over het poëzieonderricht |
|
|
|
VANDENBOGAERDE, Mark
Hollands burgerlijk surrealisme. Over de poëzie van Gerrit Komrij, 1, pp. 26-32
N.a.v. Alles onecht. Een keuze uit de gedichten |
|
|
Van lucht- en lustkastelen, 3-4, pp. 152-154
Willy Balyon, Dit is, pp. 152-153 |
Tom Lanoye, Bagger, p. 154 |
Achilles M. Surinx, Het koninklijk patiencespel, pp. 153-154 |
|
|
|
VANDERSCHAEGHE, Paul
Mirella Boerjan: zoektocht naar het onbekende, 3-4, pp. 125-131 - Met ill. |
|
|
VERLINDE, Hedwig
Al bracht je mij er 1109 *, 1, pp. 119-123
Francis de Preter, Bitterzoet, pp. 119-121 |
Erik van Ruysbeek, In de spiegels van de nacht, pp. 121-123 |
Erik van Ruysbeek, Die vreugde behoort u toe/ Cette joie t'appartient, p. 123 |
|
|
Al bracht je mij er 1109 (deel 2), 3-4, pp. 155-157
Jan Clement, Het huis in het gras, pp. 156-157 |
Hans de Greve, Dat een meeuw kon vliegen boven de gebaren van haar nest, pp. 155-156 |
|
|
| |
| |
VERMEIREN, Koen
In de grensgebieden van tijd en bewustzijn. Omtrent identiteitsrelaties en analogieën bij Jeroen Brouwers [in Winterlicht], 1, pp. 33-38 |
|
Claus-reading [door Paul Claes]: de sleutel op de deur *, 1, pp. 110-113 |
|
Een panorama van Vlaamse verhalen *, 1, pp. 113-114
Paul de Wispelaere, Vlaamse verhalen na 1965 |
|
|
Kunst als levenswijze en revolte. Over ‘Ars moriendi’ van Clem Schouwenaars *, 2, pp. 118-120 |
|
Een sprookje over volmaakte schoonheid en geluk. Omtrent ‘In Nederland’ van Cees Nooteboom, 3-4, pp. 63-67 |
|
|
VERMEULEN, Erik
De samenklank van het innerlijke landschap: ‘Indridi of de samenspraak met de engel’ van Claude van de Berge, 5, pp. 125-127 |
|
|
VOGELAAR, Fons de
Luc de Blok: sporen nalaten, 5, pp. 91-99 - Met ill. |
|
|
VYNCKE, Frans
Drijvend op de wateren van de Schelde en de Stroema. Het Slavische wezen in Maja Panajatova's Nederlandse poëzie, 3-4, pp. 50-62
|
|
|
WALRAVENS, Jan
‘The purple rose of Cairo’: het postmodernisme achterna, maar niet te ver, 5, pp. 58-65
Over Woody Allens film, de banden met het Amerikaans postmodernisme en een fundamenteel verschil |
|
|
|
WULMS, Guido
Kuifje in Kongo anno 1985. Enkele aspekten van de Zaïrese literatuur, 2, pp. 65-69
Hoofdzakelijk over Vumbi-Yoka Mudimbe en Sony Labou Tansi |
|
|
Annie Ernaux: Prix Renaudot 1984. Hoe je ‘vrouw’ en ‘dochter’ wordt..., 2, pp. 112-114 |
|
Vijf jaar na het verschijnen van [Umberto] Eco's tekenboek [De naam van de roos], 3-4, pp. 81-83 |
|
|
-
voetnoot1
- ‘Saint-John Perse: heimwee naar het paradijs’
-
voetnoot1
- De titels met * behoren tot de rubriek: Gewikt en gewogen
|