| |
| |
| |
War
Tijdschrift voor arbeidersliteratuur
Opgericht in 1975
Redactie: Henk Bruintjes, Els van Dijk, Corrie Feijt-Ponjee, Ans Leenheer, Janneke Vervelde, Wim de Vries
Redactie-adres: Rotterdamse Kunststichting, Westersingel 20, 3014 GP Rotterdam
Uitgever: Werkgroep voor Arbeidersliteratuur Rotterdam, Rotterdamse Kunststichting
Jg. V, |
nr. 25: |
119 pp. = Censuur |
|
nr. 26: |
67 pp. = De wil tot overleven |
| |
Bijzondere nummers
CensuurGa naar voetnoot1
(nr. 25, 119 pp.)
Gastredacteur: Jan Eijkelboom
Poëzie
BREYTENBACH, Breyten
Taalstrijd: ‘Ons is oud’ pp. 56-58 |
|
|
TOORN, Willem van
Praag: ‘Op de Burcht zijn wij even heersers’ p. 44 |
|
|
VOÛTE, Linde
W.S. Rendra, Recht op oppositie. Vert.: L. Voûte, p. 63 |
|
|
WARMENHOVEN, Kristien
Natalya Gorbanevskaya, ‘Ik zou niets liever willen dan het warme koper’. |
Vert.: K. Warmenhoven, p. 96 |
|
|
ZIEDSES des PLANTES, Liesbeth
Marin Sorescu, Overhoring. Vert.: L. Ziedses des Plantes, p. 79 |
|
| |
| |
WERKGROEP Poëziecentrum voor Chileense Cultuur
Juan Gleman, Machten, p. 91 |
|
|
XXX
Tom Paulin, Waar de kunst een vroedvrouw is. Uit: The strange museum. Anon. vert., p. 66 |
|
|
XXX
‘Je zou de tegenstellingen’ pp. 92-93 |
|
| |
Proza
XXX
Haroldo Conti, Ballade van de Carolina populier, met opdracht voor Teresa Bruzzoni, die onder de bomen woont. Anon. vert., pp. 85-89 |
|
| |
Kritische bijdragen
BREYTENBACH, Breyten
De schrijver en zijn verantwoordelijkheid, pp. 45-55 - Met prt.
Rede gehouden op de voorjaarsvergadering van het Pen-Centrum Nederland op 8 april 1983 |
|
|
|
EIJKELBOOM, Jan
Over censuur en zelfcensuur, pp. 6-9 |
|
‘Poëzie als misdaad’, pp. 28-32
Persoonlijke aantekeningen bij het Colloquium |
|
|
Vrij zijn in de gevangenis: een kunst, pp. 92-93 |
|
|
MICHIELSEN, Peter
Vechten tegen de censor, pp. 34-36
Gesprek met George Theiner (uit: N.R.C. Handelsblad 4 mei 1983) |
|
|
|
MOOY, Martin
Günter Kunert, Verspätete Monologe. Vertraagde monologen (fragment). |
Vert.: M. Mooy, p. 80 |
|
|
SCHIPPER, Mineke
(On) vrijheid van het woord in Afrika, pp. 59-62 |
|
|
XXX
[Anonieme vertalingen]
Gabriel Garcia Marquez, Het laatste slechte nieuws over Haroldo Conti, pp. 81-90 |
Jaroslav Hutka, Mijn afscheid van Praag [in 1978], pp. 37-43 |
Gyorgy Konrád, Staatsmens en censuur, pp. 67-78 |
Christoph Meckel, De Duitse vrijheid, p. 65 |
Michael Scammel, Hoe Index on censorship begon, pp. 10-18 |
Stephen SpenderGa naar voetnoot1, Vrijheid en kunstenaar ‘1930-1981’, pp. 19-26 |
|
|
| |
| |
| |
Illustratie
Breytenbach, Breyten, p. 58 |
Fuchs, Günter Bruno, p. 65 |
Meckel, Christoph, p. 4 |
Yrran, p. 90 |
| |
De wil tot overleven
(nr. 26, 67 pp.)Ga naar voetnoot1
Poëzie
CAMPERT, Remco
‘Wat mij bezighoudt. Uit: Scènes in Hotel Morandi, p. 53 |
|
|
COCHÉBELL
[Gedichten], pp. 20-21
Bravo Navo: ‘kolonel kees’ p. 20 |
Rotterdam 2001: ‘toen vielen er bommen in de stad’ p. 21 |
|
|
|
DONKER, Anthonie
Uit allernaam: ‘Ik ben drieëntwintig jaar’ p. 19 |
|
|
EIJKELBOOM, Jan
War is over: ‘Het was nog donker in de koude kamer’ p. 23 |
|
|
HERMIS, Kees
‘Omdat het eind gedicht’, p. 24 |
|
|
HOFLAND, Beb
Interlude: ‘zo is het dan’ p. 25 |
|
|
KNEEPKENS, Manuel
[Gedichten], pp. 42-43
The modern art of loving: ‘Als op een hard porno’ p. 42 |
Landschap van de samourai: ‘De maan vouwt traag, een bladzij om/Nacht over Nagasaki’ p. 43 |
|
|
|
KNIBBE, Peter
[Gedichten], pp. 44-45
‘Noem mij de wind en ik ben’ p. 44 |
Geen landschap of stad: ‘Al lang geen stad’ p. 45 |
|
|
|
LUCEBERT
Uit een geheime order aan de politie: ‘personen die tijdens parades de kreet slaken:’ p. 52 |
|
|
OERLEMANS, J.W.
Massagraf: ‘Hier zijn wij’ p. 50 |
|
| |
| |
VLIET, Eddy van
Tien tot schizofrenie leidende vragen: ‘Wanneer ik het mongooltje een duw geef in de goede richting’ pp. 48-49 |
|
|
VRIES, Wim de
Aarde: ‘Precies zoals het was voor het begon’ p. 51 |
|
|
XXX
[Anonieme vertalingen]Ga naar voetnoot1 |
Fazil Hüsnü Daglarca, Leven. Uit: Hirosjima, p. 22 |
Kooichi IJima, Andermans hemel, p. 41 |
Makoto Ooka, De kolonel en ik voor de oude, zondige strategen, pp. 46-47 |
|
| |
| |
Andrigo, Hans, p. 6, 7 |
Berghout, Cathrien, binnenomslag, p. 8, 9 |
Bruintjes, Henk, p. 10 |
Burgering, Toni, p. 63 |
Carlier, Maria, p. 11 |
Cork, p. 14, 15 |
Dam, Arend van, p. 16, 17 |
Donia, Aloysius, p. 12 |
Elenbaas, Wally, p. 13 |
Frenk, Loek, p. 28, 29 |
Gerritsen, Wim, p. 30 |
Groot, Frans de, p. 32 |
Kemper, B, p. 34, 35 |
Lebbing, Geert, p. 33 |
Looyschelder, Louis, p. 36 |
Martens, Peter, p. 38, 39 |
Meel, Joop van, p. 56, 57 |
Minnigh, Joost, p. 37 |
Motz, J., p. 31 |
Put, Cees, p. 55 |
Raadsveld, Carla, p. 58, 59 |
Rijken, C.A., p. 60 |
Rouppe v.d. Voort, Ellen, p. 62 |
Vogelezang, Lenie, p. 61 |
|
-
voetnoot1
- N.a.v. het Colloquium gehouden tijdens Poetry International 1982
Met Statement against censorship (van 18.6.82) (p. 33)
Met Lijst van schrijvers en journalisten, die ontvoerd, gevangen
genomen, verboden, verbannen zijn of hun proces afwachten (pp. 98-117)
Met Index of censorship, pp. 94-95
-
voetnoot1
- Met Engelse versie van zijn Statement (p. 27)
-
voetnoot1
- Met artikel Vooraf (p. 5): ‘Met woorden alleen kun je niet altijd uitdrukking geven aan deze zorgen. Rotterdamse beeldende kunstenaars geven hun visie op de huidige situatie op hun manier vorm’
-
voetnoot2
- Met gegevens over de beeldende kunstenaars (pp. 63-67)
|