| |
| |
| |
Druk
Opgericht in 1979
Redaktie: Irma Kuling, Ruud Kuling, Aad Meinderts, Arie de Ruiter, Hellen Scheffers, Marianne Zoetmulder
Redaktie-adres: Redaktie ‘Druk’, Groene Zijde 114, 2543 CJ 's-Gravenhage
Jrg. IGa naar voetnoot1, |
nr.1: |
november 1979, 36 pp. |
|
nr.2: |
februari 1980, 42 pp. |
|
nr.3: |
april 1980, 40 pp. |
|
nr.4: |
juni 1980, 42 pp. |
| |
Artikels van de redactie
Voorwoord, 1, pp. 3-4
In Druk is ruimte voor uiteenlopende kreatieve uitingen zoals poëzie, proza en film- en boekbesprekingen. Een vaste rubriek is ‘Kortomkort’ met korte kernachtige gedichten |
|
| |
I. Poëzie
ALERS, Ruud
[Gedichten]
Verglijdende tijd: ‘Ik kom binnen in de kamer’ 2, p. 31 |
Doolhof: ‘Er spoelt een treuren in mij aan’ 2, p. 32 |
Landschap: ‘Ik ren in de sneeuw’ 3, p. 20 |
Drijvend nog: ‘Achter en voor me is de lucht eentonig’ 3, p. 21 |
|
|
|
HARREMAN, Henk
[Gedichten], 1
Vers voor K: ‘In de gang van de tijd’ p. 10 |
Elegie op een kerkhof: ‘Stenen kruizen’ p. 21 |
|
|
|
HOOFT, Carla van
Vertaald, 1, p. 19
‘Zeg mij waar de bloemen zijn’ |
|
|
|
HOOFT, Ton van
[Gedichten]
Veroordeeld: ‘Ik was zeventien en ik kwam van school’ 1, p. 12 |
Dertien hoog: ‘Je staart naar boven’ 2, p. 5 |
Stil: ‘Hij vloog als een vogel zonder vleugels’ 2, p. 24 |
Als zij hun ogen zouden openen: ‘Sluit je ogen het wordt licht, 2, p. 30 |
|
|
Kortomkort, 2, p. 17
Vraagtekens bij de revolutie: ‘Waar was jij toen de revolutie kwam’ |
|
|
| |
| |
HOOFT, Mike van
[Gedichten], 4
Attentie vuurpeloton: ‘Aantreden’ p. 5 |
Morgenroes 1: ‘Nog hoeven straatstenen’ p. 13 |
Morgenroes 2: ‘Water in de zon’ p. 14 |
|
|
|
KOKKEN, Henk
[Gedichten], 1
Vrije winterzwanen: ‘Op grijs-wit winter namiddag’ p. 11 |
Rome bij regen: ‘De stad ademt zwaar’ p. 17 |
|
|
|
MEINDERTS, Aad
[Gedichten]Ga naar voetnoot1
Sjaan: ‘Ik als marxist’ 1, p. 5 |
Absoluut: ‘In mijn ogen kan het eigen ik’ 1, p. 5 |
Rijm: ‘Omdat het moest rijmen op klacht’ 1, p. 6 |
Poes: ‘Als uiterste konsekwentie’ 1, p. 6 |
Tijger: ‘Ik noemde’ 2, p. 17 |
Begraven in herfstbladeren: ‘Een ongewenst kalf’ 2, p. 18 |
Hospita: ‘Heur haar was een gouden zee’ 2, p. 18 |
Linnenkast: ‘Het weiland ligt keurig gestreken’ 3, p. 12 |
Kritiek: ‘Voer voor een kontainer’ 3, p. 12 |
Handen: ‘De speech valt me zwaar’ 3, p. 13 |
Roosvlees: ‘De belezen wees’ 3, p. 13 |
|
|
[Gedichten], 1
Huiselijk tafereel in drie strofen: ‘Zulke gedachten’ p. 18 |
Kombinatie: ‘Och arme’ p. 20 |
Gekkentuin: ‘Een tuin vol gekken’ pp. 22-23 |
|
|
[Gedichten], 2
Familie: ‘Langs de vaart staat’ p. 4 |
Poëzie: ‘Hij werd ziek’ p. 23 |
|
|
Liegen, 3, p. 26
|
|
|
PAUW, Barbara
|
|
SMITS, Appie de
[Gedichten], 4
De wetten der omkeerbaarheid: ‘Jezus Christus’ p. 25 |
Haat: ‘Mijn gekromde gedachten’ p. 25 |
Heerlijk: ‘Gisteren zei iemand’ p. 25 |
Bomen: ‘Als ik niet meer ben’ p. 42 |
|
|
|
ZIJDE, Jan van der
|
| |
| |
| |
II. Proza
ALERS, Ruud
Geworpene, 4, pp. 30-38 - Met ill. |
|
|
DANE, Johnny
De Klomen, 1, pp. 24-28; 2, pp. 25-29; 3, pp. 23-25 |
|
|
GROOT, Lex de
|
|
KULING, Irma
De tuin, 1, pp. 7-9 |
|
Krematie, 2, pp. 33-35 |
|
De twee vrouwen, 4, pp. 23-24 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
KULING, Irma
Hair, of: hoe de vos ook nog zijn streken verloor, 1, pp. 13-16 - Met ill.
Inhoudsbeschrijving en bespreking van de film Hair, geregisseerd door Milos Forman |
|
|
Kort Amerikaans, een roman verfilmd, 2, pp. 36-43 - Met ill.
Een vergelijking van het boek Kort Amerikaans van Jan Wolkers met de gelijknamige film speciaal wat de dialogen betreft |
|
|
De vader sterft, 3, pp. 4-11 - Met ill.
Vergelijkingen tussen De aansprekers van Maarten 't Hart en de Doodhoofdsvlinder van Jan Wolkers, die beide handelen over de dood van de vader van de schrijver |
|
|
|
MEINDERTS, Aad
Constandse als romancier
1. | De autobandieten, 1, pp. 29-36 |
| Over de roman en de ongunstige invloed van het zg. ‘doceren’ van Constandse in deze roman |
2. | [Over: Michael Bakoenin, Russisch rebel], 3, pp. 14-19 - Met ill. |
3. | De schande, 4, pp. 26-29 |
| Dit werk van 1928 is eigenlijk de enige ‘echte’ roman |
|
|
Het boemeltreintje van Dylan, 2, pp. 6-16 - Met ill.
Over de laatste L.P. van Bob Dylan, ‘Slow train coming’ en over de invloed van zijn religieuze gevoel op deze plaat |
|
|
Schone bezinningen, 2, pp. 19-22 - Met ill.
Over de tweede editie van ‘Momenten van schoonheid en bezinning’ met teksten van Aart van der Leeuw |
|
|
|
MEINDERTS, Aad & KULING, I.
Anton Constandse: ‘ik ben geen romanschrijver’, 4, pp. 6-12 - Met ill.
Verslag van een gesprek met A. Constandse n.a.v. zijn romans en het verhaal ‘Emilia’ (De Gids, CXLII, 1979, 6-7, 455-476) |
|
|
| |
| |
MEINDERTS, Aad & ZOETMULDER, Marianne
Huwelijksvermaak, 4, pp. 15-22 - Met ill.
Vrije vert. van Wilhelm Busch ‘Eheliche Ergötzlichkeiten’ (Werke III, pp. 85-93) |
|
|
|
VROOM, Mieke & MEINDERTS, Koos
Tegenvoeters, 3, pp. 37-39
Over het vormingstoneelstuk Tegenvoeters van de Nieuwe Komedie, over de problematiek van de derde wereld |
|
|
|
ZOETMULDER, Marianne
Jef Last en de literaire revolutiegeest, 3, pp. 27-34 - Met ill.
Nagegaan wordt of Jef Lasts opvatting over kunst wordt waargemaakt in diens roman ‘Marianne’ (1930) |
|
|
Oranje franje, 4, pp. 39-41
Drie niet volledig traditionele benaderingen van de troonswisseling in Nederland Victor Baarn, De kroon |
Anton Constandse, Oranje zonder mythe |
Opland, Het Hof. Korte samenvatting van een koninklijke huishouding |
|
|
|
-
voetnoot1
- Met illustratie van Henk Dieben, omslag, 2, p. 13, 19, 36; 3, p. 7, 30; 4, p. 10, 31
|