| |
| |
| |
Nieuw Vlaams Tijdschrift
Opgericht in 1946
Redactiesecretaris: Ivo Michiels |
Redactie: |
|
Jrg. XXXI, |
nrs. 1-4: |
Louis Paul Boon, Hugo Claus, Marcel Coole, Johan Daisne, Paul de Wispelaere, Marc Galle, Jef Geeraerts, Henri-Floris Jespers, Karel Jonckheere, Hubert Lampo, Wim Meewis, Hugo Raes, Herman Sabbe, Bert Schierbeek, Garmt Stuiveling, Willy Vaerewijck, Piet van Aken, Erik van Ruysbeek, Laurent Veydt, Gerard Walschap, Jean Weisgerber |
|
nrs. 5-10: |
Dezelfden, behalve Johan Daisne |
Secretariaat: |
|
Jrg. XXXI, |
nrs. 1-4: |
Van der Sweepstraat, 5/11 K bus nr. 71, 2000 Antwerpen |
|
nrs. 5-10: |
Kerkweg 2, 9542 Zonnegem |
Uitgeverij: |
|
Jrg. XXXI, |
nrs. 1-4: |
Uitgeverij Ontwikkeling, Leeuwerikstraat 41, 2000 Antwerpen |
|
nrs. 5-10: |
Uitgeverij Manteau, René Comhairelaan 107, 1080 Brussel |
|
Jrg. XXXI; |
10 nummers, |
774 pp. |
| |
I. Poëzie
ADAMS, Wilfried
Claviceps purpurea. Bij drie etsen van Dirk Adams, 2, pp. 133-135
1. | Vrouw met sluier, p. 133
‘Ik ben de andere, aan vuur ontgroeid’ |
2. | Sprekende faun, p. 134
‘Mijn linkerhand sluit zich, mijn rechter ontstaat’ |
3. | Jongeman met zilverreiger, p. 135
‘Geen zwaan ontleen ik de zwier van mijn vleugels’ |
|
|
Regen, 2, pp. 136-137
1. | ‘Dolen door mijn voorhoofd, deinzen’ p. 136 |
2. | ‘Aan rafels gescheurd. wegrimpelend’ p. 136 |
3. | ‘Met strikte vingers, met struikelende’ p. 137 |
|
|
Dochters, een ondergronds gedicht, 2, pp. 138-139
1. | ‘In mijn ogen, rakelings mijn hand’ p. 138 |
|
|
| |
| |
2. | ‘Dochters die tot het water ingaat, schuw’ p. 138 |
3. | ‘Die samendrumt in sleuven blankbetegeld’ p. 139 |
|
A/Z, 2, p. 140
‘Geschonden, met een mond die korst, in weerwil’ |
|
|
|
ARNOULD, Anne
[Gedichten], 7-8, pp. 567-569
Nu alle water roerloos rust, p. 567 |
Gewillig liet het park, p. 568 |
Terwijl de trein met tegenzin, p. 569 |
‘Terwijl de trein met tegenzin de stad uitrijdt’ |
|
|
|
BEEK, Geert van
Het lied van het zuiverste water, 9-10, pp. 741-742
‘met weinig ben ik tevreden’ |
|
|
|
BROUWERS, Jaak
[Gedichten], 3, pp. 202-205
Eschatologisch: ‘De dag ettert open, gerijpt als een wonde’ p. 202 |
Genealogisch: ‘Een onvervreemd heelal luidens de luim’ p. 203 |
Ritueel: ‘De vrede weegt. Vanuit de hemel tolt’ p. 204 |
Zeil O.A.: ‘Een zeil in zee: een losgeslagen vlek’ p. 205 |
|
|
De dubbelganger. Parafrase van een mislukte ontmoeting met M. Nijhoff, 7-8, pp. 540-542
‘Gewoonte legt de dagen stevig aan hun anker’ |
|
|
|
CAILLIAU, Phil
[Gedichten], 4, pp. 300-307
Brand je oertekens in mijn wonden, pp. 300-301 |
‘Weer werden wij ontboden’ |
De mond wit en trachtend, p. 302 |
‘Rakelings scheert hij voorbij’ |
De beker van Onan, p. 303 |
‘In de onrust verwijs ik mijn minnaars’ |
Polylingua, p. 304 |
‘Taal wordt aan stemmen geschonken’ |
De regenkleur van ons hooglicht, p. 305 |
‘Met elkaars zaden balsemen we onze oogleden’ |
Paars en larynx, pp. 306-307 |
‘Hier sta ik, hen verlatend’ |
|
|
|
COOLE, Marcel
[Gedichten], 2, pp. 101-104
Shannon: ‘Het is een grauw hotel’ p. 101 |
Balans X: ‘Ik liep als knaap’ p. 102 |
Weerzien: ‘Boven de Leie en het vlas’ p. 103 |
Ungeduld des Herzens: ‘De vogels, de grauwgeworden vogels’ p. 104 |
|
|
Gedichten, 9-10, pp. 680-684
Engrenage: ‘Dat is nochtans de zoveelste’ p. 680 |
Zeeworp: ‘In de liefdeswarme kamer’ p. 681 |
Fado: ‘De zon’ p. 682 |
Wending: ‘De laatste tijd’ p. 683 |
Wankel vertrouwen: ‘Al loop je op luide houten zolen’ p. 684 |
|
|
| |
| |
DAISNE, Johan
[Gedichten], 4, pp. 341-343
September: ‘Je naam is Godelieve, Lieve’ p. 341 |
Wen die Götter lieben: ‘Mijn Heer waarom niet mij genomen?’ p. 342 |
De wandeling: ‘Een korte wandeling, des morgens’ p. 343 |
|
|
Alte Jugendliebe, 6, p. 509
‘Geen toeval is 't, maar een gena’ |
|
|
[Gedichten], 7-8, pp. 529-532
Weergeboort: ‘Ontspannen is zich openstellen’ p. 529 |
Viatiek: ‘Een grauwe man, bijna geen stem’ p. 530 |
Het wonder van elk jaar, p. 531 |
Pinksteren: ‘Na Hemelvaart komt Pinksteren’ p. 532 |
|
|
|
GELDER, Alex van
De bel annonceert, 3, pp. 231-232 |
|
|
HOEVEN, Jan van der
Hommage à la peirefection, 1, pp. 9-11
Taiyo: ‘Oker’ p. 9 |
Venici: ‘Strijkt’ p. 10 |
Graphie LIV: ‘Tweespeelt’ p. 11 |
|
|
|
INSINGEL, Mark
Het is zo niet zo is het, 5, pp. 394-398
‘Alles of niets’ pp. 394-395 |
‘In het zwaarbewaakte gebouw is de voltallige raad in’ p. 396 |
‘Uitroeien is’ p. 397 |
‘het is zo niet zo is het’ p. 398 |
|
|
|
LASOEN, Patricia
[Gedichten], 6, pp. 441-446
Negen: ‘De eerste tinteling (een beetje spanning’ pp. 441442 |
Weet je het nog: het Nauw van Calais?: ‘Toen ik hier nog niet zo lang woonde’ p. 443 |
Bijna dertig: ‘Jij beweert van niet’ p. 444 |
Een korte storm in november: ‘De ruiten rammelen’ pp. 445-446 |
|
|
|
MARGREET
[Gedichten], 1, pp. 49-53
Terug in Sodom: ‘mijn mond glijdt langzaam’ p. 49 |
‘daar ga ik’ p. 50 |
‘gevangen in kringen’ p. 51 |
Lamento di Boccarossa: ‘hoe kan ik een ander’ pp. 52-53 |
|
|
|
MOK, Maurits
[Gedichten], 3, pp. 183-190
Troost: ‘Nu er sinds jaar en dag’ p. 183 |
Namen: ‘Het raadsel het gloeiende raadsel’ p. 184 |
Najaar: ‘Zee rolt donker aan. Er staat een najaar open’ p. 185 |
In memoriam Paul Rodenko: ‘Straten waardoor een mens zich voortbeweegt’ p. 186 |
Mannen: ‘Vroeger waren er mannen’ p. 187 |
In memoriam A. Roland Holst: ‘Een oude dichter, een door de dood’ p. 188 |
|
|
| |
| |
Tussen zee en bergen: ‘Ergens met bergen in mijn rug’ p. 189 |
Alleen nog zee: ‘Alleen nog zee en verder niets’ p. 190 |
|
|
|
NEEF, Roger M.J. de
[Arkprijs 1978. Dankwoord], 5, pp. 412-415
‘Ook ik: Ik ben in liefde bloeiende’ |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
De revolutie begint in Brugge, 5, p. 374
‘In deze stad leest eenieder’ |
|
|
|
RYBEL, Rudy de
Stephen Crane, 10 gedichten uit de bundel ‘Twee stokken’Ga naar voetnoot1. |
Vert.: R. de Rybel, 6, pp. 483-493.
‘Een man vreesde een moordenaar te ontmoeten’ p. 483 |
‘Een man zei tot het universum’ p. 484 |
‘De reiziger’ p. 485 |
‘Er was een man met een tong van hout’ p. 486 |
‘“Waarheid”, zei een reiziger’ p. 487 |
‘Ik ging door een woestijn’ p. 488 |
‘Als maar voort ging de onbevangene’ p. 489 |
‘Ik stond hoog’ p. 490 |
‘Vele rode duivels renden uit mijn hart’ p. 492 |
‘Velen gingen in een verwarmde optocht’ p. 493 |
|
|
|
VANSTREELS, Miel
Twaalf gedichten, 1, pp. 25-30
Zij: ‘Komt hij weer thuis van één of andere’ p. 25 |
Demokratie: ‘Weer moeilijkheden met het volk’ p. 25 |
Het gaat goed met ons: ‘Een kollektedame van het rode kruis’ p. 26 |
Een kwestie van: ‘'t Is een kwestie van op het juiste’ p. 27 |
Het gaat niet zo goed met ons: ‘Niets is zo moeilijk als iedereen’ p. 27 |
Engagement: ‘Ik moet hoognodig weer 'ns naar chili’ p. 27 |
Evenwicht: ‘Na een dagje ouderwets oproer kraaien’ p. 28 |
Mergellandroute: ‘Hij ademt mest en vroege bloesem’ p. 28 |
Ode aan het vrije Westen: ‘Ook al gemerkt: hoe demokratieser’ p. 29 |
Suicide: ‘Volgens politiegegevens was ik de laatste’ p. 29 |
Brief aan mijn broer: ‘Wat ik over mijn vader zeggen wou:’ p. 30 |
Achtentachtig: ‘Hij zette zich in een gemakkelijke stoel’ p. 30 |
|
|
|
VELDE, Frans van de
[Gedichten]*, 1, p. 77
Middernacht: ‘Moe van het goochelen met metaforen’ |
Akte van ongeloof: ‘Ik kan uw stem niet horen’ |
|
|
|
VERCAMMEN, Jan
Iets met het uitzicht van een vrouw, 2, pp. 111-115
1. | ‘Wat blijft er over van’ p. 111 |
2. | ‘Herinneringen zijn gestorven’ p. 112 |
3. | ‘Je leeft enkel van’ p. 113 |
4. | ‘Vogels dragen openlijk’ p. 114 |
5. | ‘Je kon rijk aan vitaminen in’ p. 115 |
|
|
| |
| |
VLIET, Eddy van
[Gedichten], 4, pp. 277-283
De eend: ‘Alvorens neer te strijken’ p. 217 |
Soms is het alsof, p. 278 |
Stel dat wij ooit zouden aankomen, p. 279 |
Waar is het landschap? p. 280 |
Kaarten: ‘Ik leg mijn kaarten op tafel’ p. 281 |
De haard: ‘Af- en toenemend naarmate’ p. 282 |
Waarom juist? p. 283 |
|
|
|
WAARSENBURG, Hans van de
Diffuse reisbeelden, 9-10, pp. 725-734
1. | [de afstand]: ‘Beeld dat niet vermoedend’ p. 725 |
2. | [een verte]: ‘De vijand sleept’ p. 726 |
3. | [het duin]: ‘De droom van niet buigend’ p. 727 |
4. | [verder reizen]: ‘Beeld loopt over’ p. 728 |
| ‘Of er meer en meer beelden werden’ p. 729 |
| ‘Iedere vorm benaderd weliswaar, met’ p. 730 |
| ‘Om terug te komen bij de tijd’ p. 731 |
| ‘Achter verbeten horizon’ p. 732 |
| ‘De soms vreemde laat-watergezichten’ p. 733 |
| ‘Ontwricht zetsel weerspiegelend: de droogte’ p. 734 |
|
|
|
WAUTERS, Marcel
Vergeeld dossier, 9-10, pp. 646-659
‘later’ p. 646 |
‘heb je dat al meegemaakt’ p. 647 |
‘achteraan in de klas’ p. 648 |
‘haperend herstellend na een operatie’ p. 649 |
‘toen een kikker’ p. 650 |
‘wat verlang je te worden’ p. 651 |
‘het vroor gebarsten kinderkoppen’ pp. 652-653 |
‘in het midden van het park gebocheld’ p. 653 |
‘een stikhete zomeroorlogsdag’ p. 655 |
‘weet je nog makker de dancing de ring’ p. 656 |
‘mijn grootmoeder hield mijn hand’ pp. 657-658 |
‘door een wispelturig verlangen het huis uitgestuurd’ p. 659 |
|
|
| |
II. Proza
BARTELS, Rob
De omgeving, 4, pp. 314-315 |
|
|
BRUYN, Jef de
De commissaris, 4, pp. 265-276 |
|
|
CLAUS, Dirk
Koffie en paarse linten, 1, pp. 1-8 |
|
|
HOSTE, Paul
De veranderingen, 6, pp. 447-480; 7-8, pp. 602-622 |
|
|
KOGAN, Sonia
Mijn Babbe, 2, pp. 105-110 |
|
| |
| |
LAUWENS, Willy
|
|
LIEDEL, Frank
|
|
MEEWIS, Wim
19 Inventionen, 3, pp. 177-182 |
|
|
MENNO, M.H.
Zeven verhaaltjes met interludium en slot, 2, pp. 116-122
Bij een gezonken schip loopt niets de spuigaten uit, p. 116 |
Morgen, p. 116-117 |
Het verval van de moderne beeldhouwkunst, p. 117 |
Interludium, p. 118 |
Gered door de hel, p. 118 |
Het waardige geloof, pp. 119-120 |
Klimop en worteltjes, pp. 120-121 |
Speleologie, pp. 121-122 |
Slot, p. 122 |
|
|
|
MICHIELS, Ivo
Dixi(t) (fragment), 9-10, pp. 660-679 |
|
|
MOK, Judith
|
|
POPELIER, Bert
De wasmachine, 4, pp. 308-313 |
|
|
RUYFFELAERT, Mark J.
Ganda sum (Curriculum vitae Gandavensis), 5, pp. 353-373 |
|
|
VACHER, Robert
De heuvel van de eenzaamheid, 1, pp. 12-24; 2, pp. 123-132; 3, pp. 223-230; 6, pp. 494-508 |
|
|
VEKEN, Ingrid vander
Vooral geen kersepitten inslikken, 7-8, pp. 570-576 |
|
|
WILLEMS, Bob
Percussie plan I. Het wereldje, 9-10, pp. 743-749 |
|
|
WISPELAERE, Paul de
Tussen tuin en wereld (romanfragment), 9-10, pp. 623-645 |
|
| |
ADE, Georges
Aanzet tot een lofrede voor Suzanne Lilar, 1, pp. 54-76
|
|
| |
| |
Over haar werken Le couple; A propos de Sartre et de l'amour; Le malentendu du deuxième sexe (beschouwingen op het werk van Simone de Beauvoir); Une enfance gantoise |
|
|
Kritiek: krisis*, 5, pp. 415-439
1. | Tweeënveertig hoedenmakers, pp. 415-420 |
| Over Loeki Zvoniks Hoe heette de hoedenmaker en de ‘kritische teksten en signalementen’ erover door Roger Vanbrabant gebundeld in RoVa-Cahier 1 |
2. | Weinig schroom en veel woorden, pp. 420-424 |
| Martien J.G. de Jong, Over kritiek en critici |
| Hugo Bousset, Woord en schroom |
3. | Wie is Apolloon?, p. 424 |
| ‘...dat het niet eenvoudig is voor een criticus zich niet te installeren in de zo voordehandliggende apollinische waanzin’ |
4. | Een eindeloos weefsel, pp. 425-430 |
| André Lefevere, Literary knowledge |
| Willy Roggeman, Een gedicht ‘Tweespraak in de herfst’ door Maurice Gilliams. Analyse en synthese (Proefschrift) |
|
|
68 + 10 = 0, 9-10, pp. 685-695
Allerhande beschouwingen o.a. over zichzelf en politiek, schrijversengagement, geloof, links en rechts, Vereniging van Vlaamse letterkundigen |
|
|
|
BERGE, Claude van de
De kunstenaar als slachtoffer, 2, pp. 89-100
‘De kunstenaar kan slechts vanuit het gevoel slachtoffer te zijn, opnieuw een taal spreken waar de droom en de ziel aan worden toevertrouwd. Hij kan slechts zichzelf aan de taal toevertrouwen, want alleen dan heeft het zin een taal te spreken, en is de taal die we spreken, een werkelijkheid, en roept ze een werkelijkheid op en verandert ze buiten haar bestaande werkelijkheden’ (pp. 97-98) |
|
|
|
BERLAER-HELLEMANS, Dina van
Hindernissen op weg naar de werkelijkheid. Het werkelijkheidsbegrip in het Zuidnederlandse nieuw-realisme, 4, pp. 284-299
Over de nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen en o.a. over Roland Jooris, Paricia Lasoen, Herman de Coninck, Stefaan van den Bremt |
|
|
|
BRINK, Alijd
Essay*, 3, pp. 233-238
‘Geschreven naar aanleiding van opmerkingen gemaakt in verband met een dagbladartikel dat werd geplaatst ter introductie van het werk van Bram van de Velde, een thans (1977) 81-jarige schilder, Nederlander van geboorte, woonachtig in Frankrijk’ |
|
|
|
BROEK, Diana van den
De glazen wereld van Zamjatin, 3, pp. 206-222
Over de betekenis van de anti-utopische roman My (Wij) van Evgeny Zamjatin |
|
|
|
BRUCKER, Johnny de
De bittere tucht van het treuren*, 7-8, pp. 623-627
Analyse van de bundel ‘La mort s'appelle Bonsoir’ in het licht van de evolutie in de poëzie van Patrick Conrad |
|
|
| |
| |
DELEU, Luc
Teken- en schilderkunst van Henri Michaux, 1, p. 31-48; 2, pp. 141-159
‘Een pictografische transcriptie van een ontologische zelfexploratie: het fantomisme’ |
|
|
|
DEPREEUW, Dirk
Brendan Behan revisited. Hernieuwde kennismaking met zijn prozawerk*, I, pp. 77-88 |
|
|
DETHIER, Hubert
Jan Aler: Symbol und Verkündigung - Studien um Stefan George*, 2, pp. 161-168 |
|
|
INSINGEL, Mark
Het ogenschijnlijk verschil, 9-10, pp. 735-740
‘Het avantgardistische, experimentele, absolute of totale, “andere” of “anti”-kunstwerk heeft als kenmerk dat het niet beantwoordt aan verwachtingen die voorgevormd zijn: het is onberekenbaar, je weet niet wat je eraan hebt’ (p. 735) |
|
|
|
KEUSTERMANS, Lisette
Tendensen in de nieuwe Zweedse literatuur (1965-1977), 5, pp. 430-439
Met een literatuurlijst (p. 439) |
|
|
|
LAET, Danny de
De buitengewone reis van Jules Verne in de Nederlanden, 3, pp. 254-264
Situering van de reis van 20.11.1887 tot 1.12.1887 in Vernes leven; onderzoek naar diens invloed op de Nederlandse letteren |
|
|
|
MAES, Jean-Marie
De tijd in Jacques Hamelinks ‘Ranonkel’, 5, pp. 375-393 |
|
De ruimte in Jacques Hamelinks ‘Ranonkel’, 9-10, pp. 696-724 |
|
|
OFFERMANS, Cyrille
Onverwerkt/verwerkt. Over Sybren Polet en het absolutisme in de literatuur, 7-8, pp. 577-601; 9-10, pp. 750-769
Kritiek op Sybren Polets ‘tweedeling absoluut proza - totaal proza’ en de ‘(maatschappij-)theoretische implicaties’ die hij eraan koppelt |
|
|
|
PAY, Luc
Omtrent een nomenclatuur van het linguistisch vacuüm. Een gesprek met Michel Bartosik*, 3, pp. 240-253 |
|
|
REYBROUCK, Frank P.
Erwiniana*, 2, pp. 168-176
Joyce & Co, Erwin, 5 october 1972 |
|
|
| |
| |
ROGGEMAN, Willy
De goddelijke hagedisjes (4); (slot), 4, pp. 316-340; 7-8, pp. 543-566
Dagboekaantekeningen i.v.m. literatuur (o.a. Albertine Sarrazin, Paul Valéry), filosofie (Nietzsche, G. Heym), muziek (Béla Bartòk) |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
[Hulde aan Roger M.J. de Neef], 5, pp. 409-412
Arkprijs 1978 voor de bundel Gestorven getal |
|
|
|
SPELIERS, Hedwig
De A/T-relatie in het gedicht ‘Alicante’ van Jan van der Hoeven. Een fonologisemantische interpretatie, 6, pp. 510-527
Gedicht uit Lecina je hand |
|
|
|
WESSELO, J.J.
Walg*, 3, p. 239
R.R. van Londersele, Gruwelijke vertellingen |
|
|
Een flapdrol. Reactie op een even laaghartige als lachwekkende aanval*, 4, pp. 344-352
Zie Argus (1978) sub: Artikels van de Redactie, en sub: Wesselo, J.J. |
|
|
Reisaantekeningen XVI, 7-8, pp. 627-632
Over Julio Cortazar, Achtervolgd (over Johnny Carter = Charly Parker) vergeleken met werk van Gabriel Garcia Marquez, wat ‘het beschrijven van mythische gestalten betreft’ |
|
|
|
-
voetnoot1
- Met een inleiding (pp. 481482) en een illustratie (p. 491)
-
voetnoot1
- De titels met * behoren tot de rubriek: Reflex
|