| |
| |
| |
Diepdruk
Onafhankelijk tijdschrift voor kreatieve en kritische produktie
Opgericht in 1976
Redaktie en beheer: Daniël Buyle, Guido Buys, Roger Rennenberg
Redaktie-adres: Diepdruk, p.a. Daniël Buyle, Henri de Brouckèrelaan 70, 1160 Brussel
Jrg. II, |
nr. 3: |
maart 1978, 88 pp. |
|
nr. 4: |
juni 1978, 100 pp. |
| |
I. Poëzie
BRAKE, Alphons B. ter
[Gedichten]
559 - Doorweekt bloed: ‘Brandt rode Clea’ 3, pp. 33-38 |
456 - C.S.S.R.: ‘land’ 3, pp. 39-41 |
538: ‘Vagari’ 4, p. 39 |
572: ‘Uitdagend vrouwenlijf’ 4, p. 40 |
593 - Vere primo: ‘In de witte pels’ 4, p. 40 |
595 - Vere primo: ‘De lente komt’ 4, p. 41 |
|
|
|
BUYS, Guido
Van het zand van gewitte appelbomen, 3, pp. 50-52 |
|
|
DENOO, Joris
[Gedichten], 3, pp. 45-47
| De stelling van het ongerijmde, p. 45 |
1. | Kongruentie: ‘Oostwaarts gilt de zon met opengesperde muil’ |
2. | Parallellogram: ‘Geen der hierna volgende natuurtoestanden’ |
3. | Divergerend. ‘Het artillerievuur der christenen spert zich’ |
| En hebt gij: ‘En hebt gij al gehoord, ja gehoord’ p. 46 |
| De hel van de herfst: ‘Het embleem van mijn spreken bevindt zich’ p. 47 |
|
|
[Gedichten], 4, pp. 42-44
Boebeest: ‘Een evergreen herfst als geen ander’ p. 42 |
De wurger van Boston: ‘Jaja, al goed: geen huis zo hol of er schuilt wat avontuur’ p. 43 |
Sneeuwlandschap: ‘Er rinkelt een naam met faam in de omlijsting’ p. 44 |
|
|
|
ELDEGEE
[Gedichten]
‘Waarom? de jacht op rustig zwijgen’ 3, pp. 42-43 |
‘Het lichaam is gek’ 3, p. 44 |
‘ver van hier’ 3, p. 44 |
‘Als ik 's avonds thuiskom’ 4, p. 45 |
‘Spreeuwen’ 4. p. 45 |
|
|
| |
| |
[Visuele gedichten], 4
‘Ik loop tussen de stekels van de egel’ p. 38 |
Yoga, p. 47 |
Grootvader, p. 61 |
|
|
|
GAERT, Adelard de
[Gedichten], 3, pp. 53-56
| ‘'t regent weer’ p. 53 |
| ‘Misschien worden 't wel weer’ p. 54 |
| Elegie, p. 55 |
1. | ‘En verder mag je nooit’ |
2. | ‘De Grote God’ |
3. | ‘Kijk goed toe’ |
| (Besluit): ‘de dichter herhaalt zichzelve’ p. 56 |
| (Addendum) (bagatelle): ‘als je maar je hoofd te rusten legt’ p. 56 |
|
|
|
LAMBRECHT, Jef
[Gedichten], 4, pp. 48-60
| ‘het werd tijd dat ze terugkwam’ p. 48 |
| ‘sinterklaas red mij’ p. 48 |
| Boter als honing: ‘verbind de vermoeide ledematen’ p. 49 |
| ‘alle kleuren zijn een beetje zwart’ p. 49 |
| ‘heer’ p. 49 |
| Bella donna: ‘ma bella donna’ pp. 50-51 |
| O dierbaar België, p. 52 |
1. | ‘ik heb de warenhuizen lief’ |
2. | ‘onder de kluister der familie’ |
| ‘Al’; Z, p. 55 |
| ‘laat ons beperken tot de koffie’ p. 57 |
| Brief aan Violet: ‘schuifel onder mijn ballast en maak linten van de touwen’ p. 60 |
|
|
[Poëtisch proza], 4, pp. 48-59
Poseidon..., p. 48 |
Aardbeving, pp. 53-54 |
De gekke aandrijving..., p. 56 |
In de spleet..., p. 58 |
Papokaliptiek, p. 59 |
|
|
|
RENNENBERG, Roger
Vrijblijvend vruchten etend, 3, pp. 48-49
‘ik heb de verre weelde weergezien |
|
|
| |
II. Proza
CASTRO, Joan de
Close up, 3, pp. 15-21 |
De lotuseters, 4, pp. 6-17 |
|
|
EEKHAUT, Guido
Naar het einde toe, 4, pp. 28-32 |
|
|
HAENE, Patrick den
The child of God, 3, pp. 57-72
Eerste hoofdstuk van de roman in voorbereiding De filosofische keuken |
|
|
| |
| |
| |
IV. Kritische bijdragen
BERLAER-HELLEMANS, Dina van
Vormingsteater: definitie en randfenomenen, 3, pp. 23-31
Over ontstaan en evolutie van de term ‘vormingsteater’, gevolgd door een omschrijving van het begrip, waaraan de toneelstukken Anders van Rose Gronon, De nauwe kamer en Een souvenir uit Liedekerke van Omar Robinon, Lieve Rozalie van Jan Berghmans getoetst worden |
|
|
|
BUYLE, Daniël
Men mag rustig doodgaan, 3, pp. 12-15
Over het ‘onpas gebruik van het onbepaald voornaamwoord men’ |
|
|
Jonas Wille, een groen kunstenaar en het milieu, 4, pp. 19-24 - Met ill. |
|
De Amerikaanse droom [door Miel Dekeyser], 4, p. 95 |
|
|
BUYLE, Daniël, BUYS, Guido & RENNENBERG, Roger
De literaire en algemeen-kulturele tijdschriften in Vlaanderen (slot), 4, pp. 78-94
Aanvulling op het dossier verschenen in Diepdruk (II, 1977, 1, pp. 25-91). Evaluatie van de ontvangen nummers van Het dekschild van de meikever/Les élytres du hanneton; Hart-slag; Janus; Jeugd en Cultuur; Ko-Ko; Kultureel Front; Kunst- en Cultuuragenda; Mandragora; Mens en Taak; Socialistische Standpunten; Vanuit het kreupelhout (pp. 79-86); mededeling van enkele reacties op het dossier (pp. 88-89) en inhoudelijke konklusies (als slotbeschouwingen) (pp. 89-94) |
|
|
|
BUYS, Guido
Bedenkingen bij Ten years after, 4, pp. 25-27
Over de betekenis van de jaren zestig voor de arbeidersbeweging |
|
|
Mexico [Reisherinneringen], 4, pp. 62-77 |
|
|
EEKHAUT, Guido
Many futures, many worlds: de teorie van science fiction, 3, pp. 85-88
Over de door Thomas D. Clareson bezorgde essaybundel: Many futures, many worlds. Theme and form in science fiction |
|
|
De gevarieerde toekomst. Evolutie en genetika in de spekulatieve literatuur, 4, pp. 33-37
Over de ‘alienation’ of ‘vervreemding’ als geliefd SF-thema |
|
|
|
SERTYN, Mieke
Ten years after, 3, pp. 3-10
Over machtsverschuivingen in binnen- en buitenland in en na de jaren 60, n.a.v. De zestiger en zeventiger jaren: beweging en tegenbeweging |
|
|
|
VANDENBERGHE, Marc
Schopenhauer wil de wil weg, 3, pp. 73-82
Over Arthur Schopenhauers filosofie |
|
|
| |
| |
WALCKIERS, Liesbet
Zwart Cuba, 4, pp. 3-5
Hoofdzakelijk over de muziekkultuur en -traditie van de zwarte Cubanen |
|
|
| |
V. Illustratie
Olivier, Ghislain, 4, p. 37 |
De Rosse/Ercola, 3, 4, omslag; 3, p. 11; 14; (strips); 4, p. 18 |
Wille, Jonas, 4, p. 20, 21, 24 |
|
|