| |
| |
| |
Nieuw Vlaams Tijdschrift
Opgericht in 1946
Redactiesecretaris: Ivo Michiels
Redactie: Louis Paul Boon, Hugo Claus, Marcel Coole, Johan Daisne, Paul de Wispelaere, Marc Galle, Jef Geeraerts, Henri Floris Jespers, Karel Jonckheere, Hubert Lampo, Wim Meewis, Hugo Raes, Herman Sabbe, Bert Schierbeek, Garmt Stuiveling, Willy Vaerewijck, Piet van Aken, Erik van Ruysbeek, Laurent Veydt, Gerard Walschap, Jean Weisgerber
Secretariaat: Van der Sweepstraat, 5/11K bus nr. 71, 2000 Antwerpen
Uitgeverij: Uitgeverij Ontwikkeling, Leeuwerikstraat 41, 2000 Antwerpen
Jrg. XXX, 10 nummersGa naar voetnoot1, 880 pp.
| |
I. Poëzie
BAYAR, Maris
[Gedichten], 6, pp. 472-474
De Heilige Birmaanse (een klaaglied), pp. 472-473 |
‘Het is dood wanneer de katten komen stijf te staan’ |
Aanvaard mijn geestelijke liefde, p. 474 |
|
|
|
BEURSKENS, Huub
Afro / equatoriaal, 8, pp. 701-704
1. | ‘martini's op veranda's en op schootafstand’ p. 701 |
2. | ‘vruchten springen. tijd splijt hersenzwammen’ p. 701 |
3. | ‘schaamstil in de hitte zit de jongen en is besneden’ pp. 701-702 |
4. | ‘treed door grassen, loop en remming’ p. 702 |
5. | ‘tromslags wordt harteelt buigzaam’ p. 702 |
6. | ‘(rousseau le douanier). op een windstil meer’ p. 703 |
7. | ‘liggen vroege spraakschedels hoorbaar’ p. 703 |
8. | ‘ontschiet de apestrot een kreet. hevige’ p. 703 |
9. | ‘berookte hut. de danser komt op manke’ p. 704 |
10. | ‘in een rover rijden nonnen reklame voor gods’ p. 704 |
|
|
|
BOENDERS, Frans
Gedichten, 2, pp. 137-139
‘Wie vergaapt zich aan het woord?’ p. 137 |
‘Vuur en ijs, speeksel en zijde’ p. 138 |
‘Vunzige trollen, karige kabouters’ p. 139 |
|
|
| |
| |
Drie signalen, 2, p. 140
1. | ‘Verpletterd het wekwoord’ |
2. | ‘Ik laat je achter aan de ingang van het knaagwoud’ |
3. | ‘Wie sterft met de tanden in zijn voet?’ |
|
|
|
BRUGGEN, Nic van
Les alentours d'Y, 6, pp. 458-461
1. | Het bewonen: ‘Twijfelend water in mijn zwarte weiden’ p. 458 |
2. | Het smelten: ‘De regen ruikt naar haar. Het boulevard’ p. 459 |
3. | Het duren: ‘In je zwijgen, vanzelfsprekend, spreek je gevend’ p. 460 |
4. | Het branden: ‘Wij, verdriet van jaren vernielend, levend’ p. 461 |
|
|
|
CONRAD, Patrick
Gesprekken met May West, 6, pp. 512-517
1. | ‘Zij leest’ p. 512 |
2. | ‘Dit leven is er een van liefhebben en doodgaan’ p. 513 |
3. | ‘Zij leest’ p. 514 |
4. | ‘Het decor: een decor. Dat op instorten staat’ p. 515 |
5. | ‘Zij leest’ p. 516 |
6. | ‘Moeizaam en vermoeid schrijvend van uit het niets’ p. 516 |
|
|
|
COOLE, Marcel
[Gedichten], 2, pp. 124-130
Feestdag: ‘Sedert lang is de hang’ p. 124 |
O Abishag: ‘Wat jammer’ p. 125 |
Avond: ‘In deze late zomeravond’ p. 126 |
Computer: ‘Lieve hardware’ p. 127 |
Communicatie: ‘Hij werd bedacht’ p. 128 |
Het bad: ‘Mijn vaderen zijn aanwezig’ p. 129 |
Flash: ‘Er vallen aarzelende’ p. 130 |
|
|
|
DAISNE, Johan
[Gedichten], 2, pp. 156-158
Maria Augusta: ‘De klokken luiden, als één bronzen’ p. 156 |
63: ‘Wat het betekent: drieënzestig?’ p. 157 |
Een dichter: ‘Een dichter is geraamte’ p. 158 |
Kleine godin: ‘Je zoete zinnelijke mond’ p. 159 |
|
|
Moederken, 7, pp. 606-608
‘Ze had zo graag, gelijk weleer’ p. 606 |
‘Ze heeft ons haar laatste geschenk gegeven’ p. 607 |
‘Mijn tranen zijn gestolde verf’ p. 608 |
‘Je bent nu as’ p. 608 |
|
|
|
DEVRIENDT, Roger
De psychopaat, 4, pp. 337-338
‘Omdat het lente was, en alle vogels’ |
|
|
|
GORISSEN, Peter
Twee gedichten, 7, pp. 562-563
‘het water klotste’ p. 562 |
‘de zee tussen rotsen’ p. 563 |
|
|
|
GOSWIN, Rob
[Gedichten], 6, pp. 466-468
Indien ik vliegen kon, p. 466 |
‘Ach liefje, indien ik werkelijk vliegen kon’ |
|
|
| |
| |
Ik zal je een huis bouwen, p. 467 |
‘Vandaag ben ik als de aarde geworden’ |
Ik vermoed, besef, beken de tederheid, p. 468 |
‘Teder worden is sijpelen, stil en schuchter’ |
|
|
|
HAESAERT, Clara
Etna-gedichten, 6, pp. 454-457
1. | ‘Dit bloed gekookt met solfer’ p. 454 |
2. | ‘Vleugels groeien’ p. 454 |
3. | ‘Zeven bunders wegen’ p. 455 |
4. | ‘In dit verdorrende land’ p. 455 |
5. | ‘Met ergens in dit een ergernis’ p. 456 |
6. | ‘Uit vuur bestaand’ p. 456 |
7. | ‘Verder de dag dammen’ p. 457 |
8. | ‘In een staat van zijn’ p. 457 |
|
|
|
HAESAERT, Walter
[Gedichten], 6, pp. 469-471
Toen ik uw vingers, p. 469 |
‘Toen ik uw vingers als wat ebbend licht’ |
Ik woon temidden van een boom, p. 470 |
‘Wanneer de weegbree breder wordt’ |
Mijn droevig huis, p. 471 |
‘Mijn droevig huis, waar elk gesprek net’ |
|
|
|
HERMIS, Kees
Op de lippen van de nacht besta ik, 4, p. 4 |
|
|
KRAAIJ, Anton van
Deze doden 1, 5, pp. 404-405
‘met de bladeren meegevallen’ |
|
|
|
MAELE, Marcel van
In rep en roer, 4, pp. 312-318
1. | ‘De veroveraars zijn nog niet halfweg’ p. 312 |
2. | ‘Ik breng mijn liefde’ p. 313 |
3. | ‘Waar blijft ons vertrouwen in die troosteloze vlakte?’ p. 314 |
4. | ‘Warmte zoekend verdriet stollend’ p. 315 |
5. | ‘Beteugeld en fier’ p. 316 |
6. | ‘In den beginne toen hij nog sliep’ p. 317 |
7. | ‘Sluipend langs de oevers van het wonder’ p. 318 |
|
|
|
MAES, Jean-Marie
[Gedichten], 1, pp. 69-70
‘nachtblind nog toch nadert’ p. 69 |
‘Dan. Het vuur slaat in het brandhout van klanken’ p. 70 |
|
|
|
NEEF, Roger M.J. de
Gestorven getal, 4, pp. 279-282
1. | ‘Avondroos, gestorven getal’ p. 279 |
2. | ‘Ook deze wereld zal’ p. 280 |
4. | ‘Van deze duisternis de wijding’ p. 282 |
|
|
[Gedichten], 10, pp. 817-820
Soms vertaal ik de bomen: ‘De koorts van de wind’ p. 817 |
In manus tuas, domina: ‘Hoor. Verhoor nu mijn stem’ pp. 818-820 |
|
|
| |
| |
REEN, Ton van
Soms ben ik de grote condor (Gedicht voor de stad Maastricht), 2, pp. 95-99
1. | ‘lopend in de bredestraat’ p. 95 |
2. | ‘ik buig me naar het stervend dier’ p. 96 |
3. | ‘ik ga binnen in kaffee’ pp. 96-97 |
4. | ‘niemand die mij hoort’ p. 97 |
5. | ‘ze schrikt’ p. 98 |
6. | ‘dit is wat ik zeggen wil’ pp. 98-99 |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
[Gedichten], 6, pp. 462-463
Gedicht om op een wolk te schrijven, p. 462 |
‘Tussen hete sneeuw en smeltende stenen’ |
De kleuren van de droom, p. 463 |
‘Vannacht werd ik wakker met de netelige vraag’ |
|
|
|
ROMBOUTS, Tony
Rust zacht, 6, pp. 510-511
‘Vermoeid, de dagen roerloze rotsen’ p. 510 |
‘Eerst geleid’ pp. 510-511 |
‘Afgelegen’ p. 511 |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Zomerse suite, 1, pp. 1-10
1. | ‘Dat nu mijn pijn gevuld worde met je vreugd’ p. 1 |
2. | ‘Onbeweeglijke vader der beweging’ p. 2 |
3. | ‘Hoe zou ik vrezen wat bestemming is’ p. 3 |
4. | ‘Veranderd werd ik duizendmaal’ p. 4 |
5. | ‘Maar hoger dan het veld en dieper dan het wonder’ p. 5 |
6. | ‘Vanuit kristallen diepten van’ p. 6 |
7. | ‘Meer ben ik dan de eindeloosheid’ p. 7 |
8. | ‘Vanuit mezelf, waar ze hun woning hebben’ p. 8 |
9. | ‘Leen mij uw stem, verborgen god in mij’ p. 9 |
10. | Voor Serge van der Cam: ‘Vuur is de wereld’ p. 10 |
|
|
|
SCARPHOUT, Ria
[Gedichten], 1, pp. 58-60
‘Je bent tot sneeuw geworden’ p. 58 |
‘En in mijn bruine monnikspij’ p. 59 |
‘De tijd die’ p. 60 |
|
|
|
SPILLEBEEN, Willy
Tien gedichten, 6, pp. 442-453
| Vragen: ‘In deze kooi van glas en beton’ pp. 442-443 |
| Bijna: ‘Soms verwonderd meestal doodgewoon’ p. 444 |
| Meeuw: ‘Eén meeuw. Enkelvoudig’ p. 445 |
| Stuwdam: ‘Vreemd’ pp. 445-446 |
| Droom of werkelijkheid, p. 447 |
1. | ‘Ik zag het laatste paard op aarde’ |
2. | ‘Droef te moede ontwakend kijk ik’ |
| Berichten: ‘De grachten gorgelen vol water’ p. 448 |
| Stier: ‘Weer werd het oeverriet’ p. 449 |
| Vivaldi: ‘Dwars door de herfst van Vivaldi’ p. 450 |
| De dagelijkse zelfmoord moet, (Jos de Haes): ‘Opgestaan om de eerste vogels te horen’ p. 451 |
|
|
| |
| |
| De schreeuw, pp. 452-453 |
1. | ‘Soms uit de diepte van de eeuwen’ p. 452 |
2. | ‘En buiten de lichtcirkel van de lamp’ pp. 452-453 |
|
|
|
STASSAERT, Lucienne
Ter sprake gebracht, 6, pp. 498-509
‘Geen ander raadsel dan de huiver’ p. 498 |
Fantoomwerk: ‘De leizen van het licht, coloratuurzingend’ p. 499 |
Draadloos verbonden: ‘Vanouds niet helemaal een lichaam’ p. 500 |
De draad van Ariadne: ‘Kom ik U later tegemoet’ p. 501 |
Niets dan verbeelding: ‘Tot bloedens toe tot zwijgen gebracht’ p. 502 |
De gevoelige snaren: ‘Alleen in woorden woekert de tijd niet meer’ p. 503 |
De sprekende gelijkenis: ‘Wie spiegelde ons water voor’ p. 504 |
Het land van de aaskevers: ‘Om wat ik weet van de spaanse aarde’ pp. 505-506 |
Puerto de la Cruz: ‘De zee stort te pletter op de rots’ p. 507 |
De dode vulkaan: ‘Weer, het vuur op de tong’ pp. 508-509 |
|
|
|
THOOFT, Jotie
Vier gedichten, 6, pp. 464-465
Een verdronkene: ‘Koud was het water, als mijn kosmos’ p. 464 |
Vogelschrik: ‘Op het veld dat de Zeis maaide’ p. 464 |
Een boerenzoon keert terug: ‘Moeder, nu vader al een tijdje dood is’ p. 465 |
Zoveel: ‘Aan de zachte pijpen tel ik zoveel’ p. 465 |
|
|
|
TULKENS, Julia
|
|
VAEREWIJCK, Willy
[Gedichten], 4, pp. 270-274
Zwingetijden: ‘September’ p. 270 |
Augustus: ‘Meerkoet, kluut en gors’ p. 271 |
Oktober: ‘Hij is een groter dichter’ p. 272 |
In memoriam patris - november: ‘Ik dacht’ pp. 273-274 |
|
|
|
VANANDEROYE, William
|
|
VANSTREELS, Miel
Zes gedichten, 5, pp. 372-377
‘het wintert weer’ p. 372 |
‘hij worstelt met zijn gewrichten’ p. 373 |
‘nu ze iets van dood in hem’ p. 374 |
‘de wereld is een rotzooi’ p. 375 |
‘tussen woede & verdriet’ p. 376 |
‘'t wordt weer warmte zoeken’ p. 377 |
|
|
|
WAARSENBURG, Hans van de
Drie gedichten, 7, pp. 542-544
‘De langzaam leeglopende stad’ p. 542 |
‘Het is een steen oppakken’ p. 543 |
‘In bitter avondlicht lijkt het’ p. 544 |
|
|
| |
| |
| |
II. Proza
BARTELS, Rob
|
|
BEURSKENS, Huub
Het geknakte pantser, 4, pp. 275-278 |
|
|
FRATEUR, Ludo
Robotfoto van Lien, 5, pp. 353-371 |
|
|
GEERAERTS, Jef
Fragment uit Gangreen 4 (Het zevende zegel), 7, pp. 529-541 |
|
|
INSINGEL, Mark
Gezwel van wortels, 10, pp. 839-874 |
|
|
JONCKHEERE, Karel
Een dertigjarige vrede later, 7, pp. 545-561 |
|
|
LAUWENS, Willy
|
|
LONDERSELE, Roel Richelieu van
|
|
PLEYSIER, Leo
De razernij der winderige dagen. Aantekeningen, 5, pp. 396-403 |
|
|
RITZERFELD, J.
Het dekor (fragment uit: De paardendief), 4, pp. 265-269 |
|
|
VACHER, Robert
Het zout der aarde, 10, pp. 793-816 |
|
|
VIOLETTE, Geo de la
Vaarwel liefste, 7, pp. 600-605 |
|
|
VLAMINCK, Erik
|
| |
ADE, Georges
Walravens weg *, 2, pp. 160-166
Beschouwingen, n.a.v. van Walravens weg (Restant, V, 1976, 2-3-4), en het herlezen van diens Verzameld werk, over het huidig klimaat in onze letteren |
|
|
| |
| |
Iets zeggen is geen kunst *, 4, pp. 340-347
Over communicatie en de Kreatiefnummers (X, 1976, 3 en 4): Jan Emiel Daele, 20 jaar literatuur op de Vlaamse televisie |
Bertold Brechtnummer |
|
|
Tijdgeschriften, 8, pp. 694-700
O.a. over Raster (dat opnieuw verschijnt), Heibel (met nieuwe redactie), Humo, pp. 694-696 |
‘De derde werkelijkheid’ of de autonome realiteit van de literatuur, pp. 697-698 |
‘Montage’ of J.F. Vogelaar, D. Robberechts, L. van Marissing, H. Verdaasdonk, Het mes in het beeld, en andere verhalen, pp. 698-699 |
|
|
|
BOENDERS, Frans & DOSOGNE, Ludo
Het teken van de nieuwe vrede. Het laatste gesprek met Ernst Bloch, 8, pp. 617-635
Het interview, op 5 oktober 1977 uitgezonden over B.R.T.-3, is vertaald door Leonard Nolens |
|
|
|
DEMAN, Jean
11 gedichten int vierkant. Een poweties essee, 6, pp. 518-528
‘Wat oorspronkelijk een essee had willen zijn over de powezie van Denis Roche groeit uit tot een reeks gedichten waarin ik de methode beproef. L'écriture poétique...’ (p. 522) |
|
|
|
HEITE, H.R.
Sybren Polet: ‘Een goed schrijver leert het nooit’, 8, pp. 657-684
Deel van een interview uit 1973 over Polets prozawerk en schrijftechniek, en waarvoor de ondervraagde ‘een aantal van de onderwerpen ... schriftelijk verder uitgewerkt heeft’ |
|
|
|
INSINGEL, Mark
Begeleidende verschijnselen, 1, pp. 61-68
Over het traditionele en het avantgardistische kunstwerk. ‘We staan hier voor de paradox dat kunst ... gemakkelijker wordt genoten wanneer ze binnen de spelregels (de gemeenplaats) blijft, anders gezegd wanneer ze minder authentiek is’ (p. 66) |
|
|
|
JESPERS, Henri-Floris
De Arkprijs 1977, 5, pp. 418-420
Hulde aan Freddy de Vree n.a.v. de toekenning van de Arkprijs 1977 voor ‘Steden en sentimenten’ |
|
|
‘In welke wind overwinteren de gestes van mijn weemoed’ *, 5, pp. 428-437
Over het werk van Nic van Bruggen |
|
|
Aantekeningen over manierisme en nieuwe romantiek *, 7, pp. 609-615
1. | Beschouwingen n.a.v. Hugo Brems, De Zuidnederlandse poëzie sinds 1970 (Streven, 1977, pp. 632-639) en Daar komen de tachtigers al aan (Yang, 1977, nr. 73, pp. 7-14), pp. 609-612 |
2. | Over de Dimensie-groep die zich ‘als monopoliserende vaandeldrager van de nieuwe romantiek aanbiedt’ pp. 613-615 |
|
|
| |
| |
JONG, Martien J.G. de
Kritische warande der kritici (III), 2, pp. 141-155
‘Met de voornamelijk “sociologisch” georiënteerde critici hebben sommige essayisten die ik “vrije interpreten” noem, gemeen dat ze het literaire werk in verband zien met de buitentalige wereld en eventueel ook met maatschappelijke gegevens’ |
Tot die ‘vrije interpreten’ rekent hij o.a. Paul de Wispelaere met onmiskenbare voorlopers en verwanten als o.a. Piet van Aken, Hedwig Speliers, Maurice Gilliams, Willy Roggeman en R.A. Cornets de Groot |
|
|
Kritische warande der kritici (IV), 4, pp. 319-336
Over literair-historische critici als daar zijn: Gerard Knuvelder, R.F. Lissens, W.L.M.E. van Leeuwen, F.W. van Heerikhuizen, Anthonie Donker, Anton van Duinkerken, Garmt Stuiveling, C.J. Kelk, Ben Stroman, Marnix Gijsen, André Demedts |
Over de studie van de koloniale en postkoloniale letterkunde, o.a. door Rob Nieuwenhuys, Cola Debrot en Aldert Walrecht voor Nederland, en Arthur Verthé en Bernard Henry voor Vlaanderen |
|
|
|
MACKEN, Lieve
‘Een geur van hoger honing / verbitterde de bloemen’. Informatie over de Amerikaanse dichteres Sylvia Plath *, 1, pp. 71-81 |
|
|
MEEWIS, Wim
Dadaïsme en contingentie, 4, pp. 283-311 - Zie ook Bijzonder nr. 3
4. | Arp en zijn werk, pp. 283-291 |
5. | Berlijn, Keulen, Hannover, pp. 291-305 |
| R. Hausmann en R. Huelsenbeck, Max Ernst, Kurt Schwitters |
6. | Parijs. Einde van Dada. Besluit, pp. 305-308 |
| ‘Bijzonder duidelijk komt tot uiting dat Dada eerst en vooral een woedend-anarchistisch streven was: er moest iets worden afgeschud en bij dat afschudden werd goed gevoeld dat al wat nog zou overblijven zich als het bevrijdende toeval zou aandienen’ (p. 308) |
|
|
Het toeval in de surrealistische sfeer (fragment), 7, pp. 564-599
Hoofdzakelijk over André Breton, het automatisch schrijven en de kritiek erop |
|
|
|
MENNO, M.H.
Spontaneïteit en experiment bij Cobra, 1, pp. 32-54 |
|
|
MICHIELS, Ivo
Maurice Gilliams en Antwerpen, 5, pp. 406-417
‘een onderzoek naar aard en herkomst van afstoting respectievelijk aantrekking’ van Antwerpen in Gilliams' werk |
|
|
|
NOTE. Joris
Op zoek naar de kleinburger, 2, p. 100-123
Over Lidy van Marissing, De omgekeerde wereld. Leesboek voor de middengroepen en Johnnie Verstraete, Maria een vrouw van deze tijd, uit literair-maatschappelijk standpunt |
|
|
| |
| |
OOSTVOGELS, Joe
Een voorbeeld van functioneel schrijven: W.F. Hermans' vaderproblematiek, 10, pp. 821-838
Het toetsen van de definitie van de ‘klassieke roman als “een roman waarin alles wat gebeurt en alles wat beschreven wordt, doelgericht is” aan één belangrijk thema in Hermans’ oeuvre: de vaderproblematiek |
|
|
|
PAY, Luc
Het claustrofobische woord. Interpretatieve opmerkingen bij Michel Bartosiks dichtbundel ‘Linguïstiek’ *, 2, pp. 166-171 |
|
|
ROOY, Wim van
De Bom-Vermeylen: hun relatie tot Pol de Mont voor de oprichting van ‘Van Nu en Straks’, 5, pp. 378-390
Met een onuitgegeven tekst van Em. de Bom, d.d. 18/19 mei 1947: Herinnering aan Gust Vermeylen. Onze verhouding tot Pol de Mont. Ons bezoek in zijn woning te Antwerpen in 1892, bij het aanstaand verschijnen van ‘Van Nu en Straks’ (pp. 390-392) |
|
|
|
VERCKENS, Jan Piet
Het paradigmaties sintagme. Beschouwingen over struktuur, tema en personage in Vijand gevraagd, van Jacq Firmin Vogelaar, 8, pp. 685-694 |
|
|
VOS, Luk de
Tijd en utopie: varianten en hun verklaring *, 10, pp. 875-880
Aanvulling op Fr. Cromphout, Van Plato tot Marcuse: Begin en einde van de utopie (Restant, IV, 1975, 4, pp. 134-142), wat ‘de marksistiese utopie-opbouw (Marx, Marcuse) enerzijds, het platoniese en gekristianizeerde beeld anderzijds’ betreft |
|
|
|
VREE, Freddy de
[De Arkprijs 1977. Dankwoord], 5, pp. 421-423 |
|
|
WESSELO, J.J.
Dagen. [Dagboeknotities], 1, pp. 23-31 |
|
Reisaantekeningen *
XIII. | [Pierre H. Dubois, De verleiding van Gogol], 1, pp. 82-88 |
XIV. | [J. Bernlef, De man in het midden], 4, pp. 347-352 |
XV. | [F.B. Motz, Dood weermiddel], 5, pp. 437-440 |
|
|
[Manteau] Marginaal [reeks] *, 2, pp. 171-176
1. | Jef Geeraerts, De heilige kruisvaart |
2. | Paul de Wispelaere, Een dag op het land |
3. | Lodewijk van Deyssel, De heer dr. Alberdingk Thijm laat vragen ... verzameld door Harry M.G. Prick |
4. | Boris Vian, De figurant |
5. | Hugo Raes, Brandstichting tegen de tijd. Inl. Eddy van Vliet |
6. | Harry Mulisch, Het ironische van de ironie |
|
|
| |
| |
WISPELAERE, Paul de
[De betekenis van Johan Daisne en Louis Paul Boon voor de Nederlandse letteren], 5, pp. 423-427
N.a.v. hun 65ste verjaardag |
|
|
Omtrent Sybren Polets roman ‘De sirkelbewoners’, 8, pp. 635-656 |
|
| |
Bijzondere nummers
[Een ogenblik avant-garde]
(nr. 3, pp. 177-264)
Samenstelling: Wim Meewis en Ivo Michiels
BEURSKENS, Huub
Primitief, pp. 217-218
Masker: ‘uit oerwoud hout en dan nog eens’ p. 217 |
Venus/Willendorf: ‘gebaarloos dus amper pornografies’ p. 217 |
Grotschildering: ‘weerbarstig met fakkels de rots te lijf’ pp. 217-218 |
Venus/Lespugue: ‘würm voert ijzig bewind, maar niet bestand’ p. 218 |
Gravering: ‘hoort hij het dreunen van mammoet op de vlakte?’ p. 218 |
Artefakten: ‘van vuursteenknollen spatten splinters’ p. 218 |
|
|
Farao en de statiese lyriek, pp. 260-264
N.a.v. Willy Roggemans bundel ‘Alef/Farao waaruit enkele gedichten zijn gepubliceerd in Dietsche Warande en Belfort (CXXI, 1976, pp. 746-751) en in dit nummer van het N.V.T., die ‘qua thematiek sterk (wortelen) in geschiedenis en mythologie van het Oude Egypte’ |
|
|
|
CLEMENT, Jan
Ludwig II, koning van Beieren, pp. 240-243 |
|
|
DEMAN, Jean
Lucebert & Co, N.V., pp. 179-184
‘Het kankergezwel dat reeds sinds jaR’ |
|
|
|
MEEWIS, Wim
Dadaïsme en contingentie, pp. 185-216
1. | Het dadaïsme vrij ruim opgevat, pp. 185-186 |
2. | Marcel Duchamp als pre- en proto-dadaïst, pp. 186-203 |
3. | Figuren en ideeën van de Zürichse groep en zijn uitlopers, pp. 203-215 |
| Hoofdzakelijk over Tzara |
|
|
|
MICHIELS, Ivo
Jef Verheyen, schilder. Ook een verhaal, pp. 244-254 |
|
|
ROGGEMAN, Willy
Zes gedichten uit ‘Alef/Farao’ (1968-1969), pp. 255-259
Vogeljacht met werphout (muurschildering in Thebaans graf), p. 255 |
‘Pastelblauw is het presto’ |
Nefertiti, winters: ‘Haar handen krokusstampers’ p. 256 |
Achnaton: ‘Het lichaam’ p. 257 |
Teje (10,5 cm): ‘Voedt mergsap de ebbenhoutweer’ p. 258 |
|
|
| |
| |
Farao: ‘Landschap verkoolde’ p. 258 |
Schaduw over El Amarna. Nefertiti spreekt, p. 259 |
‘Het lichaam zilveren schrijfstiften’ |
|
|
|
VANSTREELS, Miel
Ergens, p. 231
Probabiliteitsspelletje in menselijke relaties |
|
|
|
VERHEYEN, Jef
Teksten en schetsen, pp. 232-239 - Met ill. |
|
|
VOGELAAR, Jacq Firmin
|
| |
Pentapoësis
(nr. 6, pp. 475-497)
Met tekening (p. 475) en inleiding (p. 476) door Georges Adé Vijf redacteurs van Impuls hebben ‘een manifestatie van de poëzie’, ‘Pentapoësis’ geheten, gerealiseerd. Een gedicht van elk dichter werd gevolgd door een variante erop, door de vier anderen’.
Deze publikatie legt meteen ‘een definitieve versie van de gedichten’ vast. De gedichten worden voorafgegaan door ‘enkele beweringen van de dichters omtrent poëzie’ aansluitend bij het Impuls-manifest (Impuls, VI, 1975, 1):
Wilfried Adams, p. 477
Michel Bartosik, p. 478
Roger M.J. de Neef, pp. 478-479
Marcel Obiak, pp. 479-480
Jan Struelens, pp. 480-481
| |
Gedichten
11. | Wilfried Adams
‘Ik zwijg niet meer, met jou begint’ |
|
12. | Michel Bartosik
Begrafenis: ‘Wij spreken in reutels, pp. 482-483 |
|
13. | Roger M.J. de Neef
‘Verblijvend achter je voorhoofd’ pp. 483-484 |
|
14. | Marcel Obiak
‘blauwer dit azuur dan ooit die blaue stunde...’ p. 484 |
|
15. | Jan Struelens
Wake: ‘Tegen hen die de schoonheid van het kaf voor het eetbare inruilen’ pp. 484-485 |
|
| |
21. | Michel Bartosik
Stemvork: ‘De wervels dichtgevouwen’ p. 485 |
|
22. | Roger M.J. de Neef
‘Van de beweging herken ik het afscheid’ pp. 485-486 |
|
| |
| |
23. | Marcel Obiak
‘in doorluchtig aanjagen van leegte’ p. 486 |
|
24. | Jan Struelens
Stemvork, pp. 486-487
1. | Ossatur: ‘Uit chrysalithische lagen’ |
2. | Stemvork in milieu: ‘Het drijfzand en de kussens sla’ |
3. | Oogst: ‘U roepen!’ |
4. | Stemvorken: ‘In tweelingszinken van oogst en’ |
|
|
25. | Wilfried Adams
‘Gij ontbreekt mij, gij ligt’ p. 487 |
|
| |
31. | Roger M.J. de Neef
‘Avondroos, Gestorven Getal’ p. 488 |
|
32. | Marcel Obiak
‘onbestaanbaar drassig is deze overgang’ pp. 488-489 |
|
33. | Jan Struelens
Gestorven Getal: ‘Met in mijn mond een dubbele doornenkroon van tanden’ p. 489 |
|
34. | Wilfried Adams
‘En alle huizen die mij hebben verlaten’ p. 490 |
|
35. | Michel Bartosik
Boegbeelden voor het niets: ‘Hersenen’ pp. 490-491 |
|
41. | Marcel Obiak
‘niemand! geenszins odysseus’ p. 491 |
|
42. | Jan Struelens
Melencolia: ‘Op mijn traag draaiende molensteen’ pp. 491-492 |
|
43. | Wilfried Adams
‘Geenszins. De dood die in holten hoereerde’ p. 492 |
|
44. | Michel Bartosik
Het offerbraaksel: ‘Het bot stileert het vlees’ p. 493 |
|
45. | Roger M.J. de Neef
‘Dood, nooit eindigende vermomming’ pp. 493-494 |
|
| |
51. | Jan Struelens
1. | ‘Wader, aarde zet zich om in ogen’ p. 494 |
2. | ‘Met de jaren slijpt zij haar potlood in zijn zilveren oor’ pp. 494-495 |
3. | Worp. ‘Mémorial!’: ‘Een nog jonge man naderde haar, hij had een fles en’ p. 495 |
|
52. | Wilfried Adams
‘Jij die haar de ogen, de lippen opent: ‘Oorlog’ pp. 495-496 |
|
53. | Michel Bartosik
Hoofdstuk 11 / Orpheus bij de Sirenen: ‘De laatste obool onder de tong’ p. 496 |
|
54. | Roger M.J. de Neef
‘Van deze vergelijking de gelijkenis’ p. 497 |
|
55. | Marcel Obiak
‘ionisch water staat brak en ontluisterd...’ p. 497 |
|
| |
| |
| |
Pink Poets
Ter gelegenheid van het eerste lustrum
(nr. 9, pp. 705-792)
Met een Inleiding (p. 705) door Henri-Floris Jespers
‘Dit nummer bevat dan ook uitsluitend bijdragen van leden van dit genootschap, en weerspiegelt aldus de verscheidenheid van zijn samenstelling’ |
|
| |
Scheppend werk
BRUGGEN, Nic van
Litanie, pp. 717-722
1. | ‘Je voetstap zal ik kussen, ontelbaar aan’ p. 717 |
2. | ‘Met een mes zal ik je tekens in mij snijden’ p. 717 |
3. | ‘In de lakens waarin ik sliep zal ik mij’ p. 718 |
4. | ‘Mijn alkohol zal ik verbranden tot wierook’ p. 718 |
5. | ‘Ik zal schaamte zijn als ik droef ben, maar’ p. 719 |
6. | ‘Als een plek vol zon, zo zal ik mijn hand op’ p. 719 |
7. | ‘Ik zal een affiche tekenen met alleen je naam’ p. 720 |
8. | ‘Je opmaak zal ik zijn, tot aan de binnenkant’ p. 720 |
9. | ‘Je lichaam zal ik grenzeloos bewonen als de’ p. 721 |
10. | ‘Ik zal omhullen met de machtige mantels’ p. 721 |
11. | ‘In de tuin waarin ik knielde om de kus die’ p. 722 |
12. | ‘Nabij zal ik zijn als een handvol waarheid’ p. 722 |
|
|
|
CONRAD, Patrick
Far from gin, jazz & gasoline, pp. 712-716
1. | ‘Terwijl ik hier zo diep reeds in het dal van de dood’ p. 712 |
2. | ‘Dit is mijn tijdelijke tuin, een tuin’ p. 712 |
3. | ‘Dagen als volmaakte kringen in de tijd’ p. 713 |
4. | ‘Onder het stof van verre vergane legers’ p. 713 |
5. | ‘Verscholen immers in de schande van hun schouwspel’ p. 714 |
6. | ‘Droogte, gespannen als een koepel’ p. 714 |
7. | ‘De liefde om de liefde’ p. 715 |
8. | ‘Ergens, vlakbij de eenvoud, ontcijfer ik’ p. 715 |
9. | ‘Vreemdeling in deze oeroude droogte en’ p. 716 |
|
|
|
JESPERS, Henri-Floris
De imperiale gedachte, pp. 726-729
‘De imperiale gedachte verkwijnt’ |
|
|
|
JONCKHEERE, Karel
Twee nachten per etmaal, p. 764
|
Op zoek naar weidechampignons, p. 765
‘Ik pluk geen enkel eetbaar tema meer. De aarde’ |
|
|
|
SZUKALSKI, Albert
|
|
VAES, Guy
Edimbourg en avril, pp. 786-787
‘Précipité d'orage sibilante cité’ |
|
|
| |
| |
VELDEN, Renier van der
Landschappen (fragment), [partituur], pp. 777-781 |
|
| |
Kritische bijdragen
ADE, Georges
Peter en het lied, pp. 741-746
Commentaar bij de gelijknamige tekst van Sofie Adé (pp. 740-741) |
|
|
|
BARTOSIK, Michel
Jacques Hamelink en het gamma van de nacht, pp. 730-739
Over diens poetica en thematiek |
|
|
Jan de Roek *, pp. 791-792
Over diens bundel Jeunesse dorée |
|
|
|
BECKERS, Walter
Pink kom saumon d'ou? Uitverkoren titel door Walter Beckers (die zijn uitverkoren Pink-zalm-auteur, Louis Redig als primeur in het N.V.T. voorstelt), pp. 788-790 |
|
|
BEUKELAERS, François
Toespraak gehouden tijdens het bezoek van de Praagse toneelschool aan de Studio Herman Teirlinck, pp. 759-763
‘Soyons conscients, chers amis, comédiens, que nous nous mouvons toujours dans l'espace, que nous nous bougeons toujours parmi des semblables, les hommes. Jamais notre art a été aussi important, jamais il ne s'est aussi bien porté que maintenant’ (p. 762) |
|
|
|
BRUGGEN, Nic van
Uit het dagboek van een Pink Poet, p. 791
Wedervaren met zijn gedicht ‘Litanie’ |
|
|
|
HOCKE, Gustav René
Allein in Assisi, pp. 782-785 |
|
|
OUKHOW, Michel
Het verbrande testament, pp. 748-758
Inleiding tot herinneringen die verder uitgewerkt zullen worden |
|
|
|
PERNATH, Hugues C.
Zes vriendelijke dagen bij ‘De Vijanden’, pp. 706-710
Dagboeknotities (25 februari-3 maart 1967) over het verfilmen van De vijanden van en door Hugo Claus |
|
|
|
SNOEK, Paul
Soldatenbrieven, pp. 723-725 - facs.
Brieven aan H.C. Pernath d.d. 17 nov. 1957, 31 juli 1957, 10 aug. 1958 |
|
|
|
VREE, Paul de
Hendrik Marsman en het modernisme, pp. 766-776
Met een brief d.d. 18.11.'25 in facs. (p. 766) |
Over Marsmans verhouding tegenover het modernisme uitgaande van de briefwisseling tussen Jozef Peeters en Marsman betreffende medewerking aan De Driehoek |
|
|
|
-
voetnoot1
- Waaronder twee bijzondere nummers: nr. 3 = [Een ogenblik avantgarde] (titel ons medegedeeld door Ivo Michiels); nr. 9 = [Ter gelegenheid van het eerste lustrum van de Pink Poets] en een bijzonder gedeelte ‘Pentapoësis’ in nr. 6
-
voetnoot1
- De titels met een * behoren tot de rubriek: Reflex
|