| |
| |
| |
Maatstaf
Opgericht in 1952
Redaktie: Mensje van Keulen, Gerrit Komrij, William D. Kuik, Martin Ros, Theo Sontrop
Redaktie-adres: Singel 262, Amsterdam
Uitgever: De Arbeiderspers, Amsterdam
Jrg. XXII, |
nr. 1: |
januari 1974, 64 pp. |
|
nr. 2-3: |
februari-maart, 116 p. |
|
nr. 4: |
april, 64 pp. |
|
nr. 5: |
mei, 72 pp. |
|
nr. 6: |
juni, 72 pp. |
|
nr. 7: |
juli, 72 pp. |
|
nr. 8-9: |
augustus-september, 116 pp. |
|
nr. 10: |
oktober, 72 pp. |
|
nr. 11: |
november, 80 pp. |
|
nr. 12: |
december, 80 pp. |
| |
I. Poëzie
BASART, R.A.
Gedichten, 7, pp. 53-54
Nacht in het gasthuis: ‘Uit dromen dat je wakker wordt’ p. 53 |
De vreemdeling zeker: ‘Geen donk're nacht maar late middag’ p. 53 |
Zelfportret als hond: ‘De hond heeft geen nut’ p. 54 |
Mater Dolorosa: ‘Alle dagen voer een slof vol tranen’ p. 54 |
|
|
|
BERG, Arie van den
Elegast, een elegie, 4, p. 5
‘Gids van farao, een gast van elders’ |
|
|
Uilen, 5, pp. 17-18
‘Die spotte met de lessen van de oude rot’ p. 17 |
‘Maar hoe kijkt bij ontij een rat in den blinde’ p. 17 |
‘Onheilsbode, kat met vleugels, wie het kuiken’ p. 18 |
|
|
Theotrauma, 11, p. 12
|
|
|
BUDDINGH', C.
Ietwat somber gedicht, dat begon als een ode aan de merel, 10, pp. 25-26
‘In mijn jonge jaren was je een rara avis’ |
|
|
|
CASPERS, Enne
Nog een pagina uit het echecboek, 2-3, p. 74
‘Die avond dat ik met haar in 't café zat’ |
|
|
| |
| |
Gedichten, 4, pp. 24-25
Doet lijden, zeker, maar leidt soms ook tot: ‘We zaten in het rechterlijk optrekje’ p. 24 |
De vrolijke keer op keerzijde: ‘Een monseigneur, die Zwartkruis heet!’ pp. 24-25 |
En zoiets gebeurt gewoon, zoiets gebéúrt: ‘Als 'k jarig was bakte mijn moeder 'n broeder’ p. 25 |
|
|
|
DALENOORD, F.G.
De troubadour, 10, pp. 49-50
‘Waarom zingt, onhoudbaar, de dichter’ |
|
|
|
ELBURG, Jan
Huiselijk leven, 11, pp. 9-12
Rijst op jongelingen gordt aan het zwaard: ‘Dat het begrip rusteloos was’ p. 9 |
Toezien dat het valt: ‘Als een langzame zwengel’ pp. 9-10 |
Het was in de nacht van de staking: ‘Late bus dreunde langere’ p. 10 |
Late aanloop: ‘Zij komen omdat zij vrezen’ pp. 10-11 |
Bouwjaar '19: ‘Soms ook: opeens’ pp. 11-12 |
|
|
|
EVENHUIS, Eddy
Ondergang, 1, p. 44
‘Een huis van zo'n vijftig jaar’ |
|
|
Gedichten, 5, pp. 48-49
Laat voorjaar: ‘Het is genoeg. De eerste vlagen’ p. 48 |
Hymne aan de nacht: ‘Dit zijn de uren van de zuster nacht’ p. 49 |
|
|
Gedichten, 6, pp. 48-56
Aan de grens: ‘De lucht is hoog het is bladstil’ p. 48 |
Het gebeurt: ‘Ik vrees dat je weggaat’ p. 49 |
Laatste vrijplaats: ‘Een oude eendekooi op een middag’ p. 50 |
In de caravan: ‘Drie weken, vier weken, vijf weken’ p. 51 |
In het motel: ‘In het motel stond een vaasje’ p. 51 |
Inslag: ‘Dertig jaar in het vak’ p. 52 |
Na twee maanden...: ‘Na twee maanden was je terug’ p. 53 |
Messalina's einde: ‘Haar huid was gepolijst’ pp. 54-56 |
|
|
|
GELDERBLOM, Arie
1001 verhalen onzichtbaar, 4, p. 54
‘onzichtbaar wordt een lijden tot lente gemaakt’ |
|
Suicide is painless, 4, p. 55
‘dat een mens soms lacht om droevige dingen’ |
|
|
Gedichten, 5, pp. 35-37
Wachtend: ‘hij was het wachten beu op wat’ p. 35 |
Angsten: ‘angsten bestormden hem ze kenden’ p. 36 |
Uitzicht op het park: ‘terwijl er niemand is dan jij’ p. 36 |
Tante Cissy: ‘tante cissy is 67, heeft kanker’ p. 37 |
|
|
Gedichten, 8-9, pp. 80-81
De verkeerde wereld (1): ‘de telefoon ging en rinkelde opnieuw’ p. 80 |
In den vreemde: ‘ze waren weer een avond bij elkaar’ p. 81 |
|
|
| |
| |
GRAFTDIJK, T.
Huiskamerschetsen, 1, pp. 42-43
‘Dat de hond iets verkeerds heeft gegeten’ p. 42 |
‘Ja, dat was schrikken, voorzeker’ pp. 42-43 |
‘Hier trekt een fruitvlieg zijn banen’ p. 43 |
|
|
|
GUéPIN, J.P.
Bij de begrafenis van Chris van Geel, 6, pp. 69
‘Chris dacht niet aan zijn dood’ |
|
|
Waarheen?, 8-9, p. 65
‘De bergbeek in zijn bedding’ |
|
Het reisverhaal, 8-9, pp. 79-80
‘Thuiskomen is geen uitkomst’ |
|
|
|
HARMSEN VAN BEEK, F.
LauwersOog, naar eigen Verzie, 11, pp. 36-39
‘God heeft z'n ogen overal’ |
|
|
|
HERMUS, Anton
Gedichten, 4, pp. 42-43
Het sterfhuis: ‘Eenvoudige landarbeider’ p. 42 |
Landlust: ‘Velerlei veldvogels te veld’ pp. 42-43 |
Salon Majella: ‘Men zit hier gans' middag’ p. 43 |
|
|
Gedichten, 8-9, pp. 8-10
Noordzee: ‘Schepen, roest en robbengraven’ p. 8 |
Stamvader: ‘Traag legt de roos in de navel’ p. 9 |
Windkracht: ‘Gelegen onder een wollen deken’ p. 9 |
Landschap aan de Lek: ‘Hoog huilt de wind om de kantelen’ p. 10 |
|
|
|
JOYCE & CO
T.S. Eliot, Het dode land. Vert.: Joyce & Co, 12, pp. 9-13 |
|
|
KAL, Jan
Gedichten, 4, pp. 14-15
Confessiones: ‘was je bij Kleef het laatste hokje kwijt’ p. 14 |
Jacques Perk & Buddy Holly: ‘de twee vernieuwers leefden even kort’ p. 15 |
De val van Icarus: ‘dit landschap wordt ontvouwd voor onze ogen’ p. 15 |
Proefkikker: ‘Toen ik de kop afknipte van de kikker’ p. 16 |
Superstar: ‘Als iemand mij een scherpe vraag zou stellen’ p. 16 |
|
|
Dichtertje, 8-9, p. 71
‘na wat mislukkingen werd ik poëet’ |
|
|
Drie verjaardagsgedichten, 10, pp. 11-12
Ellens' achttiende verjaardag: ‘'t Is achttien jaar geleden, lieve Ellen’ p. 11 |
Oma negentig: ‘Jarige oma, u bent vanzelfsprekend’ p. 12 |
Neeltje dertig: ‘Neeltje, ik las je allereerste werk’ p. 12 |
Vogelwikke, 10, p. 33 |
‘Kijk, zei Clazien, zie je dat paarse staan’ |
|
|
| |
| |
LANDHEER, Jo
Ontmoeting, 12, p. 49
‘Steeds zie ik weer die zomerdag herleven’ |
|
|
|
MEER, Ed van der
Snelheid, 2-3, p. 112
‘Tussen Amsterdam en Arnhem’ |
|
De rivier, 2-3, pp. 112-114
1. | ‘Het paard loopt’ p. 112 |
2. | ‘Een stenen brug’ p. 112 |
3. | ‘Waar de rivier’ pp. 112-113 |
4. | ‘Een koe’ p. 113 |
5. | ‘Als een koe drinkt’ p. 113 |
6. | ‘Een schip’ p. 113 |
7. | ‘De schipper’ p. 113 |
8. | ‘Het paard’ p. 114 |
|
|
|
OLM, Rob van
Een klein hondje rende in de richting, 7, p. 52 |
|
|
SIMPELAAR, Peter
Gedichten, 1, pp. 51-53
366: ‘Ik ben fantastisch’ pp. 51-52 |
369 etc.: ‘Een varken sjilpt niet’ pp. 52-53 |
|
|
|
STEEMERS, Wijnand
Gedichten, 7, pp. 57-58
Moeder en kind: ‘Zovaak als wij blaatten’ p. 57 |
Centaur: ‘Als hij met haar door de kamer walst’ p. 57 |
Stad in de morgen: ‘Een baby overstemt de haan’ p. 58 |
Spreekbuis: ‘Buiksprekers doen het zwijgen ertoe’ p. 58 |
|
|
|
TROLSKY, Tymen
Gedichten, 12, pp. 58-60
Liefdeslied: ‘Godin!, jij met je voorhoofd en hart van bakkeliet’ p. 58 |
Mijn eerste geur: ‘Ik had je aangeklampt als 'n verlopen bedelaar’ p. 58 |
Gruwelijk verfromfraaid: ‘Ik kan 'r zo van houden. Gruwelijk verfromfraaid’ p. 59 |
Kapotgebeten lijf: ‘Behoefte aan donker genot doet je benen trillen’ p. 60 |
Vele lichamen: ‘Hoe word ik door schoonheid schamel of rijk, verteerd!’ p. 60 |
|
|
|
WARREN, Hans
Gedichten, 2-3, pp. 43-45
Grafschrift voor François Gevert: ‘Wandelaar in deze rust beluisteren’ p. 43 |
Op een Bataks doodskistje: ‘Iedereen wordt geboeid’ p. 43 |
De nachtegaal: ‘Soms hoor ik zachtjes zingen voor het raam’ p. 43 |
Verzoek om ezelsoren: ‘Wat Midas aanraakte veranderde in goud’ p. 44 |
Mijn laatste hond: ‘Hij stond op de steiger toen ik wegvoer’ p. 44 |
Omgang met dieren: ‘Wanneer mijn slechtvalk’ p. 44 |
Het tapijt: ‘Op dit zachte, stille tapijt’ pp. 44-45 |
Laat bloemen uw tolk zijn: ‘Männertreu, zwoele orchis’ p. 45 |
|
|
| |
| |
Omgang met vogels, 7, pp. 18-22
Slechtvalk en duifGa naar voetnoot1: ‘Wanneer mijn slechtvalk’ p. 18 |
De koekoek: ‘De koekoek is de oudste herinnering’ p. 18 |
De kip: ‘De kippen gaf ik allemaal namen’ pp. 18-19 |
De rotslijster: ‘De rotslijster dankt zijn roem’ p. 19 |
De visarend: ‘Honderden guldens telt men stiekum neer’ p. 19 |
Het roodborstje: ‘Aan roodborstjes zou je een hekel krijgen’ p. 20 |
De blauwe reiger: ‘Holland op zijn smalst’ p. 20 |
De kluut: ‘De kluut is gemaakt voor weglaattechniek’ p. 20 |
De houtsnip: ‘De houtsnip betast ik’ p. 21 |
De Cetti's zanger: ‘Over de zang van de Cetti’ p. 21 |
De wielewaal: ‘Oriolus, Gele gouw, Gele wiewouw’ p. 21 |
De nachtegaal: ‘Tîo, tîo, tio, tio, tio, tio, tio, tix’ p. 22 |
De zwartkoptuinfluiter: ‘Eigenlijk al van mijn kindertijd’ p. 22 |
|
|
Gedichten, 10, pp. 47-48
Een liefdeslied: ‘Ik heb je geënt op het verleden’ pp. 47-48 |
Het moeras: ‘Ik wist, als jongen, een moeras’ p. 48 |
|
|
Gedichten, 11, pp. 55-57
De danser: ‘De belachelijkste minnaar’ p. 55 |
Natuurlijk: ‘Natuurlijk moest die jongen in het duin’ p. 56 |
Toeval: ‘Het wintert in Pompeï. De tijd’ p. 56 |
Dichters anno 1945: ‘Soms zie ik ze nog gaan’ p. 57 |
Emancipatie: ‘Uit het gehucht’ p. 57 |
|
|
|
WASKOWSKY, Riekus
Gedichten, 2-3, p. 83
Kunstenaarssociëteit: ‘Laatst dacht ik, is dat nou een schrijver’ |
Het oude westen: ‘Wrang hoor, als ze je roze telefoon weghalen’ |
|
|
|
WATERMAN, Jacques
Gedichten, 10, pp. 23-24
Levensveer: ‘Pas, toen ik over groene velden liep’ p. 23 |
( ): ‘In 't restaurant De Zalm & De Kat’ p. 24 |
Het jachthuis: ‘Wanneer mijn gevoelens terzij geschoven zijn’ p. 24 |
|
|
|
WEELY, Hans van
Gedichten, 2-3, pp. 82-83
Oma P., een oude frouw: ‘Ze loopt wankel op pantoffels soms’ p. 82 |
Aan het klavier: ‘Alles is weer vanouds, de pendule tikt’ p. 82-83 |
|
|
|
ZUIDERENT, Ad
Gedroomd wielrijden, 1, p. 10
‘Met begeleiding van Kathleen Ferrier gehoord’ |
|
|
| |
II. Proza
AMERONGEN-VAN STRATEN, C.E. van
Karlheinz Deschner, Kerkelijke belasting voor Mynarek? |
Vert.: C.E. van Amerongen-van Straten, 1, pp. 6-9 |
|
|
APPEL, René
Geen gezicht, 11, pp. 70-73 |
|
| |
| |
ARENDS, Jan
Drie verhalen, 5, pp. 50-56 |
|
|
BOON, Louis Paul
Verscheurd jeugdportret, 12, pp. 50-57
Fragment uit te verschijnen boek |
|
|
|
BUDDINGH', C.
Belofte maakt schuld, 8-9, pp. 30-39 |
|
Krijn kan weer pissen, 10, pp. 13-22 |
|
|
CHARLES, J.B.
Waarom daarom, 4, pp. 56-64; 8-9, pp. 99-103; 10, pp. 56-65 |
|
|
DESCHNER, Karlheinz
Mord in Rom, 6, pp. 57-61 |
|
|
DUYNS, Cherry & JONG, Eelke de
Thea rides again (1); (2), 11, pp. 21-28; 12, pp. 14-24 |
|
|
GRAFTDIJK, T.
Peter Handke, Het proces (voor Franz K.). Vert.: T. Graftdijk, 5, pp. 9-16 |
|
|
HAAN, Jacques den
Talking shop, 1, pp. 60-64; 7, pp. 69-72; 10, pp. 66-70 |
|
|
HARMSEN VAN BEEK, F.
De Mankeerselen aan het Privaat (Een liefdesgeschiedenis), 2-3, pp. 25-26 |
|
Het sprokkeltje van duizendpoot, 4, pp. 6-7 |
|
|
HARTEN, Jaap
De groeten aan Truman Capote, 25 jaar na Other voices, other rooms, 2-3, pp. 6-9 |
|
|
KARS, Theo
Aantekeningen, 2-3, pp. 27-28 |
|
|
KEULEN, Mensje van
Fragment (3); (4 en slot), 5, pp. 57-59; 6, pp. 27-31 |
|
|
LOESBERG, Robert
|
|
PLOMP, Hans
Oosterse nachten, 7, pp. 31-39 |
|
|
PORTNOY, Ethel
1869: A new tale of Sherlock Holmes, 5, pp. 38-47 |
|
| |
| |
ROMIJN MEIJER, Henk
De prijs per vel, 4 pp. 26-31 |
|
|
SABARTE BELANCORTU, Mariolein
José Donoso, Deze plaats is overal. Vert.: Mariolein Sabarte Belancortu, 1, pp. 54-59 |
|
|
SANTEN, Sal
Een geintje, 2-3, pp. 29-33 |
|
Ontmoeting, 6, pp. 22-26 |
|
Kinderdief, 8-9, pp. 25-29 |
|
Sallie wegloop, 11, pp. 63-69 |
|
|
SIEBELINK, Jan
Huysmans rides again, 8-9, pp. 82-88 |
|
|
SOCIN, Fauste
Brief uit Venetië, 1, pp. 1-5 |
|
|
TIMMER, Charles B.
I.S. Toergenjev, De terechtstelling van Troppmann. Vert.: Charles B. Timmer, 6, pp. 6-21 |
|
|
TREVANIAN
|
|
UYL, Bob den
Donker Spanje, 12, pp. 62-69 |
|
|
VELDEN, Ben van der
Ik, Pierre Rivière, moordenaar van mijn moeder, mijn zuster en mijn broer, 7, pp. 62-64 |
|
|
VIANEN, Bea
Sabaanse vogels, 8-9, pp. 72-78 |
|
|
WASKOWSKY, Riekus
De oude Vallejo, 7, pp. 23-24 |
|
|
WILLEMSEN, A.
Dalton Trevisan, Zeven verhalen. Vert.: A. Willemsen, 7, pp. 1-13
Soep, pp. 1-2 |
Joao Nicolau, pp. 2-4 |
Een kaars voor Dario, pp. 4-6 |
Twee koninginnetjes, pp. 6-7 |
Mijn grootvader, pp. 7-8 |
De koning der aarde, pp. 8-10 |
De dode in de zitkamer, pp. 10-13 |
|
|
| |
| |
| |
AMERONGEN-VAN STRATEN, C.E. van
Karlheinz Deschner, Christendom en seksualiteit. Vert.: C.E. van Amerongen-van Straten, 2-3, pp. 10-24 |
|
|
BELINFANTE, A.D.
De inkomensnivellering als politieke utopie, 8-9, pp. 1-7 |
|
|
BERG, Arie van den
Orakeltaal of prietpraat, 2-3, pp. 91-97
Over het afwijkende taalgebruik in poëzie, uitgaande van een opstel van Gerard Diels uit Het ongerijmde (1952) |
|
|
|
BESTEN, Ad den
Brief aan de redactie *, 5, p. 72
Reactie op De plastic zak (XXI, 1973, 7-8, pp. 96-100) |
|
|
|
BOON, Louis Paul
Over mijn beeldhouwwerken, 2-3, p. 48 en pp. 61-67 - Met ill. |
|
|
BROEK, Kees van den
Rede bij de uitreiking van de Nijhoffprijs, 4, pp. 1-4
Dankwoord bij de uitreiking van de prijs toegekend voor zijn vertaling van Honderd jaar eenzaamheid van Garcia Marquez |
|
|
|
CONSTANDSE, Anton
Een provocerend pamflet, 2-3, pp. 34-42
Paul Lafargue, Le droit à la paresse (1883) |
|
|
|
DEELDER, J.A.
Brief aan de redactie *, 2-3, p. 115
N.a.v. het weglaten van zijn naam in een advertentie van Maatstaf |
|
|
|
DRöPPEL-WEINTRAUB, Gustave
Pepermuntjes (2), 2-3, pp. 46-47
Beschouwingen over reizen aan de hand van eigen boekenbezit |
|
|
|
DUKKER, Dolf en HOOFT, Peter C.
[Het boekenbal] *, 6, pp. 70-72 |
|
|
GREINER, Mechtilt Meijer
In gesprek met José Donoso, 10, pp. 51-55 |
|
|
GUéPIN, J.P.
De relativiteit van het nieuwe, 6, pp. 45-47 |
|
Je weet niet wat je ziet, 8-9, pp. 107-114
Over J. Berger, Ways of seeing |
|
|
| |
| |
HAAN, Jacques den
Talking shop, 2-3, pp. 104-111
|
|
Talking shop, 5, pp. 67-71
Over Evelyn Waugh en Cyril Connoly |
|
|
Talking shop, 11, pp. 74-80
Over A.L. Rowse, A Cornish childhood en A Cornishman in Oxford |
|
|
Talking shop. Een brievenboek van Alice B. Toklas, 12, pp. 77-80
Over Staying on alone. Letters of Alice B. Toklas |
|
|
|
HART, Martin
De glimwormen van Thomas Hardy, 8-9, pp. 89-98 |
|
Ethologische romans, 11, pp. 13-20
N.a.v. het werk van Anthony Trollope |
|
|
|
HERMANS, W.F.
Brief aan Martin Ros *, 10, pp. 71-72
Over W.F. Hermans medewerking aan Maatstaf |
|
|
|
HILLENIUS, D.
Bezwaren tegen een ethologische benadering van de mens, 4, pp. 17-23 |
|
|
INT, Ad
Artistieke en religieuze aspecten in het oeuvre van Alain Teister (42) *, 5, p. 24 en pp. 33-34 |
|
|
KARS, Theo
Anatole France en mevrouw Arman de Caillavet, 8-9, pp. 66-71 |
|
Het fetisjisme van Irina Ionesco, 12, p. 40 - Met ill. |
|
|
KOCH, Koen
Crisis in de Nederlandse politiek of crisis in de Nederlandse politicologische theorie?, 11, pp. 1-8.
N.a.v. J.Th.J. van den Berg en H.A.A. Mollema, Crisis in de Nederlandse politiek |
|
|
|
KOOMEN, Martin
Over Christopher Finch: The art of Walt Disney, 7, pp. 65-68 |
|
Verloren werelden, 12, pp. 70-76
Legenden over verloren werelden, o.a. over Atlantis |
|
|
| |
| |
KRUG, Peter
Nikolaj Zaboltskij en het nieuwe perspectief in de Sowjetliteratuur, 6, pp. 62-68 |
|
Wasily Rózanow, een Russische Nietzsche, 7, pp. 25-30 |
|
Nikolaj Fjodoroq en de Russische science-fiction, 12, pp. 1-8 |
|
|
KUIK, Wlliam D.
Thomas Rowlandson, 1, p. 32 en pp. 41-42 - Met ill. |
|
|
KUMMER, E.
De list van de roman, 4, pp. 44-47
Over Ch. Grivel, Production de l'intérêt romanesque |
|
|
|
KUNNAS, Tarmo
Ezra Pound and politics, 8-9, pp. 53-62 |
|
|
LEMM, Robert
Het ‘Indigenismo’ in de Latijns-Amerikaanse letterkunde, 2-3, pp. 84-90
‘Nu de doorbraak van de “nueva novela” in Europa een feit is moet er ook iets gezegd mogen worden over een aantal kopstukken van het grote, traditionele reservoir waaruit de modernen geput hebben’ |
|
|
|
LENNEP, G.L. van
Opmerkingen over muziek - nu eens niet vanuit de zaal, 4, pp. 48-53 |
|
|
LOUW, André van der
Over de subcultuur van toen: de AJC, 2-3, pp. 1-5
De AJC was de jeugdorganisatie van de SDAP, de socialistische partij van voor de oorlog |
|
|
|
MACDONALD, Ross
The writer as detective hero, 4, pp. 8-13 |
|
|
PEEREBOOM, Ed
In gesprek met Karel van het Reve, 5, pp. 60-66 |
|
|
PRICK, Harry G.M.
Woord vooraf, 1, pp. 45-47
Bij de hier (pp. 48-50) voor het eerst gepubliceerde tekst van Lodewijk van Deyssel: Vliegen: een der ergste plagen |
|
|
Bij de heruitgave van de eerste druk van Lodewijk van Deyssels Een liefde, 10, pp. 1-10 |
|
|
RAVEN, Wim
Ibn Dawoed, het lijden en sterven van een man van liefde, 2-3, pp. 68-73 |
|
| |
| |
Ernst Fischer, Lezing voor de Kafka-conferentie. Vert.: Wim Raven, 5, pp. 1-5
Over Kafka ‘die grote, onbegrijpelijke, revolterende schrijver, die wij marxisten al te lang aan de bourgeois-wereld hebben overgelaten’ |
|
|
|
ROOY, Max van
Erno Tromp, 6, p. 32 en pp. 41-44 - Met ill. |
|
|
ROS, Martin & ROMUN MEIJER, Henk
Een correspondentie over Kunnas' Ezra Pound and politics, 8-9, pp. 63-65
De bijdrage van Tarmo Kunnas is opgenomen pp. 53-62 |
|
|
|
ROSS, Leo
De stille kracht als kijkvoer, 8-9, pp. 11-23
N.a.v. de televisiebewerking van Louis Couperus' De stille kracht komt Ross tot de conclusie dat de bewerker de problemen en mogelijkheden van het t.v.-drama grenzeloos heeft onderschat en de literatuur mateloos heeft veracht |
|
|
|
RUITENBERG-DE WIT, A.F.
De afspraak in opspraak, 11, pp. 58-62
Over A. Roland Holsts De afspraak n.a.v. Jan van der Vegts De brekende spiegel |
|
|
|
SCHIPPERS, K.
De kastjes / objekten / (schaakbord)kollages en assemblages van C. Buddingh', 11, p. 40 en pp. 49-50 - Met ill. |
|
|
SILLEVIS, John
Portretten van Boldini, 8-9, p. 40 en pp. 49-52 - Met ill. |
|
Christiaan de Moor op zoek naar synthese, 10, p. 36 en pp. 45-46 - Met ill. |
|
|
SITNIAKOWSKI, I.
W.O.J. Nieuwenkamp, 4, p. 32 en p. 41 - Met ill. |
|
|
STAM, Arthur
Balans van een dictatuur, 2-3, pp. 75-81
A.B. Ulam, Stalin, the man and his era |
|
|
|
TIEGES. Wouter Donath
Kurt Tucholsky, B. Traven. Vert.: Wouter Donath Tieges, 11, pp. 30-35 |
|
|
TIMMER, Charles B.
Inleiding tot I.S. Toergenjev, De terechtstelling van Troppmann, 6, pp. 1-5 - Zie: Proza |
|
| |
| |
TROLSKY, Tymen
Ober, afrekenen!!!, 10, pp. 25-35
Afrekening met bijna alle dichters in Nederland; alleen Habakuk II de Balker, Rutger Kopland en Gerrit Komrij wordt een bescheiden plaatsje gegund op de Parnassus naast de grote meester Tymen Trolsky |
|
|
|
VANCREVEL, Laurens
Manuel Manilla. In samenwerking met Homero Aridjis, 7, p. 40 en pp. 50-52 - Met ill. |
|
|
VELDEN, Ben van der
Het engagement van Eugène Ionesco, 2-3, pp. 98-103 |
|
De onthutste mandarijnen, 7, pp. 59-61
|
|
|
VELS HEIJN, N.
Dominique Jean Larrey, chef-arts van Napoleons Keizerlijke Garde, 12, pp. 27-32
Over Robert G. Richardson, Larrey, surgeon to Napoleon's Imperial Gard |
|
|
|
VERHAAR, H.
Franz Kafka, het geheim van Het slot, 5, pp. 19-23 |
|
|
VROOMEN-KONDO, Noriko de
In gesprek met Kenzaburo Oë, 11, pp. 51-54 |
|
|
WILLEMSEN, August
Moderne Braziliaanse literatuur: Dalton Trevisan, 7, pp. 14-17 - Zie: Proza |
|
|
WILLIAMS, Gerald
Watership down (door Richard Adams), 8-9, pp. 104-106 |
|
|
ZAPPEY, W.M.
Oranje in Oxford, 12, pp. 34-39 |
|
| |
V. Illustratie
BOLDINI
Etsen, 9, omslag en portfolio, pp. 41-48 |
|
|
BOON, Louis Paul
Beeldhouwwerken, 2-3, omslag en portfolio, pp. 49-60 |
|
|
BUDDINGH', C.
Objekten, 11, omslag en portfolio, pp. 41-48 |
|
|
IONESCO, Irina
Foto's, 12, omslag en portfolio, pp. 41-48 |
|
| |
| |
KUIK, W.D.
Vignetten, 1, pp. 1-4, 22, 31 en 59 |
Sherlock Holmesvignetten, 5, pp. 8, 39, 42, 44-45, 47 en 66 |
|
|
MANILLA, Manuel
Houtsneden, 7, omslag en portfolio, pp. 17, 24, 30, 41-50, 56, 61, 64 en 68 |
|
|
MOOR, Christiaan de
Tekeningen, 10, omslag en portfolio, pp. 37-44 |
|
|
NIEUWENKAMP, W.O.J.
Illustraties, 4, omslag en portfolio, pp. 33-40 |
|
|
ROWLANDSON, Thomas
Tekeningen, 1, omslag en portfolio, pp. 33-40 |
|
|
TEISTER, Alain
Tekeningen en beeldhouwwerken, 5, omslag en portfolio, pp. 25-32 |
|
|
TROMP, Erno
Schilderijen, 6, omslag en portfolio, pp. 33-40 |
|
|
-
voetnoot1
- Dit is het zelfde gedicht als Omgang met dieren, nummer 2-3, p. 44
-
voetnoot1
- De met * gemerkte bijdragen behoren tot de rubriek De plastic zak
|