| |
| |
| |
Nieuw Vlaams Tijdschrift
Opgericht in 1946
Redactiesecretaris: Ivo Michiels
Redactie: Louis Paul Boon, Raymond Brulez, Hugo Claus, Marcel Coole, Johan Daisne, Paul de Wispelaere, Marc Galle, Jef Geeraerts, Karel Jonckheere, Hubert Lampo, Wim Meewis, Hugo Raes, Bert Schierbeek, Paul Snoek, Garmt Stuiveling, Willy Vaerewijck, Piet van Aken, Erik van Ruysbeek, Laurent Veydt, Gerard Walschap, Jean Weisgerber
Vanaf nummer 7 zonder Raymond Brulez (overleden)
Secretariaat: Van der Sweepstraat 5/11 K, 2000 Antwerpen
Uitgeverij: Ontwikkeling, Leeuwerikstraat 41, 2000 Antwerpen
Jrg. XXV, 10 nrs., 1040 pp.
| |
I. Poëzie
AERTS, Pieter
De oorlog, 8, p. 807
‘Een brug zwemt naar het heimwee’ |
|
|
|
BONTRIDDER, Albert
Gallina, 1, pp. 38-45
1. | ‘Niet met de fris-geurende meisjesmond’ pp. 38-39 |
2. | ‘Wat heb je van je vaders huis bewaard’ pp. 40-41 |
3. | ‘Strompelend in je haar van ongeschubde vis’ pp. 41-42 |
4. | ‘Hoelang nog peil je vergeefs je communistisch spiegelbeeld’ pp. 42-43 |
5. | ‘Dit is het teelmysterie’ p. 44 |
6. | ‘Je dag is een reeks genummerde seconden’ p. 45 |
|
|
|
BRANDE, Leopold M. van den
De gezangen van de lepra. To the memory of Jimi Hendrix, 6, pp. 597-600
1. | ‘de geliefden laaiden uit de uitgeputte’ pp. 597-598 |
2. | ‘naar het hoogland sleepte zich het dodelijk’ pp. 599-600 |
|
Blue turn grey over you, 6, pp. 601-602
‘Ik ontstond uit de schemering’ |
|
|
|
BRINK, Alijd
Het paard dat stond in de nacht, 9, pp. 865-866
‘Als een pop in een pop in een pop’ |
|
|
|
BUYTAERT, Jacques
Brieven uit Warschau, 7, pp. 640-642
1. | ‘Anna heet de vrouw die in de trein uit Rusland’ p. 640 |
2. | ‘Te zien hoe de mannen hier handen hadden’ pp. 641-642 |
|
|
| |
| |
Airstream trailers, 7, pp. 643-644
‘Op de dag voor het hoogfeest van pasen’ |
|
Bij een keuze, 7, p. 645
‘De schepen die mij nodig heeft’ |
|
Richtlijn voor de ideale dichter, 7, pp. 646-647
‘Het is een gebod het woord god’ |
|
Jumbo 747, 7, pp. 648-649
‘Pas terug uit de nieuwe tunnels in Brussel’ |
|
|
|
COOLE, Marcel
[Gedichten], 2, pp. 161-163
De gebuur: ‘Boven mijn hoofd’ p. 161 |
Griekenland: ‘Tussen Patmos en Kaap Soenion’ pp. 162-163 |
|
|
[Gedichten], 8, pp. 777-778
Minotaurus: ‘Hij walgt van het magisch kwadraat’ p. 777 |
L'Enfer c'est moi: ‘De schaduwen van het lichaam’ p. 778 |
|
|
[Gedichten], 10, pp. 974-975
Winterhuis: ‘De genetische mozaïekvloer’ p. 974 |
Komboloi: ‘De vruchten werden steeïg’ p. 975 |
|
|
|
DAISNE, Johan
[Gedichten], 4, pp. 390-392
De trein: ‘Ik heb de trein niet zien rijden’ p. 390 |
Zomer: ‘De grote hitte is geweken’ p. 391 |
Architectuur: ‘Een wit gebouw, glas en metaal’ p. 392 |
|
|
|
DANGIN, Mark
Uit: Mijn nieuwe wereld, 4, pp. 402-404
‘Het gedicht haalt geen woorden in de adem’ p. 402 |
‘Een profeet, het zacht gesproken woord’ p. 403 |
‘Hoe duimt hij voor het verre avontuur’ p. 404 |
|
|
|
DESMADRYL, Dirk
Inventaris van een onderwijzer, 2, pp. 178-179
‘Om vijf uur dertig in de tuin beland’ |
|
In het blauwe spreekgebied der zon, 2, pp. 180-181
‘Het weer is wisselvallig in april’ |
|
|
|
ES, Johan Frank & HAESAERT, Walter
[Gedichten], 4, pp. 351-355
Water: ‘Binnen mijn grenzen wemelt het’ p. 351 |
Dan op je lichaam: ‘Ik hoor je stappen als het rustig’ p. 352 |
In het tengere landschap: ‘In het tengere landschap van de vreugde’ p. 353 |
Ik streel onopgemerkt: ‘Mijn bed, mijn huis waar ik de dagen’ pp. 354-355 |
|
|
|
IDSERDA, Jacques
Bij de Isenheimer polyptiek van Matthias Grünewald, 10, pp. 948-961
Annunciatie, pp. 948-949 |
‘Waarom, Matthijs’ |
Maria met het kind, pp. 950-951 |
|
|
| |
| |
‘God die de hemel openbrak’ |
Verrijzenis, p. 952 |
‘Ben jij degene soms, Matthijs |
De hinde bij het bezoek van Antonius aan Paulus, pp. 953-954 |
‘Ik wist, Matthijs’ |
De zieke en de verzoeking van Antonius, pp. 955-956 |
‘Jij hebt, Matthijs’ |
Antonius, de schutspatroon van het hospitium van Isenheim, pp. 957 |
‘Zolang mijn voeten staan’ |
Joannes de doper onder het kruis, pp. 958-959 |
‘Een God die sneuvelde’ |
Sebastiaan, pp. 960-961 |
‘Eer zij Matthijs' penseel’ |
|
|
|
LASOEN, Patricia
Bezoek aan de stad, 8, p. 788
|
|
|
LEYNS, Bert
[Gedichten], 8, pp. 805-806
Witte vogel: ‘Een tunnel van licht’ p. 805 |
Perpetuum mobile: ‘Eeuwen groeien tussen gras’ p. 806 |
|
|
|
MAELE, Marcel van
[Gedichten], 2, pp. 147-153
Voorman Vuurman: ‘Voorman Vuurman is aan de dijk gezet’ p. 147 |
Kraai m'n varken: ‘Kraai, m'n varken, aait hij’ pp. 148-149 |
Taal: ‘Wachten in een amechtige stilte’ pp. 150-151 |
Inventaris: ‘Gewaardeerde plicht: gekluisterd woord’ pp. 152-153 |
|
|
Uitzicht - Inzicht, 5, pp. 420-430
1. | ‘Dat noodlot wacht mij met open armen op’ p. 420 |
2. | ‘M'n vesting begeerte belegerd’ p. 421 |
3. | ‘Ik heb het voorspeld, ik heb het gewild’ p. 422 |
4. | ‘Er steekt onweer op’ p. 423 |
5. | ‘Ook is het een dwingende noodzaak dat de taal’ p. 424 |
6. | ‘Dapper zwelgt de nachthuid de fluwelen regen’ p. 425-426 |
7. | ‘Ontroerd krop-krop in de keel in een nevel nekvel’ p. 427 |
8. | ‘De vrees wil van geen wijken weten’ p. 428 |
9. | ‘Er rest wat mond-en woordvoorraad’ p. 429 |
10. | ‘Over deze redplank’ p. 430 |
|
|
|
MEEWIS, Wim
Vier signalementen, 2, pp. 130-131
1. | ‘Meer dan een’ p. 130 |
2. | ‘Natuurlijk is de’ p. 130 |
3. | ‘Ankerliggend en zo’ p. 131 |
4. | ‘Averechts in het’ p. 131 |
|
|
[Gedichten], 2, pp. 132-138
| Naderend nooit naderen, p. 132 |
| Sterfelijke stad, p. 133 |
| Classificatie: ‘Knettergek’ p. 134 |
| Tweemaal schriftelijk |
1. | ‘Met bezwaarde tong’ p. 135 |
2. | ‘Nergens voor bij’ p. 136 |
| Ook de laatste mohikaan legde ooit het hoofd, pp. 137-138 |
|
|
| |
| |
SAEVER, Sadi de
[Gedichten], 1, pp. 86-88
Daarom, Sien: ‘Waarom haar neus?!’ pp. 86-87 |
Goud zwijgen: ‘De man voor mij in de trein’ p. 88 |
|
|
|
SCHIERBEEK, Bert
[Gedichten], 4, pp. 324-337
‘je begrijpt’ p. 324 |
‘kijk’ pp. 325-326 |
‘wat’ p. 327 |
‘eerst kun je niets’ p. 328 |
‘wij’ p. 329 |
Begraafplaats: ‘zij gingen’ p. 330 |
‘we zullen er geen doekjes’ p. 331 |
De ketting: ‘het was in’ p. 332 |
‘als ik tafel zeg’ p. 333 |
‘weet je’ p. 334 |
Die kat: ‘kom ik thuis’ p. 335 |
‘jij’ p. 336 |
Drinken: ‘Jij zei altijd’ p. 337 |
|
|
|
SCHOOTEN, Yvette van
|
|
SCHOUWENAARS, Clem
Een zachte Saraceen, 6, 539-546 |
Deel I
1. | ‘Lang de nacht, het wachten voorjaars, dalen’ p. 539 |
2. | ‘Zeven tekens, zeven letters telt haar naam’ p. 539 |
3. | ‘En talmend bij het raam - de maan’ p. 540 |
4. | ‘Aan kleur van dageraad hij kent de geur’ p. 540 |
5. | ‘De monding, die hij noemt haar zacht’ p. 541 |
6. | ‘Vandaag het bruidsmaal? Wanneer kwam zij’ p. 541 |
7. | ‘Wie bitterheid aanvaardde, nooit’ p. 542 |
|
Deel II
1. | ‘Middag. Wijn. Hij droomt een blakend’ p. 543 |
2. | ‘Verziekt aan licht draagt ieder ding’ p. 543 |
3. | ‘De zon van overmoed uitzinnig’ p. 544 |
4. | ‘Want mateloos van overmacht’ p. 544 |
5. | ‘En enkel vuur kent weer de saraceen’ p. 545 |
6. | ‘Wie immers kent als hij de laatste’ p. 545 |
7. | ‘En wie, die zag tot bloedens toe’ p. 546 |
|
|
|
SWERT, Fred de
[Gedichten], 10, pp. 1027-1030
De vaders: ‘De vaders hebben zich reeds lang verhangen’ pp. 1027-1028 |
De moeders: ‘De moeders, zij hebben nooit getreurd’ pp. 1029-1030 |
|
|
|
TURNHOUT, Ted van
[Gedichten], 8, pp. 821-822
Eigenlijk: ‘Eigenlijk leef ik in een cel’ p. 821 |
Te laat: ‘Vlug’ p. 822 |
|
|
| |
| |
VERSTRAETEN, Werner
[Gedichten], 5, pp. 494-498
Mijnheer: ‘Vandaag viel de pluim naar beneden’ p. 494 |
Het bloemstuk: ‘Spijtig dat de wind de mist in de mond had’ p. 495 |
Kunst: ‘Gisteravond een man in habijt’ p. 496 |
Troost: ‘De bloemen gaan langer mee’ pp. 497-498 |
|
|
|
VOS, Hugo de
[Gedichten], 7, pp. 712-714
‘Merkwaardig’ p. 712 |
‘Gij onverzadigbare’ p. 713 |
Zo is het goed: ‘Ik zocht’ p. 714 |
|
|
|
VREE, Freddy de
Als, 5, pp. 475-480
‘... als de bodem veert en zuigt’ (proza-gedicht) |
|
|
|
WAARSENBURG, Hans van de
[Gedichten], 6, pp. 561-565
‘Je kunt met een bocht om vietnam heen lopen’ pp. 561-562 |
‘over twee jaar, in 1973’ pp. 563-565 |
|
|
|
WAP, Hans
Beknopte biografie, 5, pp. 441-442
‘Het huis in de stad waar het stinkt’ |
|
On the road to San José, 5, pp. 443-444
‘Na 8 1/2 kilometer krijg je dat godvergeten gevoel’ |
|
Ofschoon het een en het ander, 5, p. 445 |
Ondanks prikkende ogen, 5, p. 446 |
Als je stoned in een café zit, 5, p. 447 |
|
| |
II. Proza
AUWERA, Fernand
De tempelwachters, 10, pp. 937-947 |
|
|
BRINK, Alijd
Schoenen lezen, 2, pp. 139-146 |
|
|
ES, Johan Frank
|
|
GEERAERTS, Jef
De terugkeer van Walter Lelie, 4, pp. 356-389 |
Schematisch relaas post factum van een verstandkiesextractie, 7, pp. 676-682 |
|
|
GOSWIN, Rob
Een zoon van as (fragment: nrs. 19-29), 7, pp. 547-560 |
|
| |
| |
INSINGEL, Mark
Dat wil zeggen, 5, pp. 499-512
Fragment uit het gelijknamig boek |
|
|
|
JESPERS, Henri Floris
Fragmenten en tekstverklaringen uit een toekomstig en onafwendbaar herdenkingsceremonieel, 1, pp. 11-37; 2, pp. 164-177 |
|
|
LAUWENS, Willy
Bittere kleur die mij tooit (fragment), 8, pp. 779-787 |
|
|
MEERT, Jef
Verstoppertje spelen, 5, pp. 448-474 |
|
|
MEEWIS, Wim
Heksenwaag (fragment), 7, pp. 672-675 |
|
|
PLEYSIER, Leo
|
|
RAES, Hugo
Vier romanfragmenten, 4, pp. 313-323
Vandaag pp. 313-316 |
Jeannine, pp. 316-319 |
Dagboek Valentijn-minuskule observaties, pp. 319-321 |
In een verre toekomst, pp. 321-323 |
|
|
|
ROBBERECHTS, Daniël
Praag schrijven (fragment), 2, pp. 105-129 |
|
|
SIMHOFFER, Kees
Vier verhalen, 7, pp. 627-639
Drieluik voor Marcel Duchamp, pp. 627-629 |
Autorijden, pp. 630-633 |
Aan het ontbijt, pp. 633-635 |
Ook een vorm van sterven, pp. 636-639 |
|
|
|
SPILLEMAECKERS, Werner
Frisse morgen, mijnheer Kortzic! 4, pp. 393-401 |
|
|
STASSAERT, Lucienne
Maar dit is erger, 6, pp. 603-610 |
|
|
TROLSKY, Tymen
|
|
VERBRUGGHEN, Jo
Op leeuweriken jagen, 1, pp. 46-58; 2, pp. 182-191 |
De boom Yggdrasil, 10, pp. 976-1011 |
|
| |
| |
VERSTEGEN, Judicus
Romanfragment, 5, pp. 431-440 |
|
|
VERSTRAETE, Johnnie
Bessac en de neergang van idealen en hoe hij op het einde toch de hoop niet opgaf alhoewel wij de lezer uitnodigen de ernst van de situatie in te zien (fragment), 9, pp. 833-847 |
|
|
VEYDT, Laurent
Het niets, of de leegte, of de stenen, 10, pp. 962-973 |
|
|
ZVONICK, Loekie
Kinderen krijgen, 5, pp. 481-493 |
|
| |
III. Toneel
MICHIELS, Ivo
Hoe laat is het? 8, pp. 729-758
Een ‘spel voor stemmen’ geschreven in opdracht van de Süddeutsche Rundfunk Stuttgart en de KRO Hilversum. |
|
|
| |
ADE, Georges
Hoe een verhaal kan ontaarden*, 1, pp. 95-98
Over het einde van de James Bond-mythe |
|
|
De schaduw, en de leegte, van de beschaving*, 2, pp. 195-199
N.a.v. de film The devils van Ken Russel |
|
|
Hoe ziet het verleden eruit?* 3, pp. 298-302
N.a.v. de film II Decamerone van Pietro Pasolini |
|
|
Und vergesst mir auch das gute Lachen nicht (Nietzsche)*, 5, pp. 516-520
N.a.v. de film A clockwork orange van Stanley Kubrick naar de roman van Anthony Burgess |
|
|
Blinddoek, masker, hoofd,* 6, pp. 617-620
Over de films Persona van Ingmar Bergman en Boom van Joseph Losey naar het verhaal van Tennessee Williams |
|
|
De betekenaar, niet de betekende*, 8, pp. 823-827
N.a.v. de films Felini-Roma van Frederico Felini en Frenzy van Alfred Hitchcock |
|
|
Iets voor een halve dag in de week (Hugo Claus)*, 10, pp. 1031-1035
Over de thematiek van de film L'amour l'après-midi van Eric Rohmer |
|
|
Antwoord op J.M. Maes*, 10, pp. 1038-1039
nl. op zijn bespreking van G. Adé, Linguistiek en literatuurstudie |
|
|
| |
| |
BINNEMANS, Roger
De sleutel [van de Ark van het Vrije Woord]*, 5, p. 516 |
|
|
BOENDERS, Frans
De verbluffende jongeling, een gesprek met Corn. Ouwehand, 7, pp. 650-671
|
|
|
BOLCKMANS, A.
August Vermeylen en de wereldliteratuur, 9, pp. 871-893
Daar Vermeylen hierover niet zo veel publiceerde wordt ook gebruik gemaakt van een notaboekje dat in de nalatenschap werd teruggevonden en van collegedictaten van studenten uit de jaren '30 |
|
|
|
BORMANS, Peter
Het thema van de taal bij Paul Celan, 1, pp. 59-85 |
|
|
BRULEZ, Raymond
De lantaarn aan de dissel*, 1, pp. 103-104; 2, p. 208; 3, pp. 309-312; 6, pp. 623-624; 8, pp. 831-832; 10, pp. 1039-1040
Een verzameling citaten van allerlei aard |
|
|
|
BUURMAN, Henk
Optische effecten in ‘De madonna van Nedermunster’ (van Hubert Lampo)*, 2, pp. 203-207 |
|
|
DHOEVE, Andries
Dag leven (door Marleen Porta)*, 6, pp. 611-613 |
|
|
FONTIER, Jaak
Object of concept, 10, pp. 1012-1026
Over twee moderne kunstopvattingen: het kunstproduct als ‘object’ met eigen wezen (Theo van Doesburg, Max Bill) en het kunstproduct als middel om het nadenken te stimuleren. |
Over de verschuivingen in de richting van de conceptuele kunst in het laatste decennium |
|
|
|
GALLE, Marc
De luister en bescherming van onze taal*, 9, pp. 932-936
Over het Nederlands als cultuurtaal in Vlaanderen |
|
|
|
GIJSEN, Marnix
In memoriam Raymond Brulez, 7, pp. 625-626 |
|
|
HAES, Frans de
Poëzie van Paul Celan*, 7, pp. 724-728 |
|
|
LOREIS, Hector-Jan
Van de Nouveau roman naar Tel Quel. Geen theorie, wel een verklaring*, 3, pp. 307-309 |
|
| |
| |
MAELE, Marcel van
Geachte minnaressen, minnaars, beoefenaarsters en beoefenaars der schone letteren, 5, pp. 417-419
Tekst voorgelezen als dankwoord bij de toekenning van de Arkprijs van het Vrije Woord 1972 |
|
|
|
MAES, Jean-Marie
Frank C. Maatje: Literatuurwetenschap op maat*, 1, pp. 92-94
Over diens studie: Literatuurwetenschap |
|
G. Adé: Linguistiek en literatuurstudie*, 10, pp. 1035-1038
Over de gelijknamige studie van Georges Adé. Met een antwoord van G. Adé, pp. 1038-1039 |
|
|
|
MARTIN, Willy
Kunst en computer: le défi ordinateur?* 7, pp. 715-718
N.a.v. Abraham Moles' Art et ordinateur, een boek over de informatieesthetica |
|
|
|
MEEWIS, Wim
Reflex(ief), 2, pp. 207-208
Overwegingen o.a. over de tijd en over het zijn |
|
|
|
POPO, E.
Maurice Ravel en de literatuur, 6, pp. 566-596 |
|
|
ROGGEMAN, Willy
René Gysen: op weg naar Xing, 4, pp. 338-350
Over de verscheidene manieren waarop ‘de formule “op weg naar” in het werk van René Gysen geconcretiseerd wordt’ |
|
|
Gust Gils: hulpeloze acrobatiekjes van het problematische ik, 8, pp. 759-776
Over diens: De röntgenziekte |
|
|
|
ROMEIN-VERSCHOOR, Annie
Karakter en cultuur van de Hollander, 7, pp. 683-711
Typering van de Hollander als ‘de ziende mens, dat is de overwegend visueel ingestelde mens’. Onderzocht wordt ‘waar deze eigenschap vandaan komt,... en in welke vorm zij in de geschiedenis aan de dag treedt en dan in de allereerste plaats hoe zij haar stempel op onze Hollandse cultuur heeft gezet’ (p. 685) |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Pieter Frans van Kerckhoven 1843-1971*, 2, pp. 199-201
Een rehabilitatie n.a.v. Lampo's bewerking van diens roman Liefde |
|
|
Jan de Roek*, 6, pp. 613-616
N.a.v. het In memoriam-nummer van Impuls (zie pp. 56-58) |
|
|
|
SABBE, Herman
‘Face the music’: noodzakelijke subversiteit van een kultuurbewuste muziekkritiek, 2, pp. 154-160
Over de verschillende taken van de kultuurwetenschappelijke muziekkritiek ‘als een dynamisch regulerende faktor in de kultuurevolutie’ |
|
|
| |
| |
VERVLIET, Raymond
Also sprach Dr. Vermeylen, 9, pp. 896-928
Brieven van August Vermeylen uit Berlijn en Wenen (1894-1896). |
Op basis hiervan wordt gewezen op de betekenis van deze jaren voor Vermeylens geestelijke ontwikkeling. De brieven zijn gericht aan Em. de Bom en aan G. Schamelhout, en zijn tevens van belang voor de historiek van Van Nu en Straks, tweede reeks |
|
|
|
VINKENOOG, Simon
Het paradijs NU, 1, pp. 1-10
‘Als er één opgave voor de mens, nu, onmiddellijk is weggelegd, en ik wend mij tot de mens in het westen met wie ik te maken heb, in taal- en kultuurgebruik, dan is het “dat hij weer van het leven moet leren houden”’ (p. 3) |
|
|
|
VORST, Jeanne van der
Manfred Wolf & Cyra McFadden, Teirlinck in San Francisco *. Vert.: J. van der Vorst, 3, pp. 291-298
Resultaat van de kritische studie van Herman Teirlincks Zelfportret (in Engelse vertaling) door de studenten van The Junior Seminar van het San Francisco State College |
|
|
|
WALSCHAP, Gerard
Uitgestorven dichtersoorten*, 2, pp. 201-202
|
|
Oom en neef Feltin*, 2, pp. 202-203
Over de evolutie in de kerk, in Vlaanderen, in Nederland en in Frankrijk |
|
|
Onwetenschappelijke wetenschappelijkheid*, 4, pp. 414-416
Waarschuwing tegen het binnenhalen van ‘steeds meer wetenschappelijkheid’ in het creatief literair werk |
|
|
De grootst mogelijke vrijheid in Hongarije*, 5, p. 515
Uit het interview dat Bernard Marguerite afnam van Georgy Aczel (Le Monde, 6 februari 1972) citeert Walschap: ‘Wij hebben geen bureau voor censuur, maar er is selectie’. De Partij meent dat werk van o.a. Beckett en Kafka in het Hongaars moet beschikbaar zijn, ‘maar zij verhindert grote verspreiding ervan’ |
|
|
La trahison des clercs*, 7, pp. 722-724
Beschouwingen n.a.v. het verschijnen van de Nederlandse vertaling van Rudolf Carnaps' Scheinprobleme in der Philosophie' uit 1928 |
|
|
Waar het ligt*, 8, p. 823
Weerlegging van de laatste alinea van André Demedts' bespreking (De Standaard, 14 juli 1972) van Walschaps Nu liggen hier nog wat keitjes, in de bundel: 4 x andermaal |
|
|
Het geluk van de eenzame wijzen*, 9, p. 932
Over de materiële welvaart en de gevolgen ervan |
|
|
|
WESSELO, J.J.
Joe Hill*, 1, pp. 99-102
Over de gelijknamige film door Bo Widerberg en over het gebrek aan belangstelling ervoor vanwege het publiek in Nederland |
|
|
| |
| |
Organise*, 2, pp. 192-195
Over de ‘tragische situatie van de geëngageerde westerse schrijver’ en over de afzijdigheid, wat concreet engagement betreft, van de Vlaamse auteurs |
|
|
Kabouterspelling*, 3, pp. 303-307
Over na- en voordelen van een spellingsvereenvoudiging |
|
|
Business*, 4, pp. 410-414
N.a.v. De sociale positie van de auteur in Nederland, geschreven in opdracht van Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk, door A. van der Zwan van het Nederlands Centrum van Marketing Analyse N.V. |
|
V.N.*, 5, pp. 513-515
Vrij Nederland is geen progressief blad, toch wordt het als zodanig ook in België veel gelezen |
|
|
Niettemin: solidariteit*, 6, pp. 620-623
Wat ‘volledige solidariteit met de studentenoppositie zo moeilijk maakt’, nl. daar waar het gaat om de vernieuwing van het onderwijs. Hierover een vb. betreffende de houding van studenten tgo. literatuursociologie en zuivere literatuurwetenschap |
|
|
Reisaantekeningen*, 7, pp. 718-722
Over (Remco) Campert Compleet; over Roland Barthes, De nulgraad van het schrijven en Inleiding tot de semiologie |
|
|
Het sterven. Gevolgd door Love ain't no good for an angered writer, 8, pp. 802-819
Over de eenzaamheid van de kunstenaar; over de betekenis van de taal en het schrijven voor de kunstenaar |
|
|
Manifest (1)*, 8, pp. 829-830
Over Vietnam en de Amerikanen |
|
|
Manifest (2)*, 8, pp. 830-831
N.a.v. een wetsvoorstel van Dr. Stuyt, minister van Volksgezondheid |
|
N.a.v. WIJ*, 8, pp. 827-829
Over het genre dat na Zanjatins ‘Wij’ populair is geworden op grond van maatschappelijke en niet op grond van artistieke opvattingen |
|
|
|
WILDEMEERSCH, Georges
Dichterlijke gebondenheid en kritieke vrijheid. Omtrent H. Claus' Trancredo Infrasonic '5, 8, pp. 789-804
Reactie op R.A. Cornets de Groot, Geheimwaffe der ziel (Nieuw Vlaams Tijdschrift, XXII, 1969, pp. 488-500); over overeenkomsten tussen Claus' gedicht en The fire sermon uit T.S. Eliot, The waste land |
|
|
|
WISPELAERE, Paul de
Gesprek met Sybren Polet*, 4, pp. 405-410
Over plaats en betekenis van de auteur en van de literatuur in de huidige maatschappij, tevens over engagement, over steun aan auteurs, over verschillen tussen Nederland en Vlaanderen |
|
|
Louis-Paul Boon, tedere anarchist, 9, pp. 848-864
Over diens Vergeten straat |
|
|
| |
| |
| |
Bijzonder nummer
August Vermeylen-nummer
(nr. 3, pp. 209-290)
N.a.v. de honderste verjaring van de geboorte van August Vermeylen, met diens De Europeesche eenheid in de letterkunde en in de kunst (= zijn afscheidscollege aan de Universiteit te Gent na W.O. II) in facsimile en de tekst van zijn voordracht voor de leden van ‘Help U zelf’ op 7 oktober 1912: België en de Europeesche beschaving
BODART, Roger
August Vermeylen dans la forêt des possibles, pp. 250-262
Een beeld van Vermeylen ‘à la poursuite de soi-même’; tevens over overeenkomsten tussen Vermeylen en Maurice Maeterlinck |
|
|
|
COLEBUNDERS, Gaston
August Vermeylen en het hoger onderwijs, pp. 286-290
Over de actualiteit van Vermeylens opvattingen volgens zijn rectorale rede van 1933 |
|
|
|
GALLE, Marc
Woord vooraf, pp. 209-211
Met de tekst die Achilles Mussche schreef voor het Gedenkboek A. Vermeylen, 1932 |
|
|
|
LAMBERTY, Max
Herinneringen en bevindingen over twee vrienden, pp. 242-249
Over August Vermeylen en Lodewijk de Raet en hun tegengestelde opvattingen: de anarchistische van de ene en de nationalistische van de andere; over hun samenwerking vanaf 1905, o.a. in het tijdschrift Vlaanderen en in de Vlaamse Hogeschool-Commissie |
|
|
|
LAMPO, Hubert
In den beginne..., pp. 263-272
Herinneringen aan de voorbereiding van het Nieuw Vlaams Tijdschrift, met het relaas van zijn eerste ontmoeting met Vermeylen (tekst verschenen in Parool, 26 jan. 1947) |
|
|
|
ROLIN, Henri
August Vermeylen, de senator, pp. 238-241 |
|
|
SCHMOOK, Ger
Spotlights op Vermeylen-details, pp. 273-285
1. | Gesteld dat..., pp. 273-274 |
| Gesteld dat Vermeylen niet naar Duitsland was gegaan einde 1894, hoe zou De Distel zich dan ontwikkeld hebben |
2. | ‘Parijs, stad mijner dromen’ pp. 274-278 |
| Over Vermeylen in De Distel; tekst van een brief uit Parijs aan De Goedendag (8 juni 1892) door A.V. (met in voetnoot: A.V. = August
|
|
|
| |
| |
| Vermeylen, tenzij... door de toespelingen in de tekst aan een Gentenaar zou moeten gedacht worden) |
3. | Charles Morice en W.G.C. Bijvanck, pp. 278-280 |
| Over mogelijke voorbeelden voor de benaming Van Nu en Straks |
4. | Vermeylen voorzichtig met University extension, pp. 280-282 |
| Over Vermeylen in De Distel in de jaren 1893-1894 |
5. | Vermeylen vijftigmaal in ‘De Distel’ pp. 282-283 |
6. | A.H. Cornette en J. Kuypers over A. Vermeylen en Ch. Morice, pp. 283-285 |
| Over de benaming Van Nu en Straks |
|
|
|
VERMEYLEN, Piet
|
|
-
voetnoot1
- De bijdragen met een * behoren tot de rubriek: Reflex
|