altijd 40 cm. × 60 cm. groot - is ontoereikend om de hoeksteen uit te stallen. In de krant Le Soir staat de koninklijke billenkoek voor loslopend individualisme naast het zweepproza van Karel Dillen die pleit voor een gespierde ‘familiepolitiek’. Twee zielen, één hoeksteen-gedachte. Dillen is voorzitter van de extreem-rechtse partij Vlaams Blok.
In 1985, na vijfendertig jaar van voorbeeldig parlementair koningschap, zweert monarch Boudewijn I een neutrale houding af en komt een geprononceerde maatschappijvisie naar buiten. Zijn optreden begint in mei 1985, met het zesdaagse bezoek van de paus aan België. Terwijl de ultramontane Gazet van Antwerpen in zijn editie van 16 mei - eerste Bezoekdag - nog eens onderstreept dat de paus niet als staatshoofd wil ontvangen worden, handelt de koning haaks op deze belofte. Boudewijn is niet van de kerkvorst weg te slaan. In plaats van zich te tonen als de hoeder van een pluralistisch samengestelde natie, ziet B. zich als de Proost van negen miljoen parochianen, de Gouverneur-Misdienaar van kerkprovincie België.
Vijf bezoekdagen lang klit de koning aan de clericus, peddelt de vorst in de voetsporen van de visser, laat Laken het handje van de Grote Witte Man uit Rome niet los. Vonken uit het vorstelijk wierookvat, na de pauselijke nederdaling per helikopter in het Brusselse Jubelpark: ‘In naam van de liefde is u een hardnekkig verdediger van de mensenrechten en van de onvervangbare rol van het gezin in onze maatschappij. (...) Helaas worden deze fundamentele waarden van liefde, rechtvaardigheid, vrede en verzoening, eerbied voor de waarde van de mens en van het gezin in deze tijd dikwijls bedreigd en zelfs veracht. Individueel en gemeenschappelijk egoïsme neemt al te dikwijls cynische vormen aan zoals onverschilligheid, hongersnood, terrorisme, marteling en oorlog.’
Hoe trefzeker dropt mijn vorst luchtledige gehaktballen in een rijstebrij gemeenplaatsen. De Bezoeker, die op de privé-toer is en