Drie eeuwen 'Gijsbrecht van Aemstel'
(1937)–Ben Albach– Auteursrecht onbekendBen Albach, Drie eeuwen ‘Gijsbreght van Aemstel’. Kroniek van de jaarlijkse opvoeringen. N.V. Noord-Hollandsche Uitgeversmaatschappij, Amsterdam 1937
-
-
gebruikt exemplaar
Exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, S. NED. 56 2130.
algemene opmerkingen
Dit bestand is, behoudens een aantal hierna te noemen kleine ingrepen, een diplomatische weergave van Drie eeuwen ‘Gijsbreght van Aemstel’ van Ben Albach, in 1937 uitgegeven door N.V. Noord-Hollandsche Uitgeversmaatschappij.
redactionele ingrepen
Verschillende evidente zetfouten zijn stilzwijgend verbeterd.
p. 33: ‘(2)’ → ‘(4)’: ‘Gelijk de afbeelding (4) laat zien’
p. 68 : ‘(35)’ → ‘(3)’: ‘.. waarmede de engel altijd neerdaalde (vgl. afb. 3)’
p. 112: ‘Badeloch’ → ‘Gijsbreght’: ‘Gijsbreght droeg een bruin pluche kleed....’.
p. 124: ‘voordachtkunst’ → ‘voordrachtkunst’: ‘(...) uiterlijke schoonheid van zijn voordrachtkunst (...)’.
p. tegenover 129: in het bijschrift bij de illustratie ‘[Links]’, ‘[Midden]’ en ‘[Rechts]’ toegevoegd
Bij de omzetting van het oorspronkelijke tekstverwerkingsbestand naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. II, 134, 208) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina ongenummerd (p. I)]
DRIE EEUWEN ‘GIJSBRECHT VAN AEMSTEL’
[pagina ongenummerd (p. III)]
DRIE EEUWEN ‘GIJSBRECHT VAN AEMSTEL’
kroniek van de jaarlijkse opvoeringen
door BEN ALBACH
met een voorwoord van prof. dr. H. Brugmans
Amsterdam -1937
N.V. Noord-Hollandsche Uitgeversmaatschappij
[p. V]
INHOUD
VOORBERICHT................... XI
VOORWOORD................... XIII
INLEIDING.................... 1
De beteekenis der Gijsbreghttraditie..... 1
De stichting van den Amsterdamschen Schouwburg..... 3
‘Gijsbreght van Aemstel’..... 6
DE EERSTE OPVOERING, 3 JANUARI 1638..... 10
Rolverdeeling..... 10
Tegenwerking..... 13
De inrichting van het tooneel..... 15
Mise-en-scène van de eerste opvoering.....18
Décors en requisieten..... 18
Reyen en muziek..... 20
Costumeering..... 21
Figuratie: het gevecht in het Klarissenklooster..... 22
Het publiek..... 23
HET SUCCES EN HET ONTSTAAN DER TRADITIE..... 24
VERDERE LOTGEVALLEN VAN DEN GIJSBREGHT IN DE 17E EEUW..... 28
Onder Jan Vos' tooneelleiding..... 28
Jan Vos. De ‘Stomme Vertooning’..... 29
De eerste vrouwelijke Badeloch..... 29
De rolverdeeling in 1658..... 30
De uitgave van 1659..... 31
Verbouwing van den Schouwburg..... 31
De inrichting van het tooneel in den nieuwen Schouwburg..... 32
[p. VI]
De décors voor den ‘Gijsbreght’.....33
Rafaël's verschijning..... 34
Nil Volentibus Arduum..... 34
De veranderingen..... 36
Gijsbreght aan het einde der 17e eeuw..... 38
Acteurs: Hermanus Koning en Enoch Krook..... 38/39
Ensceneering; voordracht; costuum..... 39
Tegenwerking..... 40
DE BRUILOFT VAN KLORIS EN ROOSJE..... 41
Thomas van Malsem en Pieternel Kroon..... 41
Buysero en Jacob van Rijndorp..... 42
De Nieuwjaarswensch..... 43
GIJSBRECHT IN DE EERSTE HELFT DER 18E EEUW..... 44
Blijvende populariteit..... 44
De acteurs omstreeks 1700..... 44
Bezoekers..... 45
Gijsbreght van Aemstel te Hamburg..... 45
Het tooneel onder invloed van het Fransche Klassicisme..... 46
De emplooien..... 46
Badeloch-vertolksters uit het begin der 18e eeuw..... 46
Adriana Jordaan-Van Tongeren..... 47
Lijsje Bor..... 47
Adriana van Schagen-Maas..... 47
Anna Maria Punt-De Bruin..... 48
Elizabeth Ghijben-Mooy..... 48
Gijsbreght-vertolkers uit het begin der 18e eeuw..... 49
Jan Punt; zijn tooneelspeelkunst en de ‘Hollandsche Heldentoon’..... 49
Isaak Duim..... 51
Brinkman..... 52
Andere rollen..... 52
De wijze van vertoonen omstreeks 1740..... 52
De opstelling..... 53
De décors..... 53
[p. VII]
De ‘Stomme Vertooning’..... 53
De costumeering..... 54
Schouwburgtoestanden..... 55
GIJSBREGHT IN DE TWEEDE HELFT DER 18E EEUW..... 56
Het Amsterdamsche tooneel vóór den Schouwburgbrand..... 56
De acteurs..... 56
Marten Corver..... 57
De schouwburgbrand, 1772..... 58
Jan Punt's Gijsbreght-voorstellingen te Rotterdam..... 59
De vertooningen..... 60
De verouderde costumeering..... 61
Oneenigheden met de Commissarissen..... 62
Marten Corver als tooneelhervormer..... 63
Gijsbreght van Aemstel in den nieuwen Schouwburg..... 65
Het tooneel en de inrichting..... 66
De nieuwe décors van ‘Gijsbreght van Aemstel’..... 66
De costumeering in 16e-eeuwschen stijl..... 68
De ‘Stomme Vertooning’..... 69
De tekst, de Reyen en de muziek..... 69
De acteurs na 1774:..... 70
Passé, Hilverdink, Mej. Bouhon, Angemeer..... 70
Het debuut van het echtpaar Sardet-Wouters..... 71
Ward Bingley..... 72
Johanna Cornelia Wattier..... 73
GIJSBREGHT IN DEN BLOEITIJD VAN HET AMSTERDAMSCHE TOONEEL, 1795-1820..... 74
De komst der Romantiek..... 74
De tooneelspeelkunst en de tooneelspelers omstreeks 1800..... 75
De contrastleer van Jelgerhuis..... 76
De wijze van voordragen..... 76
De emplooien..... 77
Gijsbreght-vertolkers:..... 77
Andries Roos..... 77
Samuel Cruys..... 78
[p. VIII]
Andries Snoek..... 78
Johannes Jelgerhuis..... 79
Maarten Westerman..... 80
Badeloch-Vertolksters:..... 80
Jacoba Sardet-Wouters..... 80
Johanna Cornelia Wattier-Ziesenis..... 81
Helena Snoeck-Snoek..... 82
Anna Maria Kamphuizen-Snoek..... 82
Geertruida Grevelink-Hilverdink..... 82
Gozewijn: Theodorus Johannes Majofsky..... 83
De opvatting der Vosmeer-rol..... 84
De tooneelaankleeding omstreeks 1800..... 85
De décors..... 85
De costumeering, sinds 1803 middeleeuwsch..... 86
Een verslag van een tijdgenoot..... 87
De populariteit..... 88
Gijsbreght op de kermis..... 88
Gijsbreght in 1813..... 88
GIJSBREGHT VAN AEMSTEL IN DE 19E EEUW VÓÓR DE OPRICHTING VAN HET NEDERLANDSCH TOONEEL..... 90
Gijsbreght als ‘draak’..... 90
De acteurs:..... 90
Vertolkers van de beide hoofdrollen: C.J. Roobol, Anton Peters..... 91
Badeloch-vertolksters: Mevr. Muller-Westerman, Mevr. M.F. Engelman-Bia, Mevr. C.E. van Ollefen-da Silva..... 92
De décors..... 93
De costuums..... 94
De Reyen..... 95
De muziek; de Nieuwjaarstraditie..... 95
Opvoeringen buiten den Stadsschouwburg...... 95
Gijsbreght in den bloeitijd van den Historischen Roman..... 97
De acteurs:..... 98
Louis Jacques Veltman als Gijsbreght..... 98
[p. IX]
Maria Johanna Kleine-Gartman als Badeloch..... 99
Mevr. Albregt-Engelman, Mevr. Ellenberger..... 100/1
De décors..... 101
De costumeering naar Rochussen; de muziek..... 102
Verbouwing van den Stadsschouwburg..... 103
DE OPVOERINGEN VAN DEN GIJSBREGHT DOOR DE K.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL..... 104
De oprichting van de Ver. Het Nederlandsch Tooneel..... 104
Tooneelspelers en tooneelspeelkunst..... 105
C.C. van Schoonhoven als Gijsbreght..... 106
Louis Bouwmeester als de Bode..... 107
Sofie de Vries, Christine Poolman..... 108
Theo Mann-Bouwmeester, Mevr. Holtrop-van Gelder, en Rika Hopper als Badeloch..... 109
Décor en costuum bij het ‘Oude Neêrlandsch’..... 110
Gijsbreght in opera-stijl..... 113
De invloed der Meiningers..... 113
De toevoegingen en vertooningen..... 114
Beteekenis der K. V. Het Nederlandsch Tooneel..... 115
DE MODERNISERING VAN GIJSBREGHT VAN AEMSTEL..... 117
Heijermans' strijd voor een nieuwen Vondel-stijl (1895)..... 117
De décorontwerpen van dr. H.P. Berlage..... 119
De opvoeringen vóór Royaards' vernieuwing..... 120
De costuums van Cato Neeb..... 121
Royaards' Gijsbreght (1912)..... 121
De décors van Frits Lensvelt..... 122
De costuums van Nell Lensvelt-Bronger..... 122
Royaards als Gijsbreght..... 123
Jacqueline Royaards-Sandberg als Badeloch..... 123
Diepenbrock's muziek..... 123
Eduard Verkade's Gijsbreght-opvoeringen..... 124
Verkades' eerste Gijsbreght (1918)..... 125
De décors van Wijdeveld (1918)..... 125
[p. X]
Verkade's tweede Gijsbreght (1925)..... 126
Décors van Wijdeveld..... 126
Bezetting: Albert van Dalsum, Louise Kooiman, Sara Heyblom, Mevr. Gusta Chrispijn-Mulder..... 126
Verkade's derde Gijsbreght (1930)..... 126
Décors van Rie Cramer..... 127
Paul Huf als Gijsbreght..... 127
Gijsbreght tusschen 1931 en 1934..... 127
K.V. Het Nederlandsch Tooneel..... 127
Regie Louis Saalborn..... 127
Het Schouwtooneel. Jan Musch en Ko van Dijk..... 127
Terugkeer naar realisme en romantiek..... 128
Amsterdamsche Tooneelvereeniging, regie A. Defresne..... 128
De décors van Matthieu Wiegman..... 128
Albert van Dalsum als Gijsbreght..... 129
Charlotte Köhler als Badeloch..... 129
De voorstelling bij het derde eeuwfeest..... 129
BESLUIT..... 130
De Tradities..... 130
De Onsterfelijke Gijsbreght..... 132
BIJLAGEN..... 133
I. De uitgaven voor de eerste voorstellingen (1638)..... 135
II. Buitenlanders over de ‘Stomme Vertooning’..... 139
III. Enkele 18e eeuwsche veranderingen..... 141
IV. Enkele rolverdeelingen..... 142
-a. 1658..... 142
-b. 1745......143
-c. 1813..... 145
-d. 1877..... 145
-e. 1912..... 146
VOORNAAMSTE LITERATUUR..... 148