| |
[1001] Rochade
Overlevering
M1 |
Eerste manuscript D1, H-95. |
M2 |
Tweede manuscript D1, H-96. |
M3 |
Tweede typoscript, kopij D1, H-97. |
M4 |
Derde typoscript D1, collectie Ministerie van ok&w, H-102. |
M5 |
Doorslag van M4 kopij T, H-104. |
P1 |
Proef T, H-106. |
P2 |
Eerste proef D1, H-107. |
P3 |
Tweede proef D1, H-108. |
T |
De gids 120.1 (maart 1957), p. 211. |
D1 |
Spel van de wilde jacht, p. 55. |
M6 |
Kopij D2, H-112. |
D2 |
Cryptogamen 4, p. 217. |
M7 |
Kopij D3, H-122. |
D3 |
Verzamelde gedichten, p. 906. |
| |
Datering
Vóór 30 november 1956
| |
| |
Ontwikkelingsgang
In M1 (zie de afbeelding op p. 1234) werden eerst r. 1-8 in een regelmatig handschrift geschreven (fase a). In deze grondlaag bracht Achterberg (fase b) enkele veranderingen aan en vervolgens begon hij aan het sextet, waarbij hij r. 13-14 verschillende keren onder elkaar hernam (M1 I/III, fasen b-f). Onder M1 I b, r. 14 noteerde hij een eerste titel (fase c). Nadat Achterberg het sextet voltooid had (en vermoedelijk ook de uiteindelijke titel genoteerd had), bewerkte hij ten slotte - met scherper potlood en in een kleinere ductus - het octaaf (met name r. 5-8) nog ingrijpend (fase g).
| |
Varianten en correcties
M1 a-h potlood
M2 a-b potlood, c bl ballpoint (aangebracht ná M3)
Titel |
M1 |
a |
[ontbreekt] |
|
|
c |
Domicilie |
|
|
f |
Rocade |
|
|
M2 |
a |
| |
| |
|
|
|
b |
[Roc]h[ade] |
|
|
M3-D3 |
|
| |
|
| |
| |
| |
1 |
M1 |
a |
De dag |
|
bevat ontleende |
ogenblikkenGa naar margenoot+ |
|
|
|
b |
[ |
] |
zit |
vol |
apparte |
[ |
] |
|
|
h |
[ |
|
|
|
] |
[ap][arte] |
[ |
] |
|
M2 |
a |
| |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
b |
[ |
] |
hangt |
[ |
|
|
|
] |
|
|
b |
[ |
] |
schiet |
[ |
|
|
|
] |
|
M3 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
|
M2 |
c |
[ |
] |
[zit] |
[ |
|
|
|
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
2 |
M1 |
a |
aan |
uren |
|
met |
u doorgebracht |
, |
de |
tijd |
|
|
|
b |
uit |
[ |
] |
|
|
g |
[ |
|
] |
{bij} |
[ |
] |
|
|
g |
[ |
|
] |
[bij] |
[ |
] |
|
|
h |
[ |
] |
{D[e]} |
[ |
] |
|
|
h |
[ |
] |
[D][e] |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|. |
| |
|
| |
|
|
|
[? door M1 b, r. 1-2;? door M1 g, r. 2 bij en met;? na D van De] |
3 |
M1 |
a |
kan u alleen aan mijn |
|
verlangen |
kwijt |
|
|
|
g |
[ |
] |
{verwachting} |
[ |
] |
|
|
g |
[ |
] |
{op[wachting]} |
[ |
] |
|
|
g |
[ |
] |
[op][wachting] |
[ |
] |
|
M2-3 |
|
| |
|
|
|
| |
|
M2 |
c |
[ |
] |
[op]stelling |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
] |
positie |
[ |
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
|
|
|
[? door M1 g, r. 3 verwachting en verlangen] |
4 |
M1 |
a |
en |
|
penetreert |
het heden met valstrikken; |
|
|
M2 |
a |
| |
|
|
|
| |
|
|
b |
[ |
] |
{infiltreert} |
[ |
] |
|
|
b |
[ |
] |
[penetreert] |
[ |
] |
|
M3-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
5 |
M1 |
a |
gaat in 't geheugen |
|
deuren openwrikken, |
|
|
b |
[ |
|
|
] |
metselwerk |
|
los[wrikken,] |
|
|
b |
[ |
|
|
|
|
] |
ont[wrikken,] |
|
|
g |
{krijgt handen} |
|
|
g |
{staat} |
|
|
g |
{[gaat] |
op een deur in het geheugen tikken,} |
|
|
g |
{[ |
] |
[in 't geheugen] op een ruimte tikken} |
|
|
g |
[gaat] op een zijdeur van de ruimte tikken, |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
[? door M1 g, r. 5 krijgt handen en gaat in 't geheugen] |
| |
| |
[1001] ‘Rochade’, M1 (collectie nlmd
| |
| |
6 |
M1 |
a |
waar oude ruimte haar verlossing beidt, |
|
|
b |
{die ik |
[ |
◦ |
] |
niet onderscheid} |
|
|
g |
die |
|
ik |
|
alleen als richel |
onderscheid, |
|
|
|
g |
[ |
|
|
] |
in |
perspectief niet |
[ |
] |
|
|
g |
[ |
] |
'[k] door de |
[ |
|
|
|
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
7 |
M1 |
a |
om zich |
|
daarmee opnieuw |
|
samen te schikken |
|
|
b |
[ |
|
|
] |
te |
|
nevenschikken |
|
|
g |
[ |
] |
{[opnieuw] aan u |
|
[ |
] |
onder[schikken]} |
|
|
|
g |
[ |
] |
uw stip [opnieuw] |
|
[ |
] |
[onder][schikken] |
|
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
8 |
M1 |
a |
[ |
|
|
|
◦ |
] |
totaliteitGa naar margenoot+ |
|
|
a |
[ |
|
|
◦ |
] |
en aanwezigheid |
|
|
b |
tot de |
|
gekende |
samenhorigheid. |
|
|
b |
[ |
] |
be[kende] |
[ |
|
|
|
] |
|
|
|
b |
[ |
|
|
|
|
] |
{solidariteit} |
|
|
g |
wanneer |
gij tevoorschijn |
gekomen zijt. |
|
|
|
g |
[ |
|
|
] |
[g]e aan het licht |
[ |
|
] |
|
M2-D3 |
|
zodra |
| |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
[? door M1 b, r. 8 solidariteit en samenhorigheid] |
8/9 |
M1 |
[strofewit] |
|
M2-D3 |
| |
| |
9 |
M1 |
b |
De modehuizen staan wagenwijd openGa naar margenoot+ |
|
b |
[W]agenwijd] [staan] [[d]e modehuizen] [open] |
|
b |
[De modehuizen staan wagenwijd open] |
|
M2-D3 |
|
| |
| |
10 |
M1 |
b |
|
en |
|
ook de kerken kunt ge binnenlopen.Ga naar margenoot+ |
|
|
b |
|
E[n] |
[ |
|
] |
|
b |
|
en |
[ |
|
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
|
[? door M1 b, r. 9-10] |
10/11 |
M1 |
b |
[geen strofewit] |
|
M2-D3 |
|
[strofewit] |
11 |
M1 |
b |
De klokken doen hun best |
[ |
◦ |
] |
|
b |
Precisie tijdseinen accentuerenGa naar margenoot+ |
|
M2-D3 |
|
Precisieseinen interveniëren |
| |
| |
12 |
M1 |
b |
de |
|
ogenblikken |
|
dat |
ge |
|
kunt |
|
passeren |
|
|
b |
[ |
] |
[ ◦ |
] |
plaatsen waar |
[ |
] |
{moet |
} |
[ |
] |
|
b |
[ |
] |
open |
|
[ |
|
] |
[ 2 |
] |
[ |
] |
|
b |
[ |
] |
lege |
|
[ |
|
] |
|
b |
{ |
de punten waar ge veilig kunt passeren |
} |
|
b |
{ de |
|
dode |
|
punten waar ge moet passeren |
} |
|
b |
{ [ |
] |
lege |
|
[ |
|
] } |
|
|
b |
[de] [dode] [punten waar ge moet passeren] |
|
g |
wanneer [de dode punten] u [passeren] |
|
g |
[de dode punten waar ge moet passeren] |
|
M2-D3 |
|
wanneer de dode punten u passeren. |
|
[? door de tweede b-lezing van M1, r. 11 en de eerste b-lezing van M1, r. 12;? door M1 b, r. 11-12 (door accentueren t/m moet passeren);? door M1 b, r. 12 moet en kunt;? door lege en dode] |
12/13 |
M1 |
b |
[geen strofewit] |
|
M2-D3 |
|
[strofewit] |
13 |
M1 |
I |
b |
Politie |
surveilleertGa naar margenoot+ |
|
b |
[ |
|
] |
wandelt rakelings voorbij |
|
II |
d |
^zebrastrepen |
|
d |
{^[zebra]lijnen} |
|
III |
e |
en |
|
zeem |
|
e |
[ |
] |
[zee]brastrepen wissen u nog uitGa naar margenoot+ |
|
f |
[Politie |
aan de overkant |
beduidt.]Ga naar margenoot+ |
|
f |
[ |
|
] |
bij de stoplichten |
[ |
] |
|
f |
[ |
|
] |
geeft een stopsignaal; |
[ |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
14 |
M1 |
I |
b |
[ |
|
◦ |
|
] |
neemt notitie van mij |
|
|
b |
zonder dat hij notitie neemt van mij |
|
|
c |
{zijn notitieboekje zit opzij}Ga naar margenoot+ |
|
|
II |
d |
in zijn notitieboekje over de straat |
|
|
d |
|
{^e[xx] en mij} |
|
|
III |
e |
Politie aan de overkant beduidt. |
|
|
f |
[en |
|
z[e]brastrepen |
wissen u nog uit.]Ga naar margenoot+ |
|
|
f |
[ |
|
] |
{schakelen u uit[.]} |
|
|
f |
de |
|
[ |
|
] |
schaken [u] vooruit. |
|
|
f |
D[e] |
[ |
|
] |
|
M2-D3 |
|
| |
| |
|
zebrastrepen |
|
| |
| |
|
[M1 II, r. 14 werd tussen haakjes geplaatst en vervolgens doorgehaald; voor M1 III e, r. 13-14 noteerde Achterberg in fase f respectievelijk ‘2’ en ‘1’;? door M1 III f, r. 13-14 (door u en be van beduidt)] |
| |
Commentaar
1 | Zie [966] ‘Nebo’, noot 2. |
|
|