| |
[1000] Theater
Overlevering
M1 |
Eerste manuscript D1 H-95. |
M2 |
Tweede manuscript D1, H-96. |
M3 |
Tweede typoscript, kopij D1, H-97. |
M4 |
Doorslag van M3 kopij T, H-99. |
M5 |
Derde typoscript D1, collectie Ministerie van ok&w, H-102. |
P1 |
Proef T, H-101. |
T |
Maatstaf 4 (januari 1957), p. 673. |
P2 |
Eerste proef D1, H-107. |
P3 |
Tweede proef D1, H-108. |
| |
| |
D1 |
Spel van de wilde jacht, p. 54. |
M6 |
Kopij D2, H-112. |
D2 |
Cryptogamen 4, p. 216. |
M7 |
Kopij D3, H-122. |
D3 |
Verzamelde gedichten, p. 905. |
| |
Datering
Vóór 30 november 1956
| |
| |
Ontwikkelingsgang
In de hiernavolgende synopsis worden M1 en M2-D3 afzonderlijk gepresenteerd.
In M1 (zie de afbeelding op p. 1229) schreef Achterberg eerst een aanzet van vier, deels nog onvolledige, regels. Vervolgens bewerkte hij dit gedeelte en breidde het uit tot en met r. (15) (M1 b-d). Onder dit tekstgedeelte schreef Achterberg (fase e) twee regels, die hij invoegde op de plaats van de eerdere r. (11)-(12) (M1 II); in dezelfde hand noteerde hij hier ook een eerste titel en een alternatief voor r. (15) (M1 III). Geheel onderaan het blad en in scherper potlood (fasen f-g) schreef Achterberg tenslotte de nieuwe r. (15)-(20) (M1 IV) en noteerde hij vermoedelijk ook de uiteindelijke titel.
In M2 wijkt het gedicht op een aantal plaatsen af van de laatste versie van M1. Ondermeer is de titel veranderd, zijn de oorspronkelijke r. (11)-(12) vervangen door drie nieuwe regels (r. 11-13) en is het slot van het gedicht (M1 IV, r. (16)-(20)) gewijzigd en teruggebracht tot twee regels. Door deze wijzigingen bestaat de versie in M2 - en ook in de latere bronnen - uit achttien regels.
| |
Varianten en correcties
M1 a-g potlood
M2 a-b potlood, c bl ballpoint (aangebracht ná M4)
2 |
M1 |
αa |
en doen alsof. |
|
Er |
|
is |
geen haar verschil |
|
|
|
βb |
[ |
|
|
|
|
] |
{zolang het duurt} |
|
|
βb |
[ |
] |
Er |
|
is |
[zolang het duurt] |
|
|
βb |
[ |
|
|
] |
{blijft} |
[ |
]Ga naar margenoot+ |
|
|
γc |
[ |
|
|
] |
zijn |
[ |
] |
| |
| |
(3) |
M1 |
αa |
[ |
|
|
◦ |
] |
meer tussen u en heden |
|
|
βc |
geen |
haar |
verschil met |
dit |
en |
het |
verleden |
|
|
βc |
{[ |
] |
cent |
[ |
|
|
] |
u |
[ |
] |
dit |
[ |
]} |
|
|
βc |
{[ |
] |
afstand tussen |
} |
[2 |
] |
|
|
βc |
{[ |
] |
onderscheid [met] |
} |
[ |
] |
|
|
βc |
{[ |
] |
speelruimte tussen |
} |
[ |
] |
|
|
γc |
planken geschoven, pal tegen het heden |
|
|
|
[? voor M1 c, r. (3) geen haar verschil, vervolgens geschrapt;? door dit;? door alle open varianten uit de eerste regelhelft van M1 c, r. (3)] |
(4) |
M1 |
a |
alleen het voetlicht |
|
[breekt af] |
|
|
b |
[ |
] |
houdt u |
|
blind |
en vuurt |
|
|
|
c |
Felle schijnwerper |
[ |
] |
{vol} |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
|
|
] |
{in} |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
|
|
] |
{hier} |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
|
|
] |
vast |
[ |
] |
|
|
|
[? door M1 c, r. (4) vol en blind;? door hier en in] |
(5) |
M1 |
b |
u aan tot een prestatie |
[ ◦ ] |
gij |
|
tuurtGa naar margenoot+ |
|
|
b |
[ |
|
|
] |
{stuurt} |
|
|
c |
aan tot prestatie van uzelf |
[ |
] |
stuurt |
(6) |
M1 |
b |
de diamanten van uw ogen |
[ |
◦ |
] |
|
|
c |
het diamanten oog naar boven en beneden |
(7) |
M1 |
b |
[ |
|
|
◦ |
|
] |
verhuurd |
|
|
b |
[ |
|
|
|
|
] |
{ o } |
|
|
b |
[ |
|
|
|
|
] |
[verhuurd] |
|
|
b |
[ |
|
|
|
|
] |
{gemuurd} |
|
|
c |
de zaal |
|
in |
|
|
c |
[ |
] |
door |
waar ik zit |
|
[ ◦ ] [gemuurd] |
|
|
d |
{de rijen over |
[ |
|
|
] |
[gemuurd]} |
|
|
d |
[de] volle [zaal door] [waar ik zit gemuurd] |
(8) |
M1 |
b |
[ |
◦ |
|
|
|
|
] |
vrede |
|
|
c |
met onbekenden |
|
die de |
|
|
c |
[ |
|
] |
in hetzelfde |
|
|
c |
[ |
|
] |
uit de |
|
grote steden |
|
|
d |
[ |
|
|
|
] |
{avondsteden} |
|
|
d |
[ |
|
] |
[uit de] wereldsteden |
(9) |
M1 |
c |
Ik heb voor vier gulden |
een plaats gehuurd |
|
|
|
d |
[voor vier gulden] [heb [i]k] |
[ |
] |
|
|
d |
[Ik heb] [voor vier gulden] |
[ |
] |
| |
| |
[1000] ‘Theater’, M1 (collectie nlmd)
| |
| |
(10) |
M1 |
c |
en kan twee uur aan ons alleen besteden |
(11) |
M1 I |
c |
De anderen zijn |
|
coulisse |
[ |
◦ |
] |
|
|
d |
[ |
] |
ledepoppen |
[ |
|
] |
|
II |
e |
Gelegenheid voor het publiek geschapen |
|
|
|
[? door M1 I, r. (11) ledepoppen en coulisse] |
(12) |
M1 I |
c |
[ |
◦ |
] |
|
II |
e |
om zich aan iemand anders te vergapen |
|
|
|
|
[{voor M1 II, r. (11)-(12) en met een pijl ingevoegd] |
(13) |
M1 |
c |
Avond aan avond |
|
is |
het uitverkocht |
|
|
|
c |
[ |
] |
{blijkt} |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
] |
[is] |
[ |
] |
(14) |
M1 |
c |
[ |
◦ |
] |
|
|
d |
Een derde heeft mijn plek al opgezocht. |
|
(15) |
M1 I |
c |
Een |
kwestie |
van belichting |
|
|
c |
[ |
] |
{zaak} |
[ |
] |
[breekt af] |
|
|
d |
kwestie van |
voetlicht |
en |
gezichtsbedrog |
|
|
d |
[ |
] |
{boeren[bedrog]} |
|
|
d |
[ |
] |
{kunst[licht]} |
[ |
] |
[2 |
] |
|
III |
e |
{Massasuggestie en gezichtsbedrog} |
|
IV |
f |
Wie zou het zijn, heb |
ik nog wel |
gedacht, |
|
|
g |
[ |
] |
'[k] bij mezelf |
[ |
] |
|
|
g |
[ |
] |
i[k] nog vaag |
[ |
] |
|
|
|
[? door M1 I, r. (15) belichting;? door zaak en kwestie;? door boeren en gezichts] |
(16) |
M1 IV |
f |
die na de voorstelling werd opgebracht. |
(16/17) |
M1 IV |
f |
[strofewit] |
(19) |
M1 |
IV |
f |
denteel geval; dat overkomt me vaak, |
(20) |
M1 IV |
f |
vooral |
|
wanneer het vreemde zaken raaktGa naar margenoot+ |
|
|
g |
[ |
] |
betreffende een vreemde zaak. |
| |
| |
1 |
M2-4 |
|
Gij kunt op een toneel |
|
naar voren |
tredenGa naar margenoot+ |
|
|
M2 |
c |
[ |
] |
voor 't voetlicht |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
] |
[naar voren] |
[ |
] |
|
M5-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
6 |
M2-4 |
|
het diamanten oog |
|
naar |
boven en benedenGa naar margenoot+ |
|
|
M2 |
c |
[ |
] |
langs |
[ |
] |
|
M5-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
7 |
M2 |
a |
de |
|
volle |
zaal door, waar ik zit gemuurdGa naar margenoot+ |
|
|
|
b |
[ |
] |
ganse |
[ |
] |
|
M3-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
11 |
M2-D3 |
|
dood en vereeuwigd door u aangetrokken |
12 |
M2-D3 |
|
tot in de nok de rijen ledepoppen, |
13 |
M2 |
a |
engelenbak |
, |
waar ze onkenbaar proppen. |
|
|
|
b |
[ |
]◦ |
[ |
] |
|
M3-D3 |
|
| |
|
|
| |
18 |
M2-D3 |
|
bij de artisteningang, middernacht? |
| |
| |
| |
Commentaar
1 | Zie [971] ‘Dryade’, noot 1. |
2 | Bij P1, r. 18 artisteningang noteerde de corrector van Maatstaf: ‘Voorkeurspelling: artiesten’. Dit voorstel tot correctie werd door Achterberg in blauwe ballpoint doorgehaald (zie ook § 47.8.2). |
|
|