| |
[995] Chauffeur
Overlevering
M1 |
Eerste manuscript D1, H-95. |
M2 |
Tweede manuscript D1, H-96. |
| |
| |
M3 |
Tweede typoscript, kopij D1, H-97. |
M4 |
Doorslag van M3, kopij T, H-99. |
M5 |
Derde typoscript D1, collectie Ministerie van ok&w, H-102. |
P1 |
Proef T, H-101. |
T |
Maatstaf 4 (januari 1957), p-670. |
P2 |
Eerste proef D1, H-107. |
P3 |
Tweede proef D1, H-108. |
D1 |
Spel van de wilde jacht, p. 47. |
M6 |
Kopij D2, H-112. |
D2 |
Cryptogamen 4, p. 209. |
M7 |
Kopij D3, H-122. |
D3 |
Verzamelde gedichten, p. 898. |
| |
Datering
Vóór 30 november 1956
| |
| |
Ontwikkelingsgang
In de grondlaag van M1 schreef Achterberg een gedicht van vermoedelijk twintig regels, bestaande uit drie strofen: r. (1)-(6), r. (7)-(14) (de laatste regel werd nog opengelaten) en r. (15)-(20). In dit gedeelte bracht hij vervolgens veranderingen aan. Onder meer voegde Achterberg een nieuwe regel toe (M1 c, r. (5)) en overwoog hij de volgorde van r. (9)-(10) te wijzigen, maar hier zag hij weer van af. De tekstontwikkeling tot zover wordt hieronder afzonderlijk gepresenteerd als M1 a-c, r. (1)-(20)(21).
De overige veranderingen in M1 mede te onderscheiden op grond van een afwijkende ductus, worden tezamen met de tekstontwikkeling in M2-D3 gepresenteerd. In deze latere fasen (M1 f-i) bewerkte Achterberg voornamelijk de tweede strofe van het gedicht. Ondermeer schrapte hij de oorspronkelijke r. (9)(10) en herschreef hij r. 12-13 op verschillende plaatsen op het manuscript (M1 I/IV). De in eerste instantie nog opengelaten r. (14) werd hierbij niet ingevuld, zodat het gedicht in M1 uiteindelijk uit negentien regels bestond. Ook in M2-D3 is deze omvang niet meer gewijzigd.
| |
Varianten en correcties
M1 a-i potlood
M2 a-b potlood, c bl ballpoint (aangebracht ná M4)
Titel |
M1 |
a |
Chauffeur |
|
M2-D3 |
|
| |
| |
|
|
|
M1 a-c, r. (1)-(20)(21): |
(2) |
M1 |
a |
|
In |
|
groot tenue |
|
stelt |
|
|
hij me |
|
|
niet te leur. |
|
|
|
b |
[ |
|
] |
uniform |
[ |
|
] |
|
Karel |
|
[ |
|
] |
|
|
b |
[ |
|
|
|
|
|
] |
{ |
Jozef |
} |
[ |
|
]Ga naar margenoot+ |
|
|
b |
[ |
|
] |
vol ornaat |
[ |
|
] |
[ |
2 |
] |
[ |
|
] |
| |
| |
(3) |
M1 |
a |
Gezeten als een god onder de goôn |
(4) |
M1 |
a |
achter het stuur regeert hij mijn persoon |
|
|
b |
[ |
|
◦ |
] |
|
|
c |
[achter het] [stuur]rad legt hij zijn geboôn |
|
|
|
[In M1 c voegde Achterberg de volgende regel toe:] |
(5) |
M1 |
c |
met richtingwijzers op aan het verkeer |
(5) |
M1 |
a |
naar eigen souvereine willekeur, |
|
(6) |
|
c |
[ |
] |
(6) |
M1 |
a |
verheven boven noodlot en malheur. |
|
(7) |
|
c |
[ |
] |
(6/7) |
M1 |
a |
[strofewit] |
|
(7/8) |
|
c |
[ |
] |
(7) |
M1 |
a |
Zonder livrei is het een vreemd sinjeur |
|
(8) |
|
c |
[ |
] |
(8) |
M1 |
a |
en valt bij de omgeving uit de toon; |
|
(9) |
|
c |
[ |
] |
|
|
d |
{[een tikje louche, een soort van souteneur]}Ga naar margenoot+ |
|
|
e |
[en valt bij de omgeving uit de toon;] |
(9) |
M1 |
a |
|
een |
|
beetje |
|
louche, een soort van souteneur |
|
|
|
b |
[ |
|
] |
tikje |
[ |
|
] |
(10) |
|
c |
[ |
] |
|
|
d |
{[en valt bij de omgeving uit de toon;]}Ga naar margenoot+ |
|
|
|
e |
[een tikje louche, een soort van souteneur] |
|
|
|
|
[Voor M1 c, r. (9)-(10) noteerde Achterberg in fase d respectievelijk ‘2’ en ‘1’; vóór deze hernummering plaatste hij een?; in fase e haalde hij de nummers door] |
(10) |
M1 |
a |
stille verklikker; doet |
|
me |
te gewoon. |
|
|
|
b |
[ |
] |
[m]ij |
[ |
] |
(11) |
|
c |
[ |
|
|
|
] |
(12) |
M1 |
a |
dan b.b.h., |
|
P.G., bad, telefoon, |
|
|
|
b |
[ |
] |
godsdienstig, net persoon[,] |
|
(13) |
|
c |
[ |
|
|
] |
| |
| |
(14) |
M1 |
a |
[ |
◦ |
] |
(15) |
|
c |
[ |
|
] |
(14/15) |
M1 |
a |
[strofewit] |
|
(15/16) |
|
c |
[ |
] |
(15) |
M1 |
a |
Drees en trawanten zorgen voor pensioen. |
|
(16) |
|
c |
[ |
] |
(16) |
M1 |
a |
Daar moeten ook de mijnen het mee doen. |
|
(17) |
|
c |
[ |
] |
(17) |
M1 |
a |
Hoe kom je anders rond met goed fatsoen? |
|
(18) |
|
c |
[ |
] |
(17/18) |
M1 |
a |
[strofewit] |
|
(18/19) |
|
c |
[ |
] |
(18) |
M1 |
a |
Al stam ik af van Jan van Schaffelaar, |
|
(19) |
|
c |
[ |
] |
(19) |
M1 |
a |
ik kan hoog springen of laag springen, maar |
|
(20) |
|
c |
[ |
] |
(20) |
M1 |
a |
de fiscus vreet me op met huid en haar. |
|
(21) |
|
c |
[ |
] |
|
|
M1 f-D3, r. 1-19: |
2 |
M1 |
f |
[In] gala [stelt] de kerel [niet |
|
|
te leur.]Ga naar margenoot+ |
|
|
|
M2 |
a |
| |
|
|
|
|
| |
|
|
b |
[ |
] |
[teleur.] |
|
|
M3-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
|
3 |
M1 |
f |
[ |
Gezeten |
|
|
als een god onder de goôn |
]Ga naar margenoot+ |
|
M2-4 |
|
| |
|
|
|
|
| |
|
M2 |
c |
{ |
Gezeteld |
} |
[ |
|
] |
|
|
c |
|
Zetelend |
|
[ |
|
] |
|
M5-D3 |
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
[? voor M2 c, r. 3 Gezeteld en Gezeten] |
|
| |
| |
7/8 |
M1 |
f |
[[strofewit]] |
|
|
M2-D3 |
|
| |
| |
8 |
M1 |
f |
[Zonder livrei |
|
is |
|
het |
een |
|
vreemd |
|
sinjeur]Ga naar margenoot+ |
|
|
|
f |
[ |
|
|
] |
{hij} |
[ |
] |
{eng} |
|
[ |
] |
|
|
f |
[ |
] |
een bleke souteneur, |
|
|
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
9 |
M1 |
f |
[valt]-ie |
|
[ ◦ ] |
[de omgeving uit de toon |
|
;]Ga naar margenoot+ |
|
|
f |
[ |
] |
[bij] |
[ |
|
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
|
|. |
|
10 |
M1 |
f |
een pottekijker[;] |
|
[doet |
mij te gewoon.]Ga naar margenoot+ |
|
|
|
i |
Mozes in burger[;] |
|
[ |
|
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|. |
Doet |
| |
| |
11 |
M1 |
f |
[Wat weet |
|
men |
|
eigenlijk |
van] [z]o'n sinjeurGa naar margenoot+ |
|
|
|
i |
[ |
] |
ik |
|
[ |
|
] |
|
M2-4 |
|
| |
|
|
|
|
|
| |
|
M2 |
c |
[ |
|
|
] |
feitelijk |
[ |
] |
|
M5-D3 |
|
| |
|
|
|
|
|
| |
12 |
M1 I |
f |
[dan b.b.h., godsdienstig, net persoon,]Ga naar margenoot+ |
|
II |
g |
dan b.b.h., |
Prot. Godsdienst, |
net |
persoon, |
|
|
|
g |
[ |
] |
godsdienstig[,] |
[ |
|
] |
|
IV |
i |
dan uit de advertentie: |
|
[ |
|
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
|
| |
Net |
| |
| |
13 |
M1 I |
f |
[v.g.g.v., moderne taal voorkeur?]Ga naar margenoot+ |
|
|
f |
|
|
|
|
{^monteur} |
|
|
|
|
|
f |
|
|
|
{^flink postuur} |
|
|
|
|
|
II |
g |
v.g.g.v., salaris naar vertoon? |
|
III |
h |
salaris nader overeen te |
kom |
|
|
h |
[ |
|
|
|
|
] |
[ko]om'.Ga naar margenoot+ |
|
|
h |
|
|
|
{^brandschoon}Ga naar margenoot+ |
|
IV |
i |
PvdA, EHBO |
|
. |
|
voorkeur? |
|
|
i |
[ |
|
] |
|
Niet meer. |
|
M2 |
a |
| |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
b |
[ |
]? - |
[ |
|
|
] |
|
|
b |
[ |
][-][?] |
[ |
|
|
] |
|
M3-D3 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
[M1 II, r. 12-13 werden tezamen doorgehaald: M1 I, r. 13 monteur en flink postuur werden tezamen doorgehaald] |
| |
| |
13/14 |
M1 |
i |
[ |
[strofewit] |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
16/17 |
M1 |
i |
[ |
[strofewit] |
] |
|
M2-D3 |
|
| |
|
| |
18 |
M1 |
i |
[ik |
|
kan |
hoog springen of laag springen, maar]Ga naar margenoot+ |
|
|
M2-4 |
|
| |
|
|
|
| |
|
M2 |
c |
[ |
] |
mag |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
] |
[kan] |
[ |
] |
|
M5-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
| |
Commentaar
1 | In M1, r. (11)(12) is een gedeelte onleesbaar uitgegumd. Waarschijnlijk hebben er twee woorden gestaan. De precieze omvang van deze woorden is niet meer te achterhalen. |
2 | Op 31 mei 1956 werd de a.o.w.-wet van Drees (vgl. r. 14) aangenomen. |
3 | Zie [971] ‘Dryade’, noot 1. |
4 | Op M4, de kopij voor Maatstaf, noteerde Achterberg in anilinepotlood boven de titel van het gedicht: ‘uit het derde bedrijf’ (zie ook § 47.6.2). |
5 | Paul Rodenko heeft in verband met zijn artikel ‘Spiegel van de wilde jacht’ (zie § 47.16.1) met Achterberg gesproken over dit gedicht, dat ‘door de kritiek in het algemeen als een hoogtepunt van satirisch realisme [werd] beschouwd; maar wanneer men Achterberg zelf over dit gedicht dingen hoort zeggen als: “ja, het werd hoog tijd dat die kerel ontmaskerd werd” en “in burger, zodra hij zijn schrikwekkende uniform heeft afgelegd, kan Mozes geen kwaad meer”, dan voelt men wel dat dit alles niets met realisme te maken heeft en dat de zogenaamde realiteit een functioneel onderdeel is van een heel andere realiteit.’ (P. Rodenko, ‘Spiegel van de wilde jacht’, p. 719.) Vgl. ook H.U. Jessurun d'Oliveira, ‘Gerrit Achterberg’, p. 28. |
|
|