| |
[989] Cross-country
Overlevering
M1 |
Eerste manuscript D1, H-95. |
M2 |
Tweede manuscript D1, H-96. |
M3 |
Tweede typoscript, kopij D1, H-97. |
M4 |
Derde typoscript D1, collectie Ministerie van ok&w, H-102. |
M5 |
Doorslag van M4, kopij T, H-104. |
P1 |
Proef T, H-106. |
T |
De gids 120.1 (januari 1957), p. 12. |
P2 |
Eerste proef D1, H-107. |
P3 |
Tweede proef D1, H-108. |
D1 |
Spel van de wilde jacht, p. 35. |
M6 |
Kopij D2, H-112. |
D2 |
Cryptogamen 4, p. 197. |
M7 |
Kopij D3, H-122. |
D3 |
Verzamelde gedichten, p. 890. |
| |
Datering
Vóór 30 november 1956
| |
| |
Ontwikkelingsgang
Vanwege de gecompliceerde genese van dit gedicht worden M1 en M2-D3 afzonderlijk gepresenteerd.
In M1 (zie de afbeelding op p. 1176) heeft Achterberg verschillende gedeelten van dit gedicht een aantal keren apart hernomen, waardoor er meerdere subeenheden onderscheiden moeten worden. In de synopsis worden deze zoveel mogelijk parallel gepresenteerd. De fasen-indeling is deels op deze afzonderlijke bewerkingen gebaseerd.
Eerst schreef Achterberg r. (1)-(4); hiervan haalde hij r. (3)-(4) door, verving alleen r. (3) en vervolgde, na een aantal witregels, met r. (9)-(15) (M1 I/II).
| |
| |
Hierna hernam Achterberg r. (1) en schreef hij - onder r. (13) - het vervolg op r. (3), dat uitgebreider uitviel dan in eerste instantie was geïntendeerd (M1 III, r. (4)-(9)). Van dit gedeelte herschreef Achterberg - op verschillende plaatsen op het manuscript - r. (5)-(9) (M1 IV/V). In de definitieve bewerking van deze regels voegde hij alsnog een regel toe (M1 VI, r. (5)-(10)). Deze uitbreiding van het gedicht had tot gevolg dat de oorspronkelijke regels M1 I/II, r. (9)-(13) naar de positie van r. (11)-(15) verschoven. Aansluitend schreef Achterberg tenslotte - op de keerzijde van het manuscript - het slot van het gedicht, r. (16)-(21) (M1 VII/VIII).
De eerste versie van M2 wijkt op een aantal plaatsen af van de uiteindelijke versie van M1. Onder andere is de volgorde van M1 VII, r. (11)-(15) in M2 gewijzigd en zijn de twee laatste strofen herschreven. In eerste instantie (M2 a) bestond het slot van het gedicht uit r. 16-(22), maar in een volgende fase schrapte Achterberg hiervan één regel. Deze versie (M2 b) - die in deel 1 als leestekst is opgenomen - werd overgenomen in M3 en P1. Hierna bracht Achterberg in M2 en P1 nog enkele wijzigingen aan, die - op één uitzondering na (r. 4) - in M4-D3 werden overgenomen.
| |
Varianten en correcties
M1 a-m potlood
M2 a-b potlood, c bl ballpoint (aangebracht ná M3)
Titel |
M1 |
a |
[ontbreekt] |
|
|
c |
WildschutGa naar margenoot+ |
|
|
c |
{Wildbaan} |
|
|
c |
Cross-Country |
|
M2-D3 |
|
Cross-country |
|
|
|
|
M1 I/II, r. (1)-(13): |
(1) |
M1 I |
a |
Ik |
loop |
met een |
|
geweer |
de bossen |
|
rond |
|
|
b |
{Hij |
gaat |
[ |
] |
gevoel |
[ |
] |
door} |
|
|
b |
{Zij gaan} |
[ |
] |
[2 |
] |
[ |
] |
[2 |
] |
|
|
b |
[Hij] dwaalt |
[ |
] |
[ |
] |
[ |
] |
[ |
] |
|
|
d |
Dwalend |
[ |
] |
[ |
] |
[ |
] |
[ |
] |
|
|
|
|
[? door M1 b, r. (1) gevoel;? door gaan en gaal] |
(2) |
M1 I |
a |
Vrienden verdwenen |
[breekt af] |
|
|
b |
rechthoekig |
op de |
|
aangelegde |
|
paden. |
|
|
|
c |
[ |
|
|
|
] |
{wegen} |
|
|
d |
[ |
|
] |
platgetreden |
[paden.] |
|
|
d |
{kruiselings} |
[ |
|
|
|
|
] |
|
|
d |
[kruiselings] |
[ |
|
|
|
|
], |
|
|
|
|
[? door M1 d, r. (2) kruiselings en rechthoekig] |
| |
| |
[989] ‘Cross-country’, M1 (voorzijde) (collectie nlmd)
| |
| |
(3) |
M1 I |
b |
Gij slaat hem bij het oversteken gade |
|
|
b |
{De dieren slaan hem van terzijde gade.} |
|
|
c |
Ik |
kom |
u in de |
|
hemelbreedte |
tegen |
|
|
|
c |
{en} |
[ |
|
|
] |
[hemel]s[breedte] |
|
[ |
] |
|
|
d |
[kom] |
i[k] |
[ |
|
|
] |
nader |
|
|
|
|
[? door M1 b, r. (2) en de eerste b-lezing van r. (3)] |
(4) |
M1 I |
b |
Aan 't eind van elke laan verschijnt een hond. |
|
|
b |
en blijft hem |
[ |
|
◦ |
] |
voorGa naar margenoot+ |
|
|
c |
[ |
|
◦ |
|
|
|
] |
|
|
|
|
[? door de tweede b-lezing van M1, r. (3) en de eerste b-lezing van r. (4); beide regels werden vervolgens (fase c) tezamen doorgehaald. Onder dit gedeelte liet Achterberg witruimte open om er later de tweede strofe van het gedicht te kunnen noteren. Na de witruimte schreef hij de volgende regels, die vermoedelijk een aanzet vormen voor het sextet:] |
|
|
|
|
M1 I/II, r. (9)-(15): |
(9) |
M1 I |
d |
Meidoorn en kamperfoelie |
|
ruiken |
zoet |
|
|
|
d |
[ |
] |
{geuren} |
[ |
]Ga naar margenoot+ |
|
|
d |
[ |
] |
[geuren] |
[ |
] |
(10/11) |
M1 I |
d |
[strofewit] |
(11) |
M1 I |
d |
Een eenzaam ven weerspiegelt uw gezicht |
|
II |
e |
Gij staat onder een oud beschermheerschap |
(12) |
M1 I |
d |
en onbezoldigd |
|
gaat |
de |
|
avond[?] |
dicht. |
|
|
|
d |
[ |
|
|
] |
[gaa]n |
[ |
] |
bossen |
[ |
] |
|
|
d |
[ |
|
|
] |
{[gaat]} |
[ |
] |
avond} |
[ |
]Ga naar margenoot+ |
|
II |
e |
[ |
|
|
|
|
◦ |
|
|
|
|
|
|
|
] |
|
|
f |
De |
dennennaalden |
dempen |
uw voetstap. |
|
|
f |
[ |
] |
[denne][naalden] |
[ |
|
|
|
] |
't houtgeknap. |
|
|
|
|
[M1 I, r. (11)-(12) werden tezamen doorgehaald] |
(13/14) |
M1 II |
f |
[strofewit] |
(14) |
M1 II |
f |
Diep in de poelen |
|
huist |
[ |
◦ |
] |
uw hoofd |
|
|
|
f |
[ |
] |
spiegelt zich |
[ |
] |
|
|
|
|
[? door M1 II, r. (14) huist;? na de regel] |
| |
| |
(15) |
M1 II |
f |
maar kijk ik naast me is het uitggedoofd |
|
|
f |
{kijk ik terzij dan is het |
mij |
ontroofd.} |
|
|
f |
[2 |
] |
[m]e |
{beroofd} |
|
|
f |
{^onbezoldigd} |
|
|
|
|
[? door M1 II, r. (15) onbezoldigd en terzij;? voor de regel; M1 II, r. (14)-(15) werden vervolgens tezamen doorgehaald. Hierna keerde Achterberg terug naar het begin van het gedicht (M1 I, r. (1)-(3)) en schreef hij het vervolg (M1 III, r. (4)-(9)) onder M1 II, r. (15):] |
|
|
|
|
M1 III, r. (1)-(9): |
(4) |
M1 III |
g |
Maar overal staan stammen opgesteld |
|
|
h |
maar |
|
blijf |
u |
tot op een armlengte vreemd.Ga naar margenoot+ |
|
|
h |
[ |
] |
{ben} |
[ |
|
|
|
] |
|
|
|
h |
[ |
] |
[blijf] |
[ |
] |
{verder dan een} [lengte] |
[vreemd.] |
|
|
|
h |
[ |
] |
{blijft me} |
altijd [een armlengte] |
[ |
|
] |
|
|
h |
[ |
] |
[blijf u] |
|
[ |
|
|
] |
|
|
|
|
[M1 III, r. (4) is met een pijl ingevoegd in M1 I] |
(4/5) |
M1 III |
h |
[strofewit] |
(5) |
M1 III |
h |
blijken dan[?] boomstammen zo |
|
dicht |
vereend |
|
|
|
h |
[ |
] |
{sterk} |
[ |
] |
(6) |
M1 III |
h |
dat |
|
ik er niet omheen |
kan |
Gij slaat het gade |
|
|
|
h |
[ |
] |
niemand er langs |
[ |
|
] |
(7) |
M1 III |
h |
zonder |
|
uw |
|
|
|
h |
[ |
] |
[u] |
|
met |
een teken te verraden |
|
|
|
h |
[ |
|
|
] |
door |
[ |
] |
|
|
h |
[ |
] |
{me} |
[ |
|
] |
(8) |
M1 III |
αh |
of ik u aan een sprookje had ontleend. |
|
|
βh |
[ |
◦ |
|
] |
zo[?] versteend |
|
|
|
βh |
[ |
◦ |
|
] |
on[versteend] |
|
|
βh |
dat ik heb |
om te kijken |
|
[ |
] |
|
|
βh |
{voor eenmaal} |
[ |
|
|
] |
|
|
βh |
alleen maar |
om te kijken, onversteend |
|
|
βh |
{een keertje} |
[ |
|
|
] |
| |
| |
(9) |
M1 III |
αh |
[ |
|
|
|
|
◦ |
|
|
|
] |
|
|
βh |
of ik |
u |
aan een sprookje |
had |
ontleend. |
|
|
βh |
[ |
] |
het |
[ |
|
|
|
|
|
] |
|
|
βh |
{alsof het aan |
[ |
|
] |
was |
[ |
]} |
|
|
βh |
[2 |
|
|
|
|
|
] |
{werd} |
[ |
] |
|
|
|
|
[Hierna wijzigde Achterberg, op verschillende plaatsen op het manuscript(M1 IV/V), r. (5)-(9):] |
|
|
|
|
M1 IV/V, r. (5)-(9): |
(8) |
M1 IV |
i |
laatste stap te zetten, onversteendGa naar margenoot+ |
|
|
i |
de [laatste stap te zetten, onversteend] |
(9) |
M1 IV |
i |
alsof het aan |
een sprookje |
werd ontleendGa naar margenoot+ |
|
|
i |
[ |
] |
{Doornroosje} |
[ |
] |
|
|
i |
[ |
] |
[een sprookje] |
[ |
] |
|
|
|
|
[? door M1 V, r. (9) Doornroosje en een sprookje; vervolgens verving Achterberg M1 V, r. (7) door twee nieuwe regels:] |
|
|
|
|
M1 VI, r. (5)-(10): |
(7) |
M1 VI |
j |
tussen de cryptogamen en nachtschade |
(8) |
M1 VI |
j |
Ik zie een |
|
hand bij[?] |
|
|
j |
[ |
] |
[hand]gebaar |
om me te raden |
|
|
j |
{alleen een handgebaar} |
[ |
|
|
|
] |
|
|
|
j |
en maakt [een hand][gebaar] |
[om] |
|
[m]ij |
[te raden] |
|
|
|
j |
[ |
|
|
|
|
] |
[m]e |
[ |
] |
|
|
|
|
[? door M1 VI, r. (8) alleen een handgebaar en Ik zie een handgebaar] |
(10) |
M1 VI |
j |
[alsof het aan een sprookje werd ontleend]Ga naar margenoot+ |
|
|
|
|
[Door de uitbreiding van het gedicht in M1 III/VI verschuiven de oorspronkelijke regels M1 I/II, r. (9)-(13) naar r. (11)-(15); op de keerzijde van M1 schreef Achterberg de laatste twee strofen van het gedicht, r. (16)-(21):] |
| |
| |
|
|
|
M1 VII/VIII, r. (11)-(21): |
(10/11) |
M1 VII |
k |
[[strofewit]] |
(12/13) |
M1 VII |
k |
[[strofewit]] |
(15/16) |
M1 VII |
k |
[strofewit?] |
(16) |
M1 VII |
k |
Een eenzaam ven |
|
weerspiegelt |
uw gezichtGa naar margenoot+ |
|
|
|
k |
[ |
] |
{omlijst} |
[ |
] |
|
|
k |
[ |
] |
[weerspiegelt] |
[ |
] |
(17) |
M1 VII |
k |
dat verder |
tot geen werklijkheid verplicht |
|
|
|
k |
{omdat het} |
[ |
] |
|
VIII |
l |
v[xx] [xxxx] |
aan gene zijde van het licht |
|
|
l |
gij breekt[?] |
[ |
] |
|
|
m |
van [gene zijde van het] avond[licht]; |
|
|
|
|
[? door M1 VII, r. (17) omdat het en dat verder] |
(18) |
M1 VII |
k |
zo zijn mijn ogen op u afgericht |
|
VIII |
l |
een medaillon gevonden in het Sticht. |
(18/19) |
M1 VIII |
l |
[strofewit] |
(19) |
M1 VIII |
l |
Er staat een pyramide opgericht |
(20) |
M1 VIII |
l |
achtergelaten door het avondlicht |
|
|
m |
aan deze zijde in zijn doodgewicht. |
2 |
M2-3 |
|
kruiselings op de |
|
aangelegde |
paden,Ga naar margenoot+ |
|
|
M2 |
c |
[ |
] |
[aange]harkte |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
] |
aangegeven |
[ |
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
| |
| |
4 |
M2-3 |
|
maar |
blijf u |
|
altijd |
een armlengte vreemd.Ga naar margenoot+ |
|
|
M2 |
c |
doch |
[ |
] |
telkens |
[ |
] |
|
M4-T |
|
| |
|
|
|
|
| |
|
P2-D3 |
|
maar |
| |
|
|
|
| |
15 |
M2-3 |
|
bij drinkplaatsen, |
|
waar |
ik uw mond ontmoet.Ga naar margenoot+ |
|
|
M2 |
c |
[ |
] |
of |
[ |
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
17 |
M2-3 |
|
steekt uit een gleuf |
een stuk van uw gezicht.Ga naar margenoot+ |
|
|
M2 |
c |
tuurt om een hoek |
[ |
] |
|
M4-D3 |
|
| |
|
| |
|
|
|
|
[In M2 c voegde Achterberg de volgende regel toe:] |
17(18)/ |
|
|
|
18(19) |
M2-D3 |
|
[strofewit] |
18 |
M2 |
a |
Er staat een |
|
wetsartikel |
opgerichtGa naar margenoot+ |
|
|
|
b |
[ |
] |
pyramide |
[ |
] |
(19) |
M3-D3 |
|
| |
|
|
|
| |
| |
| |
19 |
M2 |
a |
aan deze zijde, in zijn doodgewicht |
:Ga naar margenoot+ |
|
|
b |
[ |
]; |
|
M3 |
|
| |
| |
(20) |
M2 |
c |
[ |
]. |
|
M4-D3 |
|
| |
| |
20 |
M2 |
a |
361b, strafrecht, |
|
|
b |
[d]ie [so wie so tot omkeren verplicht.]Ga naar margenoot+ |
|
|
M3 |
|
| |
| |
(21) |
M2 |
c |
[En onbezoldigd gaan de bossen dicht.] |
|
M4-D3 |
|
| |
| |
|
|
|
|
[Hier eindigen M2 c-D3] |
21 |
M2 |
a |
dat so wie so tot omkeren verplicht. |
|
|
b |
[En onbezoldigd gaan de bossen dicht.]Ga naar margenoot+ |
|
|
M3-P1 |
|
| |
| |
| |
Commentaar
1 | Zie [966] ‘Nebo’, noot 2. |
2 | Op de vraag van M. Rutten (zie § 47.16.3) naar de betekenis van r. 18-19 ‘Er staat een pyramide opgericht [/] aan deze zijde [...]’ antwoordde Achterberg ‘gebruikt als symbool’ en voegde daar later aan toe: ‘symbool van de dood’. |
|
|