| |
[951] Wandeling met tante
Overlevering
M1 |
Manuscript, H-92. |
M2 |
Eerste typoscript D3, H-93. |
T1 |
De gids> 117.11 (juli 1954), p. 52. |
D1 |
Voorbij de laatste stad1, p. 129. |
D2 |
Voorbij de laatste stad2, p. 147. |
T2 |
Dromen met open ogen. Bloemlezing uit de Nederlandse poëzie van de laatste vijftig jaar. Red. A. Morriën. Amsterdam, 1959, p. 85. |
M3 |
Tweede typoscript, kopij D3, H-116. |
M4 |
Derde typoscript D3, collectie Ministerie van ok&w, H-117. |
| |
| |
T3 |
Met geen pen te beschrijven. Red. N. Noordzij. Amsterdam, [oktober] 1961, p. 17-18. |
D3 |
Vergeetboek, p. 22-23. |
M5 |
Kopij D4, H-122. |
D4 |
Verzamelde gedichten, p. 937-938. |
| |
Datering
Vóór 20 juni 1954
| |
| |
Ontwikkelingsgang
In M1 lijkt dit gedicht grotendeels in een en dezelfde ductus te zijn geschreven. De fasering is mede gebaseerd op het gegeven dat Achterberg verschillende regels op afzonderlijke plaatsen op het manuscript heeft hernomen - hieronder aangeduid als M1 I/IV -, waarvan M1 I, r. (11)-(16) afzonderlijk worden gepresenteerd. Daarna volgt de gecombineerde synopsis van M1 III/IV-D2, r. 11-20. De veranderingen die Achterberg naderhand (dat wil zeggen na D2) in M2 aanbracht, worden tezamen met T2-D4 weergegeven. Tenslotte volgt de presentatie van een uitbreiding die het gedicht in T2-D4 onderging.
| |
Varianten en correcties
M1 a-e potlood
M2 a typemachine, b-c potlood (aangebracht ná D2)
Reekstitel |
M3-M4 |
|
[ontbreekt] |
|
T3 |
|
Longa palus |
|
D3-D4 |
|
[ontbreekt] |
Titel |
M1 |
a |
14 dagen met een oud vrouw |
|
|
b |
Wandeling met tante |
|
M2-D4 |
|
| |
| |
|
|
|
M1-D4, r. 1-10: |
1 |
M1 |
a |
Als ik met tante op de weg loop |
schijnt |
het net |
|
|
b |
[ |
] |
lijkt |
[ |
] |
|
|
b |
[ |
] |
is |
[ |
] |
|
M2-D4 |
|
| |
|
|
|
| |
2 |
M1 |
a |
alsof er iets in |
scene |
is |
gezet. |
|
|
b |
[ |
|
|
|
|
] |
|
wordt |
[ |
] |
|
|
b |
[ |
|
|
] |
[sc]è[ne] |
[ |
|
] |
|
M2-D2 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
M2 |
b |
[of] |
[er] een stuk [in scène] |
[ |
|
] |
|
T2 |
|
alsof |
| |
|
|
|
|
|
|
| |
|
M3-D4 |
|
of |
| |
|
|
|
|
|
|
| |
| |
| |
3 |
M1 I |
a |
Gaat zij de kamer uit, kom ik de kamer in |
|
II |
b |
Wij gaan de kamer uit |
, |
maar bij de buitendeur |
|
|
|
b |
[ |
]◦ |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
], |
[ |
] |
|
M2-D4 |
|
| |
|
|
| |
4 |
M1 I |
a |
dan denkt ieder het zijne |
[ |
◦ |
] |
|
II |
b |
krijgt ze om te beginnen al een kleur |
|
|
c |
aarzelt ze uit instinct en krijgt [een kleur]. |
|
M2-D4 |
|
| |
|
|
| |
5 |
M1 |
a |
Zij |
heeft een hart van goud, boordevol kleine spelden, |
|
|
|
b |
[Z]e |
[ |
] |
|
M2-D4 |
|
| |
|
| |
6 |
M3-D2 |
|
die zich doorlopend op mijn lichaam melden. |
7 |
M1 |
a |
Ze zegt: Napoleon, dat was |
|
een |
echte |
held |
|
|
|
b |
[ |
|
|
] |
{ware} |
[ |
] |
|
|
b |
[ |
] |
nog eens |
[een] |
[ |
] |
|
M2-D4 |
|
| |
|
|
|
|
| |
een |
| |
| |
8 |
M1-D4 |
|
en slaat mij een kwartiertje uit het veld. |
9 |
M1 |
a |
t |
|
|
|
a |
Tot ik haar troef met Kenau Simons Hasselaar. |
|
|
M2-D4 |
|
| |
| |
10 |
M1 |
a |
[ |
◦ |
] |
|
|
b |
Zij zwijgt en krimpt een beetje in elkaar. |
|
|
|
b |
Dan krimpt het vrouwtje verder in elkaar. |
|
|
M2-D4 |
|
| |
|
| |
10/11 |
M1-D4 |
|
[strofewit] |
|
|
|
M1 I, r. (11)-(16): |
(11) |
M1 I |
a |
Ik zou haar in een bos kunnen verdonkeremanen |
(12) |
M1 I |
a |
tussen de balken van 2 zonnebanen. |
(12/13 |
M1 I |
a |
[strofewit] |
(13) |
M1 I |
a |
Daar zou het wezen of zij nimmer had bestaan |
(14) |
M1 I |
a |
als mens. |
[ |
◦ |
] |
| |
| |
(14/15) |
M1 I |
b |
[strofewit] |
(15) |
M1 I |
b |
Op |
weg naar huis kraaide misschien een haan. |
|
|
|
b |
Alleen o[p] |
[ |
] |
(16) |
M1 I |
b |
Maar dat had dan Napoleon gedaan. |
|
|
|
M1 III/IV-D2, r. 11-20: |
11 |
M1 III |
c |
Ze reikt, met hoed en al, |
nauwlijks tot aan |
mijn schouders |
|
|
|
c |
[ |
] |
[nauw]e[lijks][tot] |
[ |
] |
|
M2-D2 |
|
| |
|
|
|
| |
12 |
M1 III |
c |
en spreekt daarom zo dierbaar van mijn ouders. |
|
|
M2-D2 |
|
| |
| |
|
|
|
[} voor M1 III, r. 11-12 en met een pijl ingevoegd in M1 I] |
|
12/13 |
M1 III |
c |
[[strofewit]] |
|
|
M2-D2 |
|
| |
| |
14 |
M1 III |
c |
[tussen de balken van |
|
2 |
zonnebanen.]Ga naar margenoot+ |
|
|
|
d |
[ |
] |
twee |
[ |
] |
|
M2-D2 |
|
| |
|
|
|
| |
14/15 |
M1 III |
c |
[[strofewit]] |
|
|
M2-D3 |
|
| |
| |
15 |
M1 III |
c |
[Daar |
zou het |
wezen of zij nimmer had bestaan]Ga naar margenoot+ |
|
|
|
c |
{En} |
[ |
|
] |
|
|
c |
Waar het moest |
[ |
] |
|
|
e |
[ |
|
|
]. |
|
M2-D2 |
|
| |
|
|
| |
|
|
|
[? door M1 I c, r. 15 En en Daar] |
16 |
M1 III |
c |
maar weer in 't elvenrijk was opgegaan |
|
|
c |
zo |
weinig ruimte kan een mens beslaan. |
|
M2-D2 |
|
Zo |
| |
| |
16/17 |
M1 III |
c |
[[strofewit]] |
|
|
M2-D2 |
|
| |
| |
17 |
M1 IV |
d |
Zij |
|
werd |
heelhuids in 't rijk der elfen opgenomen |
|
|
|
e |
[Z]e |
|
was |
[ |
] |
|
|
e |
[ |
] |
[werd] |
[ |
] |
|
M2-D2 |
|
| |
|
|
|
| |
| |
| |
18 |
M1 IV |
d |
en hoorde voortaan |
|
tot |
de kwade dromen. |
|
|
|
e |
[ |
] |
bij |
[ |
] |
|
M2-D2 |
|
| |
|
|
|
| |
|
|
|
[{voor M1 IV, r. 17-18 en met een pijl ingevoegd in M1 III] |
18/19 |
M1 IV |
d |
[[strofewit]] |
|
|
M2-D2 |
|
| |
| |
19 |
M1 IV |
d |
[Alleen op weg naar huis kraaide misschien een haan.]Ga naar margenoot+ |
|
|
M2-D2 |
|
| |
| |
20 |
M1 IV |
d |
[Maar dat had dan Napoleon gedaan.]Ga naar margenoot+ |
|
|
M2-D2 |
|
| |
| |
|
|
|
M2 b, T2-D4, r. 11-14: |
11 |
M2 |
b |
[Ze reikt, met hoed en al, nauwelijks tot mijn schouders]Ga naar margenoot+ |
|
|
T2-D4 |
|
| |
| |
12/13 |
M2 |
b |
[[strofewit]] |
|
|
T2-D4 |
|
| |
| |
14/15 |
M2 |
b |
[[strofewit]] |
|
|
T2-D4 |
|
| |
| |
|
|
|
[De volgende regels ontbreken in T2:] |
|
|
|
M2 b-c, M3-D4, r. 15-16: |
15 |
M2 |
b |
[Waar het |
moest wezen |
of zij nimmer had bestaan.]Ga naar margenoot+ |
|
|
|
b |
[ |
] |
{kon lijken} |
[ |
]Ga naar margenoot+ |
|
|
c |
[ |
] |
[moest wezen] |
[ |
] |
|
|
c |
[ |
] |
kon schijnen |
[ |
] |
|
M3-D4 |
|
| |
| |
moest wezen |
| |
| |
16/17 |
M2 |
b |
[[strofewit]] |
|
|
M3-D4 |
|
| |
| |
| |
| |
|
|
|
M2 b-c, T2-D4, r. 17(15)(17)-(20)18(20): |
(15) |
T2 |
|
Geruisloos in het |
| |
|, |
(16) |
T2 |
|
kon zij geen achterdeur meer binnenkomen |
, |
(17) |
T2 |
|
tenzij het achterdeurtje van de kwade dromen. |
(18) |
T2 |
|
Tot weer die wandeling werd ondernomen. |
(20) |
M3-D4 |
|
| |
| |
|
|
|
T2-D4, r. (19)(21)-(22)(24): |
(19) |
T2 |
|
Als de verpleegster op een bus Droste cacao |
, |
(20) |
T2 |
|
verdween haar klein figuurtje in het grauw. |
(24) |
M3-D4 |
|
omdat hij daar Napoleon zag gaan. |
| |
Commentaar
1 | Op 2 juni 1954 vroeg Ed. Hoornik Achterberg om gedichten voor het juli-nummer van De gids. Waarschijnlijk hebben zij elkaar nog gesproken voordat Achterberg op 20 juni dit gedicht stuurde (‘ziehier dus de gevraagde tante’). In
|
| |
| |
| een postscriptum vroeg hij: ‘Is Kenau Simons Hasselaar goed geschreven?’ (vgl. r. 9). Zie verder § 44.3.3. |
2 | Zie [930] ‘Deïsme’, noot 3. |
3 | Op 6 oktober 1959 vroeg de uitgever van de bloemlezing Dromen met open ogen Achterberg om toestemming voor opname van dit gedicht, ‘dat voorzover wij kunnen nagaan nergens gebundeld is’. Gezien de varianten in T2 heeft Achterberg een nieuwe versie van het gedicht gestuurd. Uit de zetfouten in T2, r. 1 en r. (17) (zie noot 5) kan worden afgeleid dat hij geen drukproef heeft ontvangen (mogelijk berust het ontbreken van M2, r. 15-16 eveneens op een zetfout, maar hiervoor zijn verder geen aanwijzingen). |
4 | Zie [935] ‘Nostalgie’, noot 3. |
5 | Zetfout in T1, r. 9: men i.p.v met; zetfout in T2, r. 1: loopt i.p.v. loop en r. (17): dromen, i.p.v. dromen.; zetfout in D3, r. 22-24: verdween haar klein figuurtje in het grauw [//] omdat hij daar Napoleon zag gaan. [/] Alleen op weg naar huis kraaide misschien een haan, i.p.v. verdween haar klein figuurtje in het grauw. [//] Alleen op weg naar huis kraaide misschien een haan, [/] omdat hij daar Napoleon zag gaan. |
6 | Dit gedicht is vertaald in het Engels door S. Wiersma (2x). |
|
|