[YANG 95 - september 1980]
Keuze uit het hedendaagse proza
Woord vooraf
Reputaties worden, ook in de literaire wereld, gewoonlijk verrassend snel gevestigd, associaties en klassificaties meestal nog sneller gemaakt. Dat is ook zo geweest met YANG. Begonnen als schoolblaadje, heeft het zich al heel lang ingenesteld in de wereld van de literaire tijdschriften. Maar in die wereld heeft het haast altijd, terecht of ten onrechte, de reputatie gehad een tijdschrift van en voor dichters te zijn. Vooral op het einde van de jaren zestig en in het begin van de jaren zeventig kreeg die reputatie een nog stevigere basis, toen het nieuwrealisme in onze poëtische letteren hoogtij vierde. Toch zou het verkeerd zijn YANG vast te pinnen uitsluitend op poëzie, laat staan nieuw-realisme. Plastische kunsten en muziek kwamen en komen er nog steeds aan bod, en ook op het strikt literaire vlak heeft het tijdschrift zijn grenzen heel wat verruimd door in die meer dan vijftien jaren een flinke dosis proza te publiceren.
Iedereen die alle jaargangen van YANG zal willen doonemen, moet wel vaststellen dat heel wat bekende namen hun medewerking aan het tijdschrift hebben verleend. En toch, wellicht omdat zo'n overzicht nooit de fanatieke lezer kan verleiden, kan het aandeel van de echte prozaïsten nogal sporadisch lijken. Om die reden had de redactie beslist dit jaar eens een prozanummer uit te geven. De opzet was daarbij tweevoudig: ten eerste, zoals dat het geval was voor nr. 86 (‘Het gezicht van Yang’), alle redacteuren bij dit project te betrekken en ze elk van hen eens uit een andere hoek te belichten. Maar iedere vogel, of ie nu zijn nestje heeft gebouwd of niet, zingt nu eenmaal zoals hij gebekt is, en daarom zijn sommige redacteuren dan maar bij hun dichterlijke muze gebleven. De tweede bedoeling was een niet-academisch en vrijblijvend overzicht te geven van alle generaties prozaschrijvers die op het ogenblik nog werkzaam zijn. Ook daar zijn we niet in geslaagd, ten dele omdat sommige auteurs niet bereikbaar waren of toevallig niets in portefeuille hadden, ten dele omdat dit YANG-nummer zeker geen artificiële compilatie mocht worden. Toch zijn we er fier op dat we een deel van het project hebben verwezenlijkt: tussen Piet van Aken (die ons een pre-