het leven directer in zijn werk te betrekken leidt omstreeks 1962 tot de integratie van voorwerpen in zijn schilderijen, terwijl de witte leegtes door spiegels worden vervangen.
Maakt o.a. Het venster. Een echt venster valt samen met het oppervlak van het schilderij dat er achter ligt, en waarop onbepaalbaar uit natuurindrukken ontstane kleuren en vormen geschilderd zijn.
Begint ook aan Neerhof, een drieluik met op het centrale paneel een echte kooi met levende duif (einde 1962).
In 1962 gaat hij voor de tweede keer op reis naar Italië. Hij verblijft er drie maanden en werkt er te Albisola aan keramieken, schilderijen en tekeningen. Hij houdt er een persoonlijke tentoonstelling en neemt deel aan een groepstentoonstelling (samen met Asger Jorn, Wifredo Lam, Fontana e.a.).
In 1962 krijgt hij een onderscheiding in Europaprijs te Oostende.
1963 Voltooit het drieluik Neerhof.
Maakt schilderijen als De hooiopper met een hooiopperpaal aan het schilderij bevestigd en Het gordijntje waarbij een echt gordijntje voor het schilderij kan schuiven.
Heeft een grote tentoonstelling in het Kursaal te Oostende. Alle representatieve werken uit die periode hangen er samen.
1964 Exposeert grote en kleinere tekeningen in de witte kapittelzaal van de St.-Pietersabdij te Gent.
Ontwerpt en realiseert voor een particuliere woning te Deinze een schoorsteen in keramiek en natuursteen, waardoor ‘architectuur, beeldhouwwerk en schilderkunst verenigd werden’. Eerste tentoonstelling in Frankrijk: ‘Galerie Renar’ te Roubaix.
In zijn schilderijen komen opnieuw herkenbare elementen als een fiets, een wiel, een muur, een kat, een man te voorschijn. Ze worden echter in