[De nieuwe fotografie in Nederland]
Een flink aantal Nederlandse foto's begint langzamerhand moderne klassieken te worden. Bepaalde foto's van Emmy Andriesse, Carel Blazer, Eva Besnyö, Cas Oorthuys of Piet Zwart blijken zo karakteristiek voor hen en zijn inmiddels zo bekend geworden dat we op den duur gaan zeggen de ‘Straathoek Zürich’ (1934) van Carel Blazer, zoals men het over het ‘Het straatje van Vermeer’ heeft. (Dat wordt dan dus ‘De straathoek van Blazer’). Vele foto's die het zover zouden kunnen brengen staan in het boek De Nieuwe Fotografie in Nederland waarin Kees Broos en Flip Bool een overzicht in foto 's geven van de fotografen die in de jaren twintig en dertig bekend zijn geworden als de ‘nieuwe fotografen’ omdat zij de fotografie als een visuele taal wilden zien. Naast deze ideële kant hadden hun foto's vaak een praktisch doel: ze waren voor kranten en tijdschriften. Nieuws- en reportagefotografie kregen daardoor artistieke impulsen. Van deze praktische toespassingen bevat het boek ook vele voorbeelden in kleur. Het boek is mooi uitgegeven door Fragment/SDU/V & K Publishing, f 75, -.