[Emile van Moerkerken]
Niet voor alle foto's die hij maakte, maar voor een groot deel gaat Emile van Moerkerkens adagium op dat fotografie de kunst is die het over het hoofd geziene onder het oog brengt. Voor zijn portretten en landschappen geldt het minder dan voor de foto's waarop duidelijk te zien is dat hij op de juiste plaats en op het juiste moment was om het bijzondere te zien dat anders ongedocumenteerd voorbij zou zijn gegaan. Hij fotografeert dan zo dat de foto een verstilde verrassing oplevert, zoals deze uit 1937, genomen op het kerkhof Père Lachaise in Parijs: een rustpauze tijdens een Volksfront-demonstratie op het kerkhof, maar de opgeheven vuist van de man op het grafhuisje laat weten dat de strijd straks doorgaat. De foto staat in Foto's, Van Moerkerkens selectie uit de foto's die hij sinds 1929 maakte. Dat Van Moerkerken in de jaren dertig surrealistische foto's maakte is aan zijn latere opnames te zien, zoals op de geraffineerde foto van een grafschrift waarop alleen duidelijk de woorden ‘Hier rust Roest’ te lezen is. (De Bezige Bij, 179 p., f 60,-.)