Op de beursvloer van de seksualiteit
Elfriede Jelineks ‘Lust’: schrijven met de wapens van de tegenstander
Lust door Elfriede Jelinek Uitgever Rowohlt, 254 p., f 44,75 Importeur Nilsson & Lamm
Gerda Meijerink
Na het overlijden van Thomas Bernhard schreef Elfriede Jelinek in een Weense krant een ‘Nachruf’. Een lezeres reageerde daarop in een ingezonden brief met de opmerking dat het haar liever was geweest wanneer de ‘Nachruf’ door Thomas Bernhard was geschreven bij de dood van Jelinek.
Wat je ook van Oostenrijk kunt zeggen, in ieder geval niet dat het establishment schouderophalend aan de literatuur voorbijgaat. De christelijk-conservatieve pers doet er alles aan om kritische schrijvers in diskrediet te brengen en de fatsoenlijke burgers tegen hen op te hitsen. Nu Thomas Bernhard dood is en Peter Handke tot mysticisme is vervallen, kunnen de vereende krachten zich op Elfriede Jelinek concentreren. De methode die men daarbij hanteert is erop gericht de literaire kwaliteit van haar werk in twijfel te trekken, en haar nieuwe boek Lust biedt daartoe alle gelegenheid.
Lang voor verschijnen deden over Lust allerlei geruchten de ronde, er waren voorpublikaties en uit interviews werd duidelijk waar Elfriede Jelinek mee bezig was; zij deed een poging pornografie te schrijven op literair niveau en vanuit een vrouwelijk perspectief. Een feministische tegenhanger van Batailles Geschiedenis van het oog zou het worden, een nieuwe, Oostenrijkse l'Histoire d'O. Latere berichten luidden dat Jelinek haar project, nog voordat zij het voltooid had, als een mislukking beschouwde. De vrouwelijke voyeuristische blik die zij poogde te ontwikkelen bestond niet, was haar bevinding, en het pornografische kon alleen in mannentaal worden uitgedrukt. Haar stond niet veel meer te doen dan ervoor te zorgen tenminste op een waardige manier te mislukken.
Elfriede Jelinek
lieve blancoquaert
Sinds het verschijnen van Lust in april zijn er zo'n vijftigduizend exemplaren van verkocht en is er in alle toonaarden over geschreven en gesproken. Een boek op eenzame hoogte boven de hedendaagse Duitstalige literatuur, elektriserend, ‘grossartig degoutant’, aldus Jörg Drews in de Süddeutsche Zeitung. Een boek dat in de discussie over pornografie niet meer weg te denken is, maar als literatuur troosteloos en zonder betekenis, aldus Volker Hage in Die Zeit. In Der Spiegel vindt Annette Meyhöfer dat Jelinek zich heeft verlaagd tot het schrijven van een traktaat tegen de heteroseksualiteit en in de leer schijnt te zijn geweest bij professor in de maatschappijleer Rita Süssmuth. Ook de reacties in ons land variëren van bewondering voor de kracht van Jelineks beelden en taal (Jan Stassen in HP) tot ‘walgelijk’ en ‘een roman van twijfelachtige allure’ (Jan Luijten in de Volkskrant).
Wat is de oorzaak van deze uiteenlopende waardeoordelen? Met welke maten wordt dit boek gemeten?
Opvallend is dat de tegenstanders van Lust het boek behandelen alsof het om een psychologisch-realistische roman zou gaan. Hun maatstaf bestaat uit hun mening over een sociale werkelijkheid waarin de strijd tussen de geslachten minder hevig gestreden wordt dan Jelinek in Lust bschrijft en waarin mannen een heel wat positievere houding hebben tegenover vrouwen en vrouwen een heel wat minder onderworpen positie hebben dan in Lust wordt voorgesteld. Wie meent in Lust een herkenbare werkelijkheid aan te treffen, wie een verhaal en een ontwikkeling zoekt en van de protagonisten verwacht dat het mensen van vlees en bloed zijn, of wie zich als lezende man of vrouw in de tekst gespiegeld wenst te zien, kan inderdaad maar beter niet aan dit boek beginnen, want voor zo'n lezer moet het lezen van Lust een ondraaglijke ervaring zijn, het is zelfs voor bewonderaars een bijna ondraaglijke ervaring.