Het potlood van de natuur
Het bestuur van de onlangs opgerichte Nicolaas Henneman Sichting zegt dat het misschien van overmoed getuigt om nu met een stichting ter bevordering van de Nederlandse en Belgische fotografie te beginnen. Hoe groot de belangstelling voor fotografie nu ook is, volgens de Stichting is die echter ‘veelal van kwantitatieve en recreatieve aard’. Een van de doelstellingen van de Stichting is te zorgen dat er een ‘platform’ komt vooreen internationale presentatie van de Nederlandse en Belgische fotografie. Het bestuur van de Stichting bestaat uit Frits Becht, Els Barents, Henk Manie, Ludo Bekkers, Jan Coppens, Jaap Lieverse en Gerrit Jan Wolffensperger. Henneman is wel een bekende naam in de Nederlandse cultuur, maar van Nicolaas zal menigeen nooit gehoord hebben. Hij werd geboren in Heemskerk in 1813 en overleed in Londen in 1898. Vanaf 1844 duikt zijn naam op als assistent van de Engelsman William Fox Talbot, de man die het kalo-typieprocédé uitvond waarop tot op de huidige dag het onderscheid tussen negatief en positief is gebaseerd. Henneman (zie foto) was Talbots rechterhand bij het maken van het allereerste fotoboek The Pencil of Nature (1844-1846).
Het boek werd zo genoemd om ‘als het ware een loflied te zingen op de krachten van de natuur en tegelijk om aan te duiden dat geen lijntje van welke foto dan ook door mensenhanden was neergezet,’ schrijft Jan Coppens in de brochure Fotografie opnieuw belicht waarin de werkzaamheden en de achtergrond van de Stichting uiteen worden gezet. Een van de eerste uitgaven van de Stichting is het boekje 66 zelfportretten van Nederlandse fotografen, met foto's van onder meer Ed van der Elsken, Wijnanda de Roo, Lydia Schouten, Marlo Broeksma, Ad Windig en Willem Diepraam, ingeleid door Rudy Kousbroek, (f 25, -) De brochure (f 8, -) en inlichtingen over de Stichting (waarvan men op drie manieren donateur kan worden) kan men krijgen bij de Nicolaas Henneman Stichting, postbus 2228, 1000 CF Amsterdam.
JS