Joost Zwagerman
Bret Easton Ellis, Minder dan niks
Ach, iedereen heeft toch al een Ferrari
Joost Zwagerman (1963) is schrijver. Van hem verschenen de roman De houdgreep en de verhalenbundel Kroondomein. Onlangs verscheen zijn tweede dichtbundel: De ziekte van jij. Less than Zero verscheen vertaald als Minder dan niks bij uitgeverij Bert Bakker, f 22,90.
Een van de vervelendste films die ik dit jaar heb gezien is Less than Zero. De film vertelt het verhaal van drie jonge, mooie mensen, twee jongens en een meisje die alle drie een tijdje geleden de high school hebben voltooid. Ze leven aan de Amerikaanse westkust, hebben ouders die gescheiden en steenrijk zijn, en de decors waarin de drie zich bewegen zijn die van videoclips: eigentijds, poenig, gelikt, flashy. Clay, de ene jongen, heeft iets moois met het meisje, Blair, die in het verleden weer iets moois had met de andere jongen, Julian. Bovendien zijn Clay en Julian heel goede vrienden, ook al verschillen ze nogal van elkaar. Clay bijvoorbeeld is in de film een keurige, gladde maar ook nogal halfzachte verschijning, terwijl de donkerharige en punky Julian er veel sneller uitziet. Julian gebruikt coke en Clay niet. Blair gebruikt óók af en toe cocaïne, zeker als de druk van het fotomodel zijn wat al te groot wordt. Dat Blair af en toe snuift bevalt Clay helemaal niet, hoewel hij zich pas écht zorgen maakt om Julian, die door de drug naar de verdommenis dreigt te gaan. Julian zit namelijk in de problemen; hij krijgt z'n discotheek niet gefinancierd, zijn vader heeft de pest aan hem en voor de rest is alles ook eigenlijk nogal kut, vindt hij. Vandaar de cocaïne. Clay en Blair kunnen Julian niet meer redden; hij heeft hoe langer hoe meer geld nodig om te kunnen scoren, hij begeeft zich zelfs in de prostitutie om zijn coke-gebruik te kunnen bekostigen. Tegen het eind van de film slepen Clay en Blair de uitgevloerde, afgeleefde Julian bij z'n pooier vandaan en rijden ze gedrieën in de peperdure Ferrari naar betere oorden. Althans, dat is de bedoeling van Clay. Maar het is te laat: Julian sterft, in de Ferrari, zijn hoofd rustend op de schouder van Blair. Einde Film.
Een draak, een regelrechte draak! De Film Less than Zero is moralistisch, tuttig, zouteloos en vooral: vervelend. Het boek waarnaar de film is gemaakt is echter allesbehalve een draak. In de roman Less than Zero van de jonge schrijver Bret Easton Ellis is er zeker geen sprake van een good guy en een bad guy, welnee, iedereen in dat boek is even mat, ongeïnteresseerd, vlak en verwend. Het boek vertelt nauwelijks een verhaal, de lezer krijgt slechts fragmenten voorgeschoteld waarin ongeïnspireerde dialogen worden gevoerd door verwende L.A.-kids voor wie niks meer een kick kan zijn omdat ze alles al hebben beleefd. Seks? Da's een kwestie van routine, net als tandenpoetsen en de vuilniszak buiten zetten. Drugs? Ook niet echt spannend, meer een gewoonte. Wat wil je, als je vader succesvol Filmproducent is met een kast van een huis en een keurig doosje in de huiskamer waarin de cocaïne wordt bewaard... Het kopen van een gram speed is net zoiets als het aanschaffen van een pakje kauwgom of een nieuwe videorecorder: een peuleschil. Auto's, misschien? Ach, iedereen heeft toch al een Ferrari, dus daarmee maak je ook niet meer de blits.