Vrij Nederland. Boekenbijlage 1988
(1988)– [tijdschrift] Vrij Nederland– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 3]
| |
The Politics of Paradise A Vindication of Byron door Michael Foot Uitgever: Collins, 424 p., f 70,35 Importeur Nilsson & Lamm
| |
Reactionaire krachtenFoot noemt zijn betoog een ‘vindicatie’ en hij slaagt er inderdaad glansrijk in aan te tonen dat Byron zijn leven lang standvastig is geweest in zijn radicale politieke ideeën. Veel biografen, vooral Engelse, hebben in het verleden beweerd dat Byron veel te veel aristocraat en egoist was om zich werkelijk ergens bij betrokken te voelen en hebben zijn politieke bemoeienissen afgedaan als verveelde Spielerei. Zijn enorme invloed op de Europese bevrijdingsbewegingen van de negentiende eeuw beschouwen zij als een gelukkig misverstand, veroorzaakt door de opgeblazen mythe van Byron als Grieks vrijheidsstrijder. Met hen veegt Foot de vloer aan. In The Politics of Paradise legt hij zorgvuldig de rode politieke draad in Byrons leven bloot, van diens inspanningen in The House of Lords voor de arbeiders die in de eerste jaren van de negentiende eeuw met de doodstraf bedreigd werden voor het kapotslaan van weeftoestellen, tot de glorieuze, triomfantelijke aanval op de reactionaire krachten in het Europa van na 1815 in zijn meesterwerk Don Juan. Met citaat na citaat bewijst Foot hoe de grote lord zijn leven lang streed tegen de politieke hypocrisie en de rabiate oorlogszucht van de conservatieven. Zijn grootste vijand was het zogenaamde cant, het schijnheilige geneuzel waarmee politici, geestelijken en kranteredacteuren de waarheid naar hun hand zetten. Later in zijn leven werd het Byrons specialiteit dit soort mensen beentje te lichten in zijn satirische gedichten. In zijn beruchte drama Cain schrok hij er zelfs niet voor terug hen met hun eigen bijbel om de oren te slaan. De inhoud vatte hij als volgt samen: ‘Kaïn komt terug en doodt Abel in een opwelling van ontevredenheid, deels vanwege de politiek van het paradijs die hen er allen uit verdreven had, en deels omdat (zoals het in Genesis geschreven staat) Abels offer de Heer iets meer welgevallig was.’ Byron beschouwde de verdrijving uit de Hof van Eden als het bewijs van Gods onrechtvaardigheid. Enige tijd later deed hij er nog een schepje bovenop in Heaven and Earth, waarin onschuldige vrouwen en kinderen die niet mee mogen op de ark van Noach God beschuldigen van bovenmenselijke wreedheid. Een godsdienst en een cultuur die zich dergelijk onrecht als uitgangspunt namen, dacht Byron, moesten wel onrechtvaardig zijn; en hij zag de bewijzen overal om zich heen. Niettemin bezat hij genoeg vertrouwen in een betere toekomst om zijn strijd voort te zetten: ‘God will not always be a Tory.’ De slachtoffers van Byrons woede en spot lieten vanzelfsprekend geen gelegenheid voorbijgaan zich te wreken. Terwijl Byron vanuit Italië canto na canto van Don Juan bleef afvuren op zijn vermaledijde vaderland, haalde de Engelse pers zijn naam bijna dagelijks door het slijk. Een van de verdiensten van Foots boek is dat hij laat zien hoe fel de tegenstand was die Byron te verduren kreeg na zijn bekering tot het Italiaanse ottava rima en de aardse poëzie van Don Juan. Hij kreeg niet alleen de reactionaire krachten tegen zich, maar ook zijn beste vrienden, die zich geschokt afvroegen wat er met de hooggestemde dichter van Childe Harold's Pilgrimage was gebeurd en er bij hem op aandrongen het epos in de la te laten liggen. Don Juan werd bepaald niet herkend als het komische meesterwerk dat het is, maar beschouwd als de decadente pennevrucht van een zieke geest. Terecht prijst Foot Byrons onverzettelijkheid en diens gloedvolle verdediging van zijn ‘nieuwe’ poëzie. Foots bewondering voor zijn radicale dichter (en eveneens die voor William Hazlitt, de criticus, essayist en tijdgenoot van Byron, die Foot er te pas maar vooral te onpas bij haalt) mag met recht grenzeloos genoemd worden. Dat is ook precies zijn grootste zwakheid. In zijn beschrijving van Byron als oprechte en standvastige radicaal gaat hij voorbij aan een aspect van Byrons karakter dat mij essentieel toeschijnt: zijn diepgewortelde ambivalentie jegens alles en iedereen, niet in de laatste plaats jegens zichzelf. Het is waar dat de politiek een grote rol heeft gespeeld in Byrons leven, maar hij was geen politicus. Bij hem gingen politiek idealisme en gekrenkte eigendunk hand in hand, evenals betrokkenheid en cynische onverschilligheid. Weliswaar laakte hij iedere, vorm van tirannie, maar hij heeft nooit de moeite genomen deze afkeer theoretisch vorm te geven. Zijn haat jegens zijn hypocriete landgenoten maakte hem tot een bewonderaar van Napoleon; een nogal dubieuze heldenverering die door Foot vrolijk terzijde wordt geschoven. Bovendien ontpopte hij zich bij tijd en wijle als een uiterst conservatieve radicaal. Over de arbeidersradicalen waarmee zijn vriend Hobhouse zich afgaf, werd door de dichter vanuit Italië met veel aristocratisch dédain geschreven, wat Foot met veel politieke vaardigheid weet te vergoelijken. De biografische dweepzucht die zo nu en dan in The Politics of Paradise opduikt, wordt begrijpelijk wanneer men tussen de regels door leest; ook in dit geval is de relatie tussen de biograaf en zijn onderwerp onthullend. Zijn boek is overduidelijk bedoeld als een hommage aan een man die zijn idealen trouw bleef in reactionaire tijden, waarin velen hun ziel aan het establishment verkochten. Als zodanig is Foots betoog een duidelijk commentaar op het huidige tijdsgewricht. Een keer laat hij zelfs zijn masker een ogenblik zakken wanneer hij een criticus aanhaalt die een beschrijving geeft van het koude en verwrongen karakter van lady Byron, waarna Foot vervolgens opmerkt: ‘I thought for a moment he was writing of Mrs Thatcher.’ | |
Achter de mytheHet boek van romancier Allan Massie is duidelijk minder ambitieus dan dat van Foot. Ter gelegenheid van Byrons tweehonderdste geboortedag vertelt hij in Byron 's Travels het verhaal dat al honderden keren verteld is: het leven van de grote lord, aan de hand van diens omzwervingen over het Europese vasteland. Hoewel Massie de lezer geen nieuwe feiten te bieden heeft, geeft zijn korte, mooi geïllustreerde levensbeschrijving wel degelijk blijk van een eigen visie op de figuur Byron. Anders dan Foot heeft hij bijvoorbeeld wel oog voor de complexiteit van diens karakter: ‘Byron dacht als een classicist, maar voelde als een romanticus.’ Bovendien weerspiegelt zijn relaas een typisch hedendaagse kijk op het negentiende-eeuwse heldendom van de dichter. Zagen vroegere biografen Byron het liefst als de glorieuze, onwereldse vrijheidsstrijder die de Grieken hun vrijheid teruggaf, Massies bewondering richt zich op de man achter de mythe: hij prijst Byron de realist, die wist dat revoluties zorgvuldig voorbereid dienen te worden, die bleef doorploeteren ondanks alle tegenstand en desillusies, en wist te volharden in zijn vrijheidsideaal tegen beter weten in. Voor wie tot nu toe terugschrok voor de volumineuze Byron-literatuur, kan Byron 's Travels dienen als een uitstekende eerste kennismaking met een van de interessantste persoonlijkheden van de negentiende eeuw. ■ |
|