Detective-elementen
Na Het Spinsel van de eenzaamheid heb je The New York Trilogy geschreven. Juichende kritieken - je bent zelfs kandidaat gesteld voor de Edgar Allan Poe Award.
‘Ja, en daar geneer ik me eigenlijk een beetje voor, want dat is een prijs voor detectiveschrijvers.’
En de boeken van de ‘Trilogy’ zijn geen detectiveverhalen.
‘Nee, en dat heeft me teleurgesteld. De journalisten hier zijn niet bepaald de grondigste recensenten die je je kunt indenken. Ze zoeken naar een houvast en ik vind dat ze veel te veel aandacht hebben besteed aan de detective-elementen. Natuurlijk heb ik detective-elementen gebruikt, maar ik heb ze getransformeerd voor volstrekt andere doeleinden. Het is helemaal raar gelopen met de Trilogy. Toen ik City of Glass had geschreven (het eerste deel van de Trilogy), dacht ik dat het niet zo moeilijk zou zijn een uitgever te vinden. Maar het werd door zeventien uitgevers geweigerd en ik werd er moedeloos van omdat ik deze gang van zaken niet begreep. Alle uitgevers zeiden dat ze het erg goed geschreven vonden maar dat het te moeilijk en te vreemd was en dat ze het nooit zouden kunnen verkopen. Niet commercieel genoeg dus. Een vriend van me noemde toen de uitgever van “Sun & Moon Press” en die bleek over een avontuurlijker geest te beschikken. Toen hij City had gelezen zei hij dat hij de andere twee ook wilde uitgeven. En toen werd City plotseling overal besproken en het was succesvol en al die zeventien uitgevers bleken het bij het verkeerde eind te hebben gehad. Dat heeft me wel goed gedaan.’
En nu heeft Penguin Amerika (Viking Press) de paperbackrechten gekocht, in Engeland gaat Faber and Faber je uitgeven en je wordt momenteel in zeven talen vertaald.
‘Het is schokkend.’
Waarom?
‘Omdat ik er niet aan gewend ben; het was me nog niet eerder overkomen.’
In alle drie de boeken van de ‘Trilogy’ is de hoofdpersoon een man die in een stad, New York, op zoek is naar iets dat hij zelf nog niet kent. De boeken zijn geen detectiveverhalen, maar ik kreeg wel de indruk dat de personages hun eigen detectives zijn. Ze zijn op zoek naar zichzelf, proberen erachter te komen wie ze zijn, welke posities ze in het leven innemen.
‘Het gaat om de identiteitskwestie. Wie ben je. En in dat opzicht zijn er overeenkomsten met een detectiveverhaal omdat daarin altijd een zoeken besloten ligt. Ik maak daar ook opmerkingen over in het begin van City: “De detective is iemand die kijkt, die luistert, die zich beweegt door een moeras van dingen en gebeurtenissen op zoek naar de gedachte, het idee dat eenheid zal brengen in deze dingen en ze betekenis zal geven.”’
De hoofdpersonen uit de ‘Trilogy’ zonderen zich op een gegeven moment ook allemaal af, evenals de figuur A. uit Het Spinsel van de eenzaamheid. Is er afzondering, eenzaamheid nodig om ruimte te maken voor introspectie?
‘Het is ingewikkelder. Wat volgens mij het belangrijkste is: als je een situatie van afzondering betreedt, hoeft dit niet te betekenen dat je jezelf afsluit van anderen, maar het kan zijn dat je dan pas begrijpt hoe je met andere mensen verbonden bent. Niemand leeft alleen. Dat is onmogelijk. En ik denk dat je dit idee pas helemaal doorgrondt als je de confrontatie met jezelf aangaat, alleen. Het gaat me niet alleen om het idee van isolatie. Het gaat me om een vorm van ontdekken.’
Meteen in de tweede zin van City wordt er over de hoofdpersoon Quinn gezegd: ‘Veel later, toen hij kon nadenken over de dingen die hem