Saul Bellow
Vervolg van pagina 1
david suter
hem heen afspeelt. Maar daar weten Kenneth en Bellow dan ook alles van. Kenneth probeert hem te beschermen want Uncle Benn heeft een ‘thought-lag’: hij kan de overstap van planten naar mensen niet maken. Waar Uncle Benn tegen beschermd moet worden wordt ons niet onthouden; Kenneth (die van zichzelf slavist is met een specialisme in de Russische symbolisten) heeft een zucht tot redeneren en tot het exposeren van de verschrikkingen van het hedendaagse leven, als een gedrevene. Omdat de wereld zo plat als een pizza is geworden door het rationalisme zonder ziel zoekt men zijn heil volgens hem in een steeds verdergaand extremisme, op alle fronten: in de wereld van het kapitaal, de architectuur, de misdaad, de politiek, de erotiek en menselijke relaties. Alles wat ooit uitzondering was (een wolkenkrabber, een misdaad, corrupte politici, perversies, promiscuïteit. geweld) is dagelijkse sleur geworden en al deze gruwelen worden met onverschilligheid ondergaan. Dit is ‘the suffering of freedom’, de westerse versie van ‘the suffering of unfreedom’ in Oost-Europa. Kenneth Trachtenberg laat het niet bij dit abstract geklaag; de geeuwhonger van de hedendaagse lege zielen krijgt bij Bellow altijd een gezicht.
Bellow gaat nog iets verder en laat het niet bij de confrontatie van The Tree of Knowledge (Uncle Benn) met The Tree of Life. In More Die of Heartbreak raakt Uncle Benn verzeild in de echte wereld omdat hij net als andere mensen niet verstoken is van erotische verlangens. Vijftien jaar geleden is zijn vrouw gestorven met wie hij monogaam was tot beider heil, maar sindsdien is hij lichtelijk op drift geraakt en probeert hij zijn verlangens te bevredigen middels een onstilbare wanderlust, wat hem (geholpen door zijn reputatie als botanicus) over de hele wereld brengt. Zijn neef Kenneth is in alles zijn confident: zij vertellen elkaar alles. Maar als Kenneth een keer terugkeert van een bezoek aan Parijs is Uncle Benn op een dag getrouwd met Matilda Layamon, de dochter van een stinkrijke internist, en krijgt Kenneth een illustratie van een van de ‘big issues’ waarvoor hij een neus heeft: de vreemde wegen die de erotiek wenst te bewandelen. Uncle Benn praat over zijn Matilda alsof hij uit Cosmopolitan citeert, hij is zichzelf niet, en heeft het maar over haar ‘schoonheid’ terwijl hij het over haar make-up heeft.